Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Alicantino schreef:eeuumm, overdrijven we soms ook niet een beetje met z'n allen? Ik ben het ermee eens dat je een paard nooit te vroeg in moet rijden en wachten tot 4 jaar vind ik helemaal goed. Maar een paard gaat niet echt meteen naar z'n grootje als er een tien jarige een paar minuten op z'n rug zit. Dat voelt dat paard w.s. amper. Kind van tien weegt ca. 1/20 van het gewicht van het paard. Vind het wel heel braaf dat dit paardje het toelaat dat er een kind op zit. Nogmaals; dit vind ik echt wat anders dan een 1,5 jarig paard aan het werk zetten. En als het paard met zijn hoofd tegen tralies klapt als hij door de schuur loopt, dan is er w.s. iets anders aan de hand, misschien slecht zicht, slechte orientatie? Dat komt niet van een kindje erop zetten.
Coby schreef:Ik verbaas me eerlijk gezegd het meest over die man. Wie zet nu een kind van tien jaar op een 1,5 jaar paard? Voor het paard is het inderdaad niet goed. Maar een kind van tien op een jong paard in een stalgang (waarschijnlijk betonnen vloer). 1 vreemde actie van dit heel erg jonge paard, en dit kind ligt op de vloer. Met alle gevolgen van dien.....

Quellian schreef:Ik weet dat dit hier al vaak besproken is, maar wil het toch even kwijt.
Bij ons op stal staat een groepje jonge hengsten (6 mnd KWPN, 1,5 jaar KWPN, 6 mnd Fries en 1,5 jaar Fries).
Die 1,5 jarige Fries is van iemand die verder geen paarden bij ons op stal heeft staan, maar er werd een 'vriendje' gezocht voor het Friese veulen (met z'n 3en was hij het 5e wiel aan de wagen).
Vanavond was die man er met z'n dochter (denk een jaar of 10). Ze stonden hem te poesten en toen ging het hoofdstel om, bit in, dekje met longeersingel om en het kind erop. Stappen door de schuur... Dat beest helemaal wiebelen en wankelen en klapte met z'n hoofd nog tegen de tralies aan onderweg... Dat kind had de grootste lol![]()
M'n klep viel open en vroeg aan de mensen waarmee ik stond te kleppen of ze dat zagen![]()
Ik zei vrij hard: 'hoe verkl**t ik een paard'!! De mensen waarmee ik stond vonden het ook belachelijk (op 1 na, maar die spoort niet helemaal).
Dit kan toch niet????
Sanet schreef:Waarom zou dat niet kunnen komen van dat kind erop? Ik neem aan dat dat de eerste keer was dat er iemand of misschien zelfs wel iets op het beestje zat, dat is een bijzonder rare ervaring. Dus waarschijnlijk was hij daar meer op gefocust dan op voor zich kijken.
En de schade valt bij 1x natuurlijk wel mee. Maar daarom is het nog niet goed om het te doen (zeg niet dat jij dat zegt). En de kans is groot dat als ze het 1x doen, dat ze het dan ook vaker gaan doen, en dan is de kans dat er iets verkeerd groeit of iets dergelijks veel groter.. of zelfs erger.
Het is gewoon geen goede zaak..