Verzorgpaard overnemen ja of nee?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 13:59

dat weet ik ook wel, maar dan beginnen de meeste kwaaltjes wel.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 14:01

Nee hoor, waarom zouden de meeste kwaaltjes met 15 jaar beginnen?
Een 15 jarige is doorgaans gezonder dan menig jonger paard. Hij heeft iig de 15 jaar al gehaald...

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 14:02

Ik zou het doen. Ik heb het op zich zelf ook al gedaan. Ik reed al een half jaar op een paardje van iemand die ook al heel lang te koop stond. Uiteindelijk heb ik hem nu ook gekocht, gelukkig maar anders was iemand mij voor geweest. De eigenaar wilde hem wel aan mij verkopen als ik hem daar op stal liet staan. Maar goed, hij is nu van mij, als ik er weg wil, ben ik er weg, zo simpel is dat!
Daarbij is 75 echt niet veel, ik betaal 220!! daarbij vind ik de kosten van de smit meevallen (zonder ijzers) en sinds ik nu al een jaar op hem rijd is de DA nog nooit hoeven komen. Dus al met al vind ik die kosten ook wel meevallen. Maar je moet er wel op voorbereid zijn ja.
Succes OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 14:09

Cassidy schreef:
Nee hoor, waarom zouden de meeste kwaaltjes met 15 jaar beginnen?
Een 15 jarige is doorgaans gezonder dan menig jonger paard. Hij heeft iig de 15 jaar al gehaald...

daar heb je gelijk in. OK dan!

hij is idd nog kerngezond.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 14:10

Ik zou het doen.
Je weet toch hoe de mensen daar zijn (en of je daar dus makkelijk mee omgaat en graag staat) en ik zou het als een grote eer beschouwen als iemand mij zo graag bij zijn paardje ziet dat ie 'm het liefste aan mij wil geven...
75 euro per maand incl alles is NIKS ik betaal bijna het driedubbele!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 14:27

ik denk ook dat ik het doe..

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 14:32

Anzjuhlaa schreef:
weet ik, maar ik twijfel.. het is een grote beslissing. en een droom die uitkomt natuurlijk. maar hij is al op leeftijd en daarom twijfel ik...

Maar hij kost ook niets in aanschaf. En 15 is echt niet oud ofzo, eerder middelbare leeftijd. Zo te lezen kan hij ook nog eens wat. OK dan! Je weet wat je in huis haalt. Kijk, als hij nu al koliek of blessuregevoelig is of nu al veel onkosten voor ziekte maakt zou ik hem niet nemen.

Ik zou wel een koopcontract (overdrachtscontract) opstellen waarin duidelijk staat dat jij dat paard in eigendom hebt. Desnoods betaal je een symbolisch bedrag van 1 euro Lachen Het daar stallen zou ik niet voor tekenen dus niet in een contract zetten: wat als je gaat verhuizen of er gebeurt iets dat je nu niet kan voorzien?

Als het jou paard is mag je hem natuurlijk stallen waar je wilt maar je kan wel beloven dat hij voorlopig bij hem gestald blijft. 75 euro is echt heel erg goedkoop!
Laatst bijgewerkt door HippoLogic op 07-12-04 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 14:33

Anzjuhlaa schreef:
ik denk ook dat ik het doe..

Had ik ook gedaan. Ik denk dat je zo'n paard niet snel meer vind of je moet er veel voor neer tellen.
Ik zal wel goeie afspraken maken en die op papier zetten. Stel je voor dat je het niet meer naar je zin hebt en dat je je paard moet achter laten omdat dat zo afgesproken is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 14:38

Het ligt voor een deel aan je financiele situatie, die wij niet kunnen bekijken, alleen jij Lachen

Kun je het betalen als er ineens torenhoge Da kosten komen (denk aan utrecht oid)
Kun je bijv een andere stal betalen, als dat toevallig zo komt? (voor 75 euro lukt je niet snel meer)
Kun je speciaal beslag oid betalen, als dat om medische oorzaak nodig is.

Dus zet eens goed op een rijtje wat je maandelijkse kosten zijn zonder paard.
En of je dan nog wat reserve op je rekening hebt, voor onvoorziene dingen.

livo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 14:43

mijn grootste probleem zou de verplichte stalling zijn want idd wat gebeurt er als je verhuist......ver weg of door een financiele meevaller buitenaf komt te wonen en je je paardje bij huis wil....ik zou maar goed nagaan hoe verplicht dat precies is die stalling!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 14:47

Ik kan niet voor je beslissen,maar de eerste gedachte die ik had was:Wat voor mensen zijn de eigenaren?
als ze vreselijk bemoeizuchtig zijn en ergens geen afstand kunnen nemen,zou IK mijn paard daar niet willen stallen.
Ik zou dan liever zelf een stalling zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 12:41

ik ga vanavond met de eigenaar praten en proberen duidelijke afspraken op papier te zetten, naar aanleiding daarvan neem ik mijn beslissing.

spannend, misschien heb ik vanavond mijn eigen paardenbeest!!! Cool

jullie horen van me!!!

