Op een paard van 1,5??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

morretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 13:22

3,5 jaar is een mooie leeftijd om is wat te gaan doen, freestylen etc.
En pas met een jaar of 4 erop.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 13:24

Erg triest...
Voor een normaal paard is het al te jong, voor een Fries (laat volgroeid) helemaal.

Marsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 16:48

Tja je hebt van die mensen he... Frusty
Tegenwoordig beginnen ze allemaal veel vroeger lijkt wel.... Nagelbijten / Gniffelen

harmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 17:29

eeuumm, overdrijven we soms ook niet een beetje met z'n allen? Ik ben het ermee eens dat je een paard nooit te vroeg in moet rijden en wachten tot 4 jaar vind ik helemaal goed. Maar een paard gaat niet echt meteen naar z'n grootje als er een tien jarige een paar minuten op z'n rug zit. Dat voelt dat paard w.s. amper. Kind van tien weegt ca. 1/20 van het gewicht van het paard. Vind het wel heel braaf dat dit paardje het toelaat dat er een kind op zit. Nogmaals; dit vind ik echt wat anders dan een 1,5 jarig paard aan het werk zetten. En als het paard met zijn hoofd tegen tralies klapt als hij door de schuur loopt, dan is er w.s. iets anders aan de hand, misschien slecht zicht, slechte orientatie? Dat komt niet van een kindje erop zetten.

iwayalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 18:35

Tja ik vind het absurt dat een man die een friezen fokkerij runt een kind op een 1,5 jarige laat hobbelen. Je zou toch denken dat zulke mensen meer verstand hebben.
Maargoed wat doe je eraan: Ik denk dat je er weinig aan kunt doen. Je kunt hooguit een keer zeggen tegen die man wat de gevolgen kunnen zijn. Of hij er dan uiteindelijk wat mee doet is maar afwachten. Het zijn uiteindelijk toch zijn paarden en zijn verantwoordelijkheid.

Jatjana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 20:33

Dat is toch echt te gek voor woorden, je gaat toch geen kind op een paard van 1,5 jaar oud zetten ten eerste nniet omdat het zeer slecht is voor het paard, maar ook levensgevaarlijk voor het kind, stel dat het paard zijn evenwicht was kwijtgeraakt en daar gevallen was en dat kind had eronder gelegen dat had dat paard de schuld gekregen.
Hoe gek kunnen mensen zijn.

SanetJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 21:04

Alicantino schreef:
eeuumm, overdrijven we soms ook niet een beetje met z'n allen? Ik ben het ermee eens dat je een paard nooit te vroeg in moet rijden en wachten tot 4 jaar vind ik helemaal goed. Maar een paard gaat niet echt meteen naar z'n grootje als er een tien jarige een paar minuten op z'n rug zit. Dat voelt dat paard w.s. amper. Kind van tien weegt ca. 1/20 van het gewicht van het paard. Vind het wel heel braaf dat dit paardje het toelaat dat er een kind op zit. Nogmaals; dit vind ik echt wat anders dan een 1,5 jarig paard aan het werk zetten. En als het paard met zijn hoofd tegen tralies klapt als hij door de schuur loopt, dan is er w.s. iets anders aan de hand, misschien slecht zicht, slechte orientatie? Dat komt niet van een kindje erop zetten.

Waarom zou dat niet kunnen komen van dat kind erop? Ik neem aan dat dat de eerste keer was dat er iemand of misschien zelfs wel iets op het beestje zat, dat is een bijzonder rare ervaring. Dus waarschijnlijk was hij daar meer op gefocust dan op voor zich kijken.
En de schade valt bij 1x natuurlijk wel mee. Maar daarom is het nog niet goed om het te doen (zeg niet dat jij dat zegt). En de kans is groot dat als ze het 1x doen, dat ze het dan ook vaker gaan doen, en dan is de kans dat er iets verkeerd groeit of iets dergelijks veel groter.. of zelfs erger.
Het is gewoon geen goede zaak..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 21:58

Ik verbaas me eerlijk gezegd het meest over die man. Wie zet nu een kind van tien jaar op een 1,5 jaar paard? Voor het paard is het inderdaad niet goed. Maar een kind van tien op een jong paard in een stalgang (waarschijnlijk betonnen vloer). 1 vreemde actie van dit heel erg jonge paard, en dit kind ligt op de vloer. Met alle gevolgen van dien.....

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-04 02:36

Coby schreef:
Ik verbaas me eerlijk gezegd het meest over die man. Wie zet nu een kind van tien jaar op een 1,5 jaar paard? Voor het paard is het inderdaad niet goed. Maar een kind van tien op een jong paard in een stalgang (waarschijnlijk betonnen vloer). 1 vreemde actie van dit heel erg jonge paard, en dit kind ligt op de vloer. Met alle gevolgen van dien.....

