pismerrie...verborgen gebrek?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 07:25

In dit geval is het inderdaad geen echte pismerrie, Igrett heeft de definitie daarvan netjes omschreven. OK dan! Bij een echte pismerrie zou je dat ook wel zéker opvallen bij de koop. Daar valt namelijk weinig aan te verbergen.

In dit geval gaat het om een merrie die vreselijk lastig is wanneer ze hengstig is. De DA kan hier wel wat aan doen, laat hem voor de zekerheid eens ernaar kijken. Maar wanneer je het echt een probleem vindt kun je ermee terug gaan, alhoewel ik betwijfel of je dit als verborgen gebrek kunt aanrekenen. Succes ermee iig.

Bergje75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-04 12:27

Kitten: ik heb deze week een tweedehands zadel gekocht. Vervolgens is er iemand van Equestor langsgeweest (die was in de buurt) en zij heeft het zadel gecontroleerd. DAt ligt nu volgens haar goed.

Bergje75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-04 12:30

Kitten: ik heb deze week een tweedehands zadel gekocht. Vervolgens is er iemand van Equestor langsgeweest (die was in de buurt) en zij heeft het zadel gecontroleerd. DAt ligt nu volgens haar goed.

Ik heb inmiddels bericht van de vorige eigenaars, en daar had ze nog nooit gebokt. Wel had ze erg last van hengstigheid toen ze met een ruin een inloopstal deelde, maar toen ze de 2 uit elkaar haalden was het over.
Mijn paard staat overdag buiten met merries en 's nachts in een box, naast ruinen (tja, er zijn bij ons maar weinig merries). ZE is deze maand al meerdere keren hengstig geweest overigens.
De vorige eigenaars houden het op uitproberen. Zou natuurlijk best kunnen maar het dier is echt zo vreselijk kwaad met rijden, dat wil je niet weten!

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 13:03

Terugbrengen is goed mogelijk. In juridische zin is dit welhaast zeker een verborgen gebrek. Alle opmerkingen eerder van 'ik vind dit wel/ geen verborgen gebrek' zijn totaal waardeloos. Wat iemand vindt, daar kun je zo weinig mee, of je hem terug kunt brengen, dat is iets waar je wat aan hebt!
Je kunt haar hoogstwaarschijnlijk terugbrengen vanwege het verborgen gebrek. De wet zegt hierover: een overeenkomst die tot stand is gekomen onder invloed van een onjuiste voorstelling van zaken, en die bij een juiste voorstelling van zaken niet gesloten zou zijn ( je zegt het zelf al: als je het geweten had had je haar nooit gekocht) is vernietigbaar indien de wederpartij (de verkoper) in verband met hetgeen zijn omtrent de dwaling wist of behoorde te weten (of hij het daadwerkelijk wist is dus niet belangrijk, behoorde hij het te weten is relevant), de dwalende (dat ben jij) had behoren in te lichten.
Deze hengstigheid zal de merrie ongetwijfeld bij de vorige eigenaar ook vertoond hebben. Dit hoort absoluut niet, wat iemand in dit topic eerder suggereerde, bij de aard van een normale merrie. Het is een eigenschap die een paard minder waard maakt. Probeer er eerst met de verkoper uit te komen, vertel hem dat je het paard terug kan brengen, en beding eventueel een lagere prijs als je het paard wil houden. Werkt hij niet mee, bedenk dan dat je bij de rechter heel sterk staat! Dreig daar desnoods mee, want op een procedure zit niemand te wachten (de proceskosten zijn heel hoog, die krijg je bij winst wel vergoed, maar die vergoeding is nooit het totale bedrag dat je werkelijk aan kosten hebt gemaakt).

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 13:06

En nog een tip: luister naar je dierenarts, want die heeft tot nu toe de beste raad gegeven: gelijk terugbrengen (mits je haar kwijt wil natuurlijk)! Veel succes

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 14:17

een pismerrie is wel degelijk een merrie met een abnormaal gedrag door hormonen veroorzaakt.
de 'pismerrie' zoals igrett en okkie 1 ze omschrijven zou ik gewoon een 'pissige merrie' noemen Haha! .

even gekopiëerd :

VRAAG

Ik heb voor het eerst een merrie gekocht. Hoe kan ik zien wanneer en of ze hengstig is en wanneer is de hengstigheid abnormaal ?

