kuilgras of hooi?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

inib

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 21:04

Oja mijn paarden kunnen onbeperkt kuil eten, het ligt voor hun stal dus ze eten als ze dat willen de hele dag, de eerste paar dagen blijven ze eten maar dit is gauw over, vandaag was ik bij een hengstenhouder naar een nieuw paard kijken en zag dat ze daar ook de kuil gewoon voor de loopstallen hadden liggen, de paarden konden onbeperkt eten, als een hengstenhouder dit al doet kan het nooit echt slecht zijn.

Carola_de_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 21:56

het hoeft ook niet altijd zo te zijn dat ik kuil meer eiwit zit dan in hooi, dat is van een heleboel zaken afhankelijk

EquineNature

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 22:04

Bedankt allemaal voor jullie info!
Veel nuttige tips!

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 13:14

inib: je kan toch je hooi natmaken? (wel verlies je dan wat vitaminen etc volgens mij).. en gegarandeerd dat je geen hoestende paarden hebt..

we voeren (ik en zohra) naar mijn weten al eiwit arm krachtvoer..

het probleem wat we hebben, is dat de paarden nu ze niet meer op het land kunnen, veel op stal staan of in de bak. In de bak gaan ze zich vervelen en graven kuilen en of vallen elkaar aan (dit is opzich niet zo erg, maar wel als je echt een sjaggo paard hebt staan dat tot bloedens toe bijt, en een pony die het zich niet kan permiteren een trap te krijgen omdat het anders einde verhaal is. (Grofweg gezegd).
geven we ze kuil in de bak, en ze gaan daarna op stal krijgen ze dikke benen..

hooi is wat dat betreft denk ik een oplossing: ze kunnen er veel van eten, vervelen zich niet, en ze hebben minder last van dikke benen.. of zie ik dit nu verkeerd?

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 19:34

hmm, nog even een vraagje.. is hooi goedkoper of duurder dan kuil?

inib

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 17:21

muiszje: hooi nat maken is een optie maar je krijgt er een allemachtige smeerbende van, zeker als je in de stal voert, bij ons hebben we lage muurtjes dus het ruwvoer ligt buiten de stal, ze kunnen het niet vertrappen en eten alles op, het scheelt ook aanzienlijk in de kosten, van dikke ben heb ik nog nooit geen last gehad en als ze er genoeg uitkomen heb je daar ook geen last van.

harmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 21:08

hooi is duurder dan kuil, in verhouding. Als je nl doorrekent, dan heb je minder brokken nodig in combinatie met kuil, dan in combinatie met hooi. Dat scheelt dus in de portemonnee. Dat is dan ook de reden dat boeren, handelaren, hengstenhouders enz. kuil voeren. Het bespaart brokken, dus geld. Maar paardendarmen zijn zo gemaakt dat ze veel ruwvoer nodig hebben. Daar wordt vaak aan voorbij gegaan in het financiele plaatje. Hooi kun je veel meer geven dan kuil, dus beter voor de darmen. Bovendien is kuil al voorverteerd eten, het begint te verteren als het ingepakt wordt, omdat het niet gedroogd is. In mijn ogen vergif voor paarden, maar paarden kunnen ons dat zo slecht laten merken. Mijn paard krijgt geen kuil meer. Alleen hooi en granenmix. Ook geen biks, is naar mijn idee ook veel te vol met troep.

inib

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 14:18

Alicantino, je zegt dat het geld bespaart omdat ze er minder van nodig hebben, misschien wel maar je gaat voorbij aan het feit dat de meeste paarden 1 of 2 keer daags een plakje hooi krijgen als ze geluk hebben want veel stallen voeren 3 X daags krachtvoer en 1 X daags een plakje hooi, dit weet ik uit eigen ervaring, waar blijf je dan met je verhaal dat het goedkoper is, naar mijn idee krijgen ze dan nog minder dan dat je onbeperkt kuil voer (goede kuil)

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 14:19

Ik ben echt voor hooi...lekker veel van kunnen geven, hebben ze wat te doen en niet zo veel eiwit als kuilgras

