Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Phynix schreef:Onder het argument dat het in de weg zit is onzin, een cap vind ik mij ook niet bepaald charmant staan en in de zomer kan het behoorlijk warm zijn en je kapsel kan verknald worden!!! Maar in de dressuur ga je er ook vanuit dat je je paard onder controle hebt, maar rijden met cap voor onvoorziene dingen waarvan ze kunnen schkken, die dingen kunnen ook met voltige gebeuren. En daarbij kan ik denk ik een bok beter opvangen onder het zadel, als dat ik op zijn rug sta ofzo.
Lusitana schreef:Nogmaals, ik denk dat ze gewoon naar de statestieken kijken. Hoeveel hoofdletsel voorkomt bij voltige , nou, niet of nauwelijks, terwijl er in de paardensport toch wel doden vallen en mensen in coma raken en DAAROM is de cap ingevoerd. Als ze ook bij de voltige gaan vallen (de doden, en gewonden aan het hoofd), word hoofdbescherming daar ook heus wel ingevoerd.
Verder is een voltigeur handiger in het verlaten van het paard...
Citaat:Het viel de bezoekers op dat geen enkele voltigeur een cap op had. Rob de Bruin wist dat goed te praten. “Voltigeurs zijn soepele vallers. De meeste blessures zitten in de knieën en bij de gewrichten, maar niet bij het hoofd. Een cap heeft bij voltige weinig zin”. In Duitsland is de cap bij voltige evenmin verplicht. Ilonka Homberg: “Caps doen zelfs eerder kwaad dan goed bij het voltigeren. Wanneer kinderen met meerderen tegelijk op een paard zitten kunnen ze met caps elkaar beschadigen in een val”. Elsbeth Rekker voegde daar nog aan toe dat je niet gauw op je hoofd valt omdat je benen niet vastzitten bij voltige. Daarnaast heb je natuurlijk nog de longeur, die kan proberen te voorkomen dat het paard gekke sprongen maakt.
Phynix schreef:, in de dressuur gaan we er ook vanuit dat ze mak zijn, maar goed, blijven dieren.
pas wel op met doorliggen.
merrieveulen schreef:zowiezo bieden caps geen bescherming tegen nekletsel. het werkt alleen als je bijv. op een steen ofzo valt. je hebt dan geen gat in je hoofd maar in je cap. het beschermt ook tegen hersenschuddingen. ik heb nog gewoon een ouderwetse zwarte cap met fluweel. hij past perfect en ik heb geen kinbandje oid nodig. ik ben in 13 jaar tijd trouwens ook nog nooit op mijn hoofd gevallen oid. het risico dat je op je hoofd valt is relatief klein
maxxie schreef:nou ik voltigeer ook, maar bij voltige is het zo wie zo hel onhandig om een cap op te hebbe je doet bij voorbeel oefeningen waarbij je op je schouder leunt en dan zit een cap ook best wel in de weg.. ook is het zo dat meestal als je valt je niet op je hoofd terecht komt natuurlijk kan het wel zo zijn maar ik hbe het nog nooit meegemaakt of gehoord. ook als je met elkaar oefenigen doet waarbij je over elkaars hoofd heen moet springen bijv.. heb je wel weer meer sprongkracht nodig om er over heen te komen. Ook vind ik persoonlijk paardrijden veel gevaarlijker.. de meeste voltige paarden zijn niet zo schrik achtig en ze lopen regelmatig op een volte waardoor het voor de voltigeur makkelijker is als je valt goed te vallen. BIj dressuur&spring wedstrijden zie je veel vaker ongelukken dan bij voltige.. ik heb in de jaren 1x iets ernstig meegemaakt en veder nog niks.. maar dat was een been en niet eens een hoofd of nek..