Yups, hartstikke beton

Het kind had niet eens een cap op...

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 08:33

Triest Scheve mond Meer heb ik hier eigenlijk niet over te zeggen....

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 10:20

Wat doet een 1,5 jarige überhaupt op een stal?? Zeker als de mensen zich friezenFOKKERS noemen hebben ze toch wel eens gehoord van een opfok???
Lekker bontjasje kweken en spelen met je soortgenoten.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 10:27

Nou das lekker een kind van 10 zomaar op een 1.5 beest zetten die helemaal niks kent en al helemaal niks hoeft te kennen!!! Op zich zou het niet zoveel schade aanrichten een paar rondjes er alleen op in stap. Maar het is al het idee

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 11:03

vreselijke mensen Scheve mond
ik zou dat rotkind echt van dat paard komen sleuren hoor!!!!
en dan kreeg ze nog een klap tegen der hoofd ook nog! Boos!
kan me niet schelen wat die andere mensen daar van vinden...maar dit is niet normaal Boos!

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 12:19

Zo kende ik ook zon Miep die ook al heel vroeg haar paard inreed. Boos!
Voordat ze hem nog niet bereed, jaagde ze hem al met een longeerlijn op om hem te dwingen om over hindernissen te springen.
Had echt medelelijden met het dier.
Een paar jaar later kom ik af en toe het meisje nog wel eens tegen tijdens een buitenrit en rijdt ze ook altijd zonder cap.

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 12:32

Quellian schreef:
Ik weet dat dit hier al vaak besproken is, maar wil het toch even kwijt.

Bij ons op stal staat een groepje jonge hengsten (6 mnd KWPN, 1,5 jaar KWPN, 6 mnd Fries en 1,5 jaar Fries).

Die 1,5 jarige Fries is van iemand die verder geen paarden bij ons op stal heeft staan, maar er werd een 'vriendje' gezocht voor het Friese veulen (met z'n 3en was hij het 5e wiel aan de wagen).

Vanavond was die man er met z'n dochter (denk een jaar of 10). Ze stonden hem te poesten en toen ging het hoofdstel om, bit in, dekje met longeersingel om en het kind erop. Stappen door de schuur... Dat beest helemaal wiebelen en wankelen en klapte met z'n hoofd nog tegen de tralies aan onderweg... Dat kind had de grootste lol Scheve mond

M'n klep viel open en vroeg aan de mensen waarmee ik stond te kleppen of ze dat zagen Wow!

Ik zei vrij hard: 'hoe verkl**t ik een paard'!! De mensen waarmee ik stond vonden het ook belachelijk (op 1 na, maar die spoort niet helemaal Knipoog).

Dit kan toch niet???? Boos!

Typisch geval van "Pappie pappie ik wil op het paardenbeest!!" Als ik zoiets had gezien had ik dat kind eigenhandig van het paard getrokken!
Van dit soort mensen word ik dus echt niet goed Boos!

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 12:35

Sanet schreef:
Waarom zou dat niet kunnen komen van dat kind erop? Ik neem aan dat dat de eerste keer was dat er iemand of misschien zelfs wel iets op het beestje zat, dat is een bijzonder rare ervaring. Dus waarschijnlijk was hij daar meer op gefocust dan op voor zich kijken.
En de schade valt bij 1x natuurlijk wel mee. Maar daarom is het nog niet goed om het te doen (zeg niet dat jij dat zegt). En de kans is groot dat als ze het 1x doen, dat ze het dan ook vaker gaan doen, en dan is de kans dat er iets verkeerd groeit of iets dergelijks veel groter.. of zelfs erger.
Het is gewoon geen goede zaak..

Je hebt gelijk.
Die kinderen gaan ook vaak met hun benen in het paard porren, want ze denken dat het beest zo gaat lopen.
Heb ik ook al eens gehad (welliswaar op een ouder paard). Ik mocht kindertjes rondleiden op het beest.. Wat denk je wat dr's deden? Juist, flink trappen!
K heb die kinderen er wat van gezegd, daarna hebben ze het niet meer gedaan..

Ktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 14:10

Een vriendin van mij heeft ook een veulen (inmiddels al weer 2,5) gekregen en daar hebben vanaf erg jong ook af en toe al de zeer kleine kinderen van de staleigenaar opgezeten. Dit was niet lang zoals om mee te longeren, maar af en toe spelenderwijs. Verder heeft dit paardje nog alle vrijheid, lekker in de wei enzo. Ik zie er geen problemen in, zolang je dit alleen laat bij er even opzitten. Als je al gaat draven enzo lijkt me dit ook niet echt goed voor de jonge rug van dat paardje. En het gewicht van het meisje in kwestie moet ook niet te zwaar zijn natuurlijk.