Bijrijders: Wel of niet betalen??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bijrijders wel of niet mee betalen?

Ja, bijrijders moeten wel mee betalen in de kosten
44 (47%)
Nee, bijrijders hoeven van mij niets te betalen.
49 (52%)

Totaal aantal stemmen: 93

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 14:25

Ik vind dat een bijrijd(st)er niet hoefd mee te betalen in de kosten..
Aan de ene kant vind ik het best krom dat een bijrijdster mee moet betalen.. De eigenaar heeft zelf gekozen voor het paard en dus ook de kosten.. Een bijrijdster betaald dan dus voor het rijden en verzorgen van jou paard.. Aan de andere kant kan ik het wel begrijpen dat er wat word gevraagt.. Amanda@Bokt is nu de bijrijdster van Partout en helpt mij met alles.. Van rijden komt niet altijd wat, meestal maar 1 of 2 keer in de week..
Ik vind persoonlijk af en toe een kadootje (dekje, halster.. ofzo) veel leuker.. Of ineens als verrassing een schone stal.. Tong uitsteken

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 14:43

Niet, zij helpt mij, ik haar.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 14:43

Maar misschien kiezen veel mensen van te voren al voor een bijrijdster zodat ze die kosten kunnen delen.

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-04 14:50

Katja schreef:
Maar misschien kiezen veel mensen van te voren al voor een bijrijdster zodat ze die kosten kunnen delen.

Ja dat denk ik ook wel. hoorde laatst van iemand die heeft drie betalende bijrijders, heb toch vriendelijk bedankt!! Verward

Vind het inderdaad wel logsich als ik het zo lees, dat als je het echt samen doet en samen rijd enzo dat je de kosten deelt. En als je het paard echt beter maakt dat je er dan niets voor hoeft te betalen... Dan klopt het ook wel dat ik hiervoor nooit voor het bijrijden heb betaald. nu is het toch meer samen trainen denk ik... moet het allemaal nog even uitvinden!

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 14:57

nee.
Ik heb zelf jaren een verzorgpony en later een verzorgpaard gehad. Ik heb nooit meebetaald aan de kosten. Wel hielp ik waar ik kon met uitmesten, land op orde houden, tuig poetsen enzo.
Als ik zou moeten meebetalen (hangt natuurlijk ook van het bedrag af), was ik, denk ik, op zoek gegaan naar een ander paard, of was ik nog harder gaan sparen voor een eigen paard.
Je rijdt het paard van een ander, omdat een eigen paard te duur is (neem ik aan), en omdat je er vaker en meer mee kan rijden als op een manegepaard.
Als je, net als hiervoor wordt gezegd, een bijrijdster neemt omdat het paard anders te duur voorje wordt, doe je toch echt iets niet goed. Dan zou je beter alles kunnen delen en de ander dus mede-eigenaar kunnen maken, of een goed tehuis zoeken voor je paard, al klinkt dat mischien hard.

Madelief28

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 15:05

"vroger" werd ik betaald door de eigenaar van het paard (maandelijks FL 125 gulden) Schijnheilig Nu ik echter vanwege gezondheidsklachten recreatief rij, heb ik een bijrijdpaard gevonden waar ik nu inderdaad wel een bijdrage voor moet leveren. Maar dat vind ik eerlijk gezegd meer dan normaal...

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 15:19

nee ik wil niet dat mijn bijrijder betaald.

maar dat is meer omdat ik vind als je mee betaald in de kosten je als bijrijder ook meer rechten hebt, want je betaald immers mee.

ik heb liever dat ze eens wat lekker voor buddy mee neemt Knipoog of m'n kast opruimd Haha!

en mijn bijrijder mest zijn stal uit, is ook wel een ruil tegen het rijden vind ik Knipoog

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 15:21

Ik zou het niet willen... Een bijrijdster die mee betaald... Natuurlijk lekker handig... Maar ze helpt je uit de brand als je zelf niet kan.. En daarbij als ze mee gaan betalen word er ook verwacht dat ze er iets over te zeggen hebben.. En dat is het punt waarom ik het niet wil.. Het is mijn paard, mijn regels.. Wil ik iets veranderen dan doe ik dat.. Tuurlijk mag er wel meebepaald worden en een mening gegeven worden.. Maar ik hoef er dan niet op in te gaan.. Al betaald degene mee moet je dat wel..

