Waar zit 0.0 eiwitten in

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 11:41

0% eiwit bestaat niet, elk voer bevat eiwitten. Hetzelfde geldt voor vet. Elk voer bevat vet omdat het anders domweg niet bij elkaar blijft. Het zijn de basisbouwstoffen in planten, dus kan voer ook niet zonder worden gemaakt.
Je zult dus moeten achterhalen waar die hoefbevangenheid vandaan komt. Gevoeligheid hiervoor ligt in gevoeligheid voor bepaalde stoffen. Eiwitten spelen hier een rol bij, echter is het niet DE oorzaak.

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 11:43

Ik heb een aantal jaren geleden een hoefbevangen pony gehad (acuut hoefbevangen) Die pony heeft 2 a 3 weken op stal gestaan. De eerste 3 dagen heeft ze niks te eten gehad en daarna elke dag een klein plukje hooi en dat uitgebouwd naar een plakje hooi. Na 1.5 week elke dag laten grazen op een schraal stukje grond, beginnend met een kwartier en weer langzaam uitbouwen. Wij hebben toen een stukje grond afgezet van 10mx10m (ging om een shet) en haar daar toen opgezet na 3 weken met een andere shet. Daar heeft ze toen de hele zomer opgestaan (ze was in de lente bevangen) Toen het alleen nog maar zand was konden ze elke dag een uurtje grazen op een voller stuk.
Verder werd er in de periode dat ze op stal stond 2 keer per dag een stuk met haar gewandeld. Ik heb de pony daarna nog 3 jaar gehad en ze is nooit meer bevangen geweest. De smid kwam om de 6 tot 8 weken om de hoefstand weer goed te krijgen.
Ik heb nooit gemerkt dat ze voedingsstoffen tekort kwam, ze had wel een mineralenblok in haar stal en altijd voldoende, schoon water. Ze kreeg na die stalperiode ook wel eens wat groente bijgevoerd, maar nooit veel.

Nu heb je nog steeds geen antwoord op je vraag, maar ik denk dat er haast geen voeding is waar geen eiwitten inzitten en een paard kan er dus best tegen om een paar weken op rantsoen te staan. Wat mijn pony te eten kreeg was ook allemaal in overleg met de dierenarts.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-04 15:03

Nogmaals Gaaaap , de merrie is te dik en heeft voor haar doen te veel eiwitrijk gras/hooi binnen gekregen. Ze stond 2 a 3 uurtjes op een stukje land wat al 3 x kaal was gevreten, wat net te veel was voor haar.

Ze heeft in februari haar veulen verworpen en heeft toen veel te veel gevreten. Als kuddeleidster mep je gewoon iedereen weg bij de bak, dat deed madam dus. Is apart gezet en op rantsoen. Ze kwam hier, weer op rantsoen en licht arbeid, longeren. De merrie is 12 jaar en heeft nog nooit een zadel opgehad. Het is een FOKMERRIE!. Hier kreeg ze amper wat te eten en wel hooi. Het land hier in de polder staat bekend als te goed voor paarden, dus ze krijgen hier dan ook weinig brok. De merrie kreeg een paar biksjes voor het idee en verder hooi en stro. Er hangt in alle stallen een liksteen.

Conclussie:
Paard is gevoelig voor eiwitten. Was bekend toen ik haar kocht. Wat ze kreeg was net te veel voor haar.

Mijn vraag nomaals, maar iets bijgesteld Haha!

Waar zit bijna geen eiwitten of suikers in!!!!

Stilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 15:24

PhiaBink"]
Mijn vraag nomaals, maar iets bijgesteld Haha!

Waar zit bijna geen eiwitten of suikers in!!!!
[/quote]

Even samengevat:

[quote="karoliena"]
Ik voer subli ponybrok. Zitten bijna geen eiwitten en de eiwitten die erin zitten komen langzaam vrij. Geef je haar daar een beetje van.
[/quote]

[quote="Waterkippie"]
voorlopig gewoon het hooi moet blijven voeren..
als je perse wat anders zou willen geven zou je bijvoorbeeld een paarvandieponybrokjes kunnen geven, maar opzich zou ze voldoende uit het hooi moeten kunnen halen..
[/quote]

[quote="Eleonoor"]
In Engeland zijn vergevorderde studies over hoefbevangenheid. In Engeland wordt veel vezelrijk voedsel aangeraden, en ja, zelfs Lucerne. Veel van de voedingen die speciaal voor hoefbevangen paarden zijn bestaan uit delen lucerne en vitaminen.
[/quote]

