Nu zadelmak maken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 14:34

Elk paard ontwikkelt zich hetzelfde, al lijken sommige paarden volwassener dan de andere. Ik vraag me af wat het voor nu heeft om die paar rondjes te stappen? Ze leert aan het gewicht, maar over een jaar moet ze dat grotendeels weer opnieuw leren. Ik zie er geen enkel voordeel in, ik zou daarmee wachten tot ze in ieder geval 3 is. Het is maar de vraag of je vriendin zwanger wordt.

SanetJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 14:34

Als ik jou was zou ik gewoon op zoek gaan naar iemand anders, hoe graag je ook zou willen dat je vriendin hem inrijdt. Dit gaat tegen je eigen principes in, en het is nog slecht voor je paardenbeest ook.
Er zijn vast en zeker meer mensen die het voor een zacht prijsje voor je zouden willen doen.. en je hebt eigenlijk tijd genoeg om die te vinden Haha!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 14:36

Wij doen wel met 1 jaar een band om, en dan met 1 1/2 of 2 een zadel op. Zo'n plat ponyzadeltje.
Dan wat rond laten lopen. Verder niks. Dan kijken ze even en raken er al snel aan gewend. Ze doen zelden wild als ze voor het eerst een zadel op hebben. Dit komt omdat ze ook al een band om hebben gehad. Meestal is de singel namelijk het engst. Dan als ze 2 1/2 zijn ook wat longeren enzo. Maar er op zitten pas als ze zelf echt 3 zijn op zijn vroegst. (Dus niet als driejarige)
En dan rustig beginnen.
Voordeel hiervan is dat het allenmaal heel geleidelijk gaat. En dat je voordat je gaat rijden ze niet meer zadelmak hoeft te maken.

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 14:39

Quellian schreef:
Flauw he? Haha!

Omdat ik dus niet durf te rijden, dat beest is gek. Dus ik wéét van mezelf dat Quell maar 1 bok hoeft te geven in het begin, dat ik er nooit meer opstap. Heb gewoon qua paarden geen zelfvertrouwen en heb al helemaal geen vertrouwen in paarden. Eigenlijk vind ik ze doodeng en paardrijden niet leuk. Dus ik hoop dat Quell een braaf en werkwillend paard gaat worden...

Waarom vraag je dan aan niemand anders of diegene je wil helpen met die pony ?
En waarom rij je paard als je het niet leuk vind en er geen vertrouwen in hebt ?
ik zou als ik jou was eens goed gaan nadenken of het nog wel nut heeft om een paard in te gaan rijden als je de ene pony al niet durft te rijden omdat je geen vertrouwen hebt in paarden en pony's
Niet bot bedoeld hoor , Vind het alleen een beetje vreemd

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-04 14:43

Is niet vreemd, mijn pony is gewoon gek in z'n hoofd. Heeft al vaak te koop gestaan (zijn zelfs mensen geweest die zeiden dat ie beter naar de slager kon) en hij vindt rijden gewoon echt niet leuk. Ik heb hem 4,5 jaar en staat mij niet in de weg. Zolang ik er niet op zit, gaat alles goed en ik hoef niet zonnodig te rijden. Heb immers nog een 'normaal' paard.

Ze is om heel precies te zijn 2 jaar en 8 maanden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 14:51

Hier wordt bijna alles als 2,5 jarige zadelmak gemaakt, doorgetraind voor de HK en de 3-jarigen test. Vanaf april staan ze allemaal in het land tot na de Breeders, da's begin oktober.

Ik zou me er niet zo druk om maken, mits je met beleid kunt rijden, weet waar je mee bezig bent en op tijd gas terug neemt.

Die maanden liggen niet per paard vast. Misschien krijgt jouw merrie in februari een gigantische groeispurt. Dan moet je zelf er genoeg bij zijn om dan meteen gas terug te kunnen nemen.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 14:59

Ik denk dat je niet alleen naar het lijf moet kijken maar ook mentaal, is ze al wel rij[p genoeg? Paarden groeien nu eenmaal lang door en vroeg inrijden heeft vooral een commercieel voordeel. Daarnaast is longeren nu ook niet echt goed, rondrennen op een cirkel... Zeker niet als je dat teveel doet.

Ik zou het belang van mijn paard het zwaarst laten wegen en zoals iemand anders al zei: mocht je vriendin aantellen kun je altijd nog zien wat je doet.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-04 15:01

Zep schreef:
Hier wordt bijna alles als 2,5 jarige zadelmak gemaakt, doorgetraind voor de HK en de 3-jarigen test. Vanaf april staan ze allemaal in het land tot na de Breeders, da's begin oktober.