Beetje rot uitgelegd denk ik... Tong uitsteken

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 15:37

precies wat ik ook vind Knipoog

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 15:38

Waterkippie schreef:
precies wat ik ook vind Knipoog

Ik las het ook net.. Tong uitsteken

marn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 15:54

ik vind het belachelijk als een bijrijder mee moet betalen in de kosten! Als je op zoek ben naar een bijrijder, dan doe je dat omdat je geen of weinig tijd heb.. Dus iemand helpt je al enorm, en je paard krijgt meer aandacht, en dan ook nog geld ervoor vragen vind ik heel raar..

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 16:02

in mijn ogen is er een groot verschil tussen bijrijder en verzorger.
verzorger= paard verzorgen en als dank hiervoor een ritje maken
bijrijder= paard rijden. voor de rest niks.

zo zie ik dit. ik vind dat een bijrijder dus best een bedrag kan neerleggen, want als je alleen maar hoeft te poetsen en op te zadelen vind ik dat je daar best wat van terug mag krijgen, vrijrijden op een manegepaard kost je ook geld...

ik heb overigens een verzorger, wat in mijn benamingen eigenlijk een bijrijder zou zijn Tong uitsteken ze hoeft alleen maar op te zadelen en te rijden. soms helpt ze met uitmesten als ik dat toevallig die dag doe.. maar zij hoeft niet te betalen...

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 16:19

marn schreef:
ik vind het belachelijk als een bijrijder mee moet betalen in de kosten! Als je op zoek ben naar een bijrijder, dan doe je dat omdat je geen of weinig tijd heb.. Dus iemand helpt je al enorm, en je paard krijgt meer aandacht, en dan ook nog geld ervoor vragen vind ik heel raar..

Hier ben ik het volledig mee eens OK dan!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 16:36

Ik ben persoonlijk niet voor betalen. Een symbolisch bedrag voor de hoefsmid of voor in het potje voor als er eens een nieuwe deken of shabrak nodig is vind ik prima. Ik betaal op dit moment niets, ik moet wel verplicht om de week lessen (a 15 euro) en uiteraard uitmesten en het paard verzorgen. Het hoogste wat ik ooit betaald heb is 50 euro, maar daar verwacht ik dan ook wel wat voor! Niet dat ik als 1 of andere sloof gebruikt wordt en daar ook nog voor mag betalen. Met dat ene geval ben ik dus ook gestopt. Ik heb zoiets van "ik help jou, jij helpt mij". Ik plan alles om een paard van een ander heen, zorg dat ik er zoveel avonden in de week heen kan, weer of geen weer, val in bij ziekte, vakantie of wat dan ook. Ik ben iemand waar je op kunt bouwen, ik vind dat dat belangrijker is dan geld. Ik rij in principe ook niet meer bij, bij mensen die het anders financieel niet op kunnen brengen. Dat geeft toch een hoop ergernis over het algemeen. Verder trek ik me problemen van anderen ook te snel aan, waardoor ik me dan zorgen ga maken financiele situatie van een ander en dat is gewoon niet de bedoeling, ik heb genoeg aan mezelf. Lachen

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 17:34

Op het moment heb ik een bijrijder die mijn paard bijspijkert omdat ik daar zelf nog niet lang/goed genoeg voor rij. Hij vindt 't leuk om te doen. Hij hoeft niet te betalen, als het allemaal goed lukt zullen we zelfs voor een leuke, passende beloning kijken.

Als het iemand is die gewoon twee dagen per week komt rijden voor zijn eigen plezier, wat hij anders op een manege zou doen bijvoorbeeld, vind ik dat die persoon best mag bijdragen in de kosten.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 17:36

boeflover schreef:
in mijn ogen is er een groot verschil tussen bijrijder en verzorger.
verzorger= paard verzorgen en als dank hiervoor een ritje maken
bijrijder= paard rijden. voor de rest niks.

zo zie ik dit. ik vind dat een bijrijder dus best een bedrag kan neerleggen, want als je alleen maar hoeft te poetsen en op te zadelen vind ik dat je daar best wat van terug mag krijgen, vrijrijden op een manegepaard kost je ook geld...

ik heb overigens een verzorger, wat in mijn benamingen eigenlijk een bijrijder zou zijn Tong uitsteken ze hoeft alleen maar op te zadelen en te rijden. soms helpt ze met uitmesten als ik dat toevallig die dag doe.. maar zij hoeft niet te betalen...

ja, maar als die bijrijder waarde toevoegt aan jouw paard? Dus dat zij doet om het paard rijtechnisch beter te maken, dan is het toch onzin dat zij zou moeten betalen???

