tips over omgaan met hengsten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

liesje_waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 14:05

dat is dan supper handig dan is het paard gewoon supper goed opgevoed meer kan ik daar niet over zeggen Haha! ahah

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 14:11

En voordat je dat paard zover hebt.....Lips are sealed

(en sommige leren het nooit)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 14:26

griebels: inderdaad Haha!
Cassidy: eer je je paard hoever hebt?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 14:29

Ligt er maar net aan hoe consequent je bent Cassidy

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 15:27

griebels schreef:
Ligt er maar net aan hoe consequent je bent Cassidy

Je hebt hengsten en je hebt hengsten hoor!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 15:28

Uiteraard! Je hebt ook merries en merries Haha!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 15:30

griebels schreef:
Uiteraard! Je hebt ook merries en merries Haha!

Zeker!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 16:02

Ik zie per jaar een kleine 20 hengsten langskomen, waaronder paarden waar ook een Professional zijn handen vol aan heeft (en neem maar van mij aan dat die konsekwent is)
Voor de rest dien je ook even niet uit het oog te verliezen dat niet alle hengsten van het Arabische ras zijn...en dat met toenemende leeftijd de hormonen aardig roet in het eten kunnen gooien. Maar aangezien dit soort topics al zo vaak langs zijn geweest, ik me begin te herhalen en de indruk krijg dat ik door sommige bokkers niet serieus genomen wordt (mede op grond van de bijzonder intelligente opmerkingen en oude flauwe grappen die ik al zo vaak heb langs zien komen), laat ik het hier maar bij. Ik hoop voor degenen die het allemaal wel mee vinden vallen dat ze nooit slachtoffer worden van een hengst die ze op een onbewaakt ogenblik te grazen neemt, konsekwente opvoeding vooraf of niet. Of als ze een aanvaring krijgen, deze zonder blijvende gevolgen voor de betroffene afloopt.

Ik heb gezegd, doe ermee wat je wilt, en gebruik de zoekfunctie eens?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 16-12-04 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 16:41

Cassidy: je hebt in grote lijnen wel gelijk, maar dat neemt niet weg dat er ook veel goede exemplaren tussen zitten, die zich wel heel fijn laten opvoeden. Voor die paarden gelden die waarschuwingen en gevaarsverhalen een stuk minder.
Maar laat je niet ontmoedigen commentaar te leveren door bepaalde opmerkingen en grapjes, ik vind dat je opmerkingen bijdragen aan dit topic, dus je moet ze gewoon plaatsen!

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-04 16:45

Cassidy schreef:
Maar aangezien dit soort topics al zo vaak langs zijn geweest, ik me begin te herhalen en de indruk krijg dat ik door sommige bokkers niet serieus genomen wordt, laat ik het hier maar bij.

HO! Ik neem je wél serieus! De reden dat ik deze topic ben begonnen is om ervaringen te lezen van mensen die weten waar ze het over hebben. Omdat ik duidelijk deze ervaring mis!
Het verschil van mening tussen jou en de anderen heeft natuurlijk ook te maken met het feit dat een paard niet alleen maar "hengst" is, of alleen maar "merrie" maar dat meer elementen het karakter van het paard bepalen. Er zullen ONGETWIJFELD leuke hengsten zijn (zoals die van mijn kennis , maar die is in zijn jonge jaren ook super getraind door een professional). Er zullen daarentegen ook ONGETWIJFELD draken van hengsten zijn die je niet bij iedereen in de buurt vertrouwd en waar proffesionals ook moeite mee hebben.

Jouw opmerking over dat óók de goedgetrainde hengsten je soms te grazen kunnen nemen vind ik een heel belangrijke: dat betekent dus dat je tóch meer op je hoede moet zijn. Lees mijn eerste bericht: dat waren dus juist de dingen die ik wilde weten!

Kan ik dan gewoon concluderen dat je een hengst, ook de "leuke", met beleid en consequentie moet hanteren en dat er, zoals bij elk paard ongeacht ruin / merrie / hengst, moeilijke en makkelijke paarden tussen zitten??

