Chip hergebruiken ? Is dat werkelijk mogelijk ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 22:46

In USA zijn verhalen bekend over fraude met chippen. Er was een goede westerpaard die overleed tgv een zware blessure. De chip is verwijderd en geimplanteerd in een paard die er sterk op leek. Dat paard is duur verkocht, want het was toch het goede westernpaardje??? Dat is in USA een van de redenen dat ze zijn overgegaan naar DNA.

Voor fouten tijdens chippen moet je de verantwoordelijke organisatie aanspreken. Die is ervoor verzekerd en zal uitkeren. In een aantal bekende gevallen met o.a. ontstekingen na chippen zijn deze uitkeringen gedaan. Dat is bijvoorbeeld de reden dat dure paarden niet gechipt hoeven te worden, ivm de te hoge verzekeringswaarde.
Voor de laatste info zie www. invisio.nl/antichip

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 22:53

SANEX schreef:
Gerrie, gebeurt helaas dus ook veel bij paarden.
Dit was wel een erg extreme vorm ervan hoor.

Heb afgelopen september nog op een keuring meegemaakt.
Hengst kwam uit de ring en werd gecontroleerd op chip en gemeten... chipreader werd even langs de hals gehaald, werd niet gevonden, en zonder pardon of toestemming van eigenaar werd er even een nieuwe chip ingeramd... terwijl het dier dus wel degelijk gechipt was. Waarschijnnlijk was deze chip dus ook verschoven...
Daarna moest het paard nog de kampioensring in, dus ook nog weer lichamelijke inspanning terwijl dat officiëel ook niet mag na chippen...

Beest loopt nu blijkbaar met 2 chippen rond

tjonge ik sta ervan te kijken!
normaal zou ik dit een 'broodje aap' verhaal vinden maar dus toch...

om zonder pardon weer te chippen terwijl je op je papier het nummer van de transponder hebt staan vind ik weer zo'n aktie waar ik helemaal niet blij van kan worden Verdrietig

ik had ze zeker niet de kans gegeven om opnieuw te chippen

eerst maar eens met die reader het hele lijf aflezen

@ Leonoor, blijkt dus maar weer dat de KNHS ons zit voor te liegen!

Niks is betrouwbaar of veilig!
Niets is veilig voor mensen die verkeerd willen!
En over de kosten van een zwevende chip die op de verkeerde plek is terechtgekomen maar te zwijgen..

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 23:26

Eleonoor schreef:
In USA zijn verhalen bekend over fraude met chippen. Er was een goede westerpaard die overleed tgv een zware blessure. De chip is verwijderd en geimplanteerd in een paard die er sterk op leek. Dat paard is duur verkocht, want het was toch het goede westernpaardje??? Dat is in USA een van de redenen dat ze zijn overgegaan naar DNA.
eerst was het het quarterhorsestamboek dat gestopt was met chippen en nu al heel Amerika??????? kom eens met sites waar dat staat....

geef ik je sites waar het tegendeel staat....

en DNA zeker en veilig... als er zoveel schakels tussen zitten ?????

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-04 23:30

Gerrie schreef:
tjonge ik sta ervan te kijken!
normaal zou ik dit een 'broodje aap' verhaal vinden maar dus toch...

om zonder pardon weer te chippen terwijl je op je papier het nummer van de transponder hebt staan vind ik weer zo'n aktie waar ik helemaal niet blij van kan worden Verdrietig

ik had ze zeker niet de kans gegeven om opnieuw te chippen

Het ging mij als een roes voorbij, ik zie de loper met dat paard staan, zie ineens iemand er een chip inrammen en bedenk me dat het dier al een chip had...

Ging heel snel, Paardje, naaldje , chipje, klaar

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 23:42

Zolang mensen nog zelf haren mogen uittrekken en opsturen voor DNA-analyse zal het allicht wel veilig zijn, maar betrouwbaar en waterdicht is het allerminst... Het systeem dan, DNA op zich natuurlijk wel.