[quote="Stilla"]
PAVO Gædingar (
PAVO Gædingar
). Misschien dat dit iets voor jouw paard is. Juist omdat ijslanders, fjorden, haflingers etc. ook sober gevoerd moeten worden, maar wel alle vitamientjes binnen moeten krijgen, zonder uit hun stal te springen.
[/quote]

[quote="Eleonoor schreef:
Mijn vorige paard was gevoelig voor bevangenheid en die kreeg lucerne en kruidenmusli van Havens. Laatste heeft bij mijn weten de laagste eiwit gehalte. Je moet wel goed oppassen dan de vitamine en calcium/fosfor verhouding goed blijven. Juist ze nu drachtig is.

VOlgens mij staan in deze stukjes aardig wat suggesties...........

Stilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 17:12

Verder heeft PAVO nog een eiwit arme musli nml. Stimix.

Daarnaast heeft Cavalor ook een aantal eiwit en ernergie (suiker) arme musli's. Het zelfde als Equisanum.
Verder heeft Fyto horse heeft Fyto form. Dit is ook een voer voor sobere rassen. Ook dit is eiwit en koolhydraten arm.

oberon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 17:46

Mijn paard is ook bevangen geweest (door de suikers in het gras). Hij krijgt nu (oud) hooi, een handje biks en wat zemelen met vitaminen. Verder wat peen erbij. That's it. Ander voer mag hij gewoon niet hebben.

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 20:41

Ik voer mijn paard Biologische brok, en dan de groene uitvoering.
Weinig eiwitten, weinig energie (ze doet niks en is gevoelig voor eiwitten).

Ze hebben van die brok ook nog een andere variant (rood dacht ik), daar zit wel veel energie in.

Vraag anders je voerleverancier eens naar wat zij te bieden hebben.
Geef je eisen aan en dan kunnen zij je vast meer vertellen.
Heb ik ook gedaan en zo kwam ik op de Biologische brok uit.
Want, het moet neem ik aan, ook wel in de buurt verkrijgbaar zijn.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 20:59

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-04 22:21

Belker schreef:
Wat een goed alternatief is is Fiber P van Dodson en Horrel. te verkrijgen via o.a. Jordens Hypo. http://www.jordenshippo.nl/estore/conte ... taal_ID=NL

Fiber P ken ik goed. Dat kreeg mijn vorige paard als hapje na het rijden. Dat is te voor de merrie. Ze doet niks, 2 x 20 min stappen aan de hand en ongeveer 15/20 min longeren. Ze stapt meer dan dat de draaft. Ze gaat dan wel af en toe aan de haal voor een spook, maar werken doet ze echt niet.
Net de smid gebeld, maar ze mag voorlopig alleen oud hooi, stro en water hebben en verder niks. Volgende week komt hij haar hoefjes doen. Dan mag ze een paar wortels erbij hebben en meer niet. Hij weet dat ze drachtig is. Het hooi ruikt goed, dus zit er genoeg in om van te leven. Ze krijgt de hele dag door hooi nu.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 22:35

Zucht, we willen je graag helpen. Maar nu blijkt dat je toch alleen luisterd naar je smid. Waarom dan deze vraag stellen op bokt? Zoals je hierboven kan zien en lezen hebben toch meerdere je voorzien van een goedbedoeld advies, niet meer en niets minder...

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-04 23:00

Zucht, bedoeld advies is goed. Wat er in biks zit aan eiwitten kan ik lezen op de voerzakken en op internet. Ik bedoelde wat anders, zoals fruit of groente wat een paard mag hebben. Dat kan ik niet vinden.

Stilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 23:05

Dit wordt al een stuk duidelijker . Als je dit berich leest, denk je meteen aan biks, musli, pulp, mais enz, maar niet aan fruit of groenten (athans ik niet ).

Maar om antwoord te geven op jouw vraag: Weet ik ook niet. Ik lees dat mensen wel een combi geven van wortels en hooi aan hoefbevangen paarden.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-04 23:18

Stilla schreef:
Dit wordt al een stuk duidelijker . Als je dit berich leest, denk je meteen aan biks, musli, pulp, mais enz, maar niet aan fruit of groenten (athans ik niet ).

Maar om antwoord te geven op jouw vraag: Weet ik ook niet. Ik lees dat mensen wel een combi geven van wortels en hooi aan hoefbevangen paarden.

