*Dilemma: Voeren* wat moet ik doen? lang verhaal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 19:02

wezentjeu schreef:
grootste probleem is dat de voeding niet verspreid wordt over de hele dag, 2kg brok of meer in een keer is veel. die van ons krijgen smorgens voor ze naar de weide gaan een schep en als ze terugkomen ligt er hooi + brok + biet voor hun klaar. zeker omdat je paard intensief wordt getrained is het belangrijk om zn eten wat te spreiden over de hele dag, maar ja als je het zelf niet kan gaan geven & er staan 100 paarden .. ik begrijp je probleem, kan je niemand vragen om m smorgens te voeren?

Jammer genoeg niet er is een ochtendronde maar dan moet je zelf ook 1x in de ochtend 20 paarden bij gaan voeren en aangezien ik 17 ben kan ik niet zelf erheen en mijn moede rmoet 8 uur werken en het is kwartier met de auto heen en een kwartier terug over de snelweg dus op de terug weg of heen weg of als je pech hebt alle2 sta je in de file Verdrietig

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 19:04

Fredt schreef:
Is het misschien niet een optie om 'm te laten scheren. Want dat is ie niet toch? Als ie dik in het haar zit, kan het zijn dat ie daardoor minder fris overkomt, dus lomer met rijden etc.

Scheren wil ik niet aan beginnen omdat ze in de kudde buitenstaan en er veel ongelukken met dekens gebeure. Laatst hadden ze ook lopen kloten bij een paard voor de gesp open gekregen en toen is de deken bij dat paard bij de achter benen eraf gegleden mocht blij zijn dat zn benen niet gebroken waren Ik zag laatst wel een topic over alleen een strook over de hals scheren miss is dat een optie wans dan hebben ze geen deken nodig hoorde ik Verward

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 19:06

Dees schreef:
Lucerne is idd bijzonder mooi voer; ik geef het mijn enter en twenter ook.
Zit wel een hoog eiwitgehalte in, dus wel oppassen; het moet dus wel in de rest van het dieet passen.

Hoe zou ik dit dan ihn mijn voerschema kunnen passen .... ik weet niet of dit verstandig is in de zomer met het gras van 7 uur op wei mijn paard heeft al 2x gaskoliek gehad zelfs 2 weken terug terwijl er niet zo hele veel gras meer in de wei staat. Denk neit dat iets met zoveel eiwitten dan zo geschikt is als je paard best gevoelig voor gaskoliek is of heb ik dat verkeerd?

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 19:07

Een jachtmodel bedoel je ? Dat ze onder de hals en buik een strook weg scheren. Zo kan het paard toch een beetje zijn warmte kwijt. Ik weet niet of je dan geen deken op hoeft te doen. Misschien een idee dat eens uit te zoeken!

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 21:04

Lisjuh87 schreef:
Nee dit kan niet want er staan 100 paarden op stal dus als ik dat ga doen willen meer mensen dat straks moeten ze dan 100 paarden sochtends nog eten gaan geven uit hun eigen emmertje Sávonds hoef ik niet op en neer want dan ga ik zowiezo rijden enzo. Het zou dan om sóchtends gaan maar mn moeder gaat niet een kwartier daar heen rijden en dan weer kwartier terug om dan om 8 uur weer op haar werk te zijn. Daarom mijn oplossing of die wel goed is? Tong uitsteken

Als ze hooi 's ochtends hooi voeren is het toch een kleine moeite om jou paard even die emmer met biks te geven? (en al zou het bij 100 paarden zijn, is het ook niet erg toch? als ze emmer klaar staat is het zo gedaan)

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 22:10

Lisjuh87 schreef:
Bij ons voor het hooi geven hoeven ze niet de stal in...

