Wie laat zijn paard weleens los lopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-04 17:02

Marieke_456 schreef:
sorry, ik snap t niet Scheve mond wat zyn semi-profi-paardenmensen??

Ja, dat is een beetje de benaming die wij hier aan ze geven.
In de straat waar onze paarden staan nog erg veel meer paarden van verschillende eigenaars, met de helft gaan we wel om. En de andere helft kan ons eigenlijk niet uitstaan Scheve mond

Men noemt het weleens 'paardenlui', of 'het typische paardenvolk'.
Hiermee wordt bedoeld:
- arrogant lijkend
- achterbaks zijnd
- alles wat anders is afzeikend
- clan-vormend
- vrij hard voor mens en dier

Het is niet aanvallend bedoeld, het valt me gewoon op.
Wanneer we in het bos deze lui tegen komen worden we uitgescholden, uitgelachen..gedreigd de politie te bellen en er wordt ons verteld dat we gek zijn Bloos

Wanneer we een andere slag paarden+berijders tegen komen blijven we vaak uren hangen, kletsend over onze paarden e.d

Het is maar een voorbeeld..

Daarom valt het me ook op dat veel mensen hier vertellen dat ze hun paarden wel eens loslaten, waar zijn de 'paardenlui' dan?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 17:07

Wat een onzin dat alleen niet-paardenmensen en semi-profi-mensen hun paarden niet los laten lopen.
Ga eens hier rijden, ik garendeer je dat je binnen 5 minuten smeekt om een halster of een telefoon om de dierenarts op te bellen. In sommige omgevingen is het gewoon onmogelijk om je paard zo los te laten lopen. Om dan nog maar niet te spreken over de 'verreden' paarden, jonge paarden etc. die om het minste geringste laten zien hoe hard ze kunnen.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 17:27

In en om de stal laat ik hem altijd los achter mij aan lopen en als ik hem naar het weiland breng.Zou ik langs de weg lopen en hem los laten duikt hij meteen het gras in en gaat staan vreten dus dat zou niet werken.

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-04 17:28

Nogmaals, het was dus niet aanvallend bedoeld.

Dat heb ik niet gezegd trouwens, ik heb het over de mensen die ik tegen kom in het bos waar wij rijden. Die dus ook bij ons uit de buurt komen.

Ik zeg dus niks over de mensen die hun paarden niet loslaten, maar meer over de mensen die er zo'n 'fuss' van maken dat wij dat wel doen.

Bij ons zijn de meeste paarden onder de 5 en is de rest boven de 12.
Er is hiervaan geen 1 die niet los mee kan.
Er zijn wel combinaties die niet samen los kunnen.

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-04 17:29

monsera schreef:
In en om de stal laat ik hem altijd los achter mij aan lopen en als ik hem naar het weiland breng.Zou ik langs de weg lopen en hem los laten duikt hij meteen het gras in en gaat staan vreten dus dat zou niet werken.

Dat is bij ons ook vaak wat er bij een 'nieuw' paard gebeurt, maar wanneer wij dan doorlopen, terwijl dat paard staat te eten, komt hij/zij na tientallen meters toch snel weer achter ons aan gehuppeld.
(dit alleen op plaatsen waar eigenlijk niemand anders komt.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 17:45

viola schreef:
Ik zou heel graag willen maar zit helaas niet in een goede omgeveing daarvoor. Mijn pony's staan in een woonwijk en kunnen aan alle kanten de drukke weg op.

Dat is bij mij ook het geval. Auky staat middenin een woonwijk en langs een vrij drukke weg.
Ik heb het wel eens geprobeerd hem los mee te laten lopen, maar dat was geen succes.
Hij begon alle kanten op te lopen, behalve de goede.
Heb toen snel weer het touw aan het halster gedaan en ben doorgelopen Knipoog

EbbyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 17:53

Mijn verzorgpony staat aan de rand van het dorp (dat overginds neit zo groot is). Flakbij de kerk en daar grenzen allerlei steegjes in uit. Ik doe zo veel mogenlijk waar zij in wil en dat geeft ze ook aan. Toch loopt ze juist in het dorp los. Als ze ergens in begint te gaan en ik loop door is ze binnen no time weer terug. Ook is ze bang voor zwaar verkeer (en soms zijn het die aso-bakken al...) en ook schrikt ze dan. Wat bij mij werkt is juist extra rustig worden, wat groter maken richting het enge en de intentie hebben, vlieg maar weg. En juist niet het touwtje pakken. Ze blijft altijd bij me, en blijft zenuwactig stappen. EN ja, ze zou zo weg kunnen vliegen. Maar dan zou ik wel heel snel het touwtje grijpen Haha!. Alleen heeft ze dat nog nooit gedaan sinds ik haar los heb lopen. Wel toen we nog maar net met elkaar bezig waren en ze altijd aan het touwtje liep. Overal is gras, voortuinen ook. Maar ze mag niet eten, dat is een afspraak (behalve op de zogenaamde graasplekken, waar we "heel prongenlijk" elke rit belanden Knipoog ) en dat doet ze dan ook niet. Heeft wel ff geduurt, en is ook niet zo makkenlijk geweest maar ze probeert het amper nog. Erg druk is het in het dorp niet hoor.
Overginds is het wel oppassen, zo liep ik vandaag over de straat, er kwam een auto aan en we gingen naar de stoep. Alleen had ze geen zin om het stoeprandje op te gaan... Ja, dan moet wel eventjes het touwtje opgenomen worden.
Overginds verklaart het dorp mij ook voor gek, ook vanwege meerdere dingen, en zijn ze er erg negatief over. "T is geen hond" zeggen ze dan....

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 18:23

Blossomm schreef:
Ik zeg dus niks over de mensen die hun paarden niet loslaten, maar meer over de mensen die er zo'n 'fuss' van maken dat wij dat wel doen.

Dit ligt ook aan de omgeving, misschien zijn er ook wel mensen die hier in de buurt rondrijden op een halster of niets, maar ik verklaar ze voor gek. Een paard is en blijft altijd een vluchtdier, hoe lief ze ook zijn.

Vandaag kwam ik langs een tuincentrum en daar stonden 2 opgeblazen kerstmannen die bewogen in de wind. Nu geeft mij pony nergens om, vrachtwagens, trekkers etc., maar die kerstman kwam naar hem toegewaait, mooi dat hij toch opzij naar de 80 km/h weg sprong.
In zo een situatie is de kans toch heel groot dat je onder een auto terecht komt wanneer je 'niets' hebt om hem enigzins te corrigeren.

Jinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 19:11

ik doe dat ook af en toe dan loop ik met mijn verzorgpony een eindje langs een zandpad( is heel rustig) en dan neem ik een shetje (polly) mee. *LOL* die hobbelt er echt wel achter aan want ik neem altijd wel een andere paadje dus hij weet toch niet waar hij is dus als hij niet met mij mee gaat weet hij dat hij toch niet snel thuis is. Dus wat jij doet is wel fout maar ik maak er veder geen probleem van Pling

Groetjes Jinnie

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 21:14

Ieder z'n meug en doe lekker waar jezelf zin in hebt

Ik dus ook en laat mn paarden/pony's nooit los lopen op de openbare weg of in de buurt daarvan!

Wel heb ik het halstertouw zo los hangen dat ze min of meer het gevoel hebben "los" te lopen en ze zijn op deze manier rustig en ontspannen.
De reden dat ik ze niet los heb lopen is omdat ik andere weggebruikers niet vertrouw.
M'n paardjes zijn mak, maar het is en blijft een paard!!.
Wat moet ik het oude vrouwtje vertellen als (evt door haar toedoen omdat ze niet goed uitkeek) mijn paard tegen haar auto oploopt, dan sta je toch onwijs voor paal als je je dit paard niet eens vast hebt, de verzekering nog erbuiten gelaten Schijnheilig

Chantal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 21:17

langs de weg zou ik hem nooit los Lopen.
Wel laat ik onze pony los bij de wei en rent dan zelf naar de stal maar dat is op te terein zelf!!
Mijn paard houd ik altijd vast!!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 21:36

ik houd paarden ook meestal niet vast. Sterker nog, hier liet ik mijn paarden zelf van de graasplek (steeds een andere) naar stal gaan in hun uppie en door het dorp en al. Soms ging ik op Florita zitten, dan hoefde ik niet te lopen, soms met de brommer erachter aan. Maar ja, dit is Portugees berglandschap. ik zadelde florita tijden een rit ook gewoon af en liet haar grazen terwijl ik in de schaduw ging zitten. Ze liep nooit weg.
Ik denk, dat als er een goede verstandouding is, je paard eigenlijk vanzelf volgt. sterker nog, florita kwam me wel eens halen als ze het tijd vond om op stal te gaan, of geen water meer had. Klepperde klep in het dorp, hinnik hinnik. Iedereen moest daar altijd zo om lachen. mijn buurvrouw mist mijn paard net zoveel als ik, gewoon omdat ze wat leven in het dorp bracht.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 21:41

