Wie is er gaan kijken na schieten bij slager?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 19:32

gijsenkim schreef:
Een dood paard zien is niet zo erg, echt niet.

als het je eigen paard is is het wel eng hoor !! je ziet je lieveling daar levensloos liggen en dat is vind ik best eng !

ace1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 19:43

Tja het een vind dit en het ander vind dat. Persoonlijk gezegt vind ik de slacht nogal een nare gedachte komt misschien ook door die negatieve verhalen die ik gehoord heb.

DanielleJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 19:51

Ik wist niet eens dat je kon kijken als ie dood was !:o
Ik weet niet of ik het zou doen. Aan de ene kant niet, maar aan de andere kant weet je dan inderdaad zeker dat je paard dood is en niet wordt doorverkocht...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 20:03

Als ik mijn paard weg zou brengen zou ik wel zeker willen weten dat hij echt dood is. Of ik het zelf kan weet ik niet. Dat hangt denk ik ook van de situatie af. Als het heel plotseling gebeurd denk ik dat ik er meer moeite mee heb dan waneer een paard echt 'op' is.

Een dood paard zien is niet eng ofzo. Maar het feit dat het JOU paard geweest is is erger.
Ik heb het nu mee gemaakt dat een van m'n verzorgpony's verdronken is en dat een van mijn merries haar veulentje verworpen is. Dat 'ding' wat daar ligt heeft imo ook al niet zo veel meer met jou paard te maken. Zelfs met dat veulentje(als je het al zo zou kunnen noemen) had ik er meer mee toen het nog in mama's buik zat dan toen dat zielige hoopje daar lag.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 20:21

shana schreef:
als het je eigen paard is is het wel eng hoor !! je ziet je lieveling daar levensloos liggen en dat is vind ik best eng !

been there done that.......... is niet eng. Ik kreeg een heel vredig goed gevoel over me

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 20:27

mijn vader is er ook bijgebleven. ze hadden het paard na het schot opgetakeld aan zo'n hangding met het hoofd naar beneden. M'n vader zei dat het dan pas echt opvalt, hoe groot zo'n paard dan wel niet is.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 20:28

Heeft je vader wel gelijk in Haha! Haha! Haha!

Ooit wel een een recht op zn achterbenen staand paard tegenover je gehad....... zelfde verhaal.... dan zijn ze pas echt groot

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 20:29

Ik zou er denk ik wel graag bij willen zijn als ik mijn paardje, zou moeten laten schieten. Op een of andere manier, om gerustig te stelen ed, en toch naar laatste rustplaats te laten brengen. Maar dat zeg ik nu misschien wel, maar misschien denk ik er op het andere moment wel heel anders over. Maar ik zou het wel graag thuis laten doen, wordt je paard ook altijd opgegeten als je het naar de slacht brengt?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 20:45

Nee meeste paarden gaan in honden en kattevoer

gyzmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 20:51

Ik zou mijn paard dus niet laten afschieten.
Hoe dan ook, ik vind zelf dat ik het verplicht ben aan mijn paard om er tot het einde bij te blijven. Hij is er ook jaar na jaar voor mij geweest dus moet ik op dat moment van zijn leven er ook zijn voor hem.

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 20:53

shana schreef:
ik heb mijn paard een spuitje laten geven en ze heeft er niets van gevoeld ! eerst kreeg ze een kalmerende spuit en dan de fatale injectie , mijn paard viel neer en ze was dood ! het ging echt heel snel !!

ik heb gehoord dat ze bij dat kalmerende spuitje gaan tegenstribbelen omdat ze het voelen geeft me een naar idee

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 20:55

Ik ben toen nog wel naar mijn dode paard wezen kijken nadat die overleden was tijdens een operatie.
Het was eigenlijk de laatste hoop, maar helaas is het dus niet gelukt.
Achteraf was ik eigenlijk zooo blij dat het zo gegaan is. Mijn paard is toen tijdens de narcose overleden, en hoefde toen niet afgemaakt te worden.
Ze hadden haar naderhand in een stal gelegd die gebruikt wordt om paarden bij te laten komen. Het was ook net of ze lag te slapen..
Heb zo wel heel mooi afscheid kunnen nemen..
Ik weet niet of ik het aan zou kunnen om mijn paard zo af te zien schieten, ik denk eigenlijk dat ik iemand anders zou sturen, ik denk dat ik er 's nachts van wakker zou liggen namelijk, mezelf kennende. Met een paard van een ander zou ik niet zoveel problemen hebben, maar met dit dier waar ik zo'n band mee heb wel...
Ik heb het wel bij koeien en varkens zien gebeuren, en dat gaat eigenlijk heel netjes. Ze worden eerst heel snel "verdoofd" door het schot of de elektrode, en vervolgens worden ze gedood door de halssnede.
Het gaat zo ontzettend snel dat ze echt niets voelen..

