Hoe herken ik een dressuurpaard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 08:43

PeruaansePas schreef:
Zo uit mijn hoofd weet ik het niet. Ik zie net dat het boek idd bij Mediaboek in herdruk is. Ik heb dit boek pas bij Scholtens Wristers gekocht. Misschien dat Divoza hem nog heeft?

Je kunt het boek natuurlijk ook uit de bibliotheek halen.

surferken42

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 11:24

xKatleentjex schreef:
Wij krijgen thuis het blad "EquiTime"(voorheen BWP) en daar stond deze maand een interessant stuk in over de exterieur en basisgangen van het dresuurpaard. Het is wel Belgisch, ik weet niet als het in Nederland ook verkrijgbaar is..

Kort samengevat: Het dressuurpaard herkennen we eerst en vooral aan het totale paard. Niet aan een voorbeen, niet aan een hals, niet aan een rug en al helemaal niet aan het hoofd. Kortweg gezegd: als we een lang gelijnd, langbenig, naar boven gebouwd paard zien, dan hebben we te maken met een echt dressuurpaard

ps discussies over als dit stuk wel of niet klopt moet je niet met mij voeren, ik ken er ook maar weinig van, typ dit gewoon letterlijk over zoals in een artikel staat Knipoog

Er staat inderdaad een groot artikel in van 3 bladzijden.
De nieuwe looks van blad gelijken sterk op dat van "Bit".
Ben aan het twijfelen of ik komend jaar "Bit" of "EquiTime" ga
blijven trekken ... Zal nog zien Lachen

Maaikelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 11:39

In de Bit, het nieuwste nummer tot nu toe, staan een heleboel verschillende paarden, het exterieur is daar uitgebreid beschreven, wat wel gunstig is, wat niet gunstig is enz.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 12:13

Ik vind werklust toch ook wel een hele belangrijke factor. Een paard moet ook willen, en dan kan dat exterieurmatig mindere paard met een super karakter echt wel meekomen met een nukkig beter paard.

Schuine schouder is een pré, maar wat als je verder totaal geen mooie verbinding hebt in het lijf? Het gaat om het totale plaatje (exterieur), beweging én karakter en hoe deze elkaar compenseren. Bouw en beweging staan aardig met elkaar in verhouding maar karakter kan een hoop maken of breken.

marn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 12:32

peeky schreef:
Wel, als je in mijn profiel kijkt zie je wel dat ik duidelijk geen kenner was toen ik Jildau kocht, ze heeft zo'n beetje alles wat haar NIET geschikt maakt als dressuurpaard

Ik heb even gekeken, maar ik vind het een heel leuk beestje om te zien. Het is een fors gebouwd paardje, met veel hals en front. Ik zou niet weten waarom dit paardje niet geschrikt is voor dressuur? Je kan veel bereiken met de juiste training.
De bewegingen kan ik natuurlijk niet oordelen. Als je wat verder in de dressuur wil komen, moet natuurlijk niet alleen de training goed zijn, maar ook de bewegingen van het paard moeten mooi zijn.
Als jij echt voor de dressuurwedstrijden wil gaan en je had nog geen paard, dan kon je het beste naar afstammeling kijken, bewegingen en exterieur van het paard. Dat zijn dingen die het makkelijker maken om ver te komen in de dressuur.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 13:32

Heb je geen instructrice die er verstand van heeft? Ik heb alles geleerd van anderen, niet uit de boeken. Misschien is het leuk om met een proffesioneel iemand een dagje op pad te gaan.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 15:09

peeky schreef:
Klinkt goed, alleen jammer dat hij bij veel boekhandels tijdelijk niet meer leverbaar is Weet je misschien waar hij nog wel op voorraad is?

Ik heb het boekje 'het paard in partjes' gewoon bij de ruitersportzaak gehaald.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 18:52

Je kan idd veel bereiken met training, maar ernstige exterieurfouten kan je niet wegtrainen. uit mijn cursus: Een dressuurpaard moet harmonisch gebouwd zijn en een stevige hals hebben. Ook een schuine schouder en een goed achterbeen zijn pluspunten. Verder moet men letten op taktmatige gangen zonder haperingen. Lachen

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 18:57

Ze zijn iig bijna altijd donkerbruin Haha! Tong uitsteken

heel erg flauw, maar viel me vroeger wel op dat de meeste paarden in de dressuurring groot en bruin waren Tong uitsteken