paarden onderhoud, wie helpt me?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Karin1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-04 15:32

oh ik ontdek een foutje: een stukje hierboven waar ik vertel hoe duur mijn paardje ongeveer kan worden , staat "tussen de 1500 en 300"
Dit moet zijn: "tussen de 1500 en 3000" Bloos!

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 15:51

Hoi hoi

Ik heb net sinds een half jaartje mijn E-pony. Ik studeer nog en heb een uitwonende beurs. Daarbij moet ik wel werken, aangezien mijn ouders alleen mijn onderdak en eten betalen. Dus al mijn eigen kosten en die van mijn paardje moet ik zelf doen. Nou heb ik mijn paardje wel met mijn schoonzusje gekocht, maar toch hoop geld.

Je hebt een stal met voer erbij in. Denk wel na of dit genoeg voer is. Die van mij krijgt op stal 2 kilo over de dag, na het rijden voer ik hem zelf nog museli of luzerne ofzo erbij. Wil nu vanavond ook weer grote zak wortels kopen (20 kilo voor 2.50) als snack. Museli of luzerne ofzo is een kleine 10 euro voor een zak van 15-20 kilo.

Bij ons in de buurt kost keuren iets van 80 euro en dan nog bezoek kosten erbij, kleine 100 euro dus. Gelukkig was er iemand op stal die ook kon keuren, alleen geen officiele papieren kon tekenen. Misschien ken je zoiemand??

Bij mij kost bekappen 18 euro. Ijzers rondom iets van 80, heb ik niet. Volgens de regel moet met ijzers om de 4-6 weken en zonder ijzers 6-8 weken. Een tip, koop voor een paar euro een vijl bij de ruitershop. Bij mijn pony gaat het heel snel, dus houdt ik het zelf bij en uiteindelijk laat ik de smit komen om het echt goed te doen.

Wormenkuur zit er bij mij bij in. Gebeurt elke 6 weken, dacht zo'n 10 euro per spuit ofzo. Durf niet zeker te zeggen. Verder 1x per jaar vaccinatie, spuit kost 16.50 bij ons en dan nog eventueel bezoekkosten van de DA.

Ligt eraan hoe je wilt verzekeren. Die van mij is alleen verzekerd als hij dood gaat of blijvend kreupel, dat is dan best voor een leuk prijsje, 120 per jaar ofzo. Als je ook de ziektekosten wilt mee verzekeren, kost dat zeker zo'n 300 euro. Daarbij nog eigen risico en natuurlijk afhankelijk van verzekerde waarde. Kijk eens op www.efo.nl Denk wel of die hoge kosten rendabel zijn. Ik kom nooit aan 300 euro DA kosten in een jaar. En neem het risico voor wanneer er wel wat ernstigs gebeurt.

Denk ook aan dekens, paspoort, speeltjes, vaccinaties, lessen en eventueel wedstrijden.....

cadmaddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 15:54

Ik studeer (3dejaars) en heb twee weken geleden mn eerste paard gekocht. En ik weet nu al dat het belachelijk duur is. Omdat ik alles pas net heb aangeschaft weet ik de prijzen nog wel een beetje Lachen

Mijn zadel kostte 450 euro, daarnaast heb ik nog 100 euro besteed aan hoofdstel, shabrak, bitje, peesbeschermers enz enz. Ik heb nog geen winterdeken hoeven kopen aangezien hij tot 2 weken geleden de hele dag in de wij stond en alleen 's nachts naar stal ging. Hij heeft dus een flinke vacht. Mijn stalling kost 250 pm en dat is inclusief weidegang, voer, uitmesten en een groepsles per week. Mijn ouders betaalden tot nu toe mijn manegelessen (= 100 pm) maar dat geld krijg ik nou iedere maand voor de stalling enzo. De overige 150 pm + hoefsmid en andere kosten (heb ik allemaal nog niet mee te maken gehad omdat ik hem pas net heb) moet ik zelf bijverdienen met mn stage en bijbaantje.

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 16:02

Zeker spannend om een paard te gaan kopen! Overigens geldt dat niet alleen voor je eerste paard hoor, het blijft spannend!
Wel denk ik dat het best moeilijk zal zijn om een quarter of paint te vinden tussen de 1500 en 3000 euro, maar dat is natuurlijk ook afhankelijk van wat je precies wilt.
In ieder geval alvast veel succes toegewenst in je zoektocht naar je toekomstige paard.

Karin1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-04 16:03

zie je nou wel, het kán wel als je studeert!
Bedankt voor de reacties weer!
Ik woon zelf nog thuis, krijg dus een thuiswonende beurs, krijg van mijn ouders ongeveer 100/120 euro per maand en verdien met een baantje zo rond de 120/150 euro per maand. Aangezien ik bijna jarig ben gaat dit binnenkort weer iets om hoog!
Ik heb een stalling-adresje voor 140 euro per maand waar voer en ik geloof ook wormkuur bij is zit.

Toch zit ik zoo te denken en te rekenen of ik het haal of niet...

