shetlandermaat

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 00:09

Hoezo maar Shetlanders.

Ik heb er ook twee en ze hebben bijna net zo veel verzorging en aandacht nodig als paarden hoor.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 00:20

Cissie kennende was het een grapje. Lachen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 00:25

Oh oke. Sorry voor de felle reactie dan. Hihi.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 10:32

Ik ga even heel serieus reageren.

Te groot bestaat imo niet, te zwaar wel.
Het is natuurlijk geen pan als je zelf mee kan lopen met je shet als je erop zit, aan jouw de keus maar, ik weet niet hoe oud jullie zijn?
Misschien groei je nog? In de pubertijd worden de meeste meiden ook nog een stuk zwaarder (hoeft natuurlijk niet) en dan heb je een probleem, zit je met 2 shetten die net zo veel kosten als een groot paard maar waar je niet meer op kan rijden en dan? Worden dat dan Shetjes voor de worst?

Ik vind overigens 60kg al te zwaar voor een Shet, ze kunnen het wel hebben maar ik vind het niet verantwoord, af en toe een rondje stappen okay maar buitenritten maken?
Je bent dus eigenlijk nu al te zwaar voor een Shetje, zou er niet aan beginnen als ik jullie was en gewoon nog even lekker doorsparen voor die Haflingers, die zijn ook niet zo vreselijk duur en dat zijn hele leuke paardjes waar je veel meer aan hebt

Ninla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 11:37

T@nj@ geef ik eigelijk wel gelijk, ik zou dan ook doorsparen voor die haffies Lachen

desi_verona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 11:49

ja daar ben ik het ook mee eens, spaar door voor de haffies, het is zo jammer voor de shetten en voor jullie als jullie er over een jaar niet meer oppassen...

en trouwens, 'over een jaar', persoonlijk vind ik jullie nu al te groot en te zwaar. 170 cm op een shet? sorry maar dat vind ik echt niet staan hoor, en jullie zijn ook zeker te zwaar om op een normale manier zonder dat het te veel kracht van je pony kost een buitenrit te maken...
Laatst bijgewerkt door desi_verona op 05-12-04 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 11:50

Of een Fjord, zijn ook heeele leuke dieren om buiten mee te rijden (en meer, zijn net als Haffies lekker veelzijdig )

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 12:13

Of het 'niet staat' is puur persoonlijk en maar wat je zelf wil, het is meer het gewicht wat mij tegenstaat, een bosrit is niet even een rondje stappen.......
Maar ik ben bang dat we de TS niet meer in dit topic terug zien, blijkbaar is dit niet wat ze wil horen......?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 14:19

Dat denk ik ook T@nj@.

Een pony/paard is ook niet iets wat je zo maat even aanschaft en dat willen sommige mensen nog wel eens vergeten.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 14:21

Neem anders een lease-pony of paard, dat lijkt met een betere oplossing!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 14:22

Ja dat is ook wel een goed idee. Kan je zien dat er aardig wat kosten aan verbonden zijn zonder dat het paard daaronder kan lijden

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 17:50

Geen shet nemen.
Je kan dat wel samen rijden maar meer dan een kwartiertje stappen op een grote maat shetlander is niet echt eerlijk voor de pony, zeker niet een leuke lange buitenrit maken.
Een leuke fjord/haf/ stevigvuilnisbakkie zonder papieren of iets speciaals (dressuur, goed springen ed) kun je voor een euro of 1000 kopen en dan heb je een leuk recreatiepaardje.
Je zegt dat je nu 300 hebt per te kopen paard, wacht een half jaartje, spaar geld op van de stalling en neem een baantje, dan kun je over een half jaar twee pony's kopen waar je de rest van je leven op kunt rijden.

Kimpjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 19:10

geen schet kopen, gewoon ik ben 1.67 en ik vindt mij maar net goed passen op mijn paardje van 1.58 dus ik zou ofwel een paardje van 1.60 kopen of een hafje of fjordje of tinker, ijslander een heel sterke, vrij grote pony-paardje

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 19:38

Annelies je kan je toch wel voorstellen dat mensen zich zorgen gaan maken over de verzorgen e.d. van de shetjes. Ik heb zelf ook twee shetjes en ben heb ze gekocht toen ik ook al veel te groot was. Ik heb bewust voor shetjes gekozen. Je moet gewoon niet voor zulke kleine pony's kiezen als je wilt rijden. Ik zal ook wel een keer op mijn pony stappen als hij zadelmak is maar dan gewoon om een keer op mijn pony gezeten te hebben en niet om mee te gaan rijden.

