Nieuw bitje (ivm tong oprollen) welke???

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 12:10

Ook dit soort dingen:

elady schreef:
Met losrijden is dat minder en maak ik er ook geen probleem van.

Daar ligt de basis van je probleem eigenlijk al, daar zou je juist wél een probleem van moeten maken. Juist het losrijden is, naast warming-up, bedoeld om je paard gehoorzaam te maken, dus scherp aan het been, gelijk vanaf het begin af aan al consequent reactie op je been vragen.
Het is voor je paard echt niet duidelijk waar de grens ligt tussen losrijden en écht werken, wanneer hij nog zo'n beetje mag aanlummelen en wanneer er echt geluisterd moet worden. Ook aan een lange teugel kun je actief doorstappen.

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 12:29

kiana schreef:
voor het geval dat..............correctiebit te koop !!
Ook nog een dubbel gebroken met tongspeeltje....
echt waar.
pb maar.
ik heb ze niet nodig

Niet doen wat jij zegt...
Wat Supertje zegt is helemaal waar... Dat correctiebitje hielp een beetje en ook maar heel even... Nu zit het dubbelgebroken K&Kbitje er weer in en ik heb niet het idee dat dat correctiebitje nou zo geholpen heeft...
Ik heb nu het nieuwste K&Kbit voor hem gekocht... Een dubbelgebroken met een ringetje (tongspeeltje) in het midden... Heb nog gezocht naar een foto maar die kan ik zo snel niet vinden... Zal er vanmiddag wel even een foto van maken...
Hij heeft hier nog niet meegelopen... Ik denk vanmiddag en anders morgen voor het eerst...

Heb je trouwens ook dat hij dit zonder reden op stal doetzonder iets in zijn mond?? Uit verveling denk ik...

elady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-04 12:51

Citaat:
Daar ligt de basis van je probleem eigenlijk al, daar zou je juist wél een probleem van moeten maken. Juist het losrijden is, naast warming-up, bedoeld om je paard gehoorzaam te maken, dus scherp aan het been, gelijk vanaf het begin af aan al consequent reactie op je been vragen.
Het is voor je paard echt niet duidelijk waar de grens ligt tussen losrijden en écht werken, wanneer hij nog zo'n beetje mag aanlummelen en wanneer er echt geluisterd moet worden. Ook aan een lange teugel kun je actief doorstappen.

Als ik weer kan rijden zal ik je tips gebruiken.

Citaat:
Heb je trouwens ook dat hij dit zonder reden op stal doetzonder iets in zijn mond?? Uit verveling denk ik...
Nee..echt alleen onder het rijden.

arinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 12:54

je kan ook een pantykous proberen kijken of dat helpt

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 13:08

arinda schreef:

Zou ik niet doen... En dan nog moet dat wel op de goede manier gebeuren... Ik heb een haf gezien waarbij dat dus ook gebeurd was... Heel die tong was verrot... Er kon dus ook nooit meer een bitje in...

Ik ga trouwens ook nog een lage neusriem uitproberen... Maar na dat bit en de lage neusriem vind ik het wel best... Het is niet echt een groot probleem... Dit is bij Partout meer uit verveling... Gewoon iets te doen hebben en dus niet uit protest tegen het bit...

Bayja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 13:50

Ik had het probleem ook en na alles geprobeerd te hebben met een goede instructeur, heb ik na een tip het correctiebit geprobeert. Probleem opgelost, mijn paard heeft een bit nodig met veel tongvrijheid, wanneer het bit maar iets op zijn tong drukt, rolt hij zijn tong op of probeert hem erover te gooien. Ik kwam het probleem weer tegen met stang en trens, nu heb ik een s&t set met zowel stang als trens tongvrijheid (K&K).

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 14:11

en als je nou eens compleen bitloos gaat rijden? met een hackmore? dat hij zijn mond gewoon volledig kan ontspannen? misschien helpt dan wel.

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 11:00

Ik zou dus een foto maken van het bitje... Helemaal vergeten!
Er zit geen groot tongspeeltje aan hoor... Het is alleen een ringetje om het middelste stukje... Helpt het niet dan zou ik er nog gewoon mee doorkunnen rijden, helpt het wel dan is het mazzel...

Ik heb wel foto's gemaakt van hoe hij het doet zonder bitje... Het is me niet gelukt er eentje te maken als hij het uit zichzelf doet, maar hij doet het ook als iemand hem net boven zijn mondhoeken kribbelt... Ze trekt dus niet de mondhoeken omhoog zoals op de foto lijkt...

Afbeelding
Mooie schone tanden... Pling *ahum* Als je goed kijkt zie je dus dat hij zijn tong helemaal naar achteren heeft...

Afbeelding
Vanaf de zijkant... Iets minder duidelijk, maar hier kan je wel beter zien dat zijn mondhoeken niet omhoog worden getrokken...

Voor degene die als commentaar gaven dat je toch echt in zijn mond moest kijken tijdens het rijden om te kunnen weten wat hij doet... Hier kan je dus zien dat dat niet hoeft!! Als de TS haar paard het tenminste ook op deze manier doet, zie je al genoeg aan zijn mond... Knipoog

elady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-04 13:59

Citaat:
wanneer het bit maar iets op zijn tong drukt, rolt hij zijn tong op of probeert hem erover te gooien. Ik kwam het probleem weer tegen met stang en trens, nu heb ik een s&t set met zowel stang als trens tongvrijheid (K&K).
Idd, als ze het bit voelt rolt ze haar tong op.
Ik heb gekeken naar een pelhambit en een correctiebit..ben er nog niet uit

Dankjewel voor de foto's

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 14:43

arinda schreef:

Fijn advies
Dit is toch geen oplossing voor een rijtechnisch probleem?!?

Elady, lees de adviezen van Runningkawa en Margreet nog maar eens door, daar heb je veel meer aan.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 14:45

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 15:04

Ann schreef:
Bedoel je soms dit KK bit , Liesjuh?

Jaaa!! OK dan!
Die bedoel ik..!
Als het goed is gaat hij vandaag voor het eerst in... Mijn bijrijdster heeft vanaaf les met hem en omdat ik ziek ben en er dus niet heen mag krijg ik uitgebreid verslag...

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 12:13

Heb je ondertussen al met dit bit gereden? En hoe is dat bevallen?

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 12:37

Heb er mee gereden...
Maar kan hiermee de oorzaak (waar ik nu dus achter ben, denk ik) niet oplossen.. Vandaar nu even de hackamore.. Knipoog