Owja, als ik een hoofdstel voor haar hoofd hou, dan gaat haar mond niet zomaar open. Moet ik meer "mondje open" oefenen tijdens het poetsen zonder bit/hoofdstel?
Alet
Geplaatst: 07-12-04 11:56
Mijn tip is; vraag er iemand bij die er verstand van heeft... Het is niet zomaar iets om een paard alles te leren en je legt daarmee ook de basis voor zijn verdere leven. Het is logisch dat zij niet haar mond opendoet als je het hoofdstel voor dr hoofd houdt, hoe moet ze ook weten wat er van haar verwacht wordt?! Dat moet jij haar allemaal nog leren. Het is niet natuurlijk voor een paard om zn mond open te doen als er iets voor zn hoofd bungelt. Ik zou dit niet oefenen onder andere bezigheden, want dan komt de link hoofdstel-bit-mond open niet en ik geloof dat jij dat aan wilt leren... Ik zou er echt iemand bijvragen, dat maakt jou ook een stuk zekerder in je handelen. Bovendien kun je het maar 1 keer aanleren...
eXtremily
Geplaatst: 07-12-04 12:28
Ik maak dus paarden zadelmak, en bij ieder jong paard is weer verschillend.. Ene keer verzet, ander wil het niet hebben..
klinkt misschien wat hard, maar het is vaak een kwestie van doorpakken.. Met een week weten ze wat het is en is dat prutsmuts eraf.
Ik hou het bit voor de mond, en dan vinger in de zijkant.. als niet reageerd druk je tegen het gehemelte... Het is al vele keren voorgekomen dat ze het bit niet wouden nemen, maar op deze manier altijd nog gelukt..! (gaat niet te hardhandig, een kwestie van ervaring misschien).
Ik zou niet gaan klooien met allemaal snoepjes stroop of weet ik veel wat..
nienke07
Geplaatst: 07-12-04 12:38
Tja, ik was ook in het stadium van 'eff doorpakken'. Moest 'em dan echter wel goed vastzetten en een flink gevecht aangaan. Hij bleef achteruit/omhoog gaan. Als het bit er eenmaal inzat was er geen vuiltje meer aan de lucht.
Gister dus toch even met appelstroop geprobeerd...bit voor zijn lippen gehouden. Hij snuffelde even en deed toen gewoon HAP! Niets hoofd achterover, vingers op z'n lagen etc. Gewoon HAP! Dus echt alleen gewoon voor z'n snufferd gehouden!
Heb nog even geoefend...geen centje 'pijn' meer! Blijkbaar associeert hij het bit nu met wat leuks....en het scheelt een hoop gedoe/strijd/stress...zaken waar ik mijn paard liever niet mee belast als het niet per sé hoeft!
IngLio
Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-04 22:56
Bij mij op stal heb ik iemand die veel ervaring heeft met paarden beleren. Zij helpt me ook heel goed. Vandaag heb ik het weer geprobeerd en het bit ingesmeerd met het sap van een appel, want iets anders had ik even niet. Dat ging al beter, minder geklooi als de vorige keer. Inderdaad even doorpakken en niet opgeven.
Verder mag ik haar tandvlees aanraken, haar tong kietelen en dan gaat dat mondje wel open als het tijdens het knuffelen is.
Ik blijf het gewoon proberen en morgen neem ik een pot stroop/honing mee van de supermarkt. Tsja ze zal het toch moeten leren en ik denk dat ik het dan maar voor ons beiden zo "leuk" mogelijk kan proberen te maken.
eXtremily
Geplaatst: 08-12-04 19:43
Ja.. dat met hoofd naar achteren en naar achter lopen hoort er allemaal erbij.. Gewoon net zo mooi mee lopen en spelletje mee doen. Duurt soms ook wel even.. maar dat heeft allemaal weer met opvoeding te maken
Maar mooi dat gelukt is, dan wel met appelstroop verder, maakt ook niet uit!!
Succes verder!
IngLio
Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-04 20:47
Ik heb het met onze jonge paarden beleren guru erover gehad, en zij heeft vandaag haar bit ingedaan. Gewoon even doorpakken. Verder deed ze het super, ook lekker sabbelen en kauwen op het bit en lopen als een tierelier!
Alet
Geplaatst: 08-12-04 20:57
Nou, fijn dat het nu beter gaat!
IngLio
Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-04 21:36
Ja ik denk dat ik door dat o zo lieve van haar heen moet prikken en gewoon even door moet zetten. Ze kan zo lief kijken, dat je helemaal smelt... tsja dan gaat ze over je heen lopen als je dat teveel toestaat van jezelf... dus we gaan ervoor! Gister wilde ze ook de bak niet in, dus vandaag zweepje erbij en een tik als ze stil ging staan... Klinkt sneu en zielig, maar dat is een paar keer doorzetten en dan loopt ze ook weer braaf mee. Vind het zelf ook heel moeilijk om wat harder te zijn, maar het hoort bij opvoeden.
