kan dit nu al?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 12:55

Citaat:
laat hem anders eens een paar meter (misschien wel meer) naar achteren lopen. Dat is de meest dominante beweging die jij kan maken

Dit was het eerste wat mijn paard heeft geleerd, zodra hij voor mij uitkwam omdraaien en achteruit laten gaan. Ik hoef me nu maar om te draaien en hem op een bepaalde (dominante Haha!) manier aan te kijken en dan vliegt hij achteruit. Als hij nu voor me uit probeert te komen doe ik trouwens alleen mijn hand opzij als waarschuwing en dat is meestal voldoende.

pferdtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 23:35

merrieveulen schreef:
pferdtje, k ben het met je eens, wees eerst de leider, dan loopt hij je zowiezo niet meer voorbij. aankijken werkt wel om te domineren, maar kan erg dreigend overkomen. doe dit alleen als je echt boos bent met een goede reden en dat wil laten merken.

Ja idd aankijken als je boos bent maar daarna hem geen blik waardig gunnen kan ook helpen. Als je constant aan het kijken bent of hij wel komt en je niet voorbij loopt dan ben je zeg maar niet de leider. Als je niet kijkt en er van uit gaat dat hij volgt en achter je blijft dan ben je de leider. dat bedoelde ik meer.

@ Brendageene Lekker is dat he! dan kan je je bewegingen ook steeds kleiner gaan maken

SanetJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 23:46

liesje_waal schreef:
Sanet:: er stond een komma tussen dus idd 1 , 7 maandjes Haha!

Hoeveel is 1,7 maanden dan? Dat ie bijna 2 maanden is..

Ik zal wel blond zijn ofzo Blond .. maar dat is dan toch nog helemaal een veulen?
Of werd er wel 1,7 jaar bedoeld???

Suusiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 23:50

Ik zie het probleem niet zo. Zou wel het zadel vervangen voor gewoon een dekje met een elastische singel ofzo. Bitje zou ik wat later mee beginnen.

Verder zou ik me bezig houden haar goed aan je te laten wennen en luisteren. Aan halstyer meelopen en de hele reutemeteut!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 23:58

pferdtje: idd!

liesje_waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-04 18:28

Sanet schreef:
Hoeveel is 1,7 maanden dan? Dat ie bijna 2 maanden is..

Ik zal wel blond zijn ofzo Blond .. maar dat is dan toch nog helemaal een veulen?
Of werd er wel 1,7 jaar bedoeld???

o bedoelde je het zo Haha! hij is 1,7 jaar sorry Bloos

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 20:13

waarom mogen paarden tegenwoordig niet meer jong zijn?

mijn mening is dat een paardje gewoon vanaf dat ie bij zn moeder weg kan, tot ie 3 jaar is lekker bij z'n leeftijds genootjes moet staan.
Nix geen hoofdstel en gelongeer, dat is helemaal nix voor zo'n jong paard.... gewoon lekker jong zijn!

ik denk niet dat je je paard gelukkig maakt door mn nu al n tuig om te doen, dit kan hij toch ook wel leren als ie 3 jaar is en uitgegroeit?
dan is de kans dat ie ouder word ook nog groter, en dan leert hij ook t beste.

mijn menig dus gewoon lekker het land op!

Ninla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 20:21

roylinde schreef:
waarom mogen paarden tegenwoordig niet meer jong zijn?

Ze vraagt toch gewoon of het kwaad kan, anders doet ze het namelijk niet reageer dan niet zo fel zeg! >;)

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 20:25

mijn jaarling is 1 jaar en 5 mnd en ik heb haar nu zo'n 3 weken en ze kan nog bijna nix Clown en dat hou ik ook zo!
heb haar nu 3x gepoetst(lees:met zachte borstel opgedroogde modder er beetje afgehaald) en 1x voorvoetjes opgetild en 3x over t erf heen7weer gewandeld en geleerd dat HO! ook echt meteen stilstaan is.