Ja maar ze moeten toch het hooi over de deur gooien? dan kunnen ze toch net zo makkelijk een bakje voer neergooien? Hoeft niet eens in de voerbak hoor, bij mij krijgen ze allemaal van de grond te eten, voerbakken doe ik niet aan
Citaat:
en ja er is bij osn een ochtend ronde maar dan moet je zelf erin mee doen en aangezien wij niet dichtbij stal wonen en mijn moeder om 8 uur op de werk moet zijn werkt dat gewoon niet en in de spits terug sta je sochtends nog een haldf uur in de file.

Maar ik neem aan dat die ochtend ronde zo gaat als ik beschreef in mijn reactie? Samen met stalgenoten en ja, dan moet je er wel aan mee doen, das logisch maar als er 20 paarden in die ronde zitten ben je dus ook maar 1x per 20 dagen aan de beurt, wat is het probleem dan Verward Misschien kan je een brommertje kopen dat je niet meer afhankelijk bent van je moeder?

Citaat:
en hij krijgt geen 3 kilo in 1x hij krijgt smiddags 1 kilo en dan savonds na het rijden 2 (wel voldoende tijd ertussen)

Ik bedoel ook niet in 1x maar in een hele korte periode (volgens mij schreef ik dat ook hoor) wat noem jij voldoende tijd er tussen, als jij na het rijden de laatste ronde voert, rond 21.00uur is dat schreef je geloof ik, dan krijgt hij de volgende dag pas smiddags om een uur of 4 zijn eerste voer voor die dag? daar zit wel 16 uur tussen! en dan krijgt hij binnen 5 uur tijd rond de 3 kg binnen, dat is vragen om maagproblemen, dat is alles wat ik bedoel, niet om aan te vallen maar om je te helpen/advies te geven.

Citaat:
en ik ga al helemaal geen andere stal zoeken ik hoef geen manege en hier staat hij 7 uur per dag in zijn eigen kudde dus ik ga dit hem echt niet ontnemen door op een stal te zetten waar hij amper buiten komt.

Dat hoor je mij ook niet zeggen, ik trek alleen een stal in twijfel waar smorgens niet gevoerd wordt, je mag ook iets minder aggressief reageren hoor, we proberen hier volgens mij allemaal een oplossing te bedenken voor jouw omdat jij erom vraagt!

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 22:30

Ik ken de stal zelf ook Knipoog
maar ze voeren het hooi voor de stal, de boxen hebben een opening tot aan de grond, zodat het paard buiten de box kan eten... dus ze rijden er met een karretje langs en gooien zo het hooi ervoor Knipoog

ik denk dat het probleem niet zozeer in het voer ligt, maar ook zin zijn vacht..

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 23:00

Sorry brommertje kopen? het is een kwartier over de snelweg dan ben ik een uur sochtends onderweg ik moet ook naar school.

De paarden hebben trouwens de hele dag door eten sochtends hooi overdag wei, 4 uur bix dan hooi dan rijd ik en dan krijgt hij om 8/9 uur nog van ons voer en daarna zn overige hooi ik weet niet maar mijn paard heeft altijd savonds voer bijgekregen bij de vorige eigenaar hoefde hij niet te werken en kreeg hij 1 kilo erbij bij mij werkt hij en krijgt hij nu dus 2 kilo erbij dit gaat zo al een jaar en hij leeft nog steeds we hebben het wel rustig opgebouwd. Maagproblemen krijgt hij eerder van de wei sochtends...ok als een paard zoveel krijgt als hij niet hoeft te werken dan is het gigantisch veel maar als een paard 6 dagen in de week werkt denk ik niet als je het rustig hebt opgebouwd...

In inderdaad hooi gooien ze niet in de stal maar voor de stal...

