mijn paard molesteert mij

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 16:27

Ik doe toch liever het hoofdstaal aan in de trailer, er is toch een moment waarop je het halster afdoet en je hoofdstel omdoet, en ook al heb je een teugel over de hals, dat is gewoon een moment waarop je minder controle hebt, en op concours met al die *voor een jong paard* enge dingen loop ik dat risico liever niet. Heb 1 keer een paard ziet ontsnappen dat in paniek raakte en door een prikkeldraad liep, die hebben ze af moeten laten maken omdat het dier zo zwaar gewond was geraakt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 16:31

Jammer dat zo´n paard dan bij zijn begeleider wegrent ipv er naar toegaat voor steun als het nerveus is. Dat geeft wel te denken. Ik zette mijn paarden eigenlijk nooit vast om op te tomen. Nooit problemen mee gehad, maar misschien mazzel?
Scum, probeer toch goed na te gaan wat je anders doet dan thuis. Paarden pakken dat soort signalen op. Misschien heb je wat meer haast?
Of doe thuis het hoofdstel om, teugels eraf, halster erover, is dat wat?

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 16:37

Lusitana schreef:
Jammer dat zo´n paard dan bij zijn begeleider wegrent ipv er naar toegaat voor steun als het nerveus is. Dat geeft wel te denken. Ik zette mijn paarden eigenlijk nooit vast om op te tomen. Nooit problemen mee gehad, maar misschien mazzel?

noujaaaaaa zeg sorry maar wat een reacties geef jij soms zeg!
een paard is een vluchtdier, logisch dat die bij een hard geluid of een ander paniekeirg paard dat losloopt, ook zich lostrekt en wegrent!

en nee, dit heb ik zelf nog nooit meegemaakt, en ja ik doe t hoofdstel altijd buiten de trailer om. ook puur mazzel gehad dus, want er zijn zat paarden die hun baasje 100% vertrouwen en toch op wedstrijd schrikken en wegrennen...

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 16:41

Ja Klopping, daaahaaag, daar geloof ik dus echt niet in...

Om de reden dat het zo enorm krap is altijd voorin die trailers, doe ik het hoofdstel altijd buiten de trailer om. Je kan dan toch voorzorgsmaatregelen treffen dat je paard niet aanwandeld zonder jou, door de teugels over het hoofd te doen voordat je het halster afdoet en het halster achter de oren te laten glijden tot het hoofdstel goed in zit.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 16:44

Nouja, het was geen paard van mij, paard van een totaal onbekende, maar het gebeurde op een concours waar ik ook was, en ik kan je vertellen, het was geen prettig gezicht.

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 16:45

Zou je hem niet thuis al het hoofdstel op kunnen doen? En daarover heen het halster om hem vast te zetten. Dit doe ik zelf altijd als ik naar les ga, en wedstrijden die dicht in de buurt zijn.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 16:47

Mijn paard heeft 1x zich losgetrokken op een wedstrijdterrein, maar dat kwam omdat hij met het halster ergens achter bleef haken (was zich aan het schuren aan de trailer: FOEI) Halster kapot, paard 30 meter verderop aan het bibberen en natuuuuurlijk geen reservehalster bij me.

Dan heb je even niets aan al die 'behulpzame' mensen die je paard mee willen vangen. Imker komt echt alleen maar naar mij toe en van die anderen raakte hij helemaal over de emmer.
Met een aantal halstertouwen die ik gelukkig wel bij me had, heb ik een noodhalster in elkaar geknoopt en ben zo toch thuisgekomen.

sliertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 17:22

Samo schreef:
Zou je hem niet thuis al het hoofdstel op kunnen doen? En daarover heen het halster om hem vast te zetten. Dit doe ik zelf altijd als ik naar les ga, en wedstrijden die dicht in de buurt zijn.

Ook mijn idee! Zo krijgt hij misschien wat meer vertrouwen...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 17:26

callippo schreef:
Ehm, als je het iedere keer moet herhalen, lijkt het mij niet echt effectief... En als het paard ervan moet 'schrikken' om op te letten, gebruik je naar mijn mening de verkeerde hulpen hoor.