Missy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 19:17

Oké, je koopt een paard maar je hebt niet/ niet genoeg tijd hem te rijden. Dus dan ga je maar geld vragen ván degene die het paard dan maar voor jou rijdt???
Waarom koop je in vredesnaam dan een paard?

Sorry, maar ik zie daar de logica niet van in

Ik heb nooit hoeven te betalen voor mijn verzorgpony's/paarden, en ik zal er ook nooit voor dokken. Kan ik net zogoed al die euri's opzij zetten en dan m'n eigen paard kopen (want dan durven ze me ook nog bedragen te vragen... Scheve mond )
Ik heb dan ook altijd meegeholpen in de verzorging ect, stallen uitmesten. Vind ik ook niet meer dan logisch

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 19:28

Missy schreef:
Oké, je koopt een paard maar je hebt niet/ niet genoeg tijd hem te rijden. Dus dan ga je maar geld vragen ván degene die het paard dan maar voor jou rijdt???

Ik heb nooit hoeven te betalen voor mijn verzorgpony's/paarden, en ik zal er ook nooit voor dokken. Kan ik net zogoed al die euri's opzij zetten en dan m'n eigen paard kopen (want dan durven ze me ook nog bedragen te vragen... Scheve mond )
Ik heb dan ook altijd meegeholpen in de verzorging ect, stallen uitmesten. Vind ik ook niet meer dan logisch

ben het hiermee eens
als een eigenaar van een paard niet genoeg tijd heeft neemt hij/zij een bijrijder/ster. Ik vind dat dit persoon (de bijrijdster) de eigenaar uit de brand helpt. Dus niet betalen.
Als ik een paard had gehad, en ik zou een bijrijdster nodig hebben, zou ik deze niet laten betalen, maar af en toe vragen of ze klusjes zou willen doen: tuig poetsen, mesten, wassen van de dekjes/bandages, borstels wassen

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 19:38

Voor verzorgen vind ik een bijdrage over het algemeen overbodig. Diegene helpt mee en het gaat niet alleen om het rijden.
Als je op een volledig verzorgde luxe stal staat en diegen hoeft alleen maar beweging te geven en te poetsen, dan kan er in mijn ogen wel een kleine bijdage af. Steekt diegen een hoop tijd en geld in het paard door er mee te lessen, it te brengen op wedstrijden en wordt het paard daardoor naar hoger niveau gereden, dan vind ik een bijdrage ook niet op zijn plaats. Immers wordt al aan het paard bijgedragen door het nemen van lessen en het rijden van de wedstrijden. Anders is het weer als je een hoog geklasseerd paard uit mag gaan brengen, waardoor je zelf op een hoger niveau komt te rijden. Dan vind ik een bijdrage wel weer gepast... Is het nog te volgen? Haha!

Ik heb de laatste jaren alleen maar paarden verzorgt en bereden waar anders niets mee werd gedaan en die te weinig aandacht, verzorging en/of beweging kregen.
Ik steek geld en energie (direct of indirect) in de paarden door te lessen en wedstrijden te rijden. Heb nog geen leerpaardje gereden... Ik betaal dus geen maandelijkse bijdrage aan stalgeld voor het rijden/verzorgen van andermans paard(en) Dan kijk ik liever verder naar iets anders.

Sinds ik goed les heb en wedstrijden rijd krijg ik vaker aanbiedingen om paarden te rijden/uit te brengen. Maar je moet maar net tegen iets aanlopen dat klikt!

Voor een goed/fijn leerpaard (fijn na te rijden M/Z-paard), met een goede stal en trainingsomstandigheden, zou ik best een maandelijkse bijdrage willen geven. Maar zo'n aanbod heb ik nog niet gehad... Haha! Meestal worden die door de eigenaar zelf gereden, en kun je er zelf niet vaak op rijden en mee starten.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 19:58

Angelstears"]

[quote="Missy schreef:

ben het hiermee eens
als een eigenaar van een paard niet genoeg tijd heeft neemt hij/zij een bijrijder/ster. Ik vind dat dit persoon (de bijrijdster) de eigenaar uit de brand helpt. Dus niet betalen.
Als ik een paard had gehad, en ik zou een bijrijdster nodig hebben, zou ik deze niet laten betalen, maar af en toe vragen of ze klusjes zou willen doen: tuig poetsen, mesten, wassen van de dekjes/bandages, borstels wassen
[/quote]

Ook hier ben ik het helemaal mee eens! OK dan!

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 00:31

Het ligt aan de situatie.

