nieuwe stal geen weide/schuldig voelen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 23:12

hey
ik vind het zelf ook altijd heel erg als mijn paard niet genoeg kan bewegen. Hij komt er meestal ook maar één keer per dag uit. (de laatste maand vaker, omdat ik niet gewerkt heb)
Liefst zou ik hem ook op een wei hebben, met een stal op.
Maar nu sta ik op een privemanege, waar ik een klein weitje huur, samen met een vriendin. De "wei" is ongeveer 15 op 25m groot denk ik. Enorm klein dus. Veel gras is er ook niet Scheve mond

Ik zou ook proberen iets te vinden waar hij wel op de wei kan. (hier in de buurt vind je ook niet zo makkelijk een manege met alles op en aan, en als je het vindt, betaal je je blauw) Ik hoop dat er snel een plekje vrijkomt op die stal waar je op de wachtlijst staat!
xxx

Pantharei7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 00:00

Ja ik vind het best logisch dat je je er schuldig over voelt. Het is ook gewoon zielig Scheve mond Ik zou maar snel een andere stal zoeken, waar hij wel naar buiten kan..

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 08:31

Je zegt dat je paard op een wachtlijst staat voor een andere stal, ik neem aan dan wel met weidegang.
Om die tijd te overbruggen, zou ik me niet schuldig voelen.

Ik zit nu met een soort gelijk probleem, er is wel weiland maar die is of te blubberig om een paard in te zetten, of de landjes zijn bezet. De landjes zijn omgeploegd door de paarden, en echt gras staat er niet meer in.
Of de landjes zijn zo hobbelig wat voor mijn paard, die een peesblessure heeft gehad, wat niet echt gunstig is.
Dus ook mijn paard staat nu (helaas) de hele dag op stal, ik rij zes dagen in de week en 1 dag gaat hij los in de bak. Morgen wil ik kijken of het land weer een beetje droog is, en vrij is.

Over een maandje of twee, gaat mijn paard naar een vriendin van mij. Daar is land genoeg, echt land met gras en zonder modder. De bos is dichtbij. Maar geen goede buitenbak, nou ja dat neem ik maar op de koop toe. Ik ben toch meer een bosrittenmens, en in de bos kun je ook dressuur rijden. Maar ik kan me voorstellen als je een jong paard hebt, dat je dan een goede rijbaan wilt hebben.

Sterkte met het wachten totdat er een stal vrij is.
Laatst bijgewerkt door Morris op 09-12-04 09:06, in het totaal 2 keer bewerkt

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 09:04

Dat is dus een plaats waar ik absoluut niet zou willen staan. Een paard, en zeker een jong dier, moet buiten vrij kunnen bewegen. Minimaal een paar uur, maar beter nog de hele dag.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 09:08

imker schreef:
Dat is dus een plaats waar ik absoluut niet zou willen staan. Een paard, en zeker een jong dier, moet buiten vrij kunnen bewegen. Minimaal een paar uur, maar beter nog de hele dag.

Inderdaad! OK dan!
En helemaal ideaal is 24/7 maar ja, waar vind je dat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 09:09

Ik vind beweging belangrijker, dan de luxe die ik wil, zoals binnenbak.
het paard woont er de hele dag, ik ben er maar enkele uurtjes.
Kan het beide, is het lekker, maar anders ga ik voor de stal met weide.

Verder is die eerste stal niet veel goedkoper?

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 09:22

runningkawa schreef:
Ik vind beweging belangrijker, dan de luxe die ik wil, zoals binnenbak.
het paard woont er de hele dag, ik ben er maar enkele uurtjes.
Kan het beide, is het lekker, maar anders ga ik voor de stal met weide.

Verder is die eerste stal niet veel goedkoper?

Hmm, daar ben ik nu achter. Ik heb nu die luxe: binnenbak, spuitplaats warm/koud, verwarmde zadelkamer, kantine, enzovoort.
Ik sta er nu anderhalf jaar, maar doe mij maar een doodeenvoudig stalletje met onbeperkte weidegang en de bos dichtbij.

Maar goed, ter overbrugging voor de TS, zou ik er niet zo'n probleem van maken.

NoaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 09:38

Ik zou nooit naar een stal gaan waar geen weidegang is tenzij ik echt, echt, echt niet anders zou kunnen.
Ik wil mijn paard zo paardvriendelijk mogelijk houden als voor een rijpaard nog mogelijk is.
Weidegang, luik, en ruime stal staan zeker bovenaan mijn lijstje.

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 09:46

Wij hebben ook geen weide bij huis.Ons land ligt te ver om ze er iedere dag allemaal(39) heen te brengen Haha! .We hebben bij de stal wel kampjes waar ze allemaal iedere dag zeker 3 of 4 uur in staan en als het lekker weer is staan ze vaak in de ochtend ,en na het voeren tussen de middag weer buiten.Ik heb niet het idee dat onze paarden ongelukkiger zijn dan andere paarden die dehele dag en vaak ook s' nachts buiten staan.

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 09:51

Maar Flair, dat is 3 of 4 uur buiten, dat zou hier in de buurt al veel zijn. Paard van TS komt helemaal niet los..

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 09:51

Hmm.. Als hij zo ontploft als je hem longeert lijkt me dat toch wel een teken dat hij veel te veel energie heeft..
En ehm,, sorry dat ik het zeg maar ik dacht dat je je paard moest verkopen omdat je je baan kwijt was..
Dan zou ik toch naar een goedkopere stal zoeken (misschien je oude) en dan maar door de modder rijden. Je paard zal wel gelukkiger zijn, en je portemonnee ook Knipoog

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 09:54

Ik denk dat je je terecht schuldig voelt.
Ik vind weidegang (of een aantal uur per dag loslopen) erg belangrijk, maar voor een jong paard onmisbaar.
Nu ben je haast verplicht om je paard elke dag te werken omdat hij anders dat hok niet uitkomt...

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-04 09:56

mijn paard word niet ontzettend fris van het op stal staan en van zn krampbeentje merk ik ook geen verschil.

Hij kan niet los in de buiten bak omdat die grenst aan de binnen bak en de paarden binnen worden helemaal gek als ze een paard buiten horen.

Mijn paard is inmiddels geruint omdat hij op die manege kwam te staan.

Die stal waar ik heen wil heeft wel weidegang, word smorgens voor je buiten gezet en smiddags weer naar binnen.

Breit vind het verschrikkelijk om in een slechte bak te rijden, dat is veel te zwaar voor hem. Daar heeft hij absoluut geen plezier aan. Ik merk verders trouwens niks aan hem hij is niet sjaggerijnig ofzo maar gewoon net als eerder. Ik ga nu naar stal toe in de hoop dat hij even los kan.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-04 09:58

NehnaDagmar schreef:
Hmm.. Als hij zo ontploft als je hem longeert lijkt me dat toch wel een teken dat hij veel te veel energie heeft..
En ehm,, sorry dat ik het zeg maar ik dacht dat je je paard moest verkopen omdat je je baan kwijt was..
Dan zou ik toch naar een goedkopere stal zoeken (misschien je oude) en dan maar door de modder rijden. Je paard zal wel gelukkiger zijn, en je portemonnee ook Knipoog

Hij ontploft absoluut niet, hij is niet vooruit te branden aan de longeer lijn, ik ben moeier na het longeren als hij Clown met rijden is hij gewoon normaal voorwaards, alleen als hij los staat gaat hij tekeer.
Als ik geen andere baan vind moet ik hem verkopen ja, ik kan hem voorlopig nog wel betalen maar als ik niks vind dan raakt mijn spaarpotje wel leeg ja. En over mijn oude stalling hoeft niet meer gepraat te worden daar gaat hij absoluut niet heen

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 10:03

NehnaDagmar schreef:

Ja dat dacht ik ook, nou ik hoop voor je dat je je paard kunt houden. Ik ben erg benieuwd hoe je situatie nu is. Laat je het ons nog weten?

* ik zie net dat je reageerd hebt, ik was net iets later *

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 10:08

En die stal waar je paard voor op de wachtlijst staat, dat is dus echt wat je wilt? Qua financien en faciliteiten?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 10:51

Is er bij jullie in de buurt echt niets anders te vinden?

Kijk, in hartje Randstad vind ik dit soort stallen heel normaal maar op de Veluwe moet je toch wel wat anders kunnen vinden?