Dan mag jij het op een andere manier proberen, maar ik denk dat je leven dan niet veilig is. Deze merrie is gruwelijk lenig, zet zich zo dubbel en plet je dan, omdat ze gewoon niet op je let. We hebben veel manieren geprobeerd, maar dit is toch echt de meest effectieve. Paard wil niet graag schrikken, dus let het daarna wel op. Maar natuurlijk belonen we goed gedrag wel!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 18:57

Het is hier geen kwestie van vertrouwen volgens mij, maar gewoon van ongeduld van het paard.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 19:02

Ik denk dat er wel verschil is tussen een paard wat zenuwachtig op de trailer staat te draaien en een paard wat iemand steeds duwt en probeert te pletten.
Ik kan me goed voorstellen dat een paard de trailer uit wil, maar das nog geen reden om iemand om te duwen of te pletten.

Ik denk dat werken aan dat probleem buiten de trailer begint...

Klopping

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 19:15

Kun je hem niet thuis op de trailer trainen. Je zet hem erop net of je naar een wedstrijd gaat en rijdt een stukje dan zet je de trailer op een beschermde plaats, dat als hij er uit piept , dat dat geen kwaad kan. Laat hem gewoon een 5 min wachten op de trailer. Open als dat kan. Dan pak je zijn hoofdstel en probeer dat aan te doen terwijl je rustig met hem praat. Hoofdstel aan, laat hem dan nog even wachten. Herhaal dit minstens tot hij normaal het hoofdstel aan kan laten doen en niet als een zot de trailer afstormd. Zo gauw hij dit allemaal rustig kan, dan pas weer naar een wegstrijd. Want hij maakt zichzelf helemaal zot en dat hoeft niet. Sterkte

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 19:22

Lezen Klopping...

Paard is gewoon ongeduldig met het aandoen van het hoofdstel. Dit heeft niets te maken met stress of angst, nee paard wil gewoon snelsnelsnel en als de baas niet luistert, dat butst hij even met zijn hoofd.

Dan heeft oefenen met hoofdstel aan- en afdoen geen zin, dan moet je gewoon een keer écht de baas zijn.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 19:35

Wij hebben een halster waar de neusriem van los kan, die zijn ideaal. Wij moeten het paard wel buiten het hoofdstel omdoen want eerst moet het tuig er op. Als we het hoofdstel inhangen en de leidsels er aan maken heb ik haar toch nog vast omdat het halster nog om haar nek vastzit.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-04 20:48

imker schreef:
Het is hier geen kwestie van vertrouwen volgens mij, maar gewoon van ongeduld van het paard.

Dat denk ik dus ook.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 20:54

Mag ik dan zeggen dat als het mijn paard was, en ik het al op de aardige manier geprobeerd had, 'em nu eens een buts tegen zijn neus aan zou verkopen?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-04 21:12

Hij heeft al aardig wat butsen gehad. Maar als ze samen met z'n tweeen staan doet die andere het ook. En als ik dan bij de ene het hoofdstel omdoe heb ik geen handen meer over om die andere nog te butsen. Haha! En dan wordt je dus van 2 kanten gemolesteerd. Scheve mond

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 21:15

Het is gewoon een vervelend probleem. Ik zou echt gewoon gaan proberen om buiten de trailer op te tomen, het halster kun je dan vlak achter de oren leggen, zodat je nog wel druk kan zetten als hij aanwandelt.

In de trailer optomen vind ik altijd zo'n gepruts, dat ik het maar buiten ben gaan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 21:49

Scum schreef:
Als mijn paard op de trailer staat en ik ga hem zijn hoofdstel aandoen, dan krijg ik zowat alle hoeken van de trailer te zien.

Ik denk dat jij hem eens een keertje alle hoeken van de trailer moet laten zien....

wat is dat nou voor gezeur "ik zou je maar aanwennen buiten de trailer op te tomen". Hij heeft wel meer te willen, hij moet maar gewoon stil staan! >;)

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 21:51

Zep, ik toom niet buiten op omdat ik anders een klap voor mijn kop krijg van paardlief, maar omdat ik zelf zowat claustrofobisch word van die trailer en dat gefrunnik op 2 cm2....

