Duitse lesgever, correcte manier :?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 14:55

Ik denk niet dat het vanaf hier te beoordelen is. Misschien sterf je wel in schoonheid tijdens het rijden, blijf je er te weinig aan rijden en loopt ie daarom te weinig van achter. Dan kun je beter wat actiever rijden dan mooi stilzitten. Tijdens wedstrijden moet je zo min mogelijk corrigeren, maar tijdens training zul je er toch echt aan moeten rijden. Wat betreft die handen, misschien zei hij dat wel omdat hij vond dat je je handen wel erg statisch boven de schoft hield. Ik kan het niet zien vanaf hier, maar het zou wel kunnen. Ik zeg niet dat het een goede instructeur is ( als hij echt heel goed was dan had hij het allemaal wel wat beeldender kunnen zeggen), maar ik wil wel zeggen dat je niet zomaar moet oordelen. Vraag hem gewoon waarom hij het wil zoals hij het wil. Als je het met die achterliggende gedachte niet eens bent, kun je altijd nog oordelen.

Vanaf hier vind ik het dus onmogelijk te zeggen of hij volslagen gek is of dat er wel wat inzit.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 14:56

hmm, beetje hetzelfde verhaal als Inca zie ik nu, ben het helemaal met haar eens..

Nieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 16:57

Ik denk dat je Uben zijn manier van lesgeven niet goed begrijpt. Ik volg namelijk ook les van hem in de club. In het begin was het ook even slikken, maar ondertussen loopt mijn paard veel beter bij hem. hij is vooral springgericht. menig topruiter heeft bij hem les gevolgd en waar denk je dat Dirk de Permentier heeft leren springen??? Hij vraagt dat je contact hebt met je teugels, maar als jij dat opvat als gaan 'trekken,tegenhouden, zo kort mogelijk bij je' begrijp je het verkeerd. Losrijden met langer contact en wanneer je de teugels op die manier opneemt nadien , moet je je handen dragen, waardoor het paard achteraan meer moet stuwen en dat hij zo in je hand valt. Veel cirkels, hij heeft een hekel aan constant rondjes rijden op de hoefslag. controle over je paard...buiging, cavalleti, tempo, kunnen terugrijden...
doe eens de moeite om naar hem te luisteren en haal datgene er uit wat je nodig hebt, dat doe ik ook...succes gegarandeerd

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 17:11

Quirinake"]
...Dat vind ik nogal bruut gezegd hoor! Mijn ouders hebben het ook gehoord dus ik verkoop hier geen leugens..
[/quote]

Als je niet tegen glasharde eerlijkheid kunt, dan moet je niet op een paard stappen. Als je te teerbesnaard bent heb je niets bij paarden te zoeken. Mensen die goed met paarden kunnen omgaan, kunnen dat doorgaans niet met mensen. Misschien iets om in je achterhoofd te houden.
Ik heb jaren in Duitsland gelest en daar onder meer geleerd dat je niet met je instructeur in discussie moet gaan. Klep dicht en rijden. Als ik er afviel begon hij te schreeuwen of hij een naald moest halen om mij er weer op te krijgen. Ik heb er heel veel van geleerd. Manier van instructie waar menigeen in Nederland aardig van kan leren.

[quote="Quirinake schreef:
...
En niemand kan hem goed verdragen Schijnheilig Incl. mij maar ik doe er gewoon normaal tegen Haha!

Als het niet klikt met een instructeur moet je er ook niet gaan lessen. Ook niet als de eigenaresse van je bijrijdpaard dat vraagt.

En laten we het er maar niet over hebben of het normaal is dat je hem hier op het internet een beetje loopt zwart te maken....Lips are sealed

Nieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 17:27

Cassidy schreef:
Als het niet klikt met een instructeur moet je er ook niet gaan lessen. Ook niet als de eigenaresse van je bijrijdpaard dat vraagt.