Er is meer dan biks of musli wat je aan een paard kan geven.
Ik ken een stal waar de paarden elke dag een krui vol paprika's krijgen. Ik weet dat er veel vitamine C in zit. Maar eiwitten, suikers???????? Een oude buurman gaf zijn top dravers wel eens rauwe rode bieten. Wat zit daar in??? Dit kan ik niet vinden op internet.
Het moet gewoon iets zijn dat ze mag hebben als iets "extra's" naast het droge hooi/stro eind volgende week. Zo duidelijk Tong uitsteken

Stilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 23:27

Even in mijn kookboek gekeken: Cool

Per 100 gram:

Wortel: 1 g eiwit, 0,2 g vet en 10,1 g koolhydraten
Appel: 0,2 g eiwt, 0,4 g vet en 15,3 g koolhydraten
Peer: 0,4 g eiwit, 0.4 g vet en 15,1 g koolhydraten
Banaan: 1,0 g eiwit 0,5 g vet en 23,4 g koolhydraten
Mandarijn: 0,6 g eiwit, 0,2 g vet en 11,2 g koolhydraten
Sinaasappel: 0,9 g eiwit, 0,1 g vet en 11,8 g koolhydraten

Brood - Bruinbrood (tarwebrood): 9,1 g eiwit, 4,1g vet en 47,2 koolhydraten
Brood - Harde broodjes (incl. kaiserbroodjes) 9,9 g eiwit, 4,3 g vet en 52,7 g koolhydraten
Brood - Krentenbol, krentenbrood, rozijnenbrood Haha! : 7,9 g eiwit, 4,4 g vet en 52,3 g koolhydaten
Brood - Mueslibrood: 8,6 g eiwit, 2,9 g vet en 48,6 g koolhydraten
Brood - Stokbrood: 8,6 g eiwit 4,3 g vet en 50,2 g koolhydraten
Brood - Volkorenbrood: 9,7 g eiwit, 4,2 g vet en 46,1 g koolhydraten
Brood - Witbrood: 8,2 g eiwit, 3,6 g vet en 49,5 g koolhydraten
Laatst bijgewerkt door Stilla op 10-12-04 23:44, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 23:28

Een paar wilgentakken anders? Niet teveel, maar geeft ook afwisseling. En werkt als pijnstiller als ze dat nodig heeft.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 23:30

Kijk, dat gaat ergens op lijken. Ik kon ook niet eerder raden dat je juist iets 'bij' wil geven ivm compleet voer zoals biks of iets dergelijks. Zou eens bij de paardendrogist kijken, daar staat ook het een en ander over toevoegingen waaronder rode bieten snippers. Misschien dat je daar wat meer info kan vinden. Als het om vitamine gaat zou ik het eerder zoeken in een supplementen bij de eerder genoemde site en dat met kale tarwe zemelen geven. Zo gaf ik ook mijn vorige paard wat extra's zonder dat het een voervervanger was.

Stilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 23:35

PhiaBink schreef:
Ik ken een stal waar de paarden elke dag een krui vol paprika's krijgen. Ik weet dat er veel vitamine C in zit. Maar eiwitten, suikers???????? Een oude buurman gaf zijn top dravers wel eens rauwe rode bieten. Wat zit daar in??? Dit kan ik niet vinden op internet.

Per 100 gram:

Paprika (groen, rood, geel): 0,9 g eiwit, 0,2 g vet en 6,4 g koolhydraten
Bieten: 1,6 g eiwit, 0,2 g vet en 9,6 g koolhydraten

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-04 23:37

Bij de paardendrogist heb ik ook geneust, maar je moet dat weer door voer mengen. Alternatief was appelmoes of vanilievla. Dat durf ik haar voorlopig dus niet te geven.

Stilla, bedankt! OK dan! Ik kook zonder kookboek Tong uitsteken .

Stilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 23:46

PhiaBink schreef:
Stilla, bedankt! OK dan! Ik kook zonder kookboek Tong uitsteken .

Graag gedaan.

Mijn zusje vond dat toen ik ging samenwonen wel een kookboek nodig had (zoveel vertrouwen heeft ze in mijn kookkunsten Vingers aflikken )

oberon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 09:55

Brood zou ik niet geven. Af en toe een mandarijntje of een appeltje kan geen kwaad. Verder zijn wilgentakken ook een goed idee. De blaadjes vinden ze erg lekker en het 'knagen' op de bast geeft wat afleiding op stal.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-04 14:31

We hebben allemaal wilgenbomen rond om de bak. Ik zal eens kijken of madam dat lust. Het is een Anda en dat zijn meestal hele moeilijke eters. Onze andere paarden vinden wilgentakken heerlijk. Penen lust ze gelukkig wel.