Nou: ik weet het goed gemaakt: de moeilijke hengsten laat ik lekker aan andere mensen over Knipoog Daar ga ik mij niet over buigen! De hengst die ik mag rijden behandel ik met enige voorzorg. En als ik mijn eigen paardje ga kopen... dan wordt dat waarschijnlijk géén hengst Knipoog

O ja, Cassidy: jij suggereert de zoekfunctie: maar dat had ik natuurlijk ook wel gedaan Bloos . Maar zoals ik in mijn eerste bericht al vertelde: dat waren voornamelijk discussies (die bijna in ruzies eindigden) over het wél of níet ruinen van een hengst die niet fokt. Maar mijn vraag was heel specifiek over omgangsvormen met een hengst!

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-04 16:46

Venetia schreef:
Maar laat je niet ontmoedigen commentaar te leveren door bepaalde opmerkingen en grapjes, ik vind dat je opmerkingen bijdragen aan dit topic, dus je moet ze gewoon plaatsen!

Dat vind ik ook! Knipoog

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 16:49

Ik vind ook zeker dat jij heel sterkte punten hebt Cassidy, maar toch lijkt het me dat je bijna alle hengsten over een kam scheert. Daarom haalde ik er de merries bij. Je hebt namelijk ook zulke pismerries die nog gevaarlijker zijn dan menige hengst Haha!
Overigens als we voor alles de zoekfunctie moeten gebruiken, kunnen we nergens meer over banketstaaf Haha!
Alles is al een keer voorbij gekomen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 16:59

Leeuwnie schreef:
Het verschil van mening tussen jou en de anderen heeft natuurlijk ook te maken met het feit dat een paard niet alleen maar "hengst" is, of alleen maar "merrie" maar dat meer elementen het karakter van het paard bepalen.

Nee, het verschil tussen mijn mening en die van anderen is dat ze één individuele hengst kennen en ik er de nodige langs zie komen en dus in het algemeen spreek. Ik praat over "een hengst", terwijl anderen het hebben over "hun hengst" waar ze volledig vertrouwen in hebben en waar je een kind op weg kunt sturen. Hengsten die of te jong zijn om al echt een aanvaring mee te hebben gehad, of al een leeftijd hebben bereikt waarbij ze hengst mochten blijven vanwege hun goede gedrag. Ieder andere hengst was namelijk al lang gecastreerd geweest.
Ik blijf het gevaarlijk vinden dat 14 jarigen over hun ervaringen met "hun hengst" vertellen, en anderen zo de indruk geven dat iedereen dat met "een hengst" kan doen. En daarom nogmaals een opmerking die ik al eerder heb opgenoemd, en waar ook in voorgaande topics smakelijk om is gelachen: een hengst is een potentiele moordenaar.

Stallions Demand Savvy
by: Pat Parelli

Author's Note: Please know that my program is designed to teach people to teach their horses. I want you to know how good you are and to be savvy about when things are over your head. Safety is #1, and until you are Level 4, I have concerns about your safety with a stallion. The solution, therefore, is to put your stallion aside and get your savvy level up first... and remember, good stallions make great geldings.

I once saw a woman killed by a stallion. He bit her throat and ripped her esophagus out. I know another person whose two fingers were snapped off and all the tendons from his forearm were torn out. I have known people who were picked up by the shoulder, or by the belly, in the jaws of a stallion. I myself have been picked up and dragged on two different occasions.

One stallion in California lives in a maze of pens that funnel him into the breeding shed so no one has to handle him. All his teeth have been removed. Another stallion, one of the top thoroughbred sires in the world, was so vicious only one person could handle him. Anyone else entering his stall or paddock had to be protected by someone with a pitchfork.

At top establishments around the world, breeding barns look like torture chambers, equipped with chains, whips, hobbles, helmets and flak jackets. Yet every year, every breeding season, people are still hurt, maimed, or killed by stallions.

What does this tell you about the potential perils of owning a stallion? In a fight, even a grizzly bear is no match for a stallion. Most people who've been on the unhappy end of a stallion will tell you they never saw him coming... the next thing they knew, they were in his jaws.

