jaarling met wond, hoe schoonmaken als ze....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tommy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 21:06

ohhhh oh zet haar gewoon even 3x de praam op......dan is t over! erg paard vriendelijk je hebt geen stress en je paardje ook niet! maar pas op voor mok met al dat water!!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 13:24

Renske20 schreef:
t vastzetten is t probleem niet, want ze staat in principe gewoon stil als je haar asthoudt, ze gaat alleen als een idioot tegen de grond slaan, heb je daar toevallig nog tips voor Schijnheilig

als het morgen niet lukt, dan hoor je nog van me, dan mag je een keer komen helpen Knipoog

Nee, helaas, geen tips. Kan ik zo niet geven als ik niet precies zie wat haar reactie is. Zoals ik nu hoor is het niet uit angst maar uit dominantie, maar ik vind dat ik in zo'n geval, zeker bij een jong paard, eerst moet zien voordat ik kan oordelen of tips kan geven.

En geef maar een gil als ik moet komen helpen, je woont niet zo ver van mij vandaan, en zeker niet van mijn paardje (die staat niet in Valkenswaard maar in Riethoven). Wel voor vrijdag dan, want dan ga ik de paardenwereld even inruilen voor de witte wereld in Oostenrijk!
Haha!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-04 17:30

het is gelukt hoor *LOL*

madame vind het niet eng, alleen is ze snel beledigd als t niet naar haar zin gaat, en ja voetjes afspuiten dat vond ze niet nodig, maar ik wel, en daar moest ze dus ff va overtuigd worden

heb eerst geprobeerd of t lukte als bjorn haar vasthield, maar nadat ze op haar achterbenen de wasplaats over ging, en bjorn er onhandig achteraan ging, hjeb ik haar zelf gepakt, ik expres rondjes laten lopen, kwam ff 1x van de grond voor en 2x ging ze weer naar de grond trappen maar dan hield ik ff de slang achter haar en dan liep ze weer, zolang ze loopt kan ze niet trappen en zichzelf beschadigen

alle 4 de beentjes kunnen afspuiten, wondjes zijn helemaal schoon dus voorlopig hoeft het ook niet meer, dit was de laatste dag zonder vorst wrsch dus ja vandaag most het gewoon lukken

ze was alleenw eer heel beledigd want ik wilde haar ff aaien, nee hoor wilde ze niet, worteltje hoefde ze ook al niet en ze wilde na ff heen&weer lopen op t erf weer niet via de wasplaats de wei in

maargoed, toch ff paar x over de wasplaats heen gelopen, ff borsteltje over haar heen gehaald, waarbij ze keurig netjes stil bleef staan en ik gewoon nogsteeds haar benen mocht aanraken, en toen nog ff foto gemaakt e toen ging ze weer de wei in
ben er alles bij elkaar nog geen 15 min. mee bezig geweest Haha!

aan de ene kant wel fijn dat ze nergens echt bang voor is, aan de andere kant is t soms wel lastig dat ze nogal een eigen mening heeft en beledigd is als t anders gaat dan zij wil, maarja t moet natuurlijk ook niet al te saai worden he Haha!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 18:56

Ik zou haar niet aanleren dat ze mag lopen als je haar benen afspuit. Leer haar gewoon dat gestamp af. Gewoon even duidelijk maken dat je er niet van gediend bent Lachen

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-04 19:07

nee dat was in t begin, verder heeft ze ook nog stilgestaan met het afspuiten!

maar het grootste probleem wat ik nu dus had, was dat met t schoonmaken van de wondjes, ze als een gek tegen de grond bleef trappen, echt op zo'n manier dat t gewoon gevaarlijk is voor haarzelf, een keer op dr donder geven leverde maaiende voorbenen op, een steigerend boos paard e nog meer gestamp rchting de grond

ben nu begonnen met rondjes laten lopen, zodra ze ging stampen gelijk water achter haar en ze liep weer, en zonder te stampen dus terwijl ik dan weer haar been ging afspuiten

na een rondje of 3 ging het haar vervelen en stond ze stil, sloeg ook niet meer naar de grond, ben toen dus ook gestopt Lachen

maar ik vond het nu dus belangrijker dat ze zichzelf geen blessure bezorgde met het trappen tegen de grond, verder zal het wel tot volgend jaar zomer duren voordat ze weer afgespoten wordt, dan begin ik rustig aan beetje bij beetje terwijl ze gewoon vaststaat met het afspuiten, niet in 1x met de binnenkant sprong en richting de lies afspuiten, wat nu dus wel moest ivm wondjes
ze is pas 1 jaar en 5 mnd, en pas sinds een maandje van mij, de enige correcties die ze echt goed kent, zijn degene die ze van Quentin en Desire of Destiny krijgt, en die kan ik niet nadoen Clown

ach zo 1x per week ben ik ff 10 minuutjes met haar bezig, beetje ana dingen laten wennen, dan komt t vanzelf wel goed dat ze zich dus netjes gaat leren gedragen, nu zo in 1x met ijskoud water haar been moeten afspuiten is natuurlijk nooit ideaal om mee te moeten beginnen

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 22:04

Pfff, zo te horen heb je een pittige merrie. Daar zul je zeker wekelijks even mee aan de slag moeten, dat ze maar snel door heeft dat ook jij boven haar staat.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 11:53

Goed zo deze les in het omgaan met mensen heeft ze meegenomen en is goed voor de opvoeding.
Als de wondjes dicht zijn gewoon weer lekker laten spelen.