Trailer total-loss!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 06:52

ja oke.. maar de schade was maar 25 gulden .. dus dat heb ik gewoon zo betaald.. anders weer al die rompslomp

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 07:03

Ik leen mijn trailer nog wel eens uit en heb hierdoor al 2x schade gehad.
1x een deuk in de aluminium kap en 1x een kapot getrokken deurrubber, beide schades zijn gewoon betaald door de WA verzekering van degene die hem geleend had.
Daarnaast heb ik mijn trailer all risk verzekerd tegen schade en diefstal, kost 68 euro per jaar.
Het is een soort caravanverzekering.

helga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 07:47

ik denk dat je hun probleem hun probleem moet laten. jij hebt een kapotte trailer en nu wil je geld zien.
laat dus je trailer taxeren en zeg hoeveel het hun gaat kosten.

tis toch te gek voor worden dat als mensen je spullen lenen en ze zijn niet goed verzekerd dat je dan maar pech hebt gehad.

als de verzekering niet de schade dekt, betalen ze gewoon uit eigen zak.

Fioon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-04 09:28

Ja, hier ga ik echt van uit: als de verzekering niet betaald zal mijn stalgenoot zelf betalen voor de schade, zo integer is ze wel! Maar als ik het zo lees dan zie ik het somber in vwb de verzekering. (ben ik niet goed geinformeerd door mijn eigen verzekering zeg!) Maar ja, ik zit ook niet in die business... Overigens, er is geen sprake van een tegenpartij want ze is met de trailer onder een te lage brug door gereden! Scheve mond

Sjef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 09:39

Nou ik denk dus niet dat die verzekering zal uitbetalen
Je stalgenootje is zelf zo dom geweest om niet goed op te letten en je dak eraf te rijden!!! Daar is niemand verantwoordelijk voor behalve zij!
Dus tenzij ze zelf all risk verzekerd is voor de auto, anders krijg je geen cent van de verzekering.
Vergelijkbaar met als je met je eigen auto tegen een lantaarn paal parkeert, de schade aan je auto wordt door niemand vergoed Scheve mond .

Maargoed wel fijn voor jou dat je stalgenoot dan in elk geval de schade uit eigen zak betaald, wel zo eerlijk, zij heeft / had ook profijt van jou trailer en zo neemt ze tenminste zelf de verantwoordelijkheid van de door haar aangerichte schade, wel zo netjes

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 10:07

Ookal dekt haar verzekering het niet, je kunt haar wel aansprakelijk stellen voor de schade. Heb je een rechtsbijstandverzekering?

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 10:19

elibeest schreef:
goh ingewikkeld nog allemaal.. mijn pony had een keer schade gemaakt aan een trailer van iemand anders (reflector er af) gemakshalve heb ik dat maar uit eigen zak betaald

Mijn paard heeft afgelopen zomer ook schade aan de trailer van een ander veroorzaakt maar mijn wa verzekering heeft de schade gelukkig uitgekeerd

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 11:21

elibeest schreef:
goh ingewikkeld nog allemaal.. mijn pony had een keer schade gemaakt aan een trailer van iemand anders (reflector er af) gemakshalve heb ik dat maar uit eigen zak betaald

Kijk... er bestaan dus nog wel mensen die gewoon doen wat iedereen zou moeten doen.. maar nee hoor, iedereen (verzekering en de mensen aan wie je je spullen uitleent) zijn ineens niet thuis wanneer het op betalen aankomt!

Pegasus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 11:37

De schade veroorzaakt door dieren valt onder artikel 179 en is dus een heel andere aansprakelijkheid dan schade veroorzaak door het toendoen van de opzichthouder.
In principe is de degene aan wie je de trailer hebt uitgeleend aansprakelijk voor de schade. De verzekeringen sluiten deze schade echter vaak uit. Garage's b.v. hebben vaak een aparte verzekering voor de aansprakelijkheid die ze hebben als je auto onder hun opzicht staat. Particulieren meestal niet, en dat betekent dat ze met hun eigen geld voor de schade op moeten draaien.

Maar het kan dus zijn dat de verzekering van je kennis de schade wel dekt. Even goed nakijken dus.

Pegasus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 12:06

Ik vond later dit verhelderende artikel nog op de site van Autoweek :

Autoweek schreef:
Aanhanger uitlenen

Mijn buurman wil mijn kleine aanhangwagen lenen en gebruiken achter z"n eigen auto. Hoe zit het in dat geval met de aansprakelijkheid en wat zijn de rechten en plichten van mijn buurman? Kortom, wat moeten wij doen of laten om onze goede relatie te behouden? Mijn auto (en daarmee de aanhanger) is allrisk-verzekerd. De auto van m"n buurman is WA-verzekerd.
S. Douwenga