Ik zou me er niet zo druk om maken, mits je met beleid kunt rijden, weet waar je mee bezig bent en op tijd gas terug neemt.

Die maanden liggen niet per paard vast. Misschien krijgt jouw merrie in februari een gigantische groeispurt. Dan moet je zelf er genoeg bij zijn om dan meteen gas terug te kunnen nemen.

Ze gaat er maar een aantal keren op. Mijn vriendin gaat half februari weer op voor KI, dus is het afgelopen met rijden totdat madame 3,5 is.

Ze rijdt met veel beleid, met hele zachte hand e.d. Ze heeft les van Richard Kapteijn en zelfs hij heeft bewondering voor haar zachte manier van rijden.

Ze zegt zelf ook dat als ze merkt dat het teveel is voor haar, dat we er dan meteen mee stoppen.

@ Pauline: bij mij is het niet commercieel belangrijk. Ik hecht nou eenmaal veel waarde aan mijn nek Knipoog

[Edit]

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 15:06

Nee ik bedoel dat ook niet bij jou, maar in de sport. Hoe eerder een paard bruikbaar is hoe beter, ook alworden ze dan niet zo oud...

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 16:09

Ik zie het probleem ook niet zo. Wat jij van plan bent noem ik ook niet echt inrijden, maar licht zadelmak maken. Wat longewerk met het zadel en af en toe is eventjes iemand erop om te wennen aan ruitergewicht, ik zie niet in waarom je nog tot het voorjaar zou moeten wachten.

Kijk, als je nou echt meteen vol aan de slag wou gaan zou ik zeggen 'begin dan lekker in het voorjaar, liefst nog een half jaartje later', maar dit is net als je kind naar de peuterspeelzaal sturen Knipoog Gewoon doen, van het voorjaar eventueel een half jaar het land op of het dan heel langzaam uitbouwen naar normale arbeid voor een 3-jarige (paar keer in de week 20 min hobbelen is zat!).

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 18:12

Ik blijf erbij dat je een onvolgroeid skelet belast als je erop gaat zitten. En dan later mekkeren als er rug of beenproblemen komen? Dit paard hoeft niet klaar gestoomd voor de verkoop. Je wilt er zelf neem ik aan zolang mogelijk van genieten.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-04 18:18

Lusitana schreef:
Ik blijf erbij dat je een onvolgroeid skelet belast als je erop gaat zitten. En dan later mekkeren als er rug of beenproblemen komen? Dit paard hoeft niet klaar gestoomd voor de verkoop. Je wilt er zelf neem ik aan zolang mogelijk van genieten.

Vind ik wel een hele heftige reactie Scheve mond

En wat betreft het onvolgroeide: dan moeten we allemaal eerlijk zijn en met 8 jaar beginnen Knipoog

Ze wordt ook niet belast, hoor Lachen Ze krijgt gewoon vast wat dingen geleerd.

Plus dat hier in de omgeving niemand zó gek is om op Quell te gaan zitten, aangezien het een hele hete merrie is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 18:21

Lekker wachten tot ze drie jaar is zou ik zeggen!
Op 2,5 is gewoon niet goed, ook al is het maar 2x per week 10 minuutjes...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 18:26

Misschien is ze wel veel minder heet als ze wat ouder en wijzer is. Daar wel eens over nagedacht? en ja, vroeger reed men paarden ook pas in met vijf en waren ze pas wat met acht en presteerden ze op hun best vanaf hun twaalfde. Tegenwoordig is een twaalfjarige al bejaard. RARA hoe komt dat? Ja, ik ben stellig, want dit is weer zo´n voorbeeld van hoe weinig rekening gehouden wordt met de lichamelijke en geestelijke mogelijkheden van een jong dier.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 18:30

Hai, je gaat mij niet wijsmaken dat er niemand anders is die je kan helpen met het inrijden van je paard. Je vriendin is echt niet de enige die dat op een goede en niet al te dure manier kan doen Knipoog Ik zou me niet teveel aan haar vastklampen.

