Paard met blessure weiland op: hoe, wat en waar?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

geral

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 17:36

schaapjuh schreef:
Mss weet ik wel een plekkie.
Ik heb mijn paard bij mensen op de boerderij (paarden, kippen, hondenkennel) in de uiterwaarden staan. Lopen in een kudde van nu 9 paarden/ pony's ( boerin wil er max. 10), 24/7 ook 's winters buiten. Er is geloof ik 14 hectare land beschikbaar voor de paarden en hebben een heel groot afdak om te schuilen met voor het afdak een betonnen plaat zodat ze niet altijd in de blub staan.
Er is meerdere malen per dag toezicht, paarden worden gevoerd (ruwvoer), stallen zijn aanwezig maar die worden alleen voor noodstuaties gebruikt.
Voor meer info pb je maar Knipoog

Fitz, dit lijkt me een perfecte oplossing OK dan! Hier zou ik nader op in gaan, heel veel succes

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 18:37

Fitzroy schreef:
Jet, heel eerlijk gezegd ben ik er zelf ook een beetje klaar mee. Ik wil er dus zo min mogelijk omkijken naar hebben. Daarom dacht ik dat op het land gooien wel een goede optie was.
Als ik hem ergens zet waar hij alleen de paddock ingaat moet je hem toch nog iedere dag nalopen lijkt me.

Ik persoonlijk vind de overgang van volledig stal naar volledig weidegang te groot, niet alleen in deze tijd van het jaar, maar om verschillende redenen bijna altijd. Dus vandaar dat het mij beter lijkt dat geleidelijk aan te doen.
Het hoeft niet zo te zijn dat jij op hem let, je kan hem vast ook ergens kwijt, waar dat voor je gedaan wordt. Ik ga ook niet iedere dag naar Marlou, ze komt toch een aantal uren per dag buiten, dus als ik eens een dag niet kan of wil, geen man over boord.
Ik snap dat jij een tijd(je) helemaal niet heen wilt, dat zou bv. bij ons op stal ook kunnen, de stalhoudster bij ons houdt automatisch alle paarden in de gaten en helemaal als ze weet dat je niet komt. Ze lopen nu niet in de wei omdat dat te nat is, maar dat lijkt me voor Fitz ook nog eng met het oog op zijn blessures, ze staan op kleinere stukken, Marlou bv. op beton i.v.m. met haar pezen, anderen op zand of platgetrapte stukken doorloop naar het land. Zo blijft het land goed voor het voorjaar en de zomer. Bij ons lopen trouwens sommigen in groepjes en sommigen alleen, dat is net wat je wilt en wat voor jouw paard het beste lijkt.
Ik zou op zoek naar een stal waar nu niet allemaal dag en nacht naar buiten gaan, zodat hij langzaam kan wennen, kan best een tijdje met muisjes dan, en dat opbouwen. Bovendien vinden sommige paarden het nu buiten helemaal niet fijn en zijn ze blij als ze weer naar binnen kunnen, dus dat zou je met zo'n stalpaard als Fitz is, ook nog kunnen treffen. Als hij de hele tijd voor het draad heen en weer loopt omdat hij naar binnen wil, is dat ook niet leuk. Dat is een kwestie van uitproberen.
In elk geval succes met je beslissing.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 22:17

Ik weet een stal waar je wel een volledige pensionprijs zal moeten betalen maar waar je inpricipe niet hoeft te komen als je dat niet wilt.
De paarden gaan er elke dag een uur in de molen (mag hij dat?) en 1 of 2 uur apart op de wei...

Misschien een tijdelijke (nood) oplossing als je echt niks kunt vinden? Verward

Het is niet goedkoop, maar hij is wel in goede handen en jij bent even verlost van de zorgen...

je weet me te vinden Knipoog

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 23:30

Is het niet beter om je paard gewoon weg te doen? Hoe zielig het ook is, hier bereik je denk ik ook heel weinig mee.... Je hebt er zelf de balen van, je paard schiet er niks mee op en wat verwacht je over een half jaar?
Stel dat het dan nog hetzelfde is, dan baal je helemaal als een stekker...
Ik ken het, kijk maar in mijn profiel voor meer info. Met mijn vorige paard had ik hetzelfde. Ik wil er heel veel voor doen, maar een keer houdt het op.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 23:42

Ik weet het niet Fitz. Aan de ene kant super veel begrip voor je gevoel het volledig zat te zijn. Helaas ken ik dat maar wat te goed (Pablo is nog steeds niet fit en loopt slechter dan vorige week). Maar zo vanuit het niets op het land gooien, ik weet het niet. Denk dat ik het zelf niet kan doen. Ik ben een controle freak en wil alles zelf in handen houden. En ik zie altijd enorme problemen dan op mij af komen. Dingen als mok, blessure door lopen door de bagger (want laten we eerlijk zijn, als je al weide vind is het een bagger stuk in dit tijdstip van het jaar). Plus, als je hem weer mag rijden ben je langer bezig weer op niveau te komen. En dan bedoel ik nog een gewone 'rij' niveau en niet eens jou wedstrijdniveau.

