voltige zonder en rijden met cap

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 00:36

Er zijn al heel veel topics hierover geweest dus laten we deze beperken tot voltige.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 00:41

Jazeker.
Dat doe ik bij deze.

Mocht de KNHS die regel bij de Z-dressuur tóch doorvoeren dan ben ik van plan om het tot de hoogste instantie aan te vechten om het dan OOK voor de voltige te laten verplichten.......

lizjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 01:25

voltige zie ik als turnen op een paard, dit lijkt mij onmogelijk met cap. Het brengt wat meer risico's mee. Ik ben nog niet echt uit mijn standpunt. Ik denk dat ze een cap moeten uitvinden van stevig dun materiaal waar je alle bewegingen mee kan doen.

Useful

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 12:35

Ik weet het eigenlijk ook niet..
Maar heeeeeel af en toe ongeveer 2/5 x per jaar Doe ik voltige en dan rijd ik ook zonder cap.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 12:45

Het argument dat je er vanuit gaat dat je je paard ook wel onder controle hebt is zwak. Elk paard kan een stap opzij doen. Maar een voltigepaard, bijgetzet en aan de longe... niet zo snel. en nogmaals, je doet het niet alleen, dus iemand kan je ook nog eens opvangen of uit een benarde situatie halen. Ik denk dat ze daar vanuit gaan en bovendien hoort hoofdbescherming niet bij een turnsport, al kun je daar nog zulke linke vallen maken.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 12:47

Onder het argument dat het in de weg zit is onzin, een cap vind ik mij ook niet bepaald charmant staan en in de zomer kan het behoorlijk warm zijn en je kapsel kan verknald worden!!! Maar in de dressuur ga je er ook vanuit dat je je paard onder controle hebt, maar rijden met cap voor onvoorziene dingen waarvan ze kunnen schkken, die dingen kunnen ook met voltige gebeuren. En daarbij kan ik denk ik een bok beter opvangen onder het zadel, als dat ik op zijn rug sta ofzo.

maxxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 12:58

Phynix schreef:
Onder het argument dat het in de weg zit is onzin, een cap vind ik mij ook niet bepaald charmant staan en in de zomer kan het behoorlijk warm zijn en je kapsel kan verknald worden!!! Maar in de dressuur ga je er ook vanuit dat je je paard onder controle hebt, maar rijden met cap voor onvoorziene dingen waarvan ze kunnen schkken, die dingen kunnen ook met voltige gebeuren. En daarbij kan ik denk ik een bok beter opvangen onder het zadel, als dat ik op zijn rug sta ofzo.

Ga maar is proberen te voltigeren met cap.. zit dus egt wel in de weg ( spreek uit eigen ervaring). een bok kun je beter onder het zasdel opvangen is waar, maar voltige paarden zijn redelijk mak en bokken niet zomaar ( anders is het geen goed voltige paard).. als je staat, bokt een paard niet hoor, alleen als jij hem pijn doet.. tuurlijk hbe je paarden die schrikken ook bij voltige, maar de 2 handvaten zijn wel een heel goed red-middel en als je staat en je paard bokt gaat een beetje ervaren voltigeur meteen naar beneden en je zit weer meteen. Voor de kleinere voltigeurs heb je oefeningen waarbij ze bijna heel de tijd de singel vast kunnen houden.. en als je valt kon je echt bijna altijd op je kont of voeten terecht of iets anders maar hoofd echt nooit!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 12:58

Maar jij hebt geen singel met handgrepen op je paard.(sloeg op reactie boven die van jou)
Verder ik denk dat ze gewoon naar de statistieken kijken,. hoofdletsel komt nu eenmaal heel veel voor in de paardensport, vandaar dat de cap is ingevoerd en nu de helm. Bij voltige komt het blijkbaar niet of nauwelijks voor. Want hoofdbescherming wordt ingevoerd als er veel hoofdletsel is, zoals bv ook in de wielersport.

DeBje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 13:02

Verschil tussen voltige en gewoon paardrijden is vooral dat jij als voltigeur niet op het paard hoeft te letten. Natuurlijk let je wel op dat je het paard niet hindert etc. maar voor de rest zorgt de longeur dat het voltigepaard rustig op de cirkel loopt. Als voltigeur ben je dus helemaal met je eigen lichaam bezig, hierdoor ben je veel beter in staat om bij een evenwichtsverlies van het paard af te springen of de handvaten vast te pakken.
als tijdens paardrijden je paard ergens van schrikt of om een andere reden opeens gek begint te doen, moet je zowel om je paard als om jezelf denken hierdoor kom je vaak ongelukkiger te val.