Offtopic: mag ze wel al 10 jaar bezig zijn met het krijgen van een kind, maar dat vind ik een hele aparte redenen om dan meteen te stoppen met paarden...maargoed Tong uitsteken Ik kan me voorstellen dat ze dan geen jonge paarden meer wil inrijden, omdat ze ook nog een klein kind heeft waar ze voor moet zorgen. Wat toch een stuk moeilijker gaat met een gebroken poot Tong uitsteken

Ik persoonlijk denk dat het wel kan, als het echt gebeurt op de manier die je aangeeft. Dat je er dus in totaal 3 of 4 keer opgaat. In die tijd went ze aan het zadel en bit en eventueel een beetje gewicht van de ruiter. Als ze daarna weer lekker kan klieren, dan zie ik weinig problemen. Een paard gaat heus niet dood als het voor zijn 3e jaar 4 keer op een rustige manier bereden wordt. En over hoelang hebben we het nu? 20, misschien 30 minuutjes?
Laatst bijgewerkt door XoNo op 18-12-04 18:33, in het totaal 1 keer bewerkt

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-04 18:31

Dit is niet zo'n typisch voorbeeld. Het gaat hier om MIJN paard, niet om paarden in het algemeen. Maar goed, jij hebt een mening, andere mensen hebben een mening en ikke ook. En rara: het is ook nog eens mijn paard.

SanetJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 19:28

Quellian schreef:
Dit is niet zo'n typisch voorbeeld. Het gaat hier om MIJN paard, niet om paarden in het algemeen. Maar goed, jij hebt een mening, andere mensen hebben een mening en ikke ook. En rara: het is ook nog eens mijn paard.

Dit vind ik dan weer een beetje jammer van je Quellian... je had kunnen verwachten, dat bij het posten van dit topic, je dit soort reacties zou krijgen.
Maar er zijn toch wel meer mensen die je paard zouden kunnen inrijden? Je vriendin is niet de enige op deze wereld. En er zijn ook nog vast wel mensen die wel aan je eisen voldoen.. als je het nu doet omdat zij er straks mee ophoudt, en vervolgens heb je er nog een paard bij die je op vroege leeftijd al met pensioen moet doen, maar dan om medische redenen, daar wordt je ook niet blij van.

Even deels offtopic: En het is wel fijn dat zij dat zou kunnen doen, maar aan de andere kant lijkt het me ook heel vervelend. Stel nou dat je paard bij het inrijden helemaal raar gaat doen, zij valt eraf, en er gebeurt iets ergs, zou je je dat zelf ooit vergeven?? Verward

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 23:30

Quellian schreef:

Jouw paard is niet een totaal ander wezen dan het grod van de andere paarden, en je weet idd wat de reacties zijn. En die zijn er neit voor niets, het is toch eigenlijk van de zotte dat een jong paard meot worden belast in het belang van de mens? Ik ga helemaal met Xono mee mbt je vriendin, wacht nou gewoon. Zeker als het ook nog eens tegen je principes is.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 00:34

Even een andere vraag die gelijk bij me op komt....

Wie gaat er op zitten als ze 3,5 is een tijd op het land heeft gestaan, en echt ingereden moet worden?
Als je daar dan toch iemand anders voor moet zoeken, waarom die persoon ook niet het 'begin'werk laten doen?

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 00:50

als ik jou was zou ik eerst lekker 2 keer per week een zadel erop leggen en dan een stukje gaan wandelen ( in de bak) tot hij dat helemaal gewend is , dan kijken hou hij reageerd, je kan niet vooruitplannen je weet niet hoe het verloopt, zo ga je steeds een stapje verder en stel het echte rijden nog even uit , leer hem eerst de kleine dingetjes

Ladyandmiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 01:06

Ik zou hem lekker laten lopen tot hij 20 jaar is

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 01:11

ik zou als ik jou was gewoon ophouden met die irritante berichtjes , erg storend...

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 02:40

Ladyandmiej schreef:

en ze vind zich zelf grappig sjonge jonge, ga ff een hobby zoeken aub...

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 11:12

Ladyandmiej schreef:

erg off-topic, maar ik heb even je berichtje bekeken die je tot nu toe gepost hebt... Je bent erg bot en gewoon bijzonder onvriendelijk in het beantwoorden van topics...daar heeft niemand wat aan! Probeer het gezellig te houden, of post in ieder geval een nuttiger antwoord waar een TS iets aan heeft.

On-topic: Ik zou op zoek gaan naar iemand anders om je paard in te laten rijden. Misschien kan je samen met die vriendin alvast op zoek gaan naar iemand, dan kan ze je toch daar nog in steunen. en misschien wil ze je dan nog wel helpen met het longeerwerk en het zadelmak maken van je paard. Dan hoeft ze er tenslotte niet op.

Verder kan ik me wel voorstellen dat als je al 10 jaar bezig bent om zwanger te worden, dat je daarna geen enkel risico wilt lopen om je baby alsnog kwijt te raken. Paardrijden valt tenslotte wel onder de risico sporten, helemaal als je jonge paarden inrijdt.

IceQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 11:33

Wat ik niet snap is als jij zo weinig vertrouwen hebt in paarden en het rijden niet leuk vind vanwege dat weinige vertrouwen je een jong paard hebt gekocht.........