Ik wil gewoon een oplossing eventueel ander voer waarvan minder nodig is of wat dan ook. Ik heb mijn situatie verteld en die kan niet gewijzigd worden...iedereen valt me gelijk aan...ik zoek een oplossing indeze situatie neit in een andere...maar ik laat hem nu gewoon meer hooi geven en sávonds 1,5 kilo sportbrok en een half sport muesli erbij dat is al minder als 2,5 kilo (Hij krijgt al best lang 2 kilo savonds dus daar is hij al aangewend) in ieder geval en eventueel de hals een stuk scheren als ik iemand daarvoor kan vinden en hij dan echt geen deken nodig heeft (eerst ff info erover zoeken)

Ik denk trouwens dat iedereen gewoon ook uit eigen mening schrijgt volgens mij is er geen goede manier van voeren, iedereen voert verschillend naar mijn mening en denk dat het gewoon gewenning van paarden is...heb in iedergeval wel een paar goede tips gekregen...bedankt daarvoor

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 23:03

denk echt dat je het misschien niet in het voer moet zoeken maar toch in de vacht, paarden worden daar wat lomer van, en omdat ze hun warmnte niet goed kwijt kunnen verbuiken ze meer energie en kan het heel goed dat ze wat afvallen...

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 23:03

T@nj@ schreef:
Dat hoor je mij ook niet zeggen, ik trek alleen een stal in twijfel waar smorgens niet gevoerd wordt, je mag ook iets minder aggressief reageren hoor, we proberen hier volgens mij allemaal een oplossing te bedenken voor jouw omdat jij erom vraagt!

Ja maar ik heb mijn situatie uitgelegt en jullie gaan allemaal andere situaties aangeven waar ik niet inzit...en dat komt nogal aanvallend over van dat ik me paard niet goed verzorg enzo...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 23:10

Okee , even alles op een rijtje Lachen

Je traint je paard nu behoorlijk zwaar , hij krijgt s'ochtends alleen een pluk hooi , gaat dan op een weinig voedzame wei , krijgt eind v/d middag 1 kilo biks van stal , later ga je rijden en geef je hem nog eens 1 kilo van je eigen sportbrok / halve kilo bio-biks / halve kilo muesli.

Nu vind je die laatste voerbeurt eigenlijk teveel in 1 keer , en je paard is toch nog best een beetje futloos af en toe.

Ik zie dan een paar opties :

- toch 's ochtends voeren
- training aanpassen
- beter voer geven

Als je paard 's ochtends een deel van zijn krachtvoer krijgt zou dat VEEL beter voor het dier zijn.

Zelf ernaartoe elke ochtend is dus geen optie , en van stal uit doen ze het ook niet , okee , dat kan ik begrijpen Lachen

Maar ik vind wel dat je het erg makkelijk wegwuift om het gewoon met dat groepje stalgenoten te doen , dat 's ochtends voeren.

Dat kan toch prima ?

Als je met meer dan 15 man bent die allemaal hun paard 's ochtends voer willen geven , dan gaat er elke dag iemand anders er in de ochtend naartoe neem ik aan. Als jij ook mee gaat doen met die toerbeurt , krijgt jou paard dus elke ochtend van iemand het voer dat jij de avond daarvoor vast klaarzet , super toch ? OK dan!

In ruil daarvoor moet je zelf af en toe ook een keertje er naartoe 's ochtends om al die paarden een keer hun voer te geven.

Met 14 man totaal hoef je al maar 1 x in de 2 weken er naartoe in de ochtend , dat is toch wel te overzien zeker ? Verward

Zijn het nog meer mensen dan hoef je NOG minder vaak ! Lachen

Dat moet best te regelen zijn vind ik....

Hebben jullie dat er toch niet voor over dan kun je wellicht nog op een andere manier afspreken met mensen van die voergroep dat ze ook jouw paard zijn maaltje geven , wellicht kun je wat terug doen 's avonds , bijvoorbeeld even een zweetdekentje afdoen ofzo bij bepaalde paarden , en dat die mensen dan in ruil jouw paard 's ochtends ook wat geven ?

Wees creatief ! Dan valt er vast wel wat te regelen

Gaat dit allemaal niks worden dan zou je eigenlijk eens moeten kijken naar WAT je precies voert.