Some of you may think I'm exaggerating. All too often, stallion owners think, "It won't happen to me." Let me tell you, I'd rather have you mad at me for saying this, than to hear a report of your tragedy. Stallions are magnificent, awe-inspiring creatures. They demand a whole new level of savvy.

A stallion's job is to procreate and to fight for dominance. He lets nothing stand in his way. Stallions will even fight to the death for dominance. When a stallion's libido is aroused, he becomes a superhorse. He has more strength, more fight, more bravery, more desire and more determination than ever. His hormones are like rocket fuel. Mixed with adrenaline, testosterone amplifies potential tenfold.

Recently, a student asked me why some stallions seem pretty mellow compared to others. Aren't these a lot safer and easier to handle? Yes, in some situations, but not all. That's the kind of stallion who ripped out his owner's throat.

For example, take a mild-mannered husband who's out with his wife. Everyone knows this man to be a friendly, reasonable, amicable kind of guy. Never seen him get mean or mad. In fact, wouldn't even think he had it in him. Until the moment some guy gets inappropriate with his wife. Then, watch out!

This mild-mannered man turns into a tornado. He's on the fight, ready to defend and protect his woman. There's nothing "left brain" or logical about this; it's totally right brain, or instinctual. In that moment, he's liable to do anything. His adrenaline is up, and he's become a superman.

With a stallion, everything can be fine until:

He's faced with mares.

You get in his way.

You challenge his dominance, even using the Seven Games.

It's true that some stallions have a higher libido than others. For the most part, this is innate. But health and upbringing can affect behavior as well.

A poorly fed horse, for instance, will have less energy and less desire than a fit horse on full feed and feeling great. I have often seen thin, wormy, listless stallions that turn into fire-breathing dragons once their health is restored.

Upbringing is another influential factor. Let's consider the ways a young stallion might be raised: with other mares and geldings, with other stallions, or in solitary confinement. A number of scenarios can have a bearing on his behavior.

I have found that the more unnatural the environment, the more perverted the behavior. Many stallions are kept isolated from other horses. Often, they're petted and handled by people who are unfamiliar with natural ways of creating respectful relationships. They are handled aggressively, punished for excitable behavior, restrained with chains over their noses or gums, kept on a tight rein. I liken this to men in jail, whose behavior rarely improves in prison; instead, it becomes more perverted.

Stallions crave contact with other horses, so isolation only worsens their behavior. Unable to do their jobs, segregated stallions become extremely pent-up. Then, when exposed to other horses, they exhibit extreme aggression and become very difficult to handle.

Think of it from the stallion's point of view. Kept in solitary confinement, you have no social contact, not enough exercise, and not nearly enough mental and emotional stimulation. Naked "girls" are led past your stall every day. You become very frustrated and bored. Then, you are taken to the breeding barn. When you're led out of your stall, how are you going to act? You know exactly when you are going and what will happen, so you get excited and start prancing. The mare is hobbled and twitched, and all you do is take a flying leap onto her back. No introductions, no friendly chit-chat, no foreplay, no rebuffs from the mare for rough or rude behavior. In my opinion, this is controlled rape. Stallions treated like this are taught to be rapists.

On the other hand, when stallions are raised with other horses, they learn to become polite. If they're rude, a pair of teeth or heels quickly come their way. You must understand the horse's psyche and herd behavior, and with a stallion, you need a truckload of savvy. You must know how to earn his respect without using violence. You must read situations very quickly and stay one step ahead of what he's thinking, all the time. This is why handling stallions is a Level 4 study. You should be at least a Level 3 graduate. You need to be a Bruce Lee of horsemanship, to be Kung Fu, which means excellent - mentally, emotionally and physically.

Stallions Demand Savvy...

You've seen him; you might even own one... the young stud who playfully nips at you all the time. It's probably the question I'm most often asked; "How should I deal with this?"

First of all, nipping is disrespectful behavior. A nipping horse is playing games: the Porcupine Game, to be exact; and he's usually winning them. If he can sneak in, take a nip, and then duck away, he's having a ball. Just watch young horses playing together. You'll see this exact same nip,recoil and duck pattern. It's even better if he can make you mad, more points for him!