Ik kijk er trouwens anders tegen aan dan de meeste anderen in dit topic, maar dat komt omdat ik niet beter gewend ben. De meeste paarden, ook jonge, kunnen hier 's winters niet naar buiten.
Daar krijgen ze niets van, een paard past zich aan aan de omgeving, het zijn immers gewoontedieren.
Dus schuldig zou ik me in jouw geval niet voelen.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 10:51

Tja, persoonlijk zou ik toch kiezen voor de weidegang ipv de luxe van bv. een binnenbak. Er zijn natuurlijk altijd mensen die echt geen mogelijkheid hebben om hun paard weidegang (of losgooien in paddock) aan te bieden (Randstad) maar verder vind ik dit toch eigenlijk wel een vereiste. Voor mij is het in de eerste plaats belangrijk dat mijn paard zich er lekker voelt, zij moet er immers wonen.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 10:55

Ach, misschien wordt je vandaag wel gebeld door de nieuwe stal dat er plek is Lachen

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 11:15

....kan je geen weidje erbij zoeken..ga eens bij een boertje langs.misschien hebben ze nog plek...hebben ze een stukje waar ze niets mee doen..weet jij veel..spring op je fietsie en vragen maar!...zelf vind ik een goede bak ook een groot aandeel hebben hoor...als de bak niet goed is, kan je niet goed rijden en zeker als je een jong paard heb..is een slechte bak funest...een buiten of een binnenbak maak me daarin niet uit...

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 11:38

Fitzroy schreef:
Ik kijk er trouwens anders tegen aan dan de meeste anderen in dit topic, maar dat komt omdat ik niet beter gewend ben. De meeste paarden, ook jonge, kunnen hier 's winters niet naar buiten.
Daar krijgen ze niets van, een paard past zich aan aan de omgeving, het zijn immers gewoontedieren.
Dus schuldig zou ik me in jouw geval niet voelen.

Geestelijk kan een paard zich vaak aanpassen, fysiek niet en aangezien er uit diverse studies naar voren is gekomen dat voor de ontwikkeling van een jong paard onbelast bewegen naar eigen behoefte onmisbaar is zou ik mij wel degelijk schuldig voelen.
Het gaat ten kostte van je paard en uiteindelijk doe je ook jezelf dus te kort.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 12:00

Het is terecht dat je je schuldig voelt!

Een paard hoort te lopen, niet op stal te staan!

Ik zou heel snel alle oplossingen doornemen.

wenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 12:08

ik heb ook een stal zonder weide
dus s'winters staat hij altijd
in de bak
en s'zomers doe ik hem wel naar de wei hoor

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-04 12:09

Ik ben weer blij Haha! Ik heb hem net bijna 2 uur los gehad in de buiten bak *LOL*

Ik kwam in gesprek met een meisje die de arabieren op de manege verzorgt. Een deel van de handelsstal is afgehuurt door een man die arabieren fokt en handelt. Er staan 2 veulens, jaarlingen en 2 jarige en wat oudere maar ik kwam dus in gesprek met haar doordat 1 van die arabieren naast mijn paard gestald staat en die de leiding van de waterbak gesloopt had waardoor alles onderliep met water en mijn paard ook in het waterstond. Ze vertelde dat ze hem vanmorgen even op de spuitplaats hadden gezet om zijn stal leeg te halen en weer nieuw stro in te leggen en dat het andere paard die ook een natte stal had (een manege paard) dat ze die los in de bak hadden gezet dus ik zei had ook wel andersom gemogen, zou graag willen dat hij elke dag even lekker los kan lopen (en vertelde dat altijd als ik kom de bak bezet is en dat niet kan) toen vertelde ze dat zei smorgens de bak ter beschikking hebben (de binne bak) om de veulens en jaarlingen enz los te gooien en toen zei ze dat ze mijn paard ook wel smorgens buiten wil zetten als dat kan Haha! Het arabiertje wat naast die van mij staat staat ook in de buiten bak smorgens als het niet te erge blub zooi is (anders binnen) en die van mij wil ze dan ook los gooien en ze geeft ze zelfs altijd een lekkere pluk hooi erbij Haha!

wenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 12:12

nou dat is mooi
zo komt je paardje toch buiten
dat schilt wel weer Haha!