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 09:10

Bedoelden ze met een chip in het achterbeen, niet een los botfragmentje. Word namelijk ook een chip genoemd, maar heeft niets te maken met barcodes !!!

Vind het nogal een sterk verhaal.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 10:29

Eleonoor schreef:
Voor fouten tijdens chippen moet je de verantwoordelijke organisatie aanspreken. Die is ervoor verzekerd en zal uitkeren. In een aantal bekende gevallen met o.a. ontstekingen na chippen zijn deze uitkeringen gedaan.

Ik las op deze pagina het volgende:
Citaat:
punt 4 van de Leveringsvoorwaarden van de Werkgroep I&R alle risico-aansprakelijkheid afwentelt op de eigenaar: "De ppc (paardenpaspoortconsulent) en de organisatie zijn nimmer aansprakelijk voor vermogensschade als gevolg van de implantatie van de transponder, waardevermindering van het paard, inkomsten- en omzetderving, bedrijfs- en als gevolgschade (moet zijn: vervolgschade, HB) daaronder begrepen."

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 10:32

Klopt dat dit de leveringsvoorwaarden zijn die in de reglementen staan van de KNHS. Tevens waren we achter gekomen dat de KNHS wel een verzekering had afgesloten voor die gevallen waar het mis zou gaan. Met die wetenschap zijn een aantal geadviseerd de KNHS op de hoogte te stellen van hun problemen. Weet zeker dat in een geval met ontsteking de dierenartskosten door de KNHS zijn vergoed. Dus waterdicht is hun risico aansprakelijkheid van de KNHS niet. Altijd handig te weten als je met problemen zit. De verzekering van hun hebben ze niet voor niets.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-04 11:53

Siggy schreef:
Bedoelden ze met een chip in het achterbeen, niet een los botfragmentje. Word namelijk ook een chip genoemd, maar heeft niets te maken met barcodes !!!

Vind het nogal een sterk verhaal.

Nee dit was echt de chip die in de hals behoorde te zitten Knipoog

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 14:30

Citaat:
Dier is in de kliniek tijdens controle van de peesblessure grondig onderzocht en de chip bleek inhet achterbeen te zitten!
Dat was al erg maf natuurlijk, wat ik nog idioter vond, was dat ze met het voorstel kwam om de chip eruit te halen, en opnieuw die zelfde chip te gebruiken...
Dit om nieuwe chipaanvraag,paspoortgedoe etc te voorkomen, dus ook eigenlijk te bezuinigen..
Maar dit lijkt mij volkomen maf, is dit echt mogelijk, dat ze chips opnieuw gebruiken ?

Dat een chip opnieuw bij hetzelfde paard ingezet wordt, dat zal best mogelijk zijn (nadat de transponder steriel is gemaakt). De transponder zal niet beschadigd zijn als hij afgelezen kan worden.

Logisch dat ze dezelfde chip willen gebruiken: het chippen is toch zgn 'fraude ongevoelig'? Als men er lucht van krijgt dat hij er wel uitgehaald kan ('mag') worden dan komen er grote problemen natuurlijk. Ik denk dat dat nog zwaarder weegt dan de extra kosten.

Het feit alleen dat op een klachtenformulier gewoon kan worden aangekruist dat er sprake is van migratie (meer dan 7 cm verplaatsing) geeft al aan dat het een bekend fenomeen is, lijkt me. Of is dat te ver gezocht Verward Bekijk het klachtenformulier

De levensduur garantie van de transponder (chip) is minimaal 25 jaar. Lees maar. Terwijl er aardig wat paarden zijn die de 25 jaar wel halen en zelfs ouder worden dan 25 jaar (kijk maar in de paarden bejaardenhuizen). Moeten die ouwetjes dan opnieuw gechipt worden als de transponder is uitgewerkt? Is het niet veiliger en klantvriendelijker dat de minimale levensduur garantie van de transponder = maximale levensverwachting van een paard + een (paar) jaar extra.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 14:58

melk wordt ook niet de dag na het verstrijken van de houdbaarheidsdatum zuur .... Tong uitsteken
Dat een chip migreerd is niet nieuws... en wordt ook door niemand ontkent... echter geen enkel chipper kan op de mm nauwkeurig aanwijzen waar hij een paard gechipt heeft... en dan heb je al een marge..