Het dier krijgt nu 3 kilo op een dag...is dat wel nodig ??

Als je een kwalitatief hoogwaardiger voer zou geven heb je wellicht ZAT aan 1,5 kilo per dag , en is hij daardoor nog frisser ook

Is het niet mogelijk om de kilo simpele biks van stal te vervangen door een goeie sportbrok ? Dat je die in een emmertje klaarzet ? Lachen

Sowieso moet je eigenlijk al meer hooi zien te regelen zodat hij 's nachts ook lekker door kan knagen... en staan ze op stro in de stal wat hij ook kan eten ?

Ook vraag ik me af hoeveel je dat paard precies laat doen , overdrijf je het een beetje en ben je gewoon wat aan het rondrijden voor een leuk B-proefje dan zie ik ook niet waarom hij erg veel voer nodig zou hebben , tenzij het dus een simpel en weinig voedzaam voer is dat hij krijgt....

Als je echt bijna elke dag hard traint dan doe je misschien toch echt teveel zoals Dees al zegt.

Daardoor kan je paard het natuurlijk een beetje zat worden , is dat de reden dat hij wat slomig uit de hoek komt....

Of je laat hem gewoonweg te hard en te vaak werken , is dat wel nodig dan ?

Het scheelt nogal of je 2-3 keer in de week een klein uurtje dressuurdingetjes oefent en tussendoor lekker naar buiten gaat en wat andere dingen doet , of dat je 5-6 keer in de week anderhalf uur volop geconcentreerd met je paard in het zweet aan het werken bent , met veel draf en galop....

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 23:16

En dat is weer niet wat ik bedoel.
Ik kijk alleen naar de situatie en begrijp best dat je de regels op je stal niet kan wijzigen, daar kan jij niets aan doen dat ze niet voeren in de ochtend (ik blijf het vreemd vinden)
Maar bedenk nou eens wat ik zei, hij staat 16 uur zonder krachtvoer en dan binnen 5 uur tijd krijgt hij 2.5 kilo is het nu? en dan zou je het misschien naar 3kg willen zetten.

De hoeveelheid is helemaal het probleem ook niet maar de spreiding van het voer, ook al wordt hij al jaren zo gevoerd, blijkbaar is er toch iets wat niet helemaal lekker zit.

Nog even over die ochtend ronde, als je één van je stalgenoten een bedrag per maand betaald, willen ze je paard dan niet in de voerronde meenemen? Wordt ook op veel stallen gedaan, misschien ook een oplossing?

Ik heb het er dus echt niet over dat jij je paard niet goed verzorgt, je bent toch op zoek naar een oplossing? Dat is dus goed, je ziet een probleem en probeert daar een oplossing voor te vinden, klasse!
Maar probeer dan wel iets verder te denken dan alleen maar: ik kan niet anders en hij wordt al zo lang zo gevoerd en is nog steeds niet dood.
Hij hoeft nl. helemaal niet dood te gaan als hij ergens een probleem mee heeft maar goed, dat weet je zelf ook best wel.

Hij staat 7 uur per dag op het land, perfect OK dan! maar ik las geloof ik wel dat er niet veel meer op staat?(kan het mis hebben hoor) Krijgen ze dan ook nog hooi op het land? anders staat hij die 7 uur te hongeren en ook daar zou hij problemen mee kunnen krijgen.

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 00:02

Ja ze staan 7 uur te hongeren tja ook al 8 jaar zo met 100 paarden us daar zit het prbleem niet. Al die 100 paarden staan zo...en ja hij staat op stro...

En dat hij slomig uit de hoek komt komt doordat hij erg zweet door zijn wintervacht en dus die goede stoffen kwijtraakt daarom krijgt hij nu ook na het rijden energie herstelend supplement dat krijg hij dus niet dus na het zweten werd de enegerie niet terug op peil gebracht dus daaraan zou het kunnen liggen....de grootste kans is dat het aan zn wintervacht licht vandaar dat ik optie scheren ga proberen op de hals/borst zodat hij nog zonder deken kan staan.