Zo verplaats ik binnenkort mijn paard zodat diegeen die haar straks gaat rijden haar dichter bij heeft.
Dan vind ik het heel reeel dat zij een bijdrage levert in de stallingskosten, vooral omdat als ik mijn paard thuis laat staan heel wat goedkoper uit ben.

Bij een manege ben je vaak stukken duurder uit en krijg je er ook minder voor terug.

Het ligt er ook maar aan wat de eigenaar wil, de een wil wel graag dat je wat meebetaaldt en als je het daar mee eens bent, is er geen probleem toch?
Als je het er niet mee eens bent, zoek je toch gewoon verder?

Aan de andere kant, je betaalt niks, maar komt ook niet vooruit, er zijn weinig mogelijkheden en die dingen.
Of je betaalt een gedeelte mee, er zijn veel mogelijkheden en je hebt er ook echt wat aan.
Het is maar wat je wilt.

Kun je dat laatste krijgen zonder dat je er voor hoeft te betalen, moet je het zeker doen.
Lukt dat je niet, dan is dat laatste misschien toch wel een optie, of je moet het geld er niet voor hebben/voor over hebben.
Dan moet je dus verder zoeken.
Maar houd dan 1 gedachte in je achterhoofd, tegenwoordig kost alles geld.

Maar een paar mensen hebben het geluk een wereldadresje te vinden, maar vaak zitten daar dan ook weer nadelen aan.

Zo ken ik iemand waar ongeveer alles voor betaald wordt en geregeld, zoals vervoer naar manege, les en wedstrijden net als dat les wordt betaald en die dingen.
Het nadeel (sommige vinden het een nadeel, anderen kunnen er prima mee overweg) is dat er grote kans is dat het paard wordt verkocht als er een goed bedrag voor wordt geboden en de eigenaar het tijd vindt om het beestje te verkopen.

Daarbij vind ik, ook al betaald iemand iemand een deel mee, het is niet zijn of haar paard, de eigenaar blijft de eigenaar en die beslist uiteindelijk alles.
Wat je er wel mee mag en wat je er niet mee mag, wat je er wel voor hoeft te doen en wat je er niet voor hoeft te doen.
Die is er uiteindelijk ook verantwoordelijk voor.
Als diegeen hem (ook al is het onbedoeld, een ongelukje zit in een klein hoekje) kreupel rijdt, en het komt nooit meer goed, zit de eigenaar er mee, de bijrijder kan zo weer een ander paardje zoeken als diegeen wil.

livo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 00:45

ik rijd zelf paard waar ik niets voor betaal en alles wordt voor mij betaald....lessen etc....startgeld...ik ben me ervan bewust dat ik het perfect voor mekaar heb...als ik echter zelf een paard zou hebben en daar een bijrijder voor zou nemen zou dat enkel om het geld gaan of het moet een verdomd goede ruiter zijn die mij met mijn paard vooruit helpt...ik laat niet graag vreemden op mijn paard rijden denk ik...en zeker niet op vrijwillige basis...als ik tijd tekort kom zou ik geen eigen paard nemen...

Leone

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 11:08

Ik heb een bijrijdster om de kosten iets te drukken, meestal gaan we aan het begin van de maand naar een paarden zaak en kopen we voor een bepaald bedrag wat spullen voor tim...
Ik vind ook over het algemeen dat als ze er wat voor betalen ze zich er toch meer verandwoordelijk voor voelen en het minder gouw laten afweten...
Maar dat is natuurlijk ook weer bijrijster afhankelijk Knipoog

mawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 14:07

Voor betaald bijrijden: Als mensen ergens voor betalen zijn ze ook eerder geneigd om iets goed te doen, bv. ook komen als het regent of als je net ff geen zin hebt. Ook geeft het ze de zekerheid dat je een afspraak hebt die de eigenaar van het paard niet zomaar op kan zeggen. En i.d.d. paardrijden op een manege kost ook geld, een bijrijder heeft veel meer vrijheid en kan vaker rijden. Je rijd en verzorgd samen en je deelt een klein beetje samen de kosten.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 14:09

mawa schreef:
Voor betaald bijrijden: Als mensen ergens voor betalen zijn ze ook eerder geneigd om iets goed te doen, bv. ook komen als het regent of als je net ff geen zin hebt.

Denk dat dat meer te maken heeft met het verantwoordelijkheidsgevoel van de bijrijder. Ik betaal niks, maar sta gewoon dag en nacht klaar voor 'mijn' paardje.