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 20:57

nee hoor ! mijn paard was heel rustig en het is zeer snel en vredig gegaan ! ik was bij haar en heb haar vastgehouden , het moment dat ze valt is eng , maar ik was bij haar en ze heeft geen moment ongerust geweest ! het is echt heel snel gegaan !

ik vind persoonlijk dit de diervriendelijkste oplossing , je paard is thuis in zijn eigen omgeving , haar baasje is er bij en ze beseffen er niets van !

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 21:27

Ik heb al meerdere paarden en ponys's zien sterven. Elke keer als ze sterven voelt het of er ook een klein deel van mij sterft. Ik ben een hele emotionele persoon dus ik leef hier enorm in mee en trek het me ook erg aan. Mijn eigen pony is op 12 jarige leeftijd tijdens het dollen in de wei zo dood neergevallen. Ze is overleden aan een hartstilstand. Op de Fjordenpaardenfokkerij heb ik meerdere paarden zien sterven of gevonden toen ze overleden waren. Van een pasgeborden veulen, een doodziek veulentje tot een echte oudje. Dit ging mij echt niet ik de koude kleren zitten. Twee weken geleden heb ik een pony zien sterven door het eten van St. Jacobskruiskruid. Het arme beestje heeft 1,5 dag geleden, doordat de dierenarts een verkeerde diagnose heeft gesteld. Dit was echt verschikkelijk. Ik ben bij haar geweest en nadat ze was overleden ben in ingestort. Ik persoonlijk ga nooit een van mijn paarden af laten schieten of slachten. Ik hoop dat er snel een paardencrematorium komt in Nederland. Mochten ze toch voor de tijd komen te overlijden dan laat ik ze net als mijn pony ophalen en vernietigen. Dit klinkt vreemd, maar zo weet ik zeker dat ze niet in bepaalde produkten worden verwerkt.

Wentos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 18:05

gijsenkim schreef:
Een dood paard zien is niet zo erg, echt niet.

Ik weet dat het opzich niet zo erg is,(of niet zo erg, tuurlijk is het verschrikkelijk om je paardje te moeten verliezen, maar om het maar even zo te noemen..) heb het pas meegemaakt, maar het idee dat ze schieten en vooral het doorsnijden van de keel vind ik een verschrikkelijk naar idee. Ik ben blij dat mijn paardje niet meer naar de slacht mocht, dus dat we die keuze niet hadden.

Wentos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 18:10

rossebol schreef:
ik heb gehoord dat ze bij dat kalmerende spuitje gaan tegenstribbelen omdat ze het voelen geeft me een naar idee

Ze stribbelen niet tegen om het spuitje, een paard wil gewoon niet omvallen, probeert te blijven staan. Ten minste dat was bij mijn pony zo, dat is wel zielig om te zien, je denkt bij jezelf van meis, ga maar liggen, het heeft geen zin om te vechten.. Verdrietig

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 18:12

Tja dat is dus voor ieder persoonlijk. Ik vind het een vreselijk idee dat het dode paard langs de weg ligt (natuurlijk altijd in de regen) dat het opgegrepen wordt door een hele grote grijper en dan achter in de vrachtwagen op alle andere kadavers wordt gelegd....

Een dood paard zien is nooit leuk natuurlijk, ik persoonlijk heb er geen "last " van

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 18:15

gijsenkim schreef:
been there done that.......... is niet eng. Ik kreeg een heel vredig goed gevoel over me

Ik denk dat ik het toch ook niet bij Kawa kan zien
Als het niet anders is, dan is het niet anders, maar als ik zou mogen kiezen, zou ik het niet willen zien.

Een paard van een ander vind ik wat anders, niet leuk, maar wel wat anders.

Maar goed, opgebaarde mensen, daar ga ik liever ook niet kijken als het niet hoeft.
Andere mensen juist weer wel.

Ieder zijn manier van afscheid.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 18:22

Een dood dier zien is indd niet eng of zielig o.id. Een dier pijn zien lijden is veel erger. Dus ja, als het dan dood is kan ik er vrede mee hebben.
Een dier hebben zien lijden vergeet ik nooit meer en dat staat dan ook op mijn netvlies gebrand.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 18:46

Gelukkig nog nooit voor die keuze gestaan, maar ik zou vragen of iemand anders kijkt of ze dood is. Ik heb een keer bij iemand die opgebaard was gelegen, en ik had liever het beeld gehouden van wat ik had. Sindsdien kijk ik ook niet meer bij mensen die ik lief had.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 18:58

