Fitzroy schreef:Jet, heel eerlijk gezegd ben ik er zelf ook een beetje klaar mee. Ik wil er dus zo min mogelijk omkijken naar hebben. Daarom dacht ik dat op het land gooien wel een goede optie was.
Als ik hem ergens zet waar hij alleen de paddock ingaat moet je hem toch nog iedere dag nalopen lijkt me.
Ik persoonlijk vind de overgang van volledig stal naar volledig weidegang te groot, niet alleen in deze tijd van het jaar, maar om verschillende redenen bijna altijd. Dus vandaar dat het mij beter lijkt dat geleidelijk aan te doen.
Het hoeft niet zo te zijn dat jij op hem let, je kan hem vast ook ergens kwijt, waar dat voor je gedaan wordt. Ik ga ook niet iedere dag naar Marlou, ze komt toch een aantal uren per dag buiten, dus als ik eens een dag niet kan of wil, geen man over boord.
Ik snap dat jij een tijd(je) helemaal niet heen wilt, dat zou bv. bij ons op stal ook kunnen, de stalhoudster bij ons houdt automatisch alle paarden in de gaten en helemaal als ze weet dat je niet komt. Ze lopen nu niet in de wei omdat dat te nat is, maar dat lijkt me voor Fitz ook nog eng met het oog op zijn blessures, ze staan op kleinere stukken, Marlou bv. op beton i.v.m. met haar pezen, anderen op zand of platgetrapte stukken doorloop naar het land. Zo blijft het land goed voor het voorjaar en de zomer. Bij ons lopen trouwens sommigen in groepjes en sommigen alleen, dat is net wat je wilt en wat voor jouw paard het beste lijkt.
Ik zou op zoek naar een stal waar nu niet allemaal dag en nacht naar buiten gaan, zodat hij langzaam kan wennen, kan best een tijdje met muisjes dan, en dat opbouwen. Bovendien vinden sommige paarden het nu buiten helemaal niet fijn en zijn ze blij als ze weer naar binnen kunnen, dus dat zou je met zo'n stalpaard als Fitz is, ook nog kunnen treffen. Als hij de hele tijd voor het draad heen en weer loopt omdat hij naar binnen wil, is dat ook niet leuk. Dat is een kwestie van uitproberen.
In elk geval succes met je beslissing.