Verder is het dragen van een cap bij voltige onmogelijk, oefeningen als koprollen / schouderstanden etc. Ook bij oefeningen in de groepskur lijkt het mij erg pijnlijk als 1 van de kleine meisjes die ik omhoog til een cap opheeft waarmee ze tegen je armen of benen aanbonkt, ook voor het paard lijkt het me niet zo vriendelijk als de voltigeurs een hard ding op hun hoofd hebben.

Verder vind ik het erg sneu dat mensen die bang zijn dat ze hun hoedje voor een cap in moeten ruilen hier opeens andere takken van de sport bij gaan betrekken, sporten waar ze zelf blijkbaar geen verstand van hebben, anders zouden zij wel in zien dat het neit mogelijk is.

DeBje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 13:03

Oh en als je paard bokt als je erop staat spring je er gewoon af en sta je op je voeten op de grond. Misschien kun je beter een topic maken over schoeisel van voltigeurs, want enkels zijn het grootste probleem

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 13:09

Excuses dat ik in de eerste reactie de longeur voltigeur heb genoemd Bloos!
Was ook maar net wakker.. Knipoog

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 13:09

Kijk, mij maakt het ook verder niet uit, doe allemaal lekker waar je zin in hebt, kan me alleen in de gedachte-gang vinden.
En dat een cap in de weg zit snap ik ook wel, vind het alleen geen argument om het niet te verplichten. Zeg maar een 'luxe-argument'.
En ja, van die makke paarden ervoor, in de dressuur gaan we er ook vanuit dat ze mak zijn, maar goed, blijven dieren.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 13:18

Nogmaals, ik denk dat ze gewoon naar de statestieken kijken. Hoeveel hoofdletsel voorkomt bij voltige , nou, niet of nauwelijks, terwijl er in de paardensport toch wel doden vallen en mensen in coma raken en DAAROM is de cap ingevoerd. Als ze ook bij de voltige gaan vallen (de doden, en gewonden aan het hoofd), word hoofdbescherming daar ook heus wel ingevoerd.
Verder is een voltigeur handiger in het verlaten van het paard...

DeBje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 13:29

Lusitana schreef:
Nogmaals, ik denk dat ze gewoon naar de statestieken kijken. Hoeveel hoofdletsel voorkomt bij voltige , nou, niet of nauwelijks, terwijl er in de paardensport toch wel doden vallen en mensen in coma raken en DAAROM is de cap ingevoerd. Als ze ook bij de voltige gaan vallen (de doden, en gewonden aan het hoofd), word hoofdbescherming daar ook heus wel ingevoerd.
Verder is een voltigeur handiger in het verlaten van het paard...

OK dan!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 14:13

merrieveulen schreef:
jemig! wat flauw! die mensen hebben toch wel genoeg ervaring en zijn oud genoeg om daar zelf over te beslissen? vind ik zonde van het hele dressuurplaatje....

wat is flauw?

Ragne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 14:23

Uit P&S mei 2004 over het rondje voltigeren:

Citaat:
Het viel de bezoekers op dat geen enkele voltigeur een cap op had. Rob de Bruin wist dat goed te praten. “Voltigeurs zijn soepele vallers. De meeste blessures zitten in de knieën en bij de gewrichten, maar niet bij het hoofd. Een cap heeft bij voltige weinig zin”. In Duitsland is de cap bij voltige evenmin verplicht. Ilonka Homberg: “Caps doen zelfs eerder kwaad dan goed bij het voltigeren. Wanneer kinderen met meerderen tegelijk op een paard zitten kunnen ze met caps elkaar beschadigen in een val”. Elsbeth Rekker voegde daar nog aan toe dat je niet gauw op je hoofd valt omdat je benen niet vastzitten bij voltige. Daarnaast heb je natuurlijk nog de longeur, die kan proberen te voorkomen dat het paard gekke sprongen maakt.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 14:24

denk dat ze bedoeld dat ze het dressuurhoedje willen afschaffen

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 14:28

Apollo schreef:
met turnen hoef je toch ook geen cap op...

met turnen heb je toch niet te maken met een levend dier die kan schrikken, struikelen enz...

Kazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 14:43

Er zijn best een aantal argumenten te verzinnen waarom je bij voltige ook een cap op zou moeten hebben, maar als dat zou worden ingevoerd, ben ik bang dat het voltigeren snel ophoudt. Het gaat tenslotte om turnen op een paard, in een elegant turnpakje. Een cap of helm op ziet er niet uit en zit compleet in de weg, en zou alleen kunnen bij de hele simpele basis-oefeningen.