En ja hij staat op stro dus hij kan altijd wat eten en ik heb nu ook gezegt dat hij meer hooi moet krijgen...en 1x in de week sochtends naar stal het is gewoon geen optie door de reistijd en de spits waar je telkens in komt en omdat er elke ochtend iemand anders voert van de ochtend groep kun je moeilijk 1 iemand vinden die sochtends voor geld wil komen voeren omdat er elke dag iemand achter komt...ik ga mezelf nu ook niet mee verdedigen want zo gaat het al tientallen jaren daar op stal en al die 100 paarden wordne ook zo gevoerd (uitgehongerd op wei 7 uur in de winter) en dat soort dingen...de situatie is gewoon zo en ik ben erg tevreden over die stal en al die 100 andere vast ook anders zouden ze al weg zijn geweest.

Vorig jaar winter heeft hij ook zo gestaan alleen iets minder voer en minder hard getraint omdat wij hem net hadden. Nu train ik meer dus krijgt hij 1 kilo meer voer savonds lijkt me redelijk dus grote kans dat het door zijn wintervacht/zweten komt...vandaar nu dat suplement om die energie weer bij te stellen als hij heeft gezweet...hij krijgt hiervoor elektocyten ofzowiets met stoffen die ze verliezen met zweten zodat die na het rijden weer wordne hersteld...die herstellen langzamer zonder dat spul dus miosschien heeft hij daar de dag erna last van waardoor ie slomig is....kan allemaal ik sluit niks uit daarom ga ik een paar dingen proberen..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 00:11

Probeer nu eerst eens uit te zoeken hoeveel man er bij toerbeurt 's ochtends voeren , dan zou je meteen weten hoe vaak jij aan de beurt zou zijn als je mee zou doen. Misschien is het maar 1 keer in de 2 of 3 weken , komop zeg dat kan vast wel toch Lachen

Als hij erg veel zweet omdat je zo hard traint , kun je ook je training wat aanpassen wellicht. Om je paard voor een simpel wedstrijdje klaar te maken hoef je hem nu echt niet bijna elke dag zo in het zweet te werken , veel stappen , wat figuurtjes in draf , 5 rondjes in galop met hier en daar een volte...meer hoef je in principe niet te doen Lachen

En zorg dan bvb. dus ook dat hij ipv de 1,5 kg rommeltjes van waarschijnlijk huismerk-biks/biobrok (wat is dat eigenlijk , waarom voer je dat ? Lachen / muesli (welke soort ? ) gewoon wat anders krijgt.

Dus stoppen met die 1,5 kilo rommeltjes en daarvoor in de plaats 1 goeie complete uitgebalanceerde kracht-brok geven waarvan je minder hoeft te voeren om er zat power en goede stofjes in te stoppen... als je met 1 kg goed voer er net zoveel instopt als met 2,5 kilo rommeltjes dan is dat beter voor je paard , beter voor je bestaande voerschema en uiteindelijk ook niet slechter voor je portemonnee waarschijnlijk..zal wel wat duurder zijn maar scheelt toch aanzienlijk in aantallen zakken voer die je jaarlijks moet halen , ook nooit verkeerd

Beetje flauw maar ik kan het niet laten :

Overigens dat het al 8 jaar goed gaat met 100 paarden zegt niks natuurlijk , die beesten vallen immers niet meteen dood neer als het niet helemaal goed gaat qua voer Clown

Je kunt zelf ook wel de hele dag alleen chips en koekjes eten , dat is absoluut niet gezond (weet je zelf ook Knipoog ) maar je valt toch echt niet zomaar bewusteloos neer hoor Tong uitsteken

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 00:18

Lisjuh is niet van plan om haar dagelijkse routine op de behoeften van haar paard aan te passen, klaarblijkelijk is dit topic dus alleen maar bedoeld om OF op cde pensionstalling te foeteren, OF onze goedkeuring op haar voederoplossing te vragen.

