Hoeveel plakken hooi per dag voor stalpaard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Useful

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 20:27

Mijne krijgt 's ochtends 2 plakken hooi, maar 's avonds krijgt ze kuil. Maar als ze 's avonds ook hooi zo krijgen zodat ook 2 plakken zijn

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 20:30

Hai Gouda Knipoog ,

Gam weegt ongeveer 700 kilo en krijgt naast 1 kilo krachtvoer 5 a 6 plakken hooi per dag. De merrie die bij hem op stal staat is ietsje kleiner ( 1.65m ) en krijgt 1 plak per dag minder. Ze staan wel allebei op stro. De merrie eet echt haar hele stal leeg, dus die eet naast die 4 plakken hooi aardig wat stro !

2 plakken per dag is best behoorlijk weinig. Laatst stond in een artikel in de hoefslag ( geloof ik ) dat 2 plakken per dag echt te weinig is voor een KWPN-er. Maar je paard heeft wel het geluk dat ze/hij ( oeps weet het even niet ) op stro staat . Dus er is altijd nog extra ruwvoer voorhanden om op te eten !

Krijgen ze maar 2 maal per dag ruwvoer ?

Groetjes,

Maris

eXtremily

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 20:33

Onze stalpaarden krijgen 's ochtends na stal uitmesten een plak hooi en 's avonds tegen 8 uur nog 1 plak.

Ene keer zijn plakken wat dunner dan krijgen ze 2 plakken per keer.

eXtremily

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 20:39

Maris schreef:
Hai Gouda Knipoog ,

Gam weegt ongeveer 700 kilo en krijgt naast 1 kilo krachtvoer 5 a 6 plakken hooi per dag. De merrie die bij hem op stal staat is ietsje kleiner ( 1.65m ) en krijgt 1 plak per dag minder. Ze staan wel allebei op stro. De merrie eet echt haar hele stal leeg, dus die eet naast die 4 plakken hooi aardig wat stro !

2 plakken per dag is best behoorlijk weinig. Laatst stond in een artikel in de hoefslag ( geloof ik ) dat 2 plakken per dag echt te weinig is voor een KWPN-er. Maar je paard heeft wel het geluk dat ze/hij ( oeps weet het even niet ) op stro staat . Dus er is altijd nog extra ruwvoer voorhanden om op te eten !

Groetjes,

Maris

Hmm.. 2 plakken hoeft niet weinig te zijn. Jij geeft je paard van 700 kilo 5 a 6 plakken hooi.

Onze sportpaarden krijgen daarbij 's ochtends 1 kilo brok.. 's middags een kilo brok, plus kilo meergranen mix. en 's avonds nog eens 1 kilo brok + kilo muesli. (1 bak noem ik hier 1kilo).

Jonge paarden op stal krijgen wat minder, geen granenmix en muesli.

Jonge paarden staan op stro. sportpaarden op krullen.

Die sportpaarden hebben aan 5/6 plakken hooi en beetje brok niet genoeg (kracht)voer hoor!

Dus denk dat het maar net ligt aan wat je met je paard doet!
Laatst bijgewerkt door eXtremily op 15-12-04 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 20:41

Een paard heeft 2% van zijn lichaamsgewicht aan voer nodig.Waarvan 70 tot !00% uit ruwvoer bestaat.
Dus een paard van 700 kilo heeft 14 kilo voer nodig
dus 70% van de 14 kom ik (uit mijn hoofd) op 9 kilo omgv.aan ruwvoer en 5 kilo's kracht voer bij een paard met licht werk.
Dus haal je rekenmachine uit de kast,ik kon de mijne niet vinden Schijnheilig

eXtremily

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 20:47

Uh weet niet uit hoeveel plakken die balen bij iedereen bestaat, maar bij ons bestaat 1 grote baal hooi uit z'n 6/7 plakken

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-04 08:24

monsera schreef:
Hoe lang staat ze al op die stal en doet ze het goed op die 2 plakken? Het klinkt een beetje weinig 2 plakken maar als ze dit al een paar weken krijgt en ze doet het er goed op zou ik het zo laten.