Als je bewust een keuze maakt voor shetjes dan weet je ook dat je er niet mee kan rijden.

Sasjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 21:21

Ik heb een mini-shetland veulen, en k ben zelf 1.70, en dan ben je écht te groot voor een shet, neem dan een fjord ofzow

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 21:48

annelies15"]
ik wil heus nog wel reageren hoor ik was vandaag niet thuis 't spijt me zeer >;) maarja ik denk niet dat jullie veel kunnen zeggen over wat ik wel en niet heb enz want jullie weten de rest van het verhaal niet en ik wou gewoon weten of ik met mijn maat nog kon rijden enz. nou niet dus dat weet ik nu maar dat betekend niet dat ik dan die shetjes niet meteen wil want 't lijkt me evengoed hartstikke leuk maargoed ik weet t nu ga nou niet meer reageren op ik ken t niet betalen blablabla want daar hoeven jullie je niet mee te bemoeien, dat zit echt wel goed en dat was ook helemaal niet waarover de topic ging
[/quote]

Ja je zegt zelf dat je maar tot een bepaald bedrag kan aanschaffen, ben ik niet over begonnen hoor Frusty :

[quote="annelies15"]
pff laat maar
het aanschaffen kan tot 300 dus en daarna hebben we per maand voldoende voor een stalling want we hebben al geinformeerd maar ik weet nu genoeg
[/quote]

Waarom sparen jullie dan niet gewoon door voor 2 Haffies of Fjordjes of een ander leuk ras waar je alles mee kan?
Het ging jullie toch om het samen rijden?, dat maak ik hier wel uit op:

[quote="annelies15 schreef:
we wouden eerst een haflinger o.i.d maar dan kunnen we niet samen rijden en omdat 't ons 1e eige paardje wordt lijkt me ook verstandiger om eerst een shet te nemen en dan kunnen we er ook 2 kopen en samen rijden Lachen

Ik denk dus dat het helemaal niet verstandig is eerst 2 shetjes te kopen, maar goed, je zegt zelf dat je niet meer gaat reageren dus Doei, doei

pollytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 22:28

Ik ben 160 lang ben 49 kilo en me pony is een shet& welsch en hij is 110 hoog of ik daar mee kan rijden nee dus. Een rondje stappen hoog uit ik huur een leuke haflinger erbij nu. Die is veel groter. Doe dat gewoon ook

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 22:31

naar mijn idee kan jij makkelijk op je pony hoor pollytje, alleen TS is 60kg, en dat is heel wat anders

pollytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 22:43

Ja dat snap ik ook wel stef maar vind het zo zielig omdat het gewoon klein is.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 22:49

Klein? Hij is 110cm en jij bent 160.....
Kan me niet voorstellen dat dat nou zo'n vertekend beeld geeft (tenzij de pony heel smal is)

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 22:54

een shetlander kan tot 50 kilo iedere dag met gemak meezeulen. maar daar boven word het te zwaar voor hem om veel te rijden, ik ben nu ook 55 kilo en rijd op mijn 'shet' (kruising, 1.10) nog maar héél weinig, omdat ik vind dat ik te zwaar voor hem ben, ook al is hij groter dan een normale shet en gekruisd met andere rassen om hem sportiever te maken, hij heeft daardoor maar dunne pootjes en vind het dus zwaar genoeg voor hem. maar soms crossen we nog een stukje(men ook met hem).

ik raad dus aan om geen shetlander te nemen, want jullie zijn te zwaar ervoor.
als je 300 per pony kan betalen heb je al 600 bij elkaar. daarvan kun je best een leuke B of C pony vuilnisbak kopen(moet je wel ff zoeken vaak). daar pas je dan al beter op(wel dan een breder gebouwde kopen, want zo'n iel welshje is ook niks qua gewicht.. )

pollytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 23:03

stef schreef:
Klein? Hij is 110cm en jij bent 160.....
Kan me niet voorstellen dat dat nou zo'n vertekend beeld geeft (tenzij de pony heel smal is)

echt dik is hij niet maar goed ik stap er alleen even op voor een rondje voor de rest rij ik de haflinger

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 23:12

Ik vind het ronduit idioot dat je denkt een paard wel te kunnen betalen als je al niet 'maar een beetje meer' kan neer tellen voor een haf ipv een shet.
Denk je dat de veeartsrekening met een shet laag zou zijn? En wat wil je die pony dan geven, groentesoep?