En laten we het er maar niet over hebben of het normaal is dat je hem hier op het internet een beetje loopt zwart te maken....Lips are sealed

Vandaar mijn reactie....
Zelfde mening toegedaan.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 17:29

beautylover schreef:
..alle duitsers vind ik eigenlijk een beetje raar Rolleyes niks van aantrekken gewoon!

Ehh... waar baseer je dat op Verward ..

Iedereen geeft anders les; bij de een spreekt de stijl je aan, bij de andere niet.
Als het niet klikt, zou ik niet meer bij die persoon lessen Lachen !

rough_rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 18:12

ik moet nieke gelijk geven ! ik zit in dezelfde club . en er zijn velen die int begin niet goed konde opschieten met m . maar zijn manier van lesgeven heeft me tot een niveau van springen gebracht van L naar M op een jaar tijd als ge iets wilt leren moet ge eerst en vooral open staan en niet met een vooroordeel naar de les komen . by the way : een dressuurpaard is toch niet nodig dat die springles krijgt ? ( graptjen ) wij krijgen ook nogal wat te horen van hem maar das om de les wat ontspannender te maken . maarja iemand die nog nooit lesgegeven heeft kan daar moeilijk over meespreken ?? ge moet u eens in de plaats zetten als ge als lesgever daar int middenstaat en ge probeert iemand iets bij te brengen wat goed is voor paard en ruiter .

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 18:45

Ik heb Duitse les in de klassieke Duitse rijkunst, ik ben nog nooit meer tevreden geweest over een rijkunst als deze.
Ik had een helemaal verkeerd beleerd paard, en na 1 les had ik ineens een totaal ander paard. Een super paard.
Al wie ook intresse heeft voor les van deze instructrice pb me maar, het werkt echt super en alle lessen zijn geweldig, we komen steeds dichter bij perfectie.

bergerac

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 19:15

Bedoelt hij niet met '' te mooi rijden '' proberen te zeggen dat je meer moet durven rijden?

SarahJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 19:37

Quirinake schreef:
Wat vinden jullie hier nou van Verward Je moet toch je handen boven de schoft houden en alles onopvallend doen eh :

Over dat onopvallend hulpen geven;
Het is veel belangrijker dat je paard reageert op je hulpen, dan dat je ze onopvallend geeft. Vasthouden aan onopvallende hulpen waar je paard niet op reageert heeft ook niet veel avance. Je bent dan beter een keer duidelijker (en dus 'opvallender'), zodat je tenminste een reaktie krijgt.
Dus inderdaad, niet té mooi willen rijden Knipoog. Durf ook eens wat duidelijker te zijn als het nodig is.

bergerac

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 19:38

Moest je je paard ook heel laag rijden?

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-04 20:40

Hohooohoow Verward Ik ben er even niet geweest en er worden al dingen gesugureerd dat niet nodig is...Ik zal even reageren op jullie reacties..

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-04 20:43

Nieke schreef:
Ik denk dat je Uben zijn manier van lesgeven niet goed begrijpt. Ik volg namelijk ook les van hem in de club. In het begin was het ook even slikken, maar ondertussen loopt mijn paard veel beter bij hem. hij is vooral springgericht. menig topruiter heeft bij hem les gevolgd en waar denk je dat Dirk de Permentier heeft leren springen??? Hij vraagt dat je contact hebt met je teugels, maar als jij dat opvat als gaan 'trekken,tegenhouden, zo kort mogelijk bij je' begrijp je het verkeerd. Losrijden met langer contact en wanneer je de teugels op die manier opneemt nadien , moet je je handen dragen, waardoor het paard achteraan meer moet stuwen en dat hij zo in je hand valt. Veel cirkels, hij heeft een hekel aan constant rondjes rijden op de hoefslag. controle over je paard...buiging, cavalleti, tempo, kunnen terugrijden...
doe eens de moeite om naar hem te luisteren en haal datgene er uit wat je nodig hebt, dat doe ik ook...succes gegarandeerd