Lusitana schreef:
ik houd paarden ook meestal niet vast. Sterker nog, hier liet ik mijn paarden zelf van de graasplek (steeds een andere) naar stal gaan in hun uppie en door het dorp en al. Soms ging ik op Florita zitten, dan hoefde ik niet te lopen, soms met de brommer erachter aan. Maar ja, dit is Portugees berglandschap. ik zadelde florita tijden een rit ook gewoon af en liet haar grazen terwijl ik in de schaduw ging zitten. Ze liep nooit weg.
Ik denk, dat als er een goede verstandouding is, je paard eigenlijk vanzelf volgt. sterker nog, florita kwam me wel eens halen als ze het tijd vond om op stal te gaan, of geen water meer had. Klepperde klep in het dorp, hinnik hinnik. Iedereen moest daar altijd zo om lachen. mijn buurvrouw mist mijn paard net zoveel als ik, gewoon omdat ze wat leven in het dorp bracht.

Maar dat kun je toch niet vergelijken met het gemiddelde dorp/stad in Nederland?
Waar bijna op iedere hoek een stoplichten paradijs staat en je altijd wel iets of iemand tegenkomt met de uitdrukkelijke nadruk op IETS Schijnheilig

Smurfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 21:43

Kijk daar staat ie KIJK DAAR GAAT IE!

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 23:01

cissie schreef:
Ieder z'n meug en doe lekker waar jezelf zin in hebt

Ik dus ook en laat mn paarden/pony's nooit los lopen op de openbare weg of in de buurt daarvan!

Wel heb ik het halstertouw zo los hangen dat ze min of meer het gevoel hebben "los" te lopen en ze zijn op deze manier rustig en ontspannen.
De reden dat ik ze niet los heb lopen is omdat ik andere weggebruikers niet vertrouw.
M'n paardjes zijn mak, maar het is en blijft een paard!!.
Wat moet ik het oude vrouwtje vertellen als (evt door haar toedoen omdat ze niet goed uitkeek) mijn paard tegen haar auto oploopt, dan sta je toch onwijs voor paal als je je dit paard niet eens vast hebt, de verzekering nog erbuiten gelaten Schijnheilig

hier ben ik het dus helemaal mee eens...
Ik zou ook nooit een paard los laten lopen buiten het eigen terrein ... kijk ze mogen best lost naast me mee lopen van de bak naar de stal of van stal naar het weiland maar verder dan dat niet ....

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 23:07

Ik zeg ook, MAAR dit is portugal. Trouwens ik liep door Bergen Noord Holland ook met een los paard. die is een keer wat vlugger thuis gekomen dan de bedoeling was en trillend de verkeerde stal in geschoten...gewetenswroeging? Het liep goed af, maar ik snap heus wel dat het niet altijd kan. Maar ik zeg ook dat als er een goed verstandhouding is, je paard gewoonlijk wel bij je blijft, het is toch een kuddedier. Je weet als eigenaar zelf wel bij welk paard het beslist niet kan, maar je zult versteld staan met hoeveel paarden het wel kan. Maar natuurlijk wil je ze niet onder een auto hebben. Maar...als je hem vasthoud kan hij ook gewoon een stap opzij doen de weg op, of zich losrukken. als je erop zit, kan hij ook gewoon een stap opzij doen of aan de kletter gaan. Het blijft een dier dat nu eenmaal sterker is dan ons. Daarom is volgen uit vrije wil het beste, als je paard het doet.

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 23:26

Simon mag iedere dag los in de wei Haha! .

Verder heb ik op zijn minst een halster om buiten het erf van de stalling waar hij staat. Ik ben echt niet bang dat Siem wegloopt, zeker niet zolang er eten onder zijn neus staat. Hij is ook niet bang aangelegt. Volgens mij is de verstandhouding tussen hem en mij ook goed. Maar loslopen langs de openbare weg . Hoe stil en verlaten dan ook.

Wat cissie al zei, ik vertrouw mijn paard maar niet mijn medeweggebruikers.

SanetJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 00:00

Eeeh, nou nee.. Angel en ik hebben nog niet een dusdanige band dat ik haar los durf te laten. Bovendien loopt er nu een 80 km weg voor de manege langs waar ze staat.
Misschien als het mijn eigen paard was geweest dat ik het zou willen proberen... maar nu zeker niet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 00:10

Blossomm schreef:
Jullie denken wel hetzelfde als ik denk ik, toch zijn er erg veel mensen die het levensgevaarlijk vinden.
Daar bedoel ik niet alleen de niet-paarden mensen, maar ook bijv. de semi-profi-paardenmensen.