Alet
Geplaatst: 08-12-04 21:37
Hihi ik ken dat wel... Ik ben ook met een jong paard bezig en moet haar meer aanpakken van mijn instructrice... En weet je wat mij opvalt? Dat ze juist daarvan nog liever wordt
IngLio
Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-04 21:52
Ja idd, als ze weten waar ze aan toe zijn gaan ze zich ook gedragen zoals jij wil en dus worden ze braver... goed bezig! Laura, de jonge-paarden-beleer-guru en ook eigenaresse van de pensionstal heeft er veel ervaring mee en zij helpt mij heel goed. Haar jonge appaloosa deed net als Lio, maar is nog steeds lekker speels. Jong maf ruintje. Lio is wat gemoedelijker en rustiger en ik denk dat dat voor mij wel fijn is voor een eerste eigen paard wat ik ook nog zelf moet beleren. Ze kan wel gek doen, vooral aan de longe, maar met poetsen is het een slaapkop.
IngLio
Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-04 21:55
Owja en als ze richting bak moet, komt ze langs haar stal en gaat ze daar stil staan. En na het werken moet ze mee terug naar binnen om haar tuig af te doen, maar dan wil ze niet mee omdat ze dan langs haar stal komt. Gaat ze om het hoekje kijken wat ik doe en dan uiteindelijk, ja hoor komt mevrouw ook maar even binnen kijken of ik niet wat lekkers heb... (Ze staat in een buitenstal, maar de poets en zadelplaats is in de binnenstal)
IngLio
Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-04 20:24
Zo nou ik geloof dat het probleem zo goed als voorbij is. Ze accepteerde haar bit vandaag al vrij snel, zonder al te veel omhoog te komen met haar hoofd. We komen er wel met die malle meid.
Bedankt voor al jullie tips!
Suusiej
Geplaatst: 12-12-04 15:14
Wat wij hadden gedaan was een zeem om het bit vastgemaakt.(heel strak) dat voelt ze het bit ook minder erg. Gewoon veel oefenen en lekker met je vingers haar mondje open maken Succes
IngLio
Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-04 20:06
Vandaag weer gelongeerd met bit en zadel. Ze had het bit binnen de minuut in haar mond, dus dat vind ik toch al vrij snel gaan! Het is denk ik vooral nog onwennigheid, dus idd veel oefenen en de moed niet opgeven. Voor ieder jong ding is het natuurlijk raar in het begin en snappen ze er niks van, maar dat is toch wel raar om in te denken als je eigen paard op dat moment de enige op stal is die beleert moet worden.
Gelukkig heb ik hele goeie hulp waar ik heel blij mee ben (mocht Laura dit ooit lezen )
boeflover
Geplaatst: 12-12-04 20:20
tsja, ik ben blij dat mijn paard dat niet had. dat is een vreetzak en ook nog is super nieuwsgierig, hij pakte het bit zelf al vast. makkelijk gelukkig. ben nu nog maar bij de wennen aan het bit fase, dus een hoofdstel aan met een halster eronder en dan het touw vast aan het halster. maar ik verwacht eigenlijk geen problemen met de rest.. singel en een zadeltje vind hij ook best.
Anoniem
Geplaatst: 12-12-04 21:11
Gewoon volhouden, het wordt vanzelf makkelijker. Bij de hele angstige jonkies pak ik vaak een handje biks oid, zodat ze wat makkelijker leren happen
XoNo
Geplaatst: 12-12-04 21:48
De jonge paarden die ik doe en heb gedaan, pakken het bitje sowiezo al vast Nooit ergens in gedoopt. Ik rijd ze met een enkelgebroken sweet iron trensje, die gaan een beetje roesten...volgens mij vinden ze het heerlijk
findi
Geplaatst: 13-12-04 21:52
mijn paardje deed ook haar mond open, toen ze het doorhad dat ie open moest inderdaad leuk smaakje aandoenen ik heb mijn paard een seen dag op de weide gezet met een oud hoofdstelletjes aan en bitje erin ze heeft een gebroken bit met rubber en ik heb daar nog nooit problemen mee gehad wel de dierenarts even lalles laten keuren en ook heeft ie naar de tanden gekeken (ik weet het, is geen tandarts, maar zei weten et ook al vlug of er iets mis is of niet)
Nicole85
Geplaatst: 14-12-04 08:58
heb de tanden van mijn paard eerst laten nakijken voordat ik er een bit in hing. Heb er niks op gedaan, gewoon in de mond over hethalster, klaar. En onder tussen heb ik staan poetsen. Mn arab vergat spontaan dat hij kon kauwen en zn been op kon tillen om hoeven te krabben
Thirza
Geplaatst: 15-12-04 21:46
een bit met een smaakje heb ik ook gehad, door het rubber schuurde de mond van sya ook helemaal kaopt, stroop of iets in die trant is ook niet handig strakt is je meis er aan gewend en probeer er dan maar vanaf te komen, maar spreek je op stal wel weer.