Rijden zonder neusriem.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 10:39

Ik heb een westernhoofdstel en dat zat iets te los waardoor het bit wat te los hing zeg maar. Toen trok ik het bit heel gemakkelijk door zijn mond! Bit wat hoger gehangen en het probleem was verholpen, maar het kan dus wel!!

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 10:48

Als je een bit door de mond heen trekt, ben je wel erg onrustig met je handen Clown

In de bak rijd ik altijd zonder neusriem, maar voor buiten doe ik er een Engelse neusriem bij (= zonder sperriem), voor het geval er een soort van noodstop moeten worden gemaakt.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 11:07

[quote]een neusriem is alleen maar om de mond dicht te snoeren. zodat het niet zo opvalt als de ruiter te hard in de mond trekt. ik rijd al jaren zonder neusriem

Daar ben ik het niet mee eens. Bij MISbruik wordt een neusriem gebruikt om de mond dicht te snoeren. Bij JUIST gebruik dient de neusriem om het bit een rustigere ligging in de mond te geven en om te voorkomen dat het in noodsituaties door de mond gertokken kan worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 11:14

En hoe vaak komt een noodsituatie nou voor dat je er zo hard aan moet trekken? Dat je het bit erdoorheen trekt? Ik rijd al 5 jaar met mijn haflinger, en zo'n 4 jaar zonder neusriem. Pas sinds een half jaar met kinriempje. En ik heb nog nooit het bit erdoorheen getrokken. Nu ik erover nadenk, ik heb wel eens een keer stevig aan 1 teugel getrokken om dr af te remmen, maar het bit verschoof iets, maar echt niet erdoorheen ofzo... Nu rijd ik wel vrij relaxt met losse teugels, en geef zo veel mogelijk stemcommando's, en dat bit zit er enkel in als ze niet zo goed wilt luisteren en ik een extra seintje kan geven.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 11:25

er doorheen trekken moet je ook niet zo letterlijk nemen. het bit verschuift dan iets naar de ene kant.
Hangt er ook nog vanaf of je een paard hebt wat juist zijn kaken op elkaar zet als je aan het bit trekt of juist zijn mond open doet.

mensen OORDEEL TOCH EENS NIET ZO SNEL OVER ELKAAR.
Als iemand een opmekring maakt over iets is het meteen een oncompetente ruiter of een dierenmishandelaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 11:30

Euh, moet ik mij aangesproken voelen? Ik oordeel niet, ik vraag mij iets af, en geef aan hoe ik rijd.

Maar een bit wat heen en weer schuift, noem ik niet erdoorheentrekken, aangezien dat volgens mij heel veel voorkomt. Hoeveel foto's zie je wel niet op internet van paarden waar het bit aan de ene kant tegen de wang ligt, en aan de andere kant er wat uitsteekt? Dus daar heeft imo een groot gedeelte van de ruiter sowieso "last" van.

Hier wordt gesproken over het bit erdoor heen trekken, dan versta ik toch echt, dat de knik in het bit aan de buitenkant ergens zit... Anders zou je niet zeggen dat het bit erdoorheen getrokken kan worden... Clown

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 11:41

Ja, dat is dus niet evenveel aannemen van de teugels, zoals het hoort. als je evenveel druk hebt op beide teugels, kan het bit niet door de mond getrokken worden door de ruiter (hoewel het het paard met een rare beweging inderdaad wel kan lukken). Een neusriem voorkomt dat trouwens niet.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 11:44

Je moet idd goed wat trekkracht hebben om het bit erdoorheen te trekken, maar zeker wel dat het gebeurd. Kijk eens rond bij het springen of de eventing. Ruiters die hun paard letterlijk omtrekken
Ik heb niets tegen springen/eventing, laat dat duidelijk zijn, maar het gebéurt!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 11:48

Ik zeg niet dat het niet gebeurd, maar dan rijd je dus niet correct EN een neusriem voorkomt dat niet. De neusriem is uitgevonden om de mond dicht te houden als het paard valt, zodat hij de onderkaak niet zou breken.
Komt nog uit de militaire tijd dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 11:55

Lusitana schreef:
De neusriem is uitgevonden om de mond dicht te houden als het paard valt, zodat hij de onderkaak niet zou breken.
Komt nog uit de militaire tijd dus.

Daar had ik nog nooit van gehoord, waar heb je dat eens gelezen?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 11:57

oa op de site waar iedereen altijd zo opgewonden over doet, maar het staat in alle ouderwetse boekjes die de oorsprong van de ruitersport zoals wij die nu kennen onder de FEI regels gaan, want dat komt dus uit militaire hoek.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 15:30

Cookies schreef:
een neusriem is alleen maar om de mond dicht te snoeren. zodat het niet zo opvalt als de ruiter te hard in de mond trekt. ik rijd al jaren zonder neusriem.