Snappen jullie dat?

Nee, dat snap ik niet. Juist paardenmensen en profs zullen hun paarden niet te pas en te onpas los mee laten lopen. Zie je Anky al een buitenrit maken op Salinero met de rest van haar dressuurpaarden er los achteraan? Want ach... ze blijven toch wel bij elkaar vanwege hun kudde-instinct?

De beredenering dat paarden kuddedieren zijn en elkaar volgen begrijp ik wel, maar wat ik absoluut NIET begrijp is dat er nog mensen zijn die hun paarden onnodig risico laten lopen door ze in een dichtbevolkt landje als nederland los mee te nemen . Naar mijn mening zijn dit juist de mensen die absoluut geen paardenmens zijn en al zeker geen prof, maar 'wannabee paardenfluisteraar'.

monteaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 00:21

Normaal, op t erg en rond t terein, laat ik Kiki wel loslopen maar op de weg? Ik weet nl niet voor 100% zekr of ze verkeersmak is, en sowiezo vind ik t veiliger om dr vast te houden.

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 00:23

Ik laat hem nooit los buiten, ik weet dat hij elk moment kan schrikken. Binne doe ik het wel. In de spuit plaats of bij zijn stal. Maar niet anders, want dan loopt hij overal heen(eten/snuffelen Haha! )

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 00:58

ik laat mijn paard ook nooit buiten los lopen , heb vaker zeer gevaarlijke situaties door andere weggebruikers gehad en toen had ik hem zelfs vast neem als voorbeeld : iemand die toeterd om te vragen of ie er lanfs kan :s

Ladyandmiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 01:05

Ik niet.. bij mij moeten ze dag en nacht op stal staan

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 01:07

ging er ook over of je ze op straat losliet lopen.............
dag en nacht op stal lijkt em ook geen perfecte optie, lijkt me fijn als het paard nog weleens buiten komt Haha!:D:D

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 02:06

Lusitana schreef:
Ik zeg ook, MAAR dit is portugal. Trouwens ik liep door Bergen Noord Holland ook met een los paard. die is een keer wat vlugger thuis gekomen dan de bedoeling was en trillend de verkeerde stal in geschoten...gewetenswroeging? Het liep goed af, maar ik snap heus wel dat het niet altijd kan. Maar ik zeg ook dat als er een goed verstandhouding is, je paard gewoonlijk wel bij je blijft, het is toch een kuddedier. Je weet als eigenaar zelf wel bij welk paard het beslist niet kan, maar je zult versteld staan met hoeveel paarden het wel kan. Maar natuurlijk wil je ze niet onder een auto hebben. Maar...als je hem vasthoud kan hij ook gewoon een stap opzij doen de weg op, of zich losrukken. als je erop zit, kan hij ook gewoon een stap opzij doen of aan de kletter gaan. Het blijft een dier dat nu eenmaal sterker is dan ons. Daarom is volgen uit vrije wil het beste, als je paard het doet.

Ik vraag me af of het zozeer te maken heeft met de vertrouwensband die je met je paard hebt of met het incassatievermogen van zijn geleider Verward

Ik snap je beredenatie wel, maar desondanks al heb ik nog zo'n goede band met mijn paard en kunnen we altijd op elkaar vertrouwen (en ik kan hem vertrouwen en hij mij) en ik zou hem misschien ook wel los kunnen laten lopen, ik doe het echt never ever nooit niet, als er 1 ding is waarvan ik zeker weet wat ik nooit zou doen is het dit er 1 van.
En niet omdat mijn band niet goed zou zijn met mijn paard of omdat hij mij niet voldoende vertrouwd, maar ik vind het eerlijk gezegt veel en dan ook veel ste ver gaan, ten eerste als er ooit iets zou gebeuren wel of niet door mij toedoen, vergeef ik het mezelf nooit en wat moet ik dan denken tja had mijn paard mij maar moeten volgen? dat kan toch niet, zeker niet in Nederland, misschien in een land waar je de ruimte hebt of geen verkeer is na goed kan ik me nog een voorstelling van maken.

Dat andere mensen (en dus ook jij) daar anders over denken is hun (jou) goed recht, maar ik zou zeker gewetenswroeging hebben mocht er iets met mijn paard of andere weggebruiker gebeuren!