Het is duidelijk dat het nu niet helemaal goed gaat, maar als anders voeren, scheren, zelf meer energie erin stoppen of anders trainen helemaal geen opties zijn.... Hoe dacht je dan zelf Lisjuh, het probleem van je paard op te lossen Verward

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 05:59

Dees schreef:
Lisjuh is niet van plan om haar dagelijkse routine op de behoeften van haar paard aan te passen, klaarblijkelijk is dit topic dus alleen maar bedoeld om OF op cde pensionstalling te foeteren, OF onze goedkeuring op haar voederoplossing te vragen.

Het is duidelijk dat het nu niet helemaal goed gaat, maar als anders voeren, scheren, zelf meer energie erin stoppen of anders trainen helemaal geen opties zijn.... Hoe dacht je dan zelf Lisjuh, het probleem van je paard op te lossen Verward

Waar slaat dit op Ik zeg toch dat ik waarschijnlijk ga scheren dat was een goede tip en ook meer hooi was een goede tip dus doe astjeblieft niet zo malloot! Het is niet het probleem van me paard het is het probleem dat ik het eng vind 2,5 kilo in 1x aan me paard te geven! IK foeter de pensionstalling helemaal niet dat doen jullie hier hoor Verward En wil geen goedkeuring op mijn voederlossing ik wil andere tips voor in deze situatie! Ja en natuurlijk is alleen jou voerschema goed dat geloof ik graag hoor Verward

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 06:05

pmarena schreef:
Probeer nu eerst eens uit te zoeken hoeveel man er bij toerbeurt 's ochtends voeren , dan zou je meteen weten hoe vaak jij aan de beurt zou zijn als je mee zou doen. Misschien is het maar 1 keer in de 2 of 3 weken , komop zeg dat kan vast wel toch Lachen

Als hij erg veel zweet omdat je zo hard traint , kun je ook je training wat aanpassen wellicht. Om je paard voor een simpel wedstrijdje klaar te maken hoef je hem nu echt niet bijna elke dag zo in het zweet te werken , veel stappen , wat figuurtjes in draf , 5 rondjes in galop met hier en daar een volte...meer hoef je in principe niet te doen Lachen

En zorg dan bvb. dus ook dat hij ipv de 1,5 kg rommeltjes van waarschijnlijk huismerk-biks/biobrok (wat is dat eigenlijk , waarom voer je dat ? Lachen / muesli (welke soort ? ) gewoon wat anders krijgt.

Dus stoppen met die 1,5 kilo rommeltjes en daarvoor in de plaats 1 goeie complete uitgebalanceerde kracht-brok geven waarvan je minder hoeft te voeren om er zat power en goede stofjes in te stoppen... als je met 1 kg goed voer er net zoveel instopt als met 2,5 kilo rommeltjes dan is dat beter voor je paard , beter voor je bestaande voerschema en uiteindelijk ook niet slechter voor je portemonnee waarschijnlijk..zal wel wat duurder zijn maar scheelt toch aanzienlijk in aantallen zakken voer die je jaarlijks moet halen , ook nooit verkeerd

Beetje flauw maar ik kan het niet laten :

Overigens dat het al 8 jaar goed gaat met 100 paarden zegt niks natuurlijk , die beesten vallen immers niet meteen dood neer als het niet helemaal goed gaat qua voer Clown

Je kunt zelf ook wel de hele dag alleen chips en koekjes eten , dat is absoluut niet gezond (weet je zelf ook Knipoog ) maar je valt toch echt niet zomaar bewusteloos neer hoor Tong uitsteken

Dat kan niet ik kan mijn moeder moeilijk gaan dwingen sochtends om 6 uur naar stal te gaan!

