kuren paarden melden aan ruiters ja/nee?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 10:48

Ik wil graag weten op wat voor paard ik stap omdat ik een dier onder heb die een karakter heeft en geen koekblik, dan was ik wel in een auto gestapt Schijnheilig
Maar ik denk ook dat begrippen als "ondeugend" en "damespaard" erg subjectief zijn. Voor iemand die jarenlang alle ondeugende paarden van de manege gereden heeft, of paarden zadelmak heeft gemaak en dus flink zelfvertrouwen heeft is "ondeugend" een uitdaging. Maar voor een onzeker typ niet, terwijl dat ondeugend voor de manegehoudster betekend dat ze soms een klein spurtje trekt maar verder geen vlieg kwaad doet(je zet tenslotte geen onbekende ruiters op een echt gemeen paard vind ik . Dan maak je zo'n onzeker typ bang met een onschuldig paard (kan uiteraard andersom )

Ik wil weten WAT hij doet, waarom, wanneer en hoe ik het op kan lossen (of niet Haha! ). Daar heb je meer aan als "hij/ze is soms wat ondeugend" Verward

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 10:54

Ik vertelde altijd wel precies wat er kon gebeuren op welk moment en hoe je dat kon oplossen/voorkomen.

Termen als 'ondeugend' zijn wat dat betreft idd wat te vaag Haha!.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 10:58

Ik heb toch wel graag dat als er echt iets bijzonders is dat dat er bij verteld wordt.... Gewoon om te weten wat je kunt verwachten.
Zo ben ik er op een buitenrit weleens flink afgeklapt omdat het paard waar ik op zat bij het eerste stuk galop zijn kop tussen zijn benen stak en als een idioot begon te bokken. Bleek hij wel vaker te doen als je gelijk in verlichte zit ging zitten.... Paard was verder schaapmak, dus dat had ik niet verwacht. Is toch best fijn als dat erbij gezegd wordt Haha!
Lijkt me wel moeilijk om te bepalen tot op welke hoogte je iets verteld.

Als mensen op mijn paard stappen vertel ik ze ook wat ze kunnen verwachten, bijvoorbeeld geen zweepje aan de kant van de bakrand houden, als dat er tegenaan tikt springt hij eerst met 4 benen de lucht in en gaat aan de kletter. Ik zeg er wel bij dat hij verder best lief is Haha!

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 14:31

Supertje schreef:
Als mensen op mijn paard stappen vertel ik ze ook wat ze kunnen verwachten, bijvoorbeeld geen zweepje aan de kant van de bakrand houden, als dat er tegenaan tikt springt hij eerst met 4 benen de lucht in en gaat aan de kletter. Ik zeg er wel bij dat hij verder best lief is Haha!

Ja maar dan noem je er ook eentje Haha!

Susanne1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-04 17:08

OK, ik blijf het dus gewoon doen! Maar dat was ik toch al van plan.
Overigens verhuren wij geen paarden. De ritten zijn altijd onder begeleiding en ik wil altijd graag dat mensen (tot op zekere hoogte) dressuurmatig rijden. Niet in de krul, maar wel rustig wat inbuigen en ophoudingen geven als het paard hangt of erg met zijn omgeving bezig is ipv met de ruiter.
Ik ben tot de conclusie gekomen dat het vooral met het seizoen te maken heeft dat deze mevrouw zenuwachtig is. In de zomer speelde dit helemaal niet.
Ze heeft trouwens de mogelijkheid gehad om te kiezen voor 2 rustigere paarden die ze kent, maar koos daar niet voor. Ik heb haar wel gezegd dat ze de komende periode best een vaste (rustige) pony kan krijgen om haar vertrouwen terug te krijgen. Ik hoor nog wel wat het is geworden.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 17:41

Ik vind het juist fijn, dan ben je er een beetje op voorbereid. Ik heb het zelfs gevraagd toen ik ging proefrijden op m'n huidige bijrijdpaard. Beter dan dat je opeens verrast wordt door een bok of zo.

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 18:07

ik zou het ook wel handig vinden dan om te weten hoe het paard een beetje is ja

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 18:10

Ik wil het heel graag weten!
Leifst nog voor ik er op zit.
Dan kan ik als anti-held nog beslissen of ik er echt wel op wil stappen!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 18:24

Vele vinden het idd prettig als ze wat info van te voren weten, dan zou ik dat denk ik toch geven mede om commentaar te vermijden achteraf! (krijgt je stal ook geen goede naam van denk ik)

Persoonlijk weet ik liever niks van te voren!
De paarden die mee gaan op begeleiden buitenritten zijn over het algemen brave betrouwbare paarden, die idd hun kuren en nukken hebben, maar vaak niet meer dan dat, ik hoef die kuren niet te weten en het gekke is vaak hebben ze helemaal geen kuren.

Vorig jaar ben ik op vakantie geweest in de Ardennen, was heel leuk, die man zei expres niks over de paarden, hij had als motto mijn paarden lopen zoals de ruiter ze rijd, naja oke ik zie wel dacht ik......
Na de vakantie kregen we uitgebreide info over de paaarden, ik reed op een 4 jarige ruin die bijna niks gewent was en pas 1 keer in het bos gelopen had met hem erop.
Was ik nou zo'n goede ruiter? nee ik denk het niet ,ja ervaring heb ik wel, dat was de reden waarom hij mij juist op dat paard gezet had, het paardje was met wat ervaring goed te rijden.
Wat als hij tegen mij had gezegt dat dit paard onervaren was en niet vaak mee geweest was op trektocht dan had ik wellicht bij een schrikreactie gedacht 'oei dit is een jong paard en niks gewent enz enz', dat had de rit niet ten goede gekomen, als je een beetje kijk op paaren hebt weet je snel genoeg waar je op zit, met vooroordelen is een paard niet gebaad.
In zn algemeenheid bedoel ik dan, als er bv een paard panisch is voor trekkers of speciefiek 'iets'kun je dat denk ik beter wel vertellen om ongelukken te vookomen of om het paarden en ruiter dus te beschremen maar info zoals hij loopt erg snel of kan bijten of schiet er vaak vandoor in galop heb ik persoonlijk geen boodschap aan, maar dat is mijn mening.

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 18:43

ik vidn het een goede zaak dat je de broodnodige dingen verteld , zou zou je bij mijn paard moeten vertellen dat hij af en toe bij het uitstapppen opeens de teugels uit je handen en zet dan 1 been naar voren en gaat daar uitgebreid staan krabbelen , als je dat niet weet en je steek e benen niet vooruit dan lig je ook op je snuit , niet hard , maar wel even fijn om vantevoren te weten
als ene paard schrikkerig is of erg bokkerig, voor het eerst naar het bos/strand , net blessure gehad zou ik graag willen weten , dan kan ik vantevoren nog zeggen dat ik graag op een aner paard wil.