Ik sta er vanaf vorige week.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-04 08:29

Maris schreef:
Hai Gouda Knipoog ,

Groetjes,

Maris

Ja ze krijgen er 's-ochtends 1 plak hooi, tussen de middag penen en 's-avonds om 21.00 uur de 2e plak hooi. Kan ik het stro eigenlijk ook tot het ruwvoer berekenen? Want meer hooi zit er denk ik niet in. Er word er volgens een standaard gevoerd en dat gaat goed volgens hen. Ik ben gewend minstens 4 plakken per dag te geven maar goed overal is het anders. Zou het een idee (was het eigenlijk niet van plan omdat ik al € 250.00 stalgeld betaal en ik dat al vrij veel vind) zijn om een halve emmer lucerne bij te gaan voeren of is dat niet nodig als ze op stro staat? Ze krijgt naast de wortelen en hooi 2 kg onderhoudsbrok.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-04 08:30

silvana schreef:
Een paard heeft 2% van zijn lichaamsgewicht aan voer nodig.Waarvan 70 tot !00% uit ruwvoer bestaat.
Dus een paard van 700 kilo heeft 14 kilo voer nodig
dus 70% van de 14 kom ik (uit mijn hoofd) op 9 kilo omgv.aan ruwvoer en 5 kilo's kracht voer bij een paard met licht werk.
Dus haal je rekenmachine uit de kast,ik kon de mijne niet vinden Schijnheilig

Schat dat de mijne (kwpner van 1.65 hoog) 550 kg weegt dan zou ze 7.7 kg ruwvoer moeten hebben. Kom je niet aan met 2 plakken. Heb wel eens gewogen dat 1 plak van ene klein baaltje krap 2 kg woog.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 08:50

Ik zou wat vers stro in een hoek gooien zodat t paard dat kan eten...

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 09:04

Gouda,

ALs het niet lukt met extra hooi of stro, is peen en lucerne een heel goede aanvulling!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 09:10

Mijn draverhengst staat op Rapsodie, en hij krijgt twee plakken hooi van zo'n hele grote baal per dag. In de praktijk komt dat erop neer dat hij onbeperkt hooi tot zijn beschikking heeft, omdat hij altijd over heeft Lachen.
Stro als ruwvoer ben ik niet weg van, omdat daar zo ontzettend veel schimmelsporen inzitten.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 09:13

Ook van hooi wordt je paard dik... dus zijn mijn 3 plakken niet zo weinig, zeker als je ervan uitgaat, dat dat paard ook nog op stro staat.

Imker krijgt nu helemaal geen brok, wel weidegang en een pluk hooi 's nachts, maar dat is ook alles en nóg is hij moddervet. Het ligt gewoon aan je paard dus.

vertigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 10:28

Gouda,
Stro (van goede kwaliteit) kan je zeker mee als ruwvoer rekenen. Onze paarden kregen ongeveer 5 plakken hooi per dag, maar hadden geen stro.
Zolang er ruwvoer (hooi of stro of...) ter beschikking is, zou ik me niet te ongerust maken over eerder beperkte aandeel van hooi.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-04 11:51

Ze word in principe iedere dag opgestrooid toch had ik liever hooi gehad lijkt mij voedzamer of valt dat wel mee?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 12:14

gouda schreef:
Ze word in principe iedere dag opgestrooid toch had ik liever hooi gehad lijkt mij voedzamer of valt dat wel mee?

Stro is een heel goede ruwvoeder. Het bevat heel veel ruwe celstof, wat vee langzamer verteerd dan bijv brok. Dit houdt ze lekker warm.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-04 12:35

Gelukkig maar want ze eet er best veel van. Mestte haar op de vorige stal altijd zelf uit en dan moest ik altijd aardig opstrooien. Op ze vorige stal kreeg ze kuil wel van dat droge maar lijkt nu op ze minder dikke benen heeft als voorheen ook al staat ze veel binnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 12:39