The answer for this horse, however, is not punishment. It's the same as for any horse with this behavior. That's why you need enough savvy to win the Seven Games, especially the Porcupine Game, and without your horse feeling like a loser. If you earn a horse's respect, he will not play those games on you. But you can't gain a horse's respect through punishment. Not only does it not cure the problem, it can come back to haunt you on a bad day, and on a bad day a stallion can be your worst nightmare.

Very few stallions are excellent breeding quality. Far too many people keep a stallion because they don't have the heart to geld him. Yet, the stallion goes on to live a life of frustration. Instead of breeding several times a day during the breeding season, he's allowed one or two servings a year, if he's lucky. And yet all his hormonal and instinctual drives are still there. Without enough outlet for his libido, you'll have a very frustrated or depressed stallion on your hands, with potentially serious consequences.

I geld my colts within the first two weeks of birth. After that, the testicles may be difficult to locate, and the next thing you know your yearling has a raging torrent of hormones coursing through his growing body. Some people are concerned that early gelding will affect a horse's growth and performance, but in my experience, this is not true. Many of my geldings were castrated at ten days old, and they've grown into stout, handsome horses.

Don't keep your colt a stallion. There are thousands of stallions around who should have been geldedbecause of poor conformation, bloodlines or personality. They weaken the gene pool and are walking liabilities for their owners. When your horse is a stallion, you can never relax.

Stallions handled by people with a great deal of savvy are exceptions. The Spanish Riding School and the great Fredy Knie (of the Circus Knie in Switzerland) are two outstanding examples. Both use stallions exclusively in their performances because of that "something extra" in stallions. In the right hands, this is truly spectacular. Their stallions are respectful and fulfilled. I repeat, fulfilled. This is probably the part that most people underestimate the most. Owning a stallion is not just about handling his behavior; it's about considering his life-style and needs, too. After all, natural horsemen always think about things from the horse's point of view first.

Put yourself in a stallion's shoes.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 17:13

Ik noem hier het voorbeeld indd over onze hengst omdat wij die het beste kunnen beschrijven. Maar dat wil niet zeggen dat ik geen andere hengsten aan deze beschrijving kan plakken. De meeste hengsten die ik ken zijn super braaf, op enkele uitzonderingen na.
Ik zie er over het algemeen geen potientiele moordenaars in de hengsten die ik ken (van verschillende eigenaren overigens).

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 17:18

Ook ik zie bij een met mijn broer heel goed bevriende manegehouder annex handelaar veel hengsten voorbij komen. Voor sommigen gaat jouw verhaal inderdaad op, cassidy, maar anderen zijn wel degelijk redelijk braaf. Een hengst kan in goede handen leren goed samen te werken met de mens. Bij de een gaat dat makkelijker dan met de ander. In de natuur van een paard zit de wil om samen te werken, ook bij een hengst. Hij wil het liefst de baas zijn, maar ze kunnen wel accepteren dat ze dat niet zijn.
Het ligt aan de mate van dominantie van de hengst en de (natuurlijke) dominantie en leiderschap van degene die er mee omgaat of er een succesvolle omgang kan groeien.

Ik ben het wel met je eens dat velen een hengst geen paardwaardig bestaan kunnen bieden. Ik zit zelf ook wel eens met gewetensbezwaren, ook al mag mijn hengst niet gecastreerd worden. Daarom komt mijn paard veel (iedere dag minstens drie uur) buiten en heeft hij gewoon contact met andere paarden. Daar wordt hij ook braver van: hij kan zijn ei gewoon buiten het rijden al kwijt. Dat is denk ik vaak ook een probleem: een paard dat te weinig beweging krijgt wordt een potentiele bom. Ik zou zelf niet snel een hengst kopen en het anderen ook afraden, maar ik heb altijd ontzettend veel schik met mijn paard, en als ik weer een hengst onder het zadel kreeg die zo slim was en toch zo'n goed karakter had, dan zou ik zeker geen nee zeggen!