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 16:13

Je kan altijd kijken voor een bijrijdster of staldeelster of zoiets. Zodat die dan een deel mee betaald.
Verder kan je aan veel dingen ook 2de hands kopen, goedkoop zelf maken en natuurlijk voor je verjaardag vragen!! Zo heb je voerballen voor 40 of 53 euro, nou heb ik er 1 zelf gemaakt en koste me 10 euro. Paardenshampoo's koop ik ook niet, gewoon een goedkope 2-in-1 shampoo werkt vaak al perfect en natuurlijk zelf hoeven vijlen. En zo vraag ik ook ontzettend veel op stal. Hij heeft al mok gehad, vocht in benen, kreupel gestaan. Dan in overleg met andere, ook een oud-DA, en heb het dan al zelf verholpen. Ook rijlessen, ik heb samen met iemand prive les eens in de 2 weken. Normaal is een half uur 10 euro, nu hebben we samen 1 uur voor ook 10 euro ieder. Vooral met springen werkt dit toch fijn, je kan toch niet tegelijk over een sprong.
Succes

Karin1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-04 17:13

het is niet zo dat ik persé een luxe quarter met papieren wil o.i.d. hoor, dat totaal niet. Maar van die westerntypetjes vind ik erg leuk. Half quarter kan natuurlijk ook, en een iets ouder paardje vind ik ook niet erg.

Ja ik denk inderdaad dat je als je zo goedkoop mogelijk aan spulletjes probeert te komen, en misschien iemand zoekt om ook je paardje te berijden, het wel moet lukken.
Een bijrijdster is denk ik toch moeilijk te vinden. Nouja, er zullen zich misschien wel mensen aanbieden, maar om iemand te vinden die een beetje het zelfde over paarden denkt als ik en waarmee het klikt te vinden blijft wel erg zoeken denk ik.
Daar kan je natuurlijk nooit van uit gaan...
Ik heb zelf gelukkig ook al wat paardenspullen, dus helemaal alles hoef ik niet meer te kopen, en ik ben sowieso niet van plan om een nieuw duur zadel o.i.d. te kopen!
Gewoon alle goedkope dingen bij elkaar sprokkelen Haha!

MarMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 16:03

Ik weet niet of je al een oplossing hebt. Maar alsnog mijn kosten:

Ik krijg een paard. Heb er nog geen.

Bij mijn manege (Waar in de zomervakantie mijn paardje komt te staan!) betaal je 307,- voor de stalling. Daarbij zit eten, hooi, stro, weiland, uitmesten, paddock, hoefsmit, wormenkuur. Je moet zelf de dierenarts en de andere dingen betalen.

Ik woon in Amsterdam. Dit is de goedkoopste stalling van Amsterdam waar ik woon.

Hoe duur verzekeringen zijn. Weet ik zelf ook nog niet :o

Het paard wat ik krijg. Komt tijdelijk in bruikleen. Later ga ik het paard misschien overkopen. De prijs van het paard is dan veel :o

De spullen die je moet aanschaffen verschillen. Je hebt de luxe spullen en goedkope.

Verder valt het bij de stalling hier wel mee. Voor in Amsterdam.

Overzicht mijn kosten:

Stalling + weidegang = 307,-
Spullen = 1000,-
dierenartskosten = --- (Weet ik nog niet :o)
Paard = 15.000,-
Verzekeringen = --- (Weet ik oon nog niet :o)
Les = --- (Weet ik niet. krijg les van een topper, dus vast wel duur)
Extra potje voor ongelukken = Ongeveer 2000,-?

Dan kom ik uit. Met een begin bedrag van 16.000,- (1000,- voor spullen. De rest hangt af van het paard wat je koopt)
+ elke maand stalling 307,-
+ Dierenartskosten (Verschilt)
+ Verzekering (Verschilt)
+ Extra potje voor ongelukken.

Houd er wel rekening mee dat ik in Amsterdam woon. En geen student ben ;d
Mijn ouders betalen alles. Behalve de spullen die ik nodig heb.
Dus ik heb niet zoveel kosten ;d

eclair98

Re: paarden onderhoud, wie helpt me?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 16:04

15.000 euro voor een paard!?
is dat niet een beetje veel :o

MarMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 16:16

eclair93 schreef:

;d Tja, als je de ''echte'' wedstrijdsport in wil :o Moet je er wat voorover hebben :o

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 20:00

als je 140 euro stallingsgeld per maand inclusief voer kwijt bent, zoals ts, zou ik uitgaan van 300 euro per maand.
Tip: zet dit geld nu al apart en kijk of je het kunt missen of dat je toch tekort komt.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 20:15

MarMarieke schreef:
eclair93 schreef:

;d Tja, als je de ''echte'' wedstrijdsport in wil :o Moet je er wat voorover hebben :o

tja dat is wel zo :o
ik ben die boerenknollen gewent ;)

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 20:21

Dit topic is van 8 jaar geleden ;) Mag hopen dat ze onderhand wel heeft uitgevogeld wat de kosten zijn :=

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 20:23

haha, dat lijkt mij ook!

stellanoella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 20:32

dat is heel goedkoop voor een paard *D

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 08:44

MarMarieke schreef:
eclair93 schreef:

Dan nog, ik kocht een "echt wedstrijdpaard" voor minder dan de helft vorig jaar, in deze tijd met kelderende paarden prijzen zou ik nog maar eens goed met de verkopers praten, die prijs is echt hoog.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 20:29

Wel heel oud topic en is niet zo rendabel meer.
Hier een slotje.