Je bent wel lekker kort door de bocht, neusriem is bedoeld om het bit een rustigere ligging en inwerking te geven en hij is ook een hulpmiddel om te voorkomen dat onervaren ruitertjes het bit door de mond kunnen trekken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 15:49

mijn pony loopt zelfs beter zonder neusriem.
hij is dan makkelijker in zijn mond vind ik, ook heeft hij snel last van irritatie dus zonder is beter,
als ik buitenritjes maak doe ik hem er wel omheen, ben altijd bang dat hij ervandoor gaat en dat zonder neusriem ik dan minder te vertellen heb....

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 16:25

patos, dat is dus niet waarom dat ding is uitgevonden maar wel wat mensen tegenwoordig denken. Moet je me toch uitleggen hoe die rustige liggen veroorzaakt kan worden door een neusriem, die niet aan het bit vast zit. Hij hoort zo los te zitten, dat er twee vingers tussen kunnen. Het bit zit in een ruimte zonder kiezen en kan, ook met neusriem rustig heen en weer geragt worden, als de ruiter dat zou willen. Het nut van de neusriem in tegenwoordige tijd is dus ver te zoeken, behalve bij de cross in SGW. Het is verplicht op wedstrijden omdat die regels nog stammen uit d etijd dat paardensport dus uit de miltaire hoek kwam. als je meer wilt lezen over de neusriem en hun functie, ik zet hier zo een link onder. Mot effe zoeken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 16:27

betreft het doortrekken zit er ook behoorlijk wat verschil of je een D of O snaffle hebt. Een O snaffle trek je "makkelijker" door dane en D snaffle

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 16:28

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 17:28

Zeer degelijk verhaal via die link. Heel duidelijk, dank.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 17:46

de stillere ligging wordt veroorzaakt doordat het bit minder bewegingsvrijheid heeft. Het wordt meer opgesloten tussen de mondhoeken en de neusriem. Dat kan ik tenminste zo voorstellen als ik ernaar kijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 17:54

Klopt, iig zeker als je met een sperriem rijd.
En daar vind ik tegenwoordige tijd de neusriem ook voor.

heb je hem nodig voor de kaken dicht te snoeren, of omdat je het bit erdoorheen trekt (en dan heb ik het niet over wat verschuiven) dan ben je toch echt heel verkeerd bezig.

Net zo als je bitschijven nodig hebt omdat je ander het bit door de mond trekt.
Ik vraag me dan af, wat je in godsnaam daarboven zit te doen?

En dan heb ik het dus niet over die noodsituatie dat je je paard om moet trekken ondat je anders de weg opknalt of andere maffe situaties.

Dus kort antwoord
Zonder neusriem kun je gewoon rijden.
Zoniet heb je ff wat om over na te gaan denken..

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 18:06

Je kan zonder neusriem rijden. Een neusriem houd echt niet tegen dat je bit verschuift hoor. Alleen misschien als je een te strakke lage neusriem gebruikt. Of je moet je neusriem door je bitringen doen ofzo? Er wordt zo vaak zonder neusriem gereden. Ik zie het probleem niet hoor!
En Lusitana: bij SGW hoef je je paard niet om te trekken hoor, dat slaat nergens op! Als je normaal wil crossen is een rustige hand en sturen met been belangrijk, anders ga je de smalle hindernissen zo voorbij. Ik vind het echt een stom vooroordeel als je zegt dat er bij crossen getrokken word, verreweg de meeste eventers rijden netjes door het terrein. Bij dressuur zijn er ook zo veel die zitten te zagen, omdat het paard NU zn kop in de krul moet!

Collinnnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 18:07

Als ik Collin zonder neusriem rijd,en ik geen hem heel zachtjes hulpen,gaat ie heel zn bek open trekken!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 18:16

Collinnnnn schreef:
Als ik Collin zonder neusriem rijd,en ik geen hem heel zachtjes hulpen,gaat ie heel zn bek open trekken!

Dat hoeft niet veel kwaad te kunnen hoor Lachen

Ik rijd Snowdon al die jaren al zonder neusriem... hij speelt wel eens wat meer met zijn bit ja, maar ik geef hem die vrijheid. Overigens doet hij hetzelfde als hij zijn menhoofdstel in heeft (met neusriem en stang dus). Ik heb wel een kinriempje.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 19:38

Tja ik ben inderdaad wat kort door de bocht. Omdat ik dit regelmatig zie om mij heen. En uit bovenstaande verhalen over het door de mond trekken van bitten enzo haal ik hetzelfde alleen staat het er mischien wat vriendelijker dan dat ik het gezegt heb.