Nee dit kan niet minder zo kom ik niet eens in de B Mijn paard is 7 jaar koetspaard geweest dus gaklop leert hij op die manier nooit hij gooit alsmaar zn hoofd in de lucht en dat soort dingen en met deze training gaat hij aanzienelijk vooruit! En ik rijd meestal maar een half uur dus en dat zweet dat komt grotendeels door zijn wintervacht!

Mijn paard krijgt geen huismerk voer astjeblieft he daar w2eet jij niks van af dus trek dan niet zulke conclusies! en dat bio brok voer ik omdat mijn moeder dat zonodig wil ik heb niet alleen zeggenschap daarover! Maar dat is er nu ook uitgeschapt dus Boos! Dus echt iedereen op bokt kan zo reageren ik wil alleen een oplossing ik wil niet gelijkt de grond in geboord worden hoor Boos!
Laatst bijgewerkt door Lisjuh87 op 06-12-04 06:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 06:08

Citaat:

Dus mijn paard zal er ook niet dood aan gaan Boos! JULLIE KENNEN ME PAARD NIET EENS ik vroeg om tips ik hoef niet gelijk aangevallen te worden! Iedereen heeft een ander voerschema en zo is het altijd bij ons op stal gegaan dus apart dat er dan wel 100 paarden staan dan he die tevreden klant zijn! Laat maar ik zet al nooit meer vragen op bokt iedereen kan alleen maar commenttaar leveren en dat heb ik nu zelf ondervonden...typisch bokt weer Verward
[/quote]

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 07:24

Lisjuh : jammer dat je zulke korte teentjes hebt , ik val je totaal niet aan , probeer je te helpen om een oplossing te vinden voor die 2,5 kilo voer in 1 keer die je zelf te veel vindt , geef wat suggesties hoe je ervoor kan zorgen dat je dat niet hoeft te voeren.

Ik vind het nu prima met je als je zo gaat reageren , toedeledokie en nog veel plezier met je paard Lachen

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 07:48

Hij krijgt nu meer hooi en ik ga in 2 weken afbouwen naar 1 kilo sportbrok en een halve kilo sport muesli eventueel dan een halve kilo gewoon bix nog bijvoeren als hij erg invalt door de schrale wei...

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 10:03

Nou Lisjuh, nog 1 laatste reactie van mij en dan stop ik er mee want blijkbaar weet je het allemaal wel en wij willen je alleen maar aanvallen en de grond in boren Verward
Ik heb niet gezegt dat jij je paard uithongerd, ik zei alleen maar dat hij 7 uur op het land staat en ik dácht dat je had geschreven dat er niet veel gras meer stond, dan staat hij 7 uur te hongeren, daarmee zeg ik helemaal niet dat jij je paard uithongerd ik vraag alleen of ze ook hooi bijgevoerd krijgen op het land, hele normale vraag maar een antwoord krijg ik niet.

Ik vraag mij ook af waarom je een paard hebt? Status? Je wil niet smorgens naar je paard want o o het is zoooo ver rijden en moedertje staat dan in de file, heb er dan ook zelf iets voor over en zet óf je paard dichter bij huis óf schaf een goedkoop brommertje aan of zo.
Sjongejonge zeg, ik ben jaren lang om 4 uur mijn bed uit gekomen om mijn paarden te voeren en ja, ik moest daar heel wat kilometers voor rijden én om 6 uur op mijn werk zijn.
Ik ben niet de enige, er zijn ontzettend veel mensen die dit doen.
Hiermee wil ik dus NIET zeggen (voordat je het wéér verkeerd opvat) dat jij dat ook maar moet doen maar trek slechts een vergelijking.

