hoe vaak rijden met een 3-jarige?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Useful

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 12:40

Ik heb een paard van 3¾ jaar oud. Haar groeispurt is al voorbij nu rij of longeer ik 4/5 x in de week. Alleen dan geen heel uur ofzo..! kwartier/ 20 minuten. De andere 2/3 dagen mag ze lekker in de buitenbak staan

umpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-04 16:18

oke ik ben heeel erg blij met al jullie reacties. Ik ga het vandaga met de bazin van onze manege over umbro hebben en kijken wat dara uit komt. Zij heeft daar super veel verstand van en zij zal me ook ongetwijfeld een goed advies geven. Jullie horen nog wel op de uitslag.

BEDANKT!

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 16:27

ik denk ook zon 4 a 5 keer,en dan niet te veel eisend nog,maar gewoon steeds beetje opbouwen... Knipoog

umpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-04 22:36

hey ey nou ik heb met de eigenaar van de manege gepraat en ze vinden het gewoon uitstekend hoe ik het doe. geowon lekker 2 daagjes rijdne dus gewoon lekker rustig ana en voorderest beetje longeren en vrij hebben. Ze zeggen dat ik geowon niet naar iederene moet luisteren en dat het geowon absoluut niet goed is om hem nu ene half jaar stil te zetten. En hun vertrouw ik 1000 % dus dara ben ik blij mee ik weert nou aan wleke mesnen ik wat heb gehad ( reacties ) van bokt en ana welke niet Tong uitsteken:P dank je wel!!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 22:40

Fijn zo...dat is ook het beste denk ik. Luister naar je eigen gevoel

Wel even een kleine kanttekening, let even op de spelfouten die je maakt.
Lees even je bericht door voor je op OK klikt Knipoog

spike_trudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 22:30

heeeeey roline
lkkr ding van muh Tong uitsteken
je doet ut super hoor met umpie !!!!
he ziej juh morguh kusz (K)

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 11:02

mijn 3 jarige rij ik nu 3/4 keer in de week sinds kort 2 keer in de week een heel uur in de les (ging eerder uitstappen zodra hij liet merken dat het genoeg was) maar nu houd hij makkelijk een uur vol en de andere dag(en) meestal ong 3 kwartier.

Spoec

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 11:12

Ik rijd mijn 3 jarige ongeveer 2 keer in de week,
en daarnaast longeer ik haar dan ook nog zon 3 keer..

Het rijden doe ik maar een half uurtje per keer,
en het longeren is ongeveer een kwartier tot 20 minuten per keer.

*Kuszz*

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 11:22

Een 3 jarige kun je max 3x p/w een half uurtje pakken (rijden en/of longeren). Echter als hij nog zo in de groei is, zou ik hem toch mooi nog zeker een half jaartje laten staan. Heb je later meer profijt van.
Dus gewoon weer lekker de wei op met vriendjes! En niet rijden en longeren

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 11:23

LoveJoew schreef:
en daarnaast longeer ik haar dan ook nog zon 3 keer..
en het longeren is ongeveer een kwartier tot 20 minuten per keer.

Waarom longeer je zovaak?
Dan kun je er naar mijn mening beter op gaan zitten, longeren is namelijk heel belastend voor de gewrichten van een paard...(telkens rondjes lopen)

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 11:36

griebels schreef:
Een 3 jarige kun je max 3x p/w een half uurtje pakken (rijden en/of longeren). Echter als hij nog zo in de groei is, zou ik hem toch mooi nog zeker een half jaartje laten staan. Heb je later meer profijt van.
Dus gewoon weer lekker de wei op met vriendjes! En niet rijden en longeren

die van mij word bijna 4 (over 3 maandjes om preccies te zijn) hij krijgt nu steeds meer conditie en hij wil zelf erg graag werken. Dus ik denk dat je paard het wel aangeeft hij is op 3.5 ingereden en reed toen maar 2 keer in de week 20 min (daarna gaf hij ook echt aan dat hij geen zin meer had) nu hij meer conditie krijgt rij ik ook iets meer en iets langer en hij vind het allemaal erg leuk

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 11:41

Maar Breitling, was die van jou ook nog met een groeispurt bezig zoals het paard van TS?