Echt, ik weet het niet. Begrijp je wel goed, maar dank niet dat ik het zou kunnen doen. Wanneer moest je weer terug voor controle? En trouwens, hij hoest, om hem nu ineens in een andere omgeving te zetten geeft meestal verdere verlaging van de weerstand. Zal het ook eens goed overleggen met de dierenartsen.

Heel veel sterkte in je beslissing. Je moet dat doen waar jij achter staat en voor JOU het beste is en voor Fitz.

Sterkte!

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 23:49

tja....lastig meid......kun je hem anders niet voor bv. een half jaar in een "rusthuis" zetten ? Ik heb daar toen voor Mirage ook voor gezocht en er zijn er zeker waar dat kan. In de winter gaan ze dan ook vaak 's nachts nog op stal dus is het niet gelijk 24/7 het land op....

Of anders een meisje wat het veel aandacht gaat geven als ie op het land staat ? misschien heeft hij dat dan niet echt nodig, maar geeft het jou wel een fijn gevoel (en hoef je zelf niet)

enne............ik ken het gevoel dat je het zo vreslijk zat kan worden......weet precies hoe je je voelt Ach gut

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 09:07

Is het toch niet een idee zo'n soort stal te zoeken als ik hier boven aangaf?

Dan wordt hij niet ineens 'aan zijn lot overgelaten' om het zo maar te zeggen, maar hij krijgt wel voldoende beweging.
Dan kun je voor het zomerseizoen met een gerust hart een wei voor hem zoeken. Dan is hij gewend aan een paar uurtjes per dag buiten staan en is de hoeveelheid aandacht die hij gewend is rustig afgebouwd.

Ik kan me voorstellen dat je het even niet ziet zitten. Ik ken het gevoel, Fie is ook alweer een paar maanden aan het tobben en staat nu ook weer op de kliniek...
Toch ga ik dan ook wel met Eleonoor mee, en wil ik graag de controle erop houden en kan ik moeilijk afstand van haar nemen...
Maar misschien ben jij alweer een stapje verder...

Sterkte in ieder geval ermee!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-04 09:17

Voor het zomerseizoen is het al geregeld hoor El, dan staat hij bij huis! Met iedere dag weidegang! Maar tot mei moet ik nog kijken wat ik doe.
Donderdag terug naar de kliniek en dan eens overleggen.

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 09:18

De oplossing van Schaapjuh lijkt me perfect!

Zelf heb ik een paard met (herstellende) peesblessure.

Hij heeft sinds februari stil gestaan, en dit is niet zijn eerste peesblessure.
Na een scan gemaakt te hebben bij de DA eind februari kreeg ik weer (voor de zoveelste keer) de opdracht hem op te stallen en met hem op het harde te stappen.

Ik had de mogelijkheid in theorie wel om hem op stal te houden, maar in praktijk lukte dit voor geen meter.
Er staan namelijk nog 4 paarden op stal en die gaan wel gewoon naar buiten.
Murhpy werd helemaal gek op stal, wat ook best begrijpelijk is aangezien hij zo van 6 keer trainen in de week en wedstrijd lopen stil werd gezet, en dat was zeker niet bevordelijk voor zijn pees.
Het overdag naar buiten doen en 's nachts weer op stal zetten was geen oplossing, aangezien hij als een idioot de wei in stuiterd.

Toen heb ik besloten hem samen met mijn jaarling 24/7 op de wei te zetten.
Dat ging perfect! Heel af en toe draafde hij wat door de wei, maar over het algemeen was hij mooi rustig.
Dit op de wei staan heb ik vol gehouden tot eind oktober, nu staat hij overdag in de wei en 's nachts op stal.

Dit heeft Murphy's pees zeker niet slecht gedaan, over anderhalve week gaan we weer een scan maken, maar het ziet er goed uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 09:21

Ineens dag en nacht in de wei zetten zou ik ook niet durven.
Is er geen stal in de buurt waar hij volpension kan staan, waar ze hem overdag voor je buiten zetten en hij s'avonds weer op stal staat?

Dan kun je met een gerust hart ook eens thuis blijven, omdat hij zijn beweging heeft gehad, hij een schone stal en voer heeft.

Lennon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 09:22

Ik denk dat weidegang nog zo'n slecht idee niet is hoor...