ANTWOORD
De complete geslachtscyclus van de merrie duurt ca. 3 weken en begint in het vroege voorjaar. In het algemeen vinden in de periode van september tot maart geen of onregelmatige cycli plaats. De vruchtbare periode van de merrie wordt "hengstigheid" genoemd en duurt ca. 3-7 dagen (in het voorjaar kan het iets langer zijn). De merrie is dan onrustig, drukt ritmisch de schaamlippen naar buiten (=blitsen), er komt slijmuitscheiding uit de vulva en vaak urineert de merrie kleine hoevelheden. Ook het gedrag kan veranderingen tonen: de merrie hinnikt veel en verzet zich bij het rijden vaak tegen beenhulpen en ze vertoont de stareflex.

De hengstigheid is abnormaal als de merrie niet of zelden hengstig wordt (minder dan 4 x per jaar), de kans op vruchtbaarheid is dan ook kleiner. Ook kan een merrie te vaak, te lang en te heftig hengstig zijn. De "pismerrie" is zeer lastig als ze hengstig is, vaak is deze merrie onhandelbaar en niet te berijden. Als een merrie vaker dan 12 x per jaar hengstig is (dus eigenlijk constant) en/of de hengstigheid altijd langer dan 1 week duurt, dan mag je ook spreken van een abnormale hengstigheid.
Zowel het uitblijven van de hengstigheid als het te hevig hengstig zijn kan vervelend zijn voor de eigenaar. Zonder hengstigheid zal een merrie nooit drachtig kunnen worden en een constant hengstige merrie kan amper bereden worden.

als jouw merrie op een maand tijd al 'meerdere' malen hengstig is geweest, klopt er wel iets niet in haar hormonencyclus. en dan is het ook nog een keer najaar, helemaal niét het moment voor hévige hengstigheid.

Bergje75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-04 14:23

Venetia: bedankt voor je heldere toelichting!

Ik heb met mijn DA (weer) gesproken en die zei dat het best nog een heel moeilijk proces kan worden, omdat de merrie een cyste kan hebben die plotseling kan ontstaan (binnen enkele weken) waardoor 'pismerriegedrag' ontstaat. Verder zei hij dat ik alleen een goede case heb wanneer aan te tonen is dat de merrie dit gedrag voorheen ook had (door personen die het paard al kenden). Dat kan ik dus nooit hardmaken, omdat de vorige eigenaars aangeven dat de merrie dit gedrag nog nooit onder het zadel vertoond heeft.
De DA zei verder nog dat ik het zou kunnen gooien op onhandelbaar gedrag (bokken), in die zin dat ik bij koop duidelijk had moeten maken dat ik een zeer braaf paard zoek vanwege fysieke problemen bij mezelf. Ook dit is zeer moeilijk te bewijzen door gebrek aan getuigen.
In concreto: het wordt zeer moeilijk om de verkoper te verplichten het paard terug te laten nemen, en ik zit met een groot probleem wat weer (eens) heel veel geld kan gaan kosten. Als het gedrag van de merrie al in de winter zo heftig is, dan ben ik heel bang wat er komend voorjaar gaat gebeuren....

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 22:43

niet over nadenken, aktie ondernemen.
de vorige eigenaar bellen en zeggen dat je het paard terug wil brengen.
( ik begrijp dat je dat het liefste doet)
Desnoods vragen of ze het paard doorrijden daar en kijken of het daarna over is.( geef ze een opening) Kwaadheid is geen uitproberen, het heeft een reden.
Gebruik je videocamera als bewijs en neem iemand mee .

pferdtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 16:00

Bergje75 schreef:
De DA zei verder nog dat ik het zou kunnen gooien op onhandelbaar gedrag (bokken), in die zin dat ik bij koop duidelijk had moeten maken dat ik een zeer braaf paard zoek vanwege fysieke problemen bij mezelf. Ook dit is zeer moeilijk te bewijzen door gebrek aan getuigen.
In concreto: het wordt zeer moeilijk om de verkoper te verplichten het paard terug te laten nemen, en ik zit met een groot probleem wat weer (eens) heel veel geld kan gaan kosten. Als het gedrag van de merrie al in de winter zo heftig is, dan ben ik heel bang wat er komend voorjaar gaat gebeuren....

Als je voor de koop hebt gezegd dat je opzoek bent naar een zeer braaf paard vanwege je eigen fysieke problemen terwijl dit paard dat dus duidelijk niet is. Kan je haar terug brengen. En jij hoeft niets te bewijzen de verkoper moet het tegendeel bewijzen.