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 11:45

_Liesje_ schreef:
Haar groeispurt is al voorbij nu rij of longeer ik 4/5 x in de week. Alleen dan geen heel uur ofzo..! kwartier/ 20 minuten. De andere 2/3 dagen mag ze lekker in de buitenbak staan

staat toch dat de groeispurt voorbij is Verward

nikitatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 16:36

gewon 3/4 x in de week ofzo of zelfs minder en dan mischien meer logeren of buiten llopen met hem of met je paard fietsen daat jij op de fiets zit en je paard er naast rend...!!!!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 19:13

Fardau longeer en/of rijd ik 3 keer verdeeld over de week. Zij is ruim 3,5 jaar oud en nu 2 maand zadelmak. Eerst longeerde ik van te voren zodat ze haar energie al wat kwijt was, en reed ik korter. Nu stap ik meestal gelijk op en rijd wat langer. Ik denk ongeveer een half uur. Met Moenira had ik op deze leeftijd al onze eerste onderlinge wedstrijd gehad, maar die was ook al op haar 3e beleerd en ik heb haar vanaf september toen een paar keer per week echt doorgereden en mee gelest. Maar ja... Moenira was al beleerd en Fardau moet ik echt vanaf een paar keer iemand erop zitten, zelf doen. Dat is toch anders...
Ook Fardau is nu nog overbouwd en Moenira begon pas ergens na haar vierde wat bij te groeien.
Ik ken maar weinig mensen die wachten tot een paard helemaal uitgegroeid is of niet meer overbouwd is voor ze gaan beleren. Wel doen ze meestal in het begin wat rustiger aan. (korter rijden en niet elke dag)

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 23:01

Breitling schreef:
staat toch dat de groeispurt voorbij is Verward

Als het paard achter hoger is als voor, is ie nog niet uitgegroeit

sammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 23:54

Ik denk dat je het best goed doet hoor! Ik heb ook een 3 jarige (3 jaar en bijna 8 maanden) die rijd ik momenteel nog 1x in de week maar ik wil haar nu ook 2x in de week gaan rijden. Door wat problemen met de bak enzo is dat er niet eerder van gekomen anders was ik iets eerder al 2x in de week gaan rijden. Daarnaast longeer ik haar 1x in de week. Ze staat wel elke dag buiten op het land.

Veel plezier met je paardje!!

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 13:20

griebels schreef:
Als het paard achter hoger is als voor, is ie nog niet uitgegroeit

waar maak je dat uit op dan, dat zie ik nergens staan namelijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 13:24

3x in de week 20/25 minuutjes rijden.
Kun je veilig naar het bos, is dat ook een erg fijne afwisseling.

Longeren doe ik op die leeftijd erg weinig.

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 13:31

Ik reed die van mij om de dag. Naar mate hij meer werk aan kon, rij ik hem 2 dagen, en dan een dagje vrij, en dan weer 2 dagen en dan weer vrij enzv.

olie100

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 23:45

Met mijn 3 jarige die net onder het zadel is rij ik 2 a 3 keer per week longeer veel en ze komt minimaal 1 keer per week gewoon los

KissMeQuick

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 23:50

Mijn paard wordt in april 4...
Ik rijdt 4 of 5 dagen in de week...nou moet ik zeggen dat ze ook niet zo heel veel meer groeit hoor...
Op maandag gaat ze een uurtje in de wei, of ik gooi haar los, op dinsdag heb ik een uurtje les...woensdag weer wei, donderdag een half uurtje rijden, vrijdag half uurtje rijden, zaterdag uurtje les en zondag of een half uurtje rijden of in de wei.

Woensdag heb ik trouwens me eerste springwedstrijdje...60-70 cm Pling dat wordt lachen!!

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 23:56

KissMeQuick schreef:
Mijn paard wordt in april 4...
Ik rijdt 4 of 5 dagen in de week...nou moet ik zeggen dat ze ook niet zo heel veel meer groeit hoor...
Op maandag gaat ze een uurtje in de wei, of ik gooi haar los, op dinsdag heb ik een uurtje les...woensdag weer wei, donderdag een half uurtje rijden, vrijdag half uurtje rijden, zaterdag uurtje les en zondag of een half uurtje rijden of in de wei.

Woensdag heb ik trouwens me eerste springwedstrijdje...60-70 cm Pling dat wordt lachen!!

Dat hoefde ik met Torro niet te doen, want dan was hij zondag helemaal leeg.

KissMeQuick

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 23:58

Angeliek schreef:
Dat hoefde ik met Torro niet te doen, want dan was hij zondag helemaal leeg.

Kiss is nog niet moe als je der elke dag 2 uur rijdt...die heeft een uithoudingsvermogen, daar wordt je niet goed van

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 11:06

Ik merk aan Amber dat zij graag wil werken, toen ze een tijdje op rust stond was ze onuitstaanbaar gewoon! Ams is nu 3 jaar en 8 maanden. Ik probeer haar in elk geval 5x in de week een werkje te laten doen; dat is of een half uur (les)rijden in de bak, of naar buiten, of longeren, of met lange lijnen, of spelen in de bak. Verder loopt ze 24/7 in de wei.
Ze vind het heerlijk om te werken en heeft er ontzettend veel lol in, juist daarom houd ik er rekening mee dat ze nog zo jong is en ik haar niet overvraag.