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-04 17:19

Cassidy schreef:
Nee, het verschil tussen mijn mening en die van anderen is dat ze één individuele hengst kennen en ik er de nodige langs zie komen en dus in het algemeen spreek. Ik praat over "een hengst", terwijl anderen het hebben over "hun hengst" waar ze volledig vertrouwen in hebben en waar je een kind op weg kunt sturen. Hengsten die of te jong zijn om al echt een aanvaring mee te hebben gehad, of al een leeftijd hebben bereikt waarbij ze hengst mochten blijven vanwege hun goede gedrag. Ieder andere hengst was namelijk al lang gecastreerd geweest.

Ik ben het echt wel met je eens Cassidy. Wat jij hierboven zegt probeerde ik in mijn vorige bericht uit te leggen maar is waarschijnlijk dan niet zo goed overgekomen Haha!
Het stuk van Parelli had ik al eerder in een link op bokt gezien en ook gelezen en dat is dus JUIST waarom ik dit topic begonnen ben: daarin wordt uitgelegd hoe gevaarlijk een hengst kan zijn. En juist toen ben ik vreselijk gaan nadenken over hoe ik met de hengst van mijn kennis omga. En juist toen dacht ik: hoe moet ik omgaan met zo'n paard?? En dát wordt in dat stuk van Parelli natuurlijk niet uitgelegd. Dat legt Parelli je pas uit nádat je je suf hebt betaald voor zijn boeken en trainingsprogramma's Knipoog

Maar Cassidy, wat is dan de leeftijd waarover jij het hebt "waarbij ze hengst mochten blijven vanwege hun goede gedrag" En heeft het zin om een hengst op latere leeftijd nog te ruinen??

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 17:25

Venetia, in jouw geval mag je hengst niet gecastreerd worden, en de reden hoef ik niet te weten. Maar soms heb ik echt de indruk dat men paarden hengst laat omdat het "stoer" is, of omdat men denkt dat ze "iets" verliezen als ze eenmaal geruind zijn. En laat ik je vertellen dat dit niet zo is. De scherpe kantjes van hengstengedrag gaan er doorgaans van af, maar hij verliest er echt niets mee.

Er werd in een eerder antwoord ook gesuggereerd dat iedere hengst wel op te voeden valt, als je maar konsekwent bent. Hoe hard wil je zelf met je correcties worden voordat dingen bij een hengst doordringen? Hoeveel bezems wil je stukslaan op de rug van een paard voordat je tot hem doordringt? Hoe vaak wil je als dierenbeul uitgescholden worden bij een toevallige voorbijganger die alleen de straf ziet die je het paard geeft en niet weet waarom, maar evengoed zijn mening klaarheeft?

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 17:26

Trouwens, ik zie dat wel wel erg off-topic bezig zijn. De topicstartster wil graag tips, omdat ze zelf de ervaring mist. De discussie was nou juist niet waar ze om vroeg Bloos Dus bij deze: consequent zijn (ten overvloede, maar toch) en hem proberen zoveel mogelijk paard te laten zijn. Hengstenneigingen waar je bij bent niet accepteren. Dat mag hij in zijn vrije uurtjes doen.

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-04 17:32

Hihihi Dank je Venetia!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 17:35

Ben het met Venetia eens... Maar dat wil niet zeggen dat iedereen met hengsten om kan gaan, en zeker geen beginners.

De reden dat die van ons hengst blijft is omdat wij graag met hem naar arabieren shows willen en ook naar de HK willen met hem.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 17:59

ik heb in mijn korte leven 4 hengsten meegemaakt denk ik Lachen
van deze vier is er maar eentje waarvan ik hem durf te 'vertrouwen' en dat is Explosion
de 1ste was de hengst van de manegehouder. haar dochter reed hem en mag nóóit alleen met hem zijn.
hij gooide het meisje ind e binnenbak er af en toen haar moeder en ook haar lesgever haar wou helpen viel die hengst haar aan. ze heeft geschreeuwd voor hulp maar niemand durfde...uiteindelijk heeft ze het paard met een zweep van zich af moeten slaan...
deze hengst is nog steeds hengst.....dat vind ik dan onverantwoordelijjk
de 2de was Lord. stond in die manege. Lord was (voor zover ik hem gezien heb) een rustige hengst. als er andere bij waarde zag je hem trippelen en maakte hij zich druk maar de ruiter had m onder controle.
een week na de wedstrijd was hij weg...
waar naar toe geen ide.
waarom weet ik ook niet...maar geen van de twee zijn nog te bekennen op de manege.
de 3de was een 7-jarige hengst een bruine. ik had de keuze tussen hem en Explosion. die bruine beet al naar je als je aan zijnstal kwam en in de paddock. dus had ik meteen zo iets van: nee toch niet!
Explosion daarintegen was braaf voor een hengst vond ik....hij liep mooi zijn toertjes. was geodgemaniert op stal en liet zich mak op de trailer zetten. liet zich borstelen zonder te bijten enz enz
ik heb dan ook zonder nadenken voor Explosion gekozen. Waarom Ex nog hengst is?
omdat hij goedgekeurt is als dekhengst...en misschien dat hij nog wel dekken mag...en omdat hij wat ouder is...moest ik merken dat ik hem minder goed onder controle krijg (vanaf dat ik merk dat hij dominanter word) gaat zijn mannelijjkheid toch echt eraf...