Toen mijn pony doodging was ik daar niet bij want hij was gestald bij het veterinair centrum. We zijn toen gaan kijken en toen lag hij al onder het zeil. *krijgt weer tranen in haar ogen* Nouja zeil weggehaald en ik heb er nog best lang bij gezeten. Hij was nog warm dus het leek net of hij sliep. De dierenarts Peter v Ooijen deed of hij het ook echt heel erg vond (weet niet of dat ook zo was) maarja het zal ook wel een zielig beeld geweest zijn zo'n meisje huilend bij haar dode pony Knipoog Ik ben toen alleen 's avonds weer bij hem teruggegaan en toen was hij steenkoud en hard, dat was echt erg. Maar ik zou altijd mijn dode paard willen zien en aaien want dan besef je beter dat hij dood is misschien.
Bij de slager zou ik hem dus daarna ook nog willen zien (op de grond, NIET aan de haak) maar ik zou NIKS van het schot willen horen laat staan zien want dan stort ik samen met hem in denk ik.

mariel49

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 22:03

Ik ben blij dat mensen die hun paard door omstandigheden het leven moeten laten beëindigen, bij hun paard blijven , om er zeker van te zijn dat ze niet verhandeld worden of op transport gaan naar Italië of elders . Of ze dan geschoten of via euthenasie in de halsvena , het is allebei vervelend, persoonlijk geef ik voorkeur aan schieten, en het steken is zover ik het heb gezien niet bij de keel maar overgang onderhals/borst.
het steken moet nu eenmaal, om het hart te laten stoppen. Het paard voelt dat steken niet meer. Dit moet dan ook snel gebeuren na het schieten.

nella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 23:07

Mijn verzorgpony hebben ze twee jaar geleden ook naar de slacht gebracht, hij was chronisch hoefbevangen..
Het was niet m'n eigen pony dus had er verder ook niets over te zeggen, anders had ik hem waarschijnlijk inlaten slapen..

Ben die bewuste dag de hele tijd bij de pony geweest en heb hem de trailer in geleidt.. Leek net of hij voelde wat hem te komen stond. Dat gevoel en het afscheid zal ik werkelijk nooit vergeten..

Heb er nog serieus over nagedacht om met hem mee te gaan naar het slachthuis maar dit werd me toch te emotioneel.. Was bang dat ik het beeld van m'n pony die neergeschoten wordt en omvalt nooit meer uit m'n gedachten zou kunnen krijgen..
Ik ben achteraf ook blij om dat ik niet mee ben gegaan, denk dat ik anders die knal nog in m'n hoofd zou hebben met bijbehorend beeld Huilen

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 23:11

Amethyst schreef:
Een dood dier zien is indd niet eng of zielig o.id. Een dier pijn zien lijden is veel erger. Dus ja, als het dan dood is kan ik er vrede mee hebben.
Een dier hebben zien lijden vergeet ik nooit meer en dat staat dan ook op mijn netvlies gebrand.

Ben ik het mee eens

Voor mij gevoel gaat dat ook op, een dood paard is niet leuk maar niet vreselijk zoals bij een doodziek paard of een paard wat erge pijn heeft daar kan ik wel slaploze nachten van hebben.

Ik heb mijn pony dood gezien net als mn pony daarvoor, verdrietig om haar dood dat wel maar ik kan er gelukkig goed tegen en het is ook niet prettig als je paard dood langs de weg ligt, zeer zekers niet.
Gelukkig liggen over het algemeen niet lang langs de weg, ik heb dr die dag een paar keer "verzorgt" toen ze daar lag, beetje geborsteld en viezigheid uit dr ogen gehaald.
D'r maantjes gekamt en tegen d'r aan zitten praten, d'r geaait Verdrietig enzo. Slaat natuurlijk nergens op want ze is dood maar ik heb er voor mezelf veel aan gehad dat ze nog 1 dagje langs de weg bij ons heeft gelegen , dat dit heel verschillend is per persoon weet ik, mn moeder bv kon er moeilijk tegen en had ze het liefst gelijk laten ophalen. Scheve mond

Of ik bij mn paard zou gaan kijken nadat hij geschoten is bijn de slachterij weet ik niet, ik zal mijn paard nooit naar de slager brengen dus in die situatie zal ik niet komen.
Het lijkt me best moeilijk om je paard te zien hangen met een schotwond in het hoofd, waarschijnlijk zal ik dat niet doen.
zou er geen andere optie zijn dan naar de slachterij, dan zou ik zeker weten mn paard aan de hand mee naar binnen nemen en er bij blijven tijdens het schieten, niet omdat ik dat zelf prettig vind, in tegendeel het lijkt me ondezettend erg, maar voor het paard zelf wel zo prettig ik zou hem proberen gerust te stellen.
Mezelf kennende kan ik heel kalm blijven op dat moment, pas als ik buiten ben zal ik emotioneel worden Verdrietig

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 00:16

Het idee is wel eng maar ik zou denk wel gaan kijken...zeker om te kijken of ie wel echt dood is...