instructeurs/trices,hoe doen jullie dat volgend jr

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 15:47

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 16:06

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 16:10

horselover23 schreef:
Dit artikel gaat toch over maneges? Dus waarbij er zowel instructie als paard als accomodatie gehuurd wordt?

Ja, het wordt me ook niet echt duidelijk zo.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 16:13

Ik zit sindskort in het bestuur van een rijvereniging en kreeg al de vraag van 1 van onze instructies hoe het zit met aansprakelijkheid (zowel als ze via de club lesgeven als wanneer ze privelessen geven).
Een instructie kan bijv. niet ruiken of een ruiter zijn paard een week lang op stal heeft laten staan en hem dan meeneemt naar de les waar nog 7 andere paarden in zitten.

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 16:29

Volgens mij gaat dit hele verhaal over aansprakelijkheid van maneges
en niet van privéinstructeurs.

Dickie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 20:02

esther82 schreef:
Jij krijgt ook koffie...

Ja maar waar is de taart? Verdrietig Knipoog

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-04 20:52

yfande schreef:
Volgens mij gaat dit hele verhaal over aansprakelijkheid van maneges
en niet van privéinstructeurs.

ik hoop het maar
maar ik heb ook helaas alleen maar van horen zeggen ...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 08:40

crossmonster schreef:
ik hoop het maar
maar ik heb ook helaas alleen maar van horen zeggen ...

Zou het dan niet verstandiger zijn eerst wat bron-onderzoek te doen, alvorens hier paniek te komen zaaien?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 08:58

ikke schreef:
Zou het dan niet verstandiger zijn eerst wat bron-onderzoek te doen, alvorens hier paniek te komen zaaien?

Verstandige opmerking.... Haha!

Als de bron het aangehaalde artikel is, dan verandert er namelijk helemaal niks per 1 januari 2005, dus maakt iedereen zich onnodig zorgen.

pjotter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 09:31

wat ik mij afvroeg is ben je ook niet via je ORUN diploma verzekerd?

en ik vraag mij dus ook af hoe het dan zit als ik iemand priveles geef op zijn eigen paard.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 10:45

pjotter schreef:
wat ik mij afvroeg is ben je ook niet via je ORUN diploma verzekerd?

en ik vraag mij dus ook af hoe het dan zit als ik iemand priveles geef op zijn eigen paard.

Je vraag over ORUN kan ik niet beantwoorden.

Je tweede vraag kan ik je alleen een vaag antwoord op geven omdat dit niet zo zwart/wit ligt.
Wat betreft de aansprakelijkheid in dat geval: deze dient gewoon op basis van artikel 6:162 BW beoordeelt te worden. Er moet jou dus een verwijt gemaakt kunnen worden, maar hoe dat correct te beoordelen gaat te ver om hier daarop uitgebreid in te gaan. Daarnaast blijft dat altijd voor discussie vatbaar, aansprakelijkheid is nou eenmaal lastig te beoordelen. Wel moet ik zeggen dat ik niet denk dat je snel aansprakelijk zal zijn, hoewel het niet ondenkbaar is.
Daarnaast speelt het verzekeringsgebeuren. Ook dit is niet helemaal zwart/wit. Als jij af en toe tegen een gering bedrag een lesje geeft, zou ik zeggen dat jouw aansprakelijkheid is afgedekt via je AVP. Dit is echter zeer voor discussie vatbaar en maatschappijen zullen hier ook zeker een verschil van inzicht in hebben.
Geef je op regelmatige basis les en vang je hier een normale vergoeding voor, dan is jouw aansprakelijkheid geen PARTICULIER risico meer en zou je dus een AVB (aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven) moeten sluiten.
Wil je dus zeker zijn van dekking bij aansprakelijkheid dan rest je niets anders dan het sluiten van een AVB, omdat het in het eerste geval ook onzeker is hoe erover gedacht en geoordeeld zal worden.

pjotter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 11:36

ok nu snap ik er wat van heel erg bedankt!!
en ik zal wel eens navraag doen wat betreft je diploma

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 15:29

Ik heb overal in mijn stal bordjes hangen "helm verplicht op deze accomodatie". iedereen rijd hier met eigen paard dus kan ik ze niet verplichten tot het dragen van een helm, maar ik heb een advocaat een juridisch papier op laten stellen dat alle verandwoordelijkheid bij de eigenaar van het paard ligt als hij geen helm op zet tijdens het rijden, de trainer is daarna de volgende verantoordelijke, ook hij laat de klanten een papier ondertekenen dat hij de client heeft gewezen op de verplichting van een CEI-goedgekeurde veiligheids helm te dragen en laat zijn klant dan ook tekenen voor het feit dat deze het zelf niet wil.
daarna is het voor de rijders een eigen verantwoording als er iets gebeurd tijdens het rijden dat zij voor alle kosten zelf op draaien ook als er een andere klant of zijn of haar paard gewond of gedood wordt tijdens het rijden.
kijk wij rijden zelf western en dan rijd je voor gek als je een helm op zet natuurlijk een echte cowboy doet dat toch niet? dus was ik de eerste die wel een helm op gezet heeft want of je nu pony rijdt of een dresseur paard of een quarter paarden zijn paarden en matcho's hebben we al genoeg ( ik weet trouwens niet hoe je een vrouwelijke matcho noemt) maar ik heb een be leid gelijke nonnen gelijken kappen en ander ga je maar niet op een paard zitten