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 18:14

Toch nog heel even stiekem off-topic:

Cassidy"]
Venetia, in jouw geval mag je hengst niet gecastreerd worden, en de reden hoef ik niet te weten. Maar soms heb ik echt de indruk dat men paarden hengst laat omdat het "stoer" is
[/quote]

Die indruk heb ik ook vaak, en ik ben het met je eens dat dat meestal niet verstandig is!

[quote="cassidy schreef:
Er werd in een eerder antwoord ook gesuggereerd dat iedere hengst wel op te voeden valt, als je maar konsekwent bent. Hoe hard wil je zelf met je correcties worden voordat dingen bij een hengst doordringen? Hoeveel bezems wil je stukslaan op de rug van een paard voordat je tot hem doordringt? Hoe vaak wil je als dierenbeul uitgescholden worden bij een toevallige voorbijganger die alleen de straf ziet die je het paard geeft en niet weet waarom, maar evengoed zijn mening klaarheeft?

Ben het wederom met je eens: met sommigen valt niet te werken. Zelfs Rodrigo Pessoa heeft een dekhengst laten castreren omdat er niet mee te werken viel.. Bij een hengst waarbij wij als mens niet in staat zijn de baas over hem te zijn, kan het beste castratie plaatsvinden. Inderdaad zal je anders teveel brute correcties moeten uitvoeren, waar zowel het paard als de ruiter niet gelukkig van worden. Bovendien helpen die correcties in die gevallen niet: je moet ze niet voor niets zo vaak herhalen! Maar desondanks wil ik benadrukken dat het ook wél goed kan gaan!

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-04 18:18

pharagirlke schreef:
en omdat hij wat ouder is...moest ik merken dat ik hem minder goed onder controle krijg (vanaf dat ik merk dat hij dominanter word) gaat zijn mannelijjkheid toch echt eraf...

En tot welke leeftijd vinden jullie dat dan nog kunnen?? En helpt ruinen op latere leeftijd nog om het hengstengedrag eraf te krijgen??

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-04 18:45

Oh laat het antwoord maar op deze laatste vraag, ik heb al een heel topic hierover gevonden Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 18:45

Het ruinen op later leeftijd helpt zeer zeker om een paard rustiger te krijgen. Sterker nog, er kan een heel ander paard onder vandaan komen. Hormonen kunnen een paard zodanig in de weg gaan zitten dat je de neiging hebt om hem vanwege onhandelbaarheid een enkeltje slager te gunnen. En eenmaal geruind kun je er bij wijze van spreken een kind op wegsturen.

En als je een tijdstip hebben wilt: tot aan zijn 20ste....
Ruinen op latere leeftijd zou ik dan wel altijd in een kliniek laten doen, omdat de boel dan toch beter doorbloed is. Mijn voorkeur heeft de castratie via laparoscopie.

Wat betreft de behandeling van een hengst: niets door de vingers zien, konsekwent zijn, niet teveel tutten, wel genoeg aandacht geven, indien mogelijk weidegang en indien mogelijk dagelijks laten werken. En rekening houden bij de dagelijkse verzorging met typsich hengsten gedrag (bijvoorbeeld voorhoeven uitkrabben dat ze niet op hun knieeen gaan)