wel of geen borstel door de manen of staart?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 23:41

Ik borstel nooit de staarten thuis, ik pluk alleen met de hand het stro e.d. eruit. Voor concours worden de staarten eerst gewassen, dan ingesmeerd met cowboy magic detangler en dan pas na het drogen heel voorzichtig uitgeborsteld.

Manen borstelen we wel. Ik vlecht die ook regelmatig naar 1 kant als ze niet mooi hangen.

Useful

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 09:33

Ik kam elke dag de manen, met harde borstel ( met van die haren Knipoog )
Ik doe ongeveer om de 3 dagen de staart, soms met wat equishine er in.

Ik kan het wel begrijpen dat je de staart van manegepony's niet mag borstelen.
3x op een dag een borstel in z'n staart, Ik weet niet of dat zo goed is Nagelbijten / Gniffelen

iwayalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 09:48

3x op een dag? Bij onze manege gebeurde dat helaas wel meerdere keren per dag...
Maar idd als iedereen zomaar de manen en staart gaat kammen blijft er weinig van over. Bij ons is het dan ook niet toegestaan dat je de manen en staart gaat bostelen. Ik haal meestal de strootjes eruit en pluis ze wat uit. Verder doe ik er nooit wat aan. Behalve als ze gewassen zijn wat equishine erin.

Over je vraag waarom een manenkam bestaat? Die dingen zijn altijd wel handig als je je paard gaat invlechten om de rest van de manen opzij te steken en bij het vlechten een beetje uit kan kammen vind ik toch wel handig.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 10:12

Mijn paard heeft erg dikke manen die iedere dag opnieuw onder het zand & blubber zitten. Ik kan haar manen dus echt iedere dag, tot op heden zijn ze nog niet dunner geworden of afgebroken Haar staart borstel ik ook zeker eens in de 3 dagen even snel door.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-04 13:15

bedankt voor jullie reactie's van de manege eigenaaren kan ik het wel begrijpen.Maar ik borstel ze meestal nooit die staarten.Alleen toen omdat er een wedstrijd werd gehouden.

Maar als ik me eigen pony hebt weet ik dat het geen ramp is om afventoe de staart te borstelen

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 21:32

Zoals er al werd gezegt, de staarten worden dunner, zeker bij Donald Duck, want hij heeft al geen staart. Uit pluizen mag altijd van Ellen, Mercedes, Paul & Dominique en als je het bij je eigen paard wilt doen moet je het zelf weten. Ik borstel elke dag de staart!

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 10:27

Ik haal ook gewoon iedere dag een borstel door de staart en manen, meestal een zachte zodat er geen haren uitgestrokken worden maar het toch een beetje glanst. Als er modder ofzo in zit haal ik er de harde bortsel doorheen.

Encypia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 11:07

ik doe het eens in de week. Doe er niet veel aan eigenlijk..

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 11:12

Ik doe eigenlijk zo min mogelijk aan zijn manen en staart.
Maar ik moet zeggen dat mijn paard best netjes is, dus hij heeft nooit zoveel last van klitten en modder.
Maar als het echt even erg is dan heb ik van dat anti-klit spul, dat spuit ik erin, en dan kan je er heel goed doorheen komen.
Voor mijn IJslander gebruik ik een gewone mensenborstel en dat gaat prima.

Zijn staart daar knip ik ook om de paar weken weer wat af, zijn staart groeit best hard en als hij te lang wordt dan gaat hij erop staan en trekt alle haren eruit.

Delinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 13:16

Ik borstel staart en manen regelmatig met een harde borstel. Bij de staart pluis ik eerst met de hand eventuele klitten eruit en daarna borstel ik het ergste vuil (modder, stro enz) er uit.
De manen pluis ik ook eerst met de hand uit, dan de borstel erover en moeten ze echt netjes zitten komt de manenkam er ook nog aan te pas Haha!. 1 keer in de maand (als het niet vriest dan) krijgt de staart een grote beurt, dwz helemaal klitvrij maken, met shampoo wassen en antiklit spray erin.
Zou ik dit allemaal niet doen dan heb ik binnen de korste keren een zware, smerige staart met dreads erin *LOL*
Ik heb er trouwens nog niks van gemerkt dat de staart en manen dunner zouden worden, sterker nog, ze blijven maar dikker en langer groeien Lachen

xxLisaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 19:08

ik borstel de staart alleen voorzichtig als ik hem heb gewassen, en verder haal ik elke dag de strootjes eruit en spuit er af en toe wat anti-klit in, manen borstel ik wel wat vaker