Te paard/ernaast lopen; hoe in het verkeer ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 11:25

Fredt schreef:
Als je naast je paard loopt ben je toch een bestuurder? Dus mag je toch op de weg?

Dit heb ik met theorieles (autorijden) wel altijd zo geleerd, en tijdens mijn ruiterbewijs theoretische cursus heb ik dit ook zo geleerd. Dat je een bestuurder bent. Of je nou met een paard of een koe loopt.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 11:40

Hoe raar en gevarrlijk het misschien soms ook is, als je met je paard bent, hoe dan ook, behoor je tot de auto's. Geef toe dat het raar is, want dat zou inhouden dat als je naast je paard loopt, je gewoon op de auto weg moet, wat natuurlijk onwijs gevaarlijk kan zijn.
Je kan die mensen natuurlijk wel uitleggen waarom je de keus maakt om op een ander pad te lopen. Als je bv met je paard aan de hand loopt op een weg maar fietspad en autobaan is, kan je toelichten dat fietspad dan veiliger is. Daar zullen ze dan misschien wel begrip voor hebben.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 12:37

Maar om het eens van de andere kant te bekijken.
Een paard dat een keer wegspringt, is voor een voetganger of fietser natuurlijk ook wel heel gevaarlijk. Ok, voor de automobilist ook wel maar in mindere mate.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 12:43

Dat is ook zo! Tuurlijk is het vaak veiliger om tussen de auto's te rijden. Helaas is het vaak dus alleen niet zo zwart-wit als de wet zegt. Dus kan me alleen voorstellen dat je in bepaalde situaties op een andere plek gaat rijden en je dat misschien wel logisch kan toelichten. Ik probeer het gewoon per situatie in te schatten wat ik het veiligst vind.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 12:46

Phynix schreef:
Dat is ook zo! Tuurlijk is het vaak veiliger om tussen de auto's te rijden. Helaas is het vaak dus alleen niet zo zwart-wit als de wet zegt. Dus kan me alleen voorstellen dat je in bepaalde situaties op een andere plek gaat rijden en je dat misschien wel logisch kan toelichten. Ik probeer het gewoon per situatie in te schatten wat ik het veiligst vind.

Dat doe ik zelf ook wel hoor, en probeer dan meestal de berm op te zoeken. Het enige wat ik eigenlijk vrijwel nooit doe, is over het voetpad rijden (zeker niet als er mensen lopen)

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 13:00

Tja, zo'n situatie heb ik in de buurt niet echt. Wij staan alleen aan een errug drukke 1 baans weg met relatief groot, rustig voet/fietspad, dus daar kies ik dan altijd voor en mochten ze me erop aanspreken, kan ik het goed uitleggen