Vanaf welke leeftijd mag je castreren/ kosten????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mysla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 13:57

Liesjuh schreef:
Hoewel ik toch liever een goede castreur zou laten komen dan een goede veearts...
Ik heb het zelf 2x gezien met een castreur... Paard krijgt een spuitje (dacht 2) dan is hij verdooft, maar kan wel blijven staan... Hij staat dan wel heel erg te wankelen... Het zaakje eraf, hechten en ontsmeten... Dit allemaal in nog geen 15min. vlak voor zijn stal zodat hij zo zijn stal weer in kan wandelen en daar bij kan komen... Binnen een uurtje of 2 zijn ze bijna helemaal bijgekomen... Je moet de stal heeeeeeeeel goed schoonhouden en het beste is dat hij dan de hele dag de wei opgaat... Is daar niet de mogelijkheid voor dan moet je veel wandelen aan de hand... Ik geloof dat de castreur dan nog 1 of 2 keer komt voor nog een injectie...
Met de veearts moeten ze helemaal plat op de grond en als je pech hebt worden ze te vroeg wakker of willen ze gaan opstaan... Lijkt me helemaal niks!

Dat deed onze veearts niet hoor, hij mocht mooi blijven staan.
Ik was juist zeer tevreden.
Maar t zal per veearts of castreur wel verschillend zijn denk ik, ik zou iig niet graag 1 zonder verdoving nemen
Misschien kun je t beste even rondbellen, dan weet je precies wie de goedkoopste en de beste is. Voor zover je dat kunt inschatten telefonisch.

Oh ja, onze hengst was bijna 3 en gelukkig laat gecastreerd, want 1 bal was nog maar pas ingedaald.

Marijke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 14:17

Wij hebben een hengstje laten castreren toen hij 10 mnd. was, ivm weidegang samen met meries.
Dit is door de dierenarts gedaan en kon wel gewoon staand, dus mbv kalmeringsmiddel en plaatselijke verdoving. Dit is prima verlopen, zonder vervelende problemen OK dan!

Succes met de evt. aankoop!

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 14:34

Mysla schreef:
ik zou iig niet graag 1 zonder verdoving nemen

Ik denk ook niet dat een VA/DA en/of castreur zo gek is dat te doen, behalve als ze levensmoe zijn...

Zou niet weten waar je een castreur kan vinden... Helaas zijn er ook nog maar weinig, omdat de VA het grotendeels allemaal doet...

inib

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 17:57

Casanavo, ik weet niet waar jij laat castreren voor dat geld maar ik moest gisteren in de kliniek in Westendorp voor mijn rijpaardhengst van 2,5 jaar €115,00 betalen

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 18:03

foutje,kleine pony rond 100 euro,grote pony 220 euro...incl entingen..

Lindsjah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 18:18

Voordat ik mijn pony kocht, heb ik hem eerst laten castreren.
Hij was toen nog net geen 1 jaar geloof ik.
Het werd gewoon in de wei gedaan door een castreur. Eerst werd alles goed ontsmet en schoongemaakt en kreeg hij een spuitje. Door het spuitje ging hij vanzelf liggen volgens mij (of we moesten hem voorzichtig neerleggen, weet het niet meer..), daarna werden z'n beentjes vastgebonden zondat hij niet kon gaan trappen ofzo.
(Kon het dus niet helemaal pijnloos zijn.. Scheve mond )
Verder is de hele castratie goed verlopen.
Ik moest daarna een week lang 2x per dag (kan ook meer zijn..), zijn wond afspuiten om het schoon te houden.
De kosten weet ik niet meer precies, was toen 100 gulden dacht ik.

Misschien kun je een aantal dierenartsen bellen en om informatie vragen?

inib

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 19:59

casanaova, vind ik nog steeds erg veel geld enten kost bij ons € 25.00, ik denk dat het raadzaam is om eens een beetje rond te bellen er zit nogal wat prijsverschil in, ik heb het op aanraden van de verkoper gedaan en het was nog in een kliniek ook waar hij een dag moest blijven.

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 21:55

ik denk ook zeker dat er prijsverschil mag zijn in verschillende provincies in het land.

mijn klophengst operatie op tafel,verblijf,verzorging en pijnstillers was 930 euro!
gewone shet castratie in het land-100 euro
en een haflinger bij de veearts op stal castratie in stal was ruim 200 euro..

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 22:54

Waarom castereren. Ik had ook een shet hengst en daar heb ik een hengsten veulen bijgezet. Geen problemen gehad.

Ik heb het wel gevraagd ik moest 125 euro betalen als ik hem zou laten castereren.

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 00:16

Ik heb Whoopy (mn welsh A tje) laten castreren op 6 jarige leeftijd voor 85 euro (all in)
En Nadiem (2 jarig paard dan) laat ik in maart/april castreren voor 125 euro all in.

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 00:17

karoliena schreef:
Waarom castereren. Ik had ook een shet hengst en daar heb ik een hengsten veulen bijgezet. Geen problemen gehad.

Ik heb het wel gevraagd ik moest 125 euro betalen als ik hem zou laten castereren.

voor een shet 125 euro vind ik wel veel hoor....
ik moet voor mijn paard van 1.60 m. €125 betalen...

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 10:11

Zou best kunnen maar ik heb het niet gedaan hoor die van blijven lekker hengst.

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-04 12:27

karoliena schreef:

We hebben hiervoor besloten omdat dat niet gaat met de andere hengst.

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 12:51

de VA's moeten het tegenwoordig allemaal liggend doen. Alleen dan zijn ze verzekerd. Het liggen brengt alleen veel meer risico's met zich mee, door het liggen komt er meer druk op de buik, waardoor de kans groter is dat de darmen naar beneden komen--> levensgevaarlijk.
Ik laat Nadiem daarom op mijn eigen risico staand castreren. (Whoopy/Pip/Prince zijn ook staand gecastreerd)(pony's die ik ken/heb)
En die 125 euro die ik ervoor moet geven is 85 euro castratie, 25 euro voorrijdkosten, en 15 euro verdoving.