Pmarena geeft hier ook wat voorbeelden om JOUW TE HELPEN en je bekt ook haar af.
Weet je wat, geluk met je paard, je komt er wel uit he, blijkbaar wil je niet geholpen worden Doei, doei

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 10:39

Ik denk wel dat lisjuh geholpen wil worden Knipoog maar dat het vooral aan praktische mogelijkheden ontbreekt.
Het stalbeleid is moeilijk te wijzigen. Dat is nu eenmaal zo. Het is dan de kunst om met zo weinig mogelijk middelen een goed mogelijk resultaat te bereiken.
Ik denk niet zozeer dat het een probleem is dat neelke 7 jaar koetspaard is geweest, maar dat hij 7 jaar eigenlijk nooit getraind is en dat hij ook een aantal jaren zeer slecht gevoerd is. Waar hij vandaan komt was de brok nog slechter dan slechter en het kuil vergelijkbaar met een hap snot. Ik kan me bij hem heel goed voorstellen dat hij in zijn opbouw veel tekorten heeft gehad om zijn lijf goed op te bouwen. Dus zou het niet zo kunnen zijn dat hij nu alles wat hij binnenkrijgt gebruikt voor opbouw van zijn lijf ipv onderhoud Verward Dit zou dan betekenen dat hij bij een beetje inspanning al te korten heeft qua voeding.

@ lisjuh neem de tips ter harte (en dat doe je ook wel Knipoog )
zoals het scheren, hool, lucerne, avondmaal opsplitsen in 2 wat kleinere porties voor en na het rijden, eventueel iemand die hem ergens op de dag nog kan voorzien van wat extra voer.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 10:50

En accepteer wellicht dat dit paard nooit goed zal gaan galopperen.
Als ik bovenstaande zo eens lees, denk ik dat ik het toch wreed vind om een dergelijk paard zo te kwellen om hem die galop maar erin te rijden...voor een B proef?
Als je het ooit redt, dan nog, ga je stranden in de L maximaal...dus waarom al die kosten en moeite... meisje, ga gewoon genieten van het paard en van de dingen die het paard wel makkelijk kan. Bespaar je de teleurstelling van de dressuursport; je paard is niet geschikt. Die 5 a 6 keer per week hard trainen voor een B proefje is echt absurd....

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 11:07

Ik vind dat hij sowiso veel meer hooi moet hebben.
Bij mij is de laatste voerbeurt( hooi) om 10 uur s'avonds. Bij hun om half 5?

2,5 is erg veel in een keer, maar je geeft zelf al aan dat het niet anders kan...

Als ik in jouw schoenen stond, had ik met spoed een andere stal gezocht.
Maar goed, zo ben ik. Knipoog

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 11:14

Ik ben zelf met Lucien begonnen toen hij 8 was. De galop kende hij toen ook nog niet en hij had altijd voor de wagen gelopen. Toen ik met hem begon had hij 0,0 conditie. In de eerste jaren reed ik hem erg veel. Pas na ongeveer 2 jaar kon hij de galop een beetje fatsoenlijk. In deze eerste jaren van intensieve training heeft hij nooit meer gekregen dan 2 kg prestatiebrok en 1/2 pak hooi per dag.
Uiteindelijk moest ik hem door tijdgebrek minder gaan rijden. Het voer werd iets aangepast, maar niet veel. (1/2 kg minder). En Lucien kreeg ineens veel meer energie. Hij hield de lessen beter vol en pakte nieuwe dingen iets makkelijker op. Ik trainde in deze periode 2 à 3 maal per week dressuur. En de rest van de tijd reed ik buiten. Ik reed ca 4 keer per week.

De tip om je training aan te passen vind ik daarom een heel goede tip. Friezen hebben er vaak eerder last van dat ze het opgeven of van een slechter uithoudingsvermogen. Die van mij wil ook wel hard lopen (en dit volhouden) op een buitenrit, maar in de rijbaan is het ineens een heel ander verhaal. Zorg voor veel afwisseling in je training en de intensiteit van je training.

Verder vind ik dat jouw paard voldoende zou moeten hebben aan het krachtvoer dat hij krijgt. Een paard is gemaakt om ruwvoer te verteren. Dus geef hem gewoon meer hooi als hij niet genoeg krijgt.