Ik geef zoveel hooi als dat ze op kunnen.
En ondanks dat Kawa de hele dag in de wei met zijn kop naar beneden staat, eet hij met gemak nog een paar plakken hooi.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 12:43

mijn paard staat ook op stal (smorgen los in de bak en smiddags rijden of longeren of weer los als dat kan) krijg smorgens 1.5 brok en eind van de middag 1.5 brok, krijg smorgens een grote pluk kuilgras, krijg als hij los gezet word in de bak ongeveer een kruiwagen vol kuilgras (dit is niet elke dag maar ong 5 keer in de week) en ik geef hem zelf als ik eind van de middag of savonds kom nog bijna een kruiwagen vol voor de nacht. Hij is wel stevig maar hij word er niet tè dik van verder heb ik hem nog geen stro zien eten dus dat zal hij weinig doen denk ik.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 12:48

gouda schreef:
Gelukkig maar want ze eet er best veel van. Mestte haar op de vorige stal altijd zelf uit en dan moest ik altijd aardig opstrooien. Op ze vorige stal kreeg ze kuil wel van dat droge maar lijkt nu op ze minder dikke benen heeft als voorheen ook al staat ze veel binnen.

Dan zat je toch aan de hoge kant met je eiwitten, of te weinig beweging!

Wat ik wel altijd doe, is een scheutje olie over het voer. Ben toch een klein beetje bang dat het verstopd.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 12:49

wij hebben er drie op stal
1 pony 1m40
een van 1m55
en een oudere merrie van 1m62 ongeveer, ze krijgen alle drie drie keer per dag een dikke plak hooi.

en alle drie doen ze het daar goed op....

Loena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 13:15

Obsession krijgt 3 plakken van een kleine hooibaal per dag. Het zijn wel 3 dikke plakken.. als er een dunnere plak bijzit dan geef ik meer.
Het is een kwpn-er van 1.67 zij krijgt ook nog 2kilo sportbrok en 1 kilo granenmix verspreidt over 3 voerbeurten.
Ook zij staat op stro, eet wel redelijk veel stro op. Ik heb in het boek paardenvoeding van Margo? Berger gelezen dat een paard met het formaat opsession 5 a 6 kilo ruwvoeder op een dag nodig heeft en daarbij nog 2,5 kilo aan stro per dag mag eten (en dan moet er ook nog een lekker strobed overblijven). Aan krachtvoer ong. 3 kilo.
Obsession doet het goed met het aantal plakken, ze is niet te dik en ook niet mager.. gewoon goed Haha!
Het ligt natuurlijk ook nog aan het soort paard.

Dat boek is trouwens een aanrader, ik had destijds ook een discussie hier op bokt dat ik het zo raar vond dat mijn andere paard haar box leeg at ondanks dat ze veel hooi kreeg, toen vroeg iemand mij, ja je geeft 3 plakken maar heb je die wel eens gewogen... uh, nee dus Bloos

Maar Gouda, ik zou het als ik jou was in de gaten houden, misschien is 2 plakken toch wel iets te weinig maar misschien doet ze het er goed op.
Zoals jij al zei, lucerne zou een goede aanvulling zijn!

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 14:05

ik geef die van mij (paard 1.74m.) 4 x per dag 3plakken hooi.
pony(1.25m.) krijgt 4X per dag bijna een plak hooi. Scheve mond

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 17:03

's ochtends 2 plakken om 7/8 uur, daarna naar buiten, 's middags om 2/3 uur 1 plak en 's avonds om 7 uur 3 plakken.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 17:50

2x per dag voeren vind ik sowieso te weinig. Het is het beste als ze 3 tot 4 x per dag gevoerd krijgen. Vind 3x per dag hooi het minimum. Nu zit er erg veel tijd tussen de 2 voerbeurten. Wortels moet je meer zien als een aanvulling van lekkers. Zelf vind ik het altijd belangrijk dat een paard veel ruwvoer krijgt en van kleine dikke plakken zou ik er toch minstens 4 per dag willen: 's avonds dan een dubbele portie. Geef liever iets minder brok en meer hooi. Zo kreeg mijn vorige paard minstens 6 plakken hooi per dag. Dit is goed i.v.m. verkleinen kans koliek, verveling enz enz. Daarnaast kreeg hij 2 kg biks bij normaal werk.

250 euro vind ik een boel geld, zeker als ze maar zo weinig krijgen. Had je hier trouwens van tevoren niet naar geïnformeerd?
Maar ja, het is overal wat hoor - DE perfecte stal moet nog geopend worden Haha!