Ik weet dat IK me moet aanpassen om ZIJN lessen te volgen..Maar omdat ik 4 jaar op één manier heb gereden en die nu plots moet veranderen is dat dubbel zo raar en vooral omdat ik, wat ik geleerd heb in die vier jaar, helemaal verkeerd was bij zijn lessen. En ik wil ff zeggen dat ik absoluut wél tegen kritiek kan want telkens hij kritiek gaf ging ik even bij hem stilstaan om wat meer uitleg te vragen dus...
Daarom doe ik zeker ook de moeite om naar hem te luisteren...Maar ik vond sommige dingen raar...Dat heb ik ook gezegd maar het is volgens hem de corrécte manier. Kan heel goed zijn hoor maar ik vond het wat raar en daarom vroeg ik het hier en dit is nog altijd een forum waar er kan gediscussieerd worden en als dat al niet mag..

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-04 20:45

Cassidy schreef:

Goh mensen, hoe kun je een persoon zwartmaken Verward Ik vind zwartmaken helemaal iets anders, ik vind dat je dat doet als je zegt dat die persoon niet deugt en zijn manier van lesgeven ook niet! En als je goed leest doe ik dat ook niet..Ik stel zijn manier van lesgeven in vraag. Ik maak hem niet zwart... Verward

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-04 20:46

Nieke schreef:
Vandaar mijn reactie....
Zelfde mening toegedaan.

Ik vroeg gewoon over zijn manier van lesgeven of jullie die correct vinden..Maar ik maak hem niet zwart en zeg ook niet dat hij slecht lesgeeft..Ik stel gewoon de vraag of alles wat ik moet doen eigelijk wel correct is..Zijn twee verschillende dingen.

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-04 20:49

rough_rider schreef:
ik moet nieke gelijk geven ! ik zit in dezelfde club . en er zijn velen die int begin niet goed konde opschieten met m . maar zijn manier van lesgeven heeft me tot een niveau van springen gebracht van L naar M op een jaar tijd als ge iets wilt leren moet ge eerst en vooral open staan en niet met een vooroordeel naar de les komen . by the way : een dressuurpaard is toch niet nodig dat die springles krijgt ? ( graptjen ) wij krijgen ook nogal wat te horen van hem maar das om de les wat ontspannender te maken . maarja iemand die nog nooit lesgegeven heeft kan daar moeilijk over meespreken ?? ge moet u eens in de plaats zetten als ge als lesgever daar int middenstaat en ge probeert iemand iets bij te brengen wat goed is voor paard en ruiter .

Ik begrijp u volledig, ik moet mss wel zijn kritiek relativeren en doen wat hij zegt en al doende leer je dan wel maar hij brengt veel bij en geeft veel commentaren, das wel goed maar ik doe minder mijn best als iemand zegt datgeen wat ik doe niet paardrijden is..

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-04 20:50

Frieke schreef:
Moest je je paard ook heel laag rijden?

Nee ik moest mijn teugels héél kort nemen en mijn handen in 90 graden en mijn handen naar mij toe doen. Dat heel kort nemen lukte niet echt want dat paard is altijd wat langer gereden omdat hij nogal een hengstennek heeft en niet heel kort gereden kan worden.

bergerac

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 22:03

Nieke schreef:

Ik herken dit. Er werd ook een keer gezegd van 'je krijgt les van een Duitser'.
Er werd ook altijd gesproken over 'de hals laten vallen' het paard heel laag rijden. Is dat bij jou ook het geval?

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-04 22:06

Nee dit is niet zo in mijn geval..Maar het is al goed OK dan! Ik weet nu jullie mening en ik ga eraan werken.

bergerac

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 22:18

Ik bedoelde bij Nieke...