ditalles durude dus zo'n 3x 10 minuutjes verder staat ze dag&nacht buiten, overdag met 3 andere paarden en 's nachts alleen(ja met hertjes&kippen enzo)

vind het prima zo.

zou dus ook een jaarling zeker niet gaan betuigen en er teveel mee gaan tutten enzo, laat m nog lekker ff staan met 2,5 jaar ben je er nog vroeg genoeg bij!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 20:38

mijn jaarling kent al heet veel voor haar leeftijd. ik leer haar alles (tenminste, het meeste) gewoon in de wei met haar maatjes erbij. als ik in de wei kom is ze niet van me af te slaan, dus ik den niet dat ik haar daar ongelukkig mee maak hoor.... 's zomers ga ik met haar zwemmen, is ze dol op. of lekker de tuinslang erover! voetjes geven, vaststaan, druk verkeer, gewassen worden, de trailer op, ze kent het allemaal. daar heeft ze alleen maar profijt van, als ik haar alles op 3-jaige leeftijd moet leren is ze veel sterker, en heeft ze meer een eigen wil. bovendien is er nooit paniek als ze later een keer op de trailer moet oid.

in de natuur worden paarden (hengsten) op de leeftijd van plusminus 1 jaar uit de kudde gestoten door de hengst. hun individuele leerproces begint dan. op die leeftijd pikken ze dingen snel op, en zijn ze er geestelijk aan toe om de basis te leren. het is dus natuurlijk om je jaarling te stimuleren om zich geestelijk te ontwikkelen. dit kan met spelletjes en simpele oefeningen/ commando's. paarden die als jaarling al veel geleerd hebben (geprikkeld/ gestimuleerd zijn), pikken dingen ook op latere leeftijd beter op, simpelweg omdat hun hersenen al meer ontwikkeld zijn.

het lijkt mij dus niet dat het per sé nodig is om een jaarling alleen maar op het land te laten en nooit iets te vragen. natuurlijk moet je zo'n diertje niet overvragen, en heeft hij veel tijd nodig om te spelen en met andere paarden sociale vaardigheden te leren. ga dit dus ook niet in de weg staan.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 20:47

wat je wel al kunt doen, is met een simpel halstertje (!!!) buiten gaan wandelen

DIT HEEFT BIJ SOMMIGE JAARLINGEN GEN ZIN OMDAT ZE DAAR TE STERK VOOR ZIJN.. DAAROM GEBRUIK IK EEN KAPTOOM... DUS GEEN BIT ALLEEN MAR IETS STERKER VOOR OP DE NEUS..oops srry was niet bedoeling voor hoofdleeter

maar goed heb zelf nu ook een paardje van 1,7 jaar en hij kent al er veel... zoals trailers voetje ho achterwaarts, en dat soort dingen... dus de basisdingen zeg maar.. veder staat hij op de wei met een veulen dat net afgespeend is en 1 oudere veulen en een 2 jaarige en 1 oude ruin en merrie.. daar heft in ook heel veel van geleerd... in de wei loopt hij als een hondje achter me aan. enz.. ik heb hem ook als es een bitje in gehad omdat hij mee ging naar een wedstrijd en dat ging heel goed... dus ik zou zeggen kijk of je paardje er klaar voor is en wees geduldig.. maar jah dat moet je met elk paard zijn

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 21:09

hoeveel paarden heb je nu eigenlijk Lisa?? Nero, Pip, en dan deze nog erbij? Verward

On topic: het is al gezegd eigenlijk.. het heeft geen nut... je gaat er toch niet eerder wat mee doen dan dat ie 3 is...

liesje_waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 13:04

ik heb nu idd pip nero en ammon Lachen:D
en binnekort ook nog kris zijn paard voor de helft Lachen:D
ik wil er veder idd iets mee doen tot dat hij 3 is ongeveer of iets ouder
maar wil hem niet in het tuig aan het werk zetten
weet zelf ook el dat dat verkeert is
gewoon omdoen maakt niet uit zolang het maar past Lachen:D