Waar het mogelijk is in de winter in Nederland heb ik geen idee van, gewoon uitkijken en rondvragen, eventueel paar advertenties zetten dat je op zoek bent naar een weide...
Ik zou gaan voor een weide met inloopstal (heb ik zelf ook voor m'n paard en ben daar heel tevreden mee, zo kunnen ze toch binnen als ze binnen willen en buiten als ze buiten willen).
Waar je aan moet denken voor de overschakeling naar weidegang... Ik denk dat een goede winterdeken al een begin is, misschien de overschakeling naar stal-wei geleidelijk aan doen... In de winter zijn de weides gelukkig al wat kaler, dus daar zie ik geen probleem in.

Ik vind het een beetje spijtig dat er reacties komen à la: je wil zo snel mogelijk van je paard af etc etc... Hoe kan je nu zo reageren als je niet eens de hele situatie weet? Ik vind het goed dat Fitzroy aan de optie weidegang denkt voor haar paard. Kan het paard alleen maar beter op worden dan van veel op stal te staan...

Of je elke dag moet langsgaan? Hangt er een beetje vanaf waar je 'm gaat zetten... Is er controle door anderen en wordt er bijgevoerd als je zelf er niet bent e.d. moet je IMO niet elke dag gaan...

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 10:19

Een paard wat nu nog op stal staat, kan je niet zo maar van de ene op de andere dag voor 24 uur in de wei zetten, zéker niet zonder deken.
Het eerste wat belangrijk is: hele goede dekens die waterdicht zijn, en goed warm. (De Rambo Wug is werkelijk fantástisch!!!).
En dan: een hele goede omheining heb je ook nodig, waar ze zich niet aan kunnen verwonden (hout is het veiligste, maar ook het duurste...).

Verder denk ik zeker dat het een zeer goede optie is. Juist omdat het bij Fitz allemaal zo vaag is, kan het heel positief zijn. In de wei kunnen paarden zich op een heel natuurlijke manier goed ontspannen, en ze voelen dondersgoed wat ze wel / niet aankunnen. Zolang er geen open wonden zijn, zou ik het zeker aanraden (en dat is toch het geval bij Fitz?).

En dan, hoe op te bouwen.... Zorg dus voor een goed weiland wat nog voldoende droog is, met goede schuilmogelijkheden (een inloop- / schuilstal is optimaal).
Eerst gewoon voor een aantal uren in zetten, maar dan kun je echt best snel overgaan naar hele dagen (binnen een week). Het gras is weinig voedzaam, dus hoefbevangenheid-risicos heb je vrijwel niet. En juist als je het steeds een halfuurtje doet, dan doen ze elke dag weer helemaal maf en leip, omdat ze zo blij zijn dat ze de wei in mogen. Niet echt optimaal voor fitz lijkt me. Dus gewoon er in planten, en zorgen dat het zo snel mogelijk 'normaal' wordt. Met een dikke deken kunnen ze regen / kou ook prima aan.

En misschien is het juist wel heel goed nu fitz hoest. De meeste hoestproblemen bij paarden komen namelijk door een (slecht) stalklimaat (en geloof me, een goed stalklimaat vind je bijna nergens). Frisse lucht is erg goed voor de longen en longwegen.

De eerste maanden moet je wel heel verdacht zijn op ergere hoest als wat hij nu heeft. Zorg dus dat hij geen kouwtje vat, en zorg echt voor heel goede dekens.

Ineens in een natuurreservaat zetten (waar hij geen deken op kan) lijkt me erg onverstandig.

Verder hoeft het echt geen probleem te zijn dat het een sportpaard is. Door een goed 'management' en goede controle is er heel veel mogelijk. En ook de geestelijke ontspanning zou hem geen kwaad doen (bij geen enkel paard).

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 12:06

Gewoon jammer dat je nu niet al je spulletje voor jezelf hebt. Dan heb je de ideale situatie. Dan kan hij op land, heb je controle en kan je per dag bekijken of het gaat of niet. Tja, even geduld en je hebt je droom. Maar daar heb je dus nu niets aan. Wens je heeeeel veel sterkte met je beslissingen de komende dagen en veel succes in Bodegraven!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 14:56

Ik zou hem nu gewoon overdag een paar uur buiten zetten. Er staat weinig te eten dus van langer gaat ie zich toch maar vervelen. Van 8 tot 2 oid. Ik weet niet of het personeel van je pension stal dat kan doen. Mogelijk kun je in de polder een goedkopere stalling zonder al te veel faciliteiten en paarden, maar wel met een heleboel weiland vinden.

Ik zou hem niet nu al dag en nacht op het land zetten, daar doe je hem geen plezier mee.