Een aanhanger die achter een auto is gekoppeld of daar net van is losgeraakt (niet veilig buiten het verkeer tot stilstand gekomen), is tegen wettelijke aansprakelijkheid verzekerd via de trekkende auto. Er kan dus een beroep worden gedaan op de WA-verzekering van het trekkende voertuig. Deze verzekering dekt de schade die aan derden wordt toegebracht, maar niet de eigen schade, aan bijvoorbeeld eigen auto of de aanhanger zélf. Als de trekkende auto WA + casco is verzekerd, wordt de eventuele schade aan eigen auto wél betaald door de eigen autoverzekeraar. De schade aan de aanhanger is alleen gedekt als de aanhanger zelf casco verzekerd is (apart afgesloten verzekering). U moet dus met uw buurman goede afspraken maken wie de eventuele schade aan de aanhanger betaalt, mocht die ontstaan. Zijn er geen afspraken gemaakt, dan geldt dat de buurman de geleende aanhanger onbeschadigd moet teruggeven en eventuele schade moet betalen. Bij eventuele overmacht hoeft dat echter weer niet. (RV)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 12:47

he, interessant dit!
Ik heb nog een toegevoegde vraag:
ik heb mijn trailer ook casco verzekerd bij interpolis. Nou is ie van 1995 en dagwaarde is dus niet zo hoog meer. Afgelopen zomer heb ik de trailer helemaal laten opknappen bij een focwa bedrijf, nieuwe bodem, nieuwe zijplaten van extra beschermd duur hout anti rot etc, oftewel alleen de kap en het chassis zijn nog 'oud'.
Hoe zit dat met de dagwaarde als er nu wat met die trailer gebeurt? Mn stalgenoten 'lenen' m nog wel eens en je weet maar nooit..

Als ik een oude auto opknap van 1960 met dagwaarde 0 wordt ie na opknappen wel meer waard dan 0, sommige zijn zelfs nog meer waard dan ze ooit gekost hebben! nou is dat met een trailer uiteraard niet zo dramatisch dat ie ineens meer waard wordt, maar hoe bepalen ze de dagwaarde bij een eventueel ongeval???
iemand enig idee? Tittel?

Fioon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-04 00:07

Bedankt iedereen voor de nuttige reakties! Tessebes: ik heb een rechtsbijstand verzekering. Ik zal doen wat nodig is en ik verwacht m'n stalgenoot ook. Niemand zit hier op te wachten. Wij willen (slechts) ons geld terug zodat we een andere trailer kunnen kopen om volgens plan volgend jaar op wedstrijd te gaan! Als het mij zou overkomen zou ik ook alles op alles stellen om ervoor te zorgen dat de gedupeerden een andere trailer konden kopen! Moet wel eerlijk zeggen dat de waarheid van hetgene wat er is gebeurd nu (pas) bij mij begint door te dringen (de trailer was helemaal top; m'n man heeft er onwijs veel tijd ingestopt) dus ik baal wel van van dit grapje - zo vlak voor de feestdagen!

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 00:16

Mijn trailer is all-risk verzekerd bij Unive bij mijn auto. Maar eerlijk gezegd geen idee hoe de verzekering inelkaar zit als een ander de trailer leent. Dat is ook een van de redenen waarom ik de trailer niet uitleen.
Hoop voor je dat je toch je schade vergoed krijgt, en niet ook nog een relatie aan de knoppen gaat.....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 08:05

Tessebes schreef:
Ookal dekt haar verzekering het niet, je kunt haar wel aansprakelijk stellen voor de schade. Heb je een rechtsbijstandverzekering?

Het zou kunnen dat haar WA-verzekering wel de schade wil betalen, maar dat is dan afhankelijk van haar verzekering. Ik heb ook eens iets stoms gedaan met andermans trailer en ik had dat kunnen verhalen op mijn autoverzekering. Echter dit zou mij dan wel no-claim hebben gekost en die kosten waren veel hoger dan de schade Haha! (neuswiel kapot)
Ik heb jaren kopieermachines gerepareerd en de glasplaten (waar je het origineel op legt) moesten bij breuk altijd door de klant worden betaald, dat zat niet in het contract. Ik gaf de klant altijd het advies om in overleg met betrokken medewerker te proberen dit op de WA-verzekering van de betrokken persoon te verhalen, onder het motto: nee heb je, ja kun je krijgen. Sommige verzekeringen keerden de schade netjes uit aan de werkgever.
Ik zou het dus gewoon proberen, het slechtste wat je kan gebeuren is dat er niet wordt uitgekeerd.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 09:08

Als ik dit zo lees, ben ik toch heel blij dat ik mijn trailer wel casco (én dus apart) heb laten verzekeren....