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-04 22:35

Frieke schreef:
Ik bedoelde bij Nieke...

ja oké dan maar toch zeg ik nog is: Allemaal thnx voor jullie reacties en ik weet nu jullie opinie en ik ga er volop aan werken om open te staan voor andere manieren van lesgeven

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 22:37

Wat betreft het 'te mooi' rijden, waarschijnlijk moet je niet teveel je willen focussen op het plaatje, maar gewoon wat functioneler gaan rijden Lachen

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-04 22:51

Richtje schreef:
Wat betreft het 'te mooi' rijden, waarschijnlijk moet je niet teveel je willen focussen op het plaatje, maar gewoon wat functioneler gaan rijden Lachen

Ik weet niet of ik het gezegd heb, mar ik heb gezegd dat ik totààl niét op mijn houding let..ik let op mijn houding als ik les krijg van de eigenares van het paard, bij haar moet ik erop letten en bij hem niet. Dus ik let er bij zijn les écht niet op hoor.

Inca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 00:45

Quirinake schreef:
Dank je...Maar ik snap ook alles wat hij zegt maar ik vind het gewoon erg raar dat hij zegt dat ik te mooi rijd Verward En de eerste les zei hij wel: dat ik niet kon rijden :? Maar dat was niet alleen tegen mij maar ook tegen anderen...Dat vind ik nogal bruut gezegd hoor! Mijn ouders hebben het ook gehoord dus ik verkoop hier geen leugens..Maar ik moet het me gewoon niet aantrekken van mijn ouders... Ik heb altijd lesgehad van iemand die nu in de St Georges meedraait dus zij heeft het mij zo geleerd en ik vind die correct. Maar ja Haha! zoals je zegt, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, maar soms kom je nogal onrijdbare weggetjes tegen Haha! Maar even nog over die teugel...Ik gooi hem ook nooit los, als het paard ontspant, doe ik mijn hand een klein béétje naar voor zodat het paard wat lucht krijgt en ik neem de teugel terug goed vast... Maar ja...Iedereen vind die Duitser op de manege nogal een rare kwiet Haha! En niemand kan hem goed verdragen Schijnheilig Incl. mij maar ik doe er gewoon normaal tegen Haha!

Ik weet niet of hij dat letterlijk zei, of dat hij jou dat gevoel gaf, maar dat vind ik niet bepaald getuigen van pedagogische kwaliteiten. Iedereen kan en mag op zijn manier lesgeven, ookal klinken bepaalde dingen ons vreemd in de oren. Maar zo'n uitspraak heeft niets meer te maken met beoordelen, maar met véroordelen. Wat kun je nu met zo'n uitspraak? Behalve je erover opwinden dan...
Nogmaals iedereen het zijn eigen trainingstechieken en het is altijd interessant om daar meer over te weten te komen (zeker wanneer ze niet overeenkomen met jouw denkbeelden). Maar ik vind het belangrijker te vertellen hoe de weg naar Rome (om maar weer op Rome terug te komen) leidt, dan te vertellen hoever je er nog vandaan bent. Maar iig, ook van hem kun je wat leren.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 01:11

Cassidy schreef:
Ik heb jaren in Duitsland gelest en daar onder meer geleerd dat je niet met je instructeur in discussie moet gaan. Klep dicht en rijden. Als ik er afviel begon hij te schreeuwen of hij een naald moest halen om mij er weer op te krijgen. Ik heb er heel veel van geleerd. Manier van instructie waar menigeen in Nederland aardig van kan leren.

Tja, 't is maar net wat je prettig vindt. Zo'n manier van lesgeven zou voor mij niet werken, ik rijd namelijk voor mijn plezier. Ik wil graag dingen leren, maar dat kan IMO heel goed op een andere manier dan hierboven wordt beschreven.

Wat de TS betreft: probeer eruit te halen wat jij kunt gebruiken. Iedere instructeur heeft zijn/haar eigen manier van lesgeven, daar zijn het mensen voor Knipoog. En je merkt snel genoeg of een bepaalde manier van lesgeven bij je past of niet, maar geef het iig een kans. Lachen