Argumenten om wel een cap te dragen, zijn hiervoor al genoemd (veiligheid), argumenten om het niet te doen zijn ook al genoemd. Ik vind de belangrijkste:
- de meeste blessures bij voltige zijn enkel- en knieblessures
- bij turnen (vergelijkbare sport) draag je ook geen helm
- de meeste voltigepaarden zijn rustiger en betrouwbaarder dan een jong springpaard
- het ziet er gewoon niet uit
- je kunt niet meer voltigeren, er zijn dan nog maar weinig oefeningen mogelijk
- als je valt bij voltige, land je 9 van de 10 keer op je voeten

Kortom: als het dragen van een cap bij voltige wordt ingevoerd, dan kunnen wij wel met onze wedstrijd-teams stoppen, want we kunnen dan niks meer doen.

Kazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 14:45

Phynix schreef:
, in de dressuur gaan we er ook vanuit dat ze mak zijn, maar goed, blijven dieren.

Ik denk dat een top-dressuurpaard echt niet "mak" is, zelf vrij heet, anders zou hij nooit voldoende drang naar voren hebben om bepaalde oefeningen te doen.

Daarmee wil ik niet zeggen dat voltige-paarden slome sukkels zijn, die van ons in ieder geval zeker niet. Maar het is wel een feit dat ze, zodra er een voltigeur op zit, meteen veel rustiger worden.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 16:16

als we overal een punt van gaan maken, ga dan zitten op de bank en kom er nooit meer van af, Lachen pas wel op met doorliggen. Haha!
Denk dat er heus wel is over nagedacht, wel of geen cap.
Het is maar waar we ons deze keer druk over maken. Bloos
De meeste oefeningen worden toch op een nep paard uitgevoert, zodra de oefening op dat nep ding onder controle is, dan gaan ze over op het echte paard. Denk ook wel dat het vallen en opstaan geoefend word. Haha!

SweetTinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 18:30

merrieveulen schreef:
zowiezo bieden caps geen bescherming tegen nekletsel. het werkt alleen als je bijv. op een steen ofzo valt. je hebt dan geen gat in je hoofd maar in je cap. het beschermt ook tegen hersenschuddingen. ik heb nog gewoon een ouderwetse zwarte cap met fluweel. hij past perfect en ik heb geen kinbandje oid nodig. ik ben in 13 jaar tijd trouwens ook nog nooit op mijn hoofd gevallen oid. het risico dat je op je hoofd valt is relatief klein

Je moet een beetje uitkijken met deze uitspraken, het lijkt dan wel of je argumenten tégen de cap gebruikt (voor dressuur en spring dan he). Jij bent misschien nog nooit op je hoofd gevallen, maar genoeg anderen wel. En die hebben het zonder cap met hun leven moeten bekopen. Ik viel ook niet op mijn hoofds toen ik een half jaar geleden een ongeluk had... nee ik voel op mijn rug maar klapte wel met mijn hoofd daarna op de betonnen grond... Zonder cap op, had ik dit waarschijnlijk niet eens meer kunnen typen.

Paardrijden is gewoon risicovol, zo ook voltige, maar voltige met een cap zie ik nog niet gebeuren... ZOals al eerder gezegd werd, is dit niet echt te vergelijken... Ongelukken kunnen altijd gebeuren... Maar noem me eens iets op wat helemaal veilig is? Zelfs een eindje wandelen kan al je dood betekenen... Knipoog

figora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 18:39

maxxie schreef:
nou ik voltigeer ook, maar bij voltige is het zo wie zo hel onhandig om een cap op te hebbe je doet bij voorbeel oefeningen waarbij je op je schouder leunt en dan zit een cap ook best wel in de weg.. ook is het zo dat meestal als je valt je niet op je hoofd terecht komt natuurlijk kan het wel zo zijn maar ik hbe het nog nooit meegemaakt of gehoord. ook als je met elkaar oefenigen doet waarbij je over elkaars hoofd heen moet springen bijv.. heb je wel weer meer sprongkracht nodig om er over heen te komen. Ook vind ik persoonlijk paardrijden veel gevaarlijker.. de meeste voltige paarden zijn niet zo schrik achtig en ze lopen regelmatig op een volte waardoor het voor de voltigeur makkelijker is als je valt goed te vallen. BIj dressuur&spring wedstrijden zie je veel vaker ongelukken dan bij voltige.. ik heb in de jaren 1x iets ernstig meegemaakt en veder nog niks.. maar dat was een been en niet eens een hoofd of nek..

Ben jij toevallig Carola? Zo ja, hoe gaat het met Prix D'or?

maxxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 20:23

nee ik ben niemand van Den Helder maar volgens mij gaat het al weer wat beter met hem ( je bedoeld toch met zijn rug?) veder wete ik er niks vanaf.

figora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 20:28

maxxie schreef:
nee ik ben niemand van Den Helder maar volgens mij gaat het al weer wat beter met hem ( je bedoeld toch met zijn rug?) veder wete ik er niks vanaf.

Ook, maar ook in het algemeen.. ik ben namelijk zijn vorige eigenaresse Lachen