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 09:02

Alane schreef:
melk wordt ook niet de dag na het verstrijken van de houdbaarheidsdatum zuur .... Tong uitsteken
Dat een chip migreerd is niet nieuws... en wordt ook door niemand ontkent... echter geen enkel chipper kan op de mm nauwkeurig aanwijzen waar hij een paard gechipt heeft... en dan heb je al een marge..

Nee, zelfs van een korthoudbaar product als melk mag je verwachten dat het langer mee gaat dan de uiterste houdbaarheidsdatum! De transponder gaat dus korter mee dan een paard oud kan worden! De fabrikant durft geen 30 jaar of 40 jaar garantie te geven...

Natuurlijk gaan de meeste transponders langer mee dan 25 jaar. Maar het gaat hier wel om een paard die wettelijk verplicht gechipt moet zijn. Er mag niet zonder meer een andere chip in, toch? Dan gaat het argument van unieke identificatie niet meer op (wat volgens mij meer een side-effect is dan een hoofdreden voor het chippen). Het is een beetje kortzichtig om daar niet over na te denken. Bovendien is het chippen ook niet een pijnloze ingreep!

Als ik het over migreren heb, bedoel ik dus meer dan 7 cm (de wettelijke marge). In het chipprotocol staat omschreven waar gechipt moet worden. Het is natuurlijk ook verstandig om even een foto van de gechipte plek te maken . Zeven cm is best veel! Het is nl 7 cm alle kanten op
Laatst bijgewerkt door HippoLogic op 17-12-04 09:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 09:10

de fabrikant hoeft geen langere HHD te geven..... gaat om de eisen van de EU.
Op een gemiddelde auto zit ook garantie van 2 tot 3 jaar, na die datum valt die toch ook niet uitelkaar?
vwb de plek... ik had het darover met een ppc, hij vertelde dat de ene ppc grotere handen heeft dan een ander... de ene chipt dus niet op exact dezelfde plaats . Zou je 1 paard laten chippen door 3 verschillende ppc-ers dan zit daar al verschil.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 09:15

Wat zijn ppc-ers?
Het gaat mij niet om de fabrikant, het gaat mij om het paard en wat daar ingestopt wordt.... Een auto is iets heel anders dan een chip in een levend dier implanteren. Je bent niet wettelijk verplicht een auto te hebben. Ik denk dat je mijn punt mist....

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 09:20

Ik vind het ook maar een eng idee...eigelijk..maar of het kwaad geen ..ik weet het niet

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 09:27

PeruaansePas schreef:
Wat zijn ppc-ers?
Het gaat mij niet om de fabrikant, het gaat mij om het paard en wat daar ingestopt wordt.... Een auto is iets heel anders dan een chip in een levend dier implanteren. Je bent niet wettelijk verplicht een auto te hebben. Ik denk dat je mijn punt mist....

PasPoortConsulent oftewel chipper....
We hadden het over de HHD (=HoudbaarHeidsDatum) en niet of iets vrijwillig is ja of nee..... een chip heeft 25 jaar garantie op de levensduur... maar dat wil dus niet zeggen dat die dan gelijk kapot is..... een auto heeft een garantietermijn van 2 tot 3 jaar...
wasmachine 1 tot 2 jaar...

Met het niet chippen kan het wel zijn dat de veiligheid van je medemens in gevaar komt.... want net als ik niet kan garanderen dat ik mijn paardjes tot hun dood houd kan niemand dat.... een ongechipte is fraude gevoeliger vwb verkeerd medicijngebruik dan een gechipte...
Immers van een paspoortloospaard de DNA gaan vergelijken met alle geregistreerde DNA's????
Zouden oa fjorden, dravers, quarters en friezen dan sterker zijn dan de andere rassen?