Kus, Angela

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 12:58

Misschien is er nog een andere mogelijkheid,
Je krijgt hem niet in eigendom maar je gaat wel die 75 euro betalen.
Zo kan hij op stal staan, maar blijven de risico's bij de eigenaar.
Evt. zou je kunnen kiezen voor een iets hoger bedrag bijv. 100- 125 euro per maand. Dit verhoogde bedrag kan je zien als een extra vergoeding voor de bijkomende kosten.

bogie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 13:13

ALs ik jou was zou ik het gewoon proberen.

Kan je het qua tijd en geld niet opbrengen kan je hem altijd nog verkopen. Ik verzorgde indertijd ook mijn huidige paardje. Ik heb hem toen ook gekregen van de eigenaar. Ze was toen een jaartje.

Ik heb toen afgesproken dat ze bij hm op stal blijft staan en dat als ik het niet meer kon opbrengen in haar mocht verkopen. Als ik haar niet had gekregen was ze helemaal weggegaan en dat had ik nooit gewild.

Hoop dat je er wat aan hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 13:16

shan schreef:
Misschien is er nog een andere mogelijkheid,
Je krijgt hem niet in eigendom maar je gaat wel die 75 euro betalen.
Zo kan hij op stal staan, maar blijven de risico's bij de eigenaar.
Evt. zou je kunnen kiezen voor een iets hoger bedrag bijv. 100- 125 euro per maand. Dit verhoogde bedrag kan je zien als een extra vergoeding voor de bijkomende kosten.

heej goede tip! kan ik ook nog voorstellen. een ssort leasepaard is het dan toch?

thanks!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 13:19

ja precies, dat bedoel ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 13:21

zijn er nog meer mensen die zo´n leasepaard hebben, en wat voor afspraken moet ik dan bedenken??

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 13:29

Ik heb er geen ervaring mee maar je kan bijv. denken aan:
Als ze besluiten het paard toch te verkopen dat je alsnog het eerste recht van koop krijgt.
Afhankelijk van het bedrag per maand kun je afspreken wie het ontwormen, hoefsmid, dierenartskosten etc. voor zich opneemt.
Je kan zeggen dat het 'contract' op elk gewenst moment van beide kanten opgezegd kan worden zonder opgaaf van reden. (als je bijv. gaat verhuizen, of ruzie met elkaar krijgt, of het paard kan wegens blijvend letsel niet meer bereden worden, ik noem maar een dwarsstraat.)
misschien kan je zelf nog wel wat bedenken.

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 13:46

oh, dat is precies hetzelfde als ik had met Panise. Ik denk idd dat je duidelijk moet hebben wat je wel en niet met hem mag doen. Bijvoorbeeld concours en eerste recht van koop. Wie welke kosten draagt en wat er gebeurd bij een eventueel ongeluk van zijn of jouw kant met Fief.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 13:56

idd dat is een nog beter idee! ff afwachten wat hij daaarop zegt...

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 13:58

hou ons op de hoogte, ben benieuwd.

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 14:13

Als je goede afspraken met de eigenaren kunt maken zou ik het iig wel doen. 15 jaar is een prima leeftijd, voorop gesteld dat ie gezond is (maar dat geldt voor elk paard toch ?) kan die nog jaren mee.
Ik heb zelf mijn paard voor slachtprijs verzekerd en dat kost me nog geen 40 eurie per jaar, de verzekeringswaarde is dan 1800 eurie. Verder heb ik een sparpotje voor onverwachte uitgaven (3 x op hout kloppen).

Heel veel succes met wat je ook mag beslissen.

SanetJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 15:58

Ik ben wel heel benieuwd wat je gaat doen..

Murru

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 16:11

Ik kan mezelf het heel goed voorstellen dat de verantwoording je afschrikt maar aan de andere kant je doet hem al 6 dagen per week. Je moet dan idd wel beseffen dat je hem dan 7 dagen per week doet en alle verantwoording ook idd bij jou ligt.

Als je de tijd heb, de financiele middelen en je geeft genoeg om hem.... ga er dan voor....

Heel veel succes met je beslissing en veel plezier met je paardje... ben wel benieuwd wat je beslist.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 16:17

Anzjuhlaa schreef:
weet ik, maar ik twijfel.. het is een grote beslissing. en een droom die uitkomt natuurlijk. maar hij is al op leeftijd en daarom twijfel ik...

Als hij verder prima in orde is zie ik hier geen probleem in. Je krijgt hem immers gratis. Als hij het ooit begeeft, dan maak je bij wijze van spreke nog winst als je hem naar de slager brengt (heel cru gezegd). Je loopt dus geen enkel risico.