Maak van die overgangsperiode gebruik om hem aan vriendjes te laten wennen. Zoek iemand met een jong paard dat net uit de koppel komt oid. Lief en zonder ijzers. Gaat vaak het beste samen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 20:52

Oja, fijn dat je hem dan gewoon bij huis kunt hebben! OK dan!

Tja, dan is het alleen nog een tussenoplossing bedenken... Scheve mond

Kan hij op de stal waar je nu staat niet elke dag een paar uurtjes de wei op, of willen ze dat niet?

Dan zou je toch iets anders tot die tijd moeten vinden waar dat wel kan.
Ik denk dat je met een paar uur weidegang per dag al een heel eind op weg bent. Hij is er lekker uit, maar kan met slecht weer en 's nachts lekker binnen staan en jij hebt wat minder zorg...

Succes ermee! Knipoog

MeiaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 08:53

Sorry als mijn reacties een beetje bot over kwamen,dat was niet de bedoeling Als je dan toch moet kiezen is het inderdaad misschien beter als je hem dag en nacht op de wei zet met een goed regendeken en een drge schuilstal want ik kan me goed voorstellen dat hij anders elke ochtend de wei rondstuiterd(als hij enkel overdag buiten gezet wordt) en dat dat niet echt bevordelijk is voor zijn blessure...Misschien is er wel iemand op bokt die ook een paardje met een blessure heeft en kunnen jullie zo iets regelen?Bv.dat elke dag slechts 1 van jullie gaat kijken,zo hoef je maar om de 2 dagen te gaan.Een jaarling of pony erbij is ook geen slecht idee,dan staat hij niet zo alleen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 09:00

Ik neem aan dat hij nu in pension staat? Kan je hem niet een paar uur per dag buiten zetten? Dan moet je nog wel tot mei iedere dag heen, dat is even doorbijten, maar toch voor Fitz de beste oplossing denk ik. Sterkte ermee!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 09:09

Nou, nr tig Haha! : gelijk dag en nacht op de wei vind ik ook niet zo'n goed plan. Zijn hele lichaam is daar niet op ingesteld, de overgang is zo groot dat dat weer andere problemen met zich mee kan brengen. Ideaal is een stal waar ze overdag naar buiten gaan en 's nachts naar binnen.

Ik weet wel zo'n adres voor je, je hebt er zelf geen omkijken naar en duur is het ook niet - het is alleen in Groningen....

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-04 23:46

Bedankt allemaal voor de tips en adviezen en excuses voor mijn late reactie maar ik ben druk aan het klussen in mijn nieuwe huis (waar ik dus de paarden aan huis krijg Knipoog )

Donderdag moet ik weer naar de kliniek voor controle en afhankelijk v.d. uitslag ga ik weer opbouwen of een andere oplossing zoeken.

Pava

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 09:36

Ik vind de suggestie van Nouvel wel een goeie eigenlijk. Er is voldoende toezicht, stappen doet ie dan lekker in de molen en hij loopt ook nog een uurtje op de wei. Je hoeft er zelf dus niet zoveel meer aan te doen en Fitz wordt niet aan zijn lot overgelaten. Ik vind het niet zo'n goed plan om hem nu ineens 24/7 op de wei te zetten.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 11:09

succes Fitz,houd me even op de hoogte als je wil, misschien heb ik ook nog een adresje.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 12:50

Veel succes donderdag hoop dat het adresje zoeken niet mogelijk is. En inderdaad wat de anderen al gezegd hebben rustig opbouwen met op het land zetten hij moet even uitharden.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 13:06

Mocht je besluiten om hem op het land te zetten dan weet ik ook nog wel een prima adres voor je.
Heb ik mijn paard toen ook naar buiten gegooid omdat hij niet te stappen was met een peesblessure. Was ook in de winter.

Ik zou persoonlijk wel kiezen voor 24/7 naar buiten omdat ze dan één keer gek doen en dan klaar zijn.

Mocht je nog een gezelschapspony nodig hebben heb ik er wel één te leen.

Succes donderdag met controle.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 13:23

Ik zou persoonlijk ook kiezen voor gelijk 24/7 buiten. Een keer gek doen en daarna lekker rust. Van elke dag een paar uur buiten worden paarden over het algemeen niet beter. Ze gaan dan onnatuurlijk lopen idioten. Natuurlijk wel met een goede watedichte deken, maar dan kan elk paard 24/7 het land op.
Heb zelf ook geen negatieve ervaring gehad met een geschoren paard dat vanuit 24/7 stalling naar 24/7 buiten ging. Die kreeg daarnaast wel veel ruwvoer.

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 00:58

Succes donderdag op de kliniek! grote kans dat ik je daar zie, moet er nl ook heen!