Ik ben ook voor de versie 'wie niet horen wil, moet maar voelen'. Laten we daar duidelijk over zijn...

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 22:17

Misschien kun je allebei de paarden wat korter vastzetten zodat je voor jezelf wat meer ruimte creeert.

Ik weet niet hoelang je je paard al hebt enzo, maar heb je ooit je paard aangeleerd dat hij in de trailer zn hoofd stil moet houden met het omdoen van het hoofdstel?
Voor vele klinkt het logisch dat een paard wat buiten de trailer zich netjes gedraagt omtrent dit, dat automatisch ook moeten doen in de trailer, dat is voor ons misschien logisch, maar niet voor ieder paard .
De meeste van ons steken een hoop geduld en energie om ons paard rustig te laten wennen aan het hoofdstel, maar als hij dat eenmaal gewent moet het paard dat ten alle tijden en op iedere plek ook maar accepteren, en vele vinden dat ook >;) .
Ik vind dat niet en leer mijn paard dat hij bv in de trailer ook rustig moet staan met het hoofdstel omdoen.

Als je paard heel goed weet en je dit ook met hem geoefent hebt en zich alsnog zo opsteld naar jou toe, zou ik hem met mn stem toespreken, werkt dit niet dan kun je hem een tik geven, werkt vaak heel verhelderend , maar wees dan ook zo eerlijk om jezelf eerst af te vragen of hij jou wel voor de 100% begrijpt!

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 22:46

Ik zou idd ook voor een keer een flinke knal gaan.... Die van mij heeft thuis nu ook af en toe de neiging om te etteren met 'r hoofd tijdens het optuigen. Dan krijgt ze toch ook even een knal, en dan is het gezeik gelijk over.
Deze merrie kan ook vreselijk nerveus zijn, in het begin ging ik dan zelf ook voorzichtig doen en werd ik niet boos op haar. Dat heb ik erg snel afgeleerd Haha!
Leverde voor mij namelijk alleen maar gevaarlijkere situaties over, hoe nerveus ze nu ook is. Ze krijgt een knal als ze niet oplet, wordt ze zelf ook een stuk rustiger van overigens omdat ze juist op dat moment behoefte heeft aan een stukje duidelijkheid en wat duidelijke grenzen.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 00:06

Neonlight schreef:
Dan mag jij het op een andere manier proberen, maar ik denk dat je leven dan niet veilig is. Deze merrie is gruwelijk lenig, zet zich zo dubbel en plet je dan, omdat ze gewoon niet op je let. We hebben veel manieren geprobeerd, maar dit is toch echt de meest effectieve. Paard wil niet graag schrikken, dus let het daarna wel op. Maar natuurlijk belonen we goed gedrag wel!

In dat geval zou ik gewoon nooit samen met dat paard in 1 trailer staan. In en uitladen van buitenaf, veel veiliger.

En verder zijn er ook zat oefeningen te doen waarmee je zorgt dat je paard in alle situaties WEL op je let Lachen

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 00:09

Hebben jullie al ooit het verschil geleerd tussen 'blocken' en slaan?

In het eerste geval baken je enkel je ruimte af door flink met je arm op en neer te zwaaien, of je been, of je elleboog. Ritmisch en een aantal keer herhalen. Als je paard dan geraakt wordt, ziet hij het als zijn eigen schuld en begrijpt hij ook wat er gebeurt ipv dat hij enkel schrikt en uit angst niet meer in de buurt komt.

Een mep geven is een direct aanval op je paard en hij ziet echt wel dat verschil hoor, tussen een block en een mep.

Het heeft misschien uiterlijk gezien hetzelfde resultaat, maar het maakt ZOVEEL verschil voor jullie relatie.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 00:15

Hmmm.... ik weet het niet, denk toch dat in mijn geval een mep meer effect heeft. Daarbij gaat het namelijk niet om dat ze in mijn ruimte komt, maar ze gooit haar hoofd de lucht in.
Daarbij reageert ze met een mep, door even te schrikken en dan weer op gepaste afstand terug te komen. Ga ik met mijn arm zwaaien, dan vind ze dat toch wel errug eng en zal ze langer bij me weg blijven dan nodig is.