Pegasus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 09:34

Dan had je het toch niet helemaal goed Ikke. De reperateur c.q. zijn baas is aansprakelijk als er schade wordt toegebracht aan spullen van een klant. Dat die schade wel of niet verzekerd is doet er niet toe. Of een uitzondering in een contract rechtsgeldig is weet ik niet (ik vermoed van niet), maar ik heb nu even geen tijd om dat uit te zoeken.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 11:00

Pegasus, volgens mij bedoelt Ikke in zijn voorbeeld dat het gaat om een medewerker van het bedrijf waar de kopieermachine staat (niet om een medewerker van het bedrijf wat de kopieermachines levert of onderhoudt) Knipoog

Pegasus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 11:11

Oscar, als ik het goed lees heeft Ikke het over een 'klant'. Een derde partij dus.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 13:47

Pegasus schreef:
Dan had je het toch niet helemaal goed Ikke. De reperateur c.q. zijn baas is aansprakelijk als er schade wordt toegebracht aan spullen van een klant. Dat die schade wel of niet verzekerd is doet er niet toe. Of een uitzondering in een contract rechtsgeldig is weet ik niet (ik vermoed van niet), maar ik heb nu even geen tijd om dat uit te zoeken.

Dan begrijp je mij verkeerd. Die glasplaten werden door de klant stuk gemaakt. Uiteraard werden glasplaten die ik stuk maakte gewoon vervangen (is me een keer gebeurt) zonder kosten.
De werkgever kan in dat geval de werknemer aansprakelijk stellen voor toegebrachte schade aan eigendom van de werkgever. Sommige maatschappijen vergoedden dan de schade.

Pegasus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 14:03

In principe kan een werkgever een werknemer NIET aansprakelijk stellen voor veroorzaakte schade, tenzij door roekeloosheid aangericht. Verder is de verzekering van de werknemer aanspreken voor een door een derde veroorzaakte schade gewoon verzekeringsfraude. En als laatste is dit ook nog wat off-topic volgens mij.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 14:11

Je kunt je opgeknapte auto laten taxeren voor de verzekering. Dan komt iemand langs. Dat kost wel wat, maar is het in bepaalde gevallen zeker waard! (heeft mijn vriend laten doen met zijn helemaal opgeknapte, opnieuw gespoten en van gereviseerde motor voorziene kadet GSI) Zoiets zal denk ik ook wel mogelijk zijn voor aanhangers.

cissy schreef:
he, interessant dit!
Ik heb nog een toegevoegde vraag:
ik heb mijn trailer ook casco verzekerd bij interpolis. Nou is ie van 1995 en dagwaarde is dus niet zo hoog meer. Afgelopen zomer heb ik de trailer helemaal laten opknappen bij een focwa bedrijf, nieuwe bodem, nieuwe zijplaten van extra beschermd duur hout anti rot etc, oftewel alleen de kap en het chassis zijn nog 'oud'.
Hoe zit dat met de dagwaarde als er nu wat met die trailer gebeurt? Mn stalgenoten 'lenen' m nog wel eens en je weet maar nooit..

Als ik een oude auto opknap van 1960 met dagwaarde 0 wordt ie na opknappen wel meer waard dan 0, sommige zijn zelfs nog meer waard dan ze ooit gekost hebben! nou is dat met een trailer uiteraard niet zo dramatisch dat ie ineens meer waard wordt, maar hoe bepalen ze de dagwaarde bij een eventueel ongeval???
iemand enig idee? Tittel?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 16:52

Ratjetoe schreef:
Bij welke maatschappij kun je dan trailers verzekeren, ben ik wel heel benieuwd naar!

bijna elke verzekeringsmaatschappij doet het....alleen iedereen zet het in zijn eigen "vorm"

ik heb mijn trailer all-risk verzekerd bij london
op mijn polis staat: recreatiepakket

Ratjetoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 14:45

He. London daar hebben we onze auto's ook verzekerd, ga er gelijk achteraan!!

Fioon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-05 17:09

Ff een update: ik heb bericht gekregen van de verzekeraar (Unive) van mijn stalgenoot dat haar verzekering de schade niet dekt (zie het idd zoals wanneer je je eigen auto tegen een lantaarnpaal zet en je bent WA verzekerd wordt er ook niets uitgekeerd) Mijn brief waarin ik haar aansprakelijk stel is naar haar persoonlijke WA verzekering doorgezonden. Ik wacht het resultaat hiervan af. Als ook dit niets wordt gaan we eens verder praten.............................

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 18:46

Ik twijfel toch of Unive deze WAM schade zomaar kan afwijzen. Zij heeft met haar auto schade toegebracht aan een trailer van derden. Ik ga er voor mezelf toch eens dieper induiken, of een door de auto getrokken aanhanger uitgesloten is van de WAM plicht.
Wam is de wettelijke aansprakelijkheid motorrijtuigen, waarbij( kort door de bocht) iedereen die schade lijdt door een motorrijtuig ervan uit mag gaan dat de Wam de schade vergoedt, ongeacht of de maatschappij de schade uitsluit van zijn dekking( denk aan alcohol)
Als je schade rijdt met alcohol in je lichaam en de maatschappij heeft dat uitgesloten, dan betalen ze de tegenpartij zeer zeker wel zijn schade alleen gaan ze het schadebedrag dan verhalen op hun cli
ënt.
Wie heeft er recent zijn SEA-B diploma gehaald??? Mijn map is al jaren niet meer up to date.