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 14:26

Ik ben ook voor hooi, kuilgras vind k teveel risico. Bij ons zijn de paarden best vaak aan de diarree omdat het kuilgras dan weer jonger is dan de vorige baal, het verschilt zo verschrikkelijk per baal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 16:07

als ik mijn paarden hooi geef laten ze het liggen eeten ze gewoon niet op..
maar ik denk dat ze een beetje verwent zijn..ze staan overdag de heledag op het land en kunne lekekr gras eten en als ze op stal komen krijgen ze een pluk kuil gras maar ze worden nu een beetje te dik dus voer ik hooi met kuil er over heen omdat ze het anders niet op eten..gekke paarden!

harmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 21:54

inib; ik begrijp je redenatie niet. Als er toch drie keer daags brokken gegeven wordt en eens per dag een plakje hooi, dan krijgt een paard ook veel te weinig ruwvoer. Veel paardenhouders vervangen dan de brokken door kuilvoer, dus dan is er helemaal geen sprake meer van hooi. Als je dus kuilvoer i.p.v hooi gaat geven, geven de meeste paardenhouders minder brok om het eiwit teveel in kuilvoer te compenseren. Dat scheelt dan dus brokken en is daarom goedkoper dan hooi. Natuurlijk zijn er ook vele paardenhouders die het anders doen. En wat is goede kuil? Ik weet dat er heel veel verschillende meningen zijn, zelfs in de vakbladen zijn de kenners er niet over uit. Ik heb nog nooit een paard gehad welke goed functioneerde op kuil. De één kreeg er subiet een eiwitvergiftiging van en megadikke benen, de ander een leverontsteking door gifstoffen. Voor mij reden genoeg om te kiezen voor probleemloos hooi.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 10:47

wij voeren krachtvoer met heel weinig eiwitten naar verhouding,
omdat de paarden niet meer op het land kunnen staan ze overdag in de bak, en word ze plukken kuil toegegooid om de zoveel tijd. Het probleem is, is dat we ze eigenlijk meer willen geven, verspreid over de dag, maar dat kan nu niet omdat 2 van de 4 paarden (eigenlijk 3) er ontzettende dikke benen van krijgt. daarom was dit topic gestart. Het kosten plaatje is voor een mede stalgenoot nog een tegen, maar hij is de enige.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 12:52

ik voer kuil maar geen nat kuil en mijn paarden vinden het erg lekker en hebben nog nooit last gehad van dikke benen..ik geef ze ook niet super veel er van maar mijn paarden kunnen zich de heledag bewegen ze staan namelijk over dag op het land en sávonds in een erg ruime box.

Katinka175

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 15:00

Bij ons werd jarenlang kuil gevoerd.. Een van onze merries werd steeds om de zoveel tijd ziek en had erg veel last van eiwitbultjes. Gelukkig zijn we toen overgegaan op hooi: nergens meer last van. En ze hebben -gelukkig- ook iets minder energie. Vooral lekker in de winter, als ze al zo fris zijn Lachen
Onze ruin werd er alleen wel ietsjes magerder van, en je moet dus inderdaad wat meer bijvoeren.

Morgan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 16:36

haha ik heb geen keus die van mij halen hun neus op voor hooi Bloos
dus voer ik kuil maar ze staan ook buiten dus beweging zat Haha!
ik heb de balen in folie en betaal 6.50 per baal en doe daar 2 dagen mee (best duur maar in folie is altijd duur)

inib

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 19:13

Alicantino, ik snap je reactie maar ga maar eens een beetje rondkijken op maneges en stallen, zelfs in Deurne krijgen de paarden maar een keer daags een plakje hooi en dat noemt zich dan een beroepsopleiding, ik heb mijn paard een half jaar aan een leerling van me uitgeleend en ik was blij dat hij elke zes weken thuis kwam want hij zag er niet uit. Iedereen moet voor zichzelf afwegen wat het beste voor zijn paard is maar de mijne krijgen 's morgens 1,5 kilo brok en 's avonds 1,5 kilo muesli en overdag onbeperkt kuil, ikm doe dit al 30 jaar en heb nog nooit, met geen enkel paard last gehad met kuil ( als het goede kuil is)