Welsh a pony, Wat kan die dragen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 20:55

ik heb een welsh van 1,16...ik ben wel te lang voor haar (±1,64) maar ik weeg maar 45 kg. dus qua gewicht kan het en ik rij haar ook nog ±2 keer per week half uurtje/3 kwartier

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 22:00

amigootje schreef:
als je pony er last van krijgt.. kreupel gaat lopen.. niet wil meer lopen ect. is het toch echt wel fout ja !

daarom gaat er bij mij dus niks zwaarders op dan 50 kilo. Shet kan i n mijn ogen nog eerder meer gewicht hebben als een rank welshje

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 22:08

En waar baseer je dat op? Iele beentjes hoeven niet zwak te zijn, arabieren hebben de beste benen, da´s algemeen bekend...
de ruglengte speelt wel een rol, een kortere rug is altijd sterker, maar een lange rug hoeft geen weke rug te zijn. daarom zeg ik, kijk naar de rug als je erop zit, dat is de enige goed indicatie of je pony je goed kan dragen ja of nee. en vreemd genoeg doet men niet zo tuttig meer als er een bepaalde maat is. Dan mag er een tientonner op, bij wijze van spreken. Dat klopt dan toch ook niet? Het blijft hetzelfde frame...

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 22:10

Ik vindt het te zwaar !

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 22:11

Lusitana schreef:
En waar baseer je dat op? Iele beentjes hoeven niet zwak te zijn, arabieren hebben de beste benen, da´s algemeen bekend...
de ruglengte speelt wel een rol, een kortere rug is altijd sterker, maar een lange rug hoeft geen weke rug te zijn. daarom zeg ik, kijk naar de rug als je erop zit, dat is de enige goed indicatie of je pony je goed kan dragen ja of nee. en vreemd genoeg doet men niet zo tuttig meer als er een bepaalde maat is. Dan mag er een tientonner op, bij wijze van spreken. Dat klopt dan toch ook niet? Het blijft hetzelfde frame...

ik snap je redenatie bepaalde maat niet helemaal? Het lijkt me logisch dat een groot paard iets meer gewicht kan hebben als een klein pony'tje.

bovendien ben ik het niet eens met je redenatie dat arabieren de beste benen hebben. tenminste, niet iedere arabier zal daarvoor in aanmerking komen. ik heb een paar keer op een arab gereden van rond de 1.55, die had meer moeite met mijn gewicht dan mijn fjord van 1.50

Arabendu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 22:26

Chique A-welsh -1.13m- schat ik zo rond de 300 kg max. Ik ga zelf uit van een max. belasting van 15%, daarmee zou voor mij 45 kg echt de bovengrens qua gewicht zijn.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 10:25

de Welsh die wij hadden was 1.17m, was een fors beestje maar had met mijn 50kg op dat moment al veel te dragen. 65kg op 1.13 vind ik dus veel te veel.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 18:33

Ik zou het max 50 kg aanhouden...

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 19:47

Lusitana schreef:
Ik heb toen ik bijna 80 kilo was zonder problemen op een welsh A hengstje gereden dat fijntjes was en misschien nog wel kleiner. Hij had er geen enkel probleem mee. Ik denk dat de kracht van een pony zwaar onderschat wordt.

Nagelbijten / Gniffelen Bloos!
jij hebt het over kracht, maar heb je ook al een keer aan de balans (en vooral het gebrek er aan) gedacht bij zo'n abnormale gewichtsverhouding? 80 kg op pakweg 250 kg, dat is zowat één derde van zijn eigen gewicht dat zo'n beestje op zijn rug in balans moet zien te houden......tssss, ik ben echt niet overmatig tuttig met beesten, maar dit gaat er toch ver over voor mij!