ruiterbewijs???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Stilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 00:09

laukjefreak schreef:
@Stilla

ik snap wat je bedoeld!
ik vind ook niet dta als jij je ruiterbewijs hebt dit wil zeggen dta je echt kan rijden aanfgezien een beginner zelfs op een half-dood paard kan gaan zitten en dan er volgens de regels op rijdt heb je hem al gehaald

Dat vind ik ook. Het zegt niks. Dan zou ik eerder zeggen verplicht iedere paardeneigenaar om zijn paard WA te verzekeren.

Sandra84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 00:19

Ik heb hem 6 jaar geleden gehaald, nog steeds wel blij mee

Handig vanwege de verzekering en toen ik een keer op vakantie een paard wilde huren werd ernaar gevraagd. Verder heb ik het nog nooit hoeven laten zien ofzo. En ik rij eigenlijk nooit op de veluwe ofzo.

Ik verleng hem gewoon elke keer braaf, vind het toch wel handig om te hebben.

paardfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 11:59

Om de discussie wat duidelijker te krijgen (ook voor toekomstige toppics) krijgen jullie hier enige uitleg over het ruiterpaspoort en de cbr-diploma's.
Ruiterbewijs wordt uitgegeven door de SRR en is in sommige gebieden in NL WEL verplicht en in sommige gebieden NIET.
Voor je dus gaat buitenrijden in een gebied dat je niet kent is het handig om te informeren hoe het geregeld is.

CBR diploma's zijn ontwikkelt door de FNRS en wanneer je een CBR3 hebt staat het gelijk aan het ruiterbewijs van de SRR. Omdat de FNRS dit heeft ontwikkelt in samenwerking met de SRR is de kans groot dat het ruiterbewijs in de loop van de komende jaren gaat verdwijnen. Dit betekent echter niet dat het niets meer waard is, want je kan ruiterbewijzen die je hebt vervangen door een CBR3 diploma.

Verzekeringstechnisch zitten aan het CBR3 ook voordelen verbonden. Via de FNRS ben je nl. verzekerd (kijk bij hun site voor de voorwaarden etc.) en je kan alleen maar cbr-diploma's halen bij een FNRS ruitersportcentrum.

Begin komend jaar komt er een nieuwe site over het ruiterpaspoort en alles wat daarmee te maken heeft. Nu verwijst de link nog naar de site van de FNRS, maar hij wordt dus binnenkort zelfstandig. De link is natuurlijk dan ook ruiterpaspoort.nl.
Hierop kan je meer gaan lezen over het ruiterbewijs, cbr-diploma's en hoe alles werkt, maar zeker is wel dat het niet alleen voor ruiters met een eigen paard is. Juist ook mensen die alleen op een manege rijden kunnen een cbr-diploma gaan halen omdat die ook graag buiten willen rijden.
Oftewel, CBR wordt het nieuwe ruiterbewijs, maar voorlopig zijn ze beiden geldig. Niet overal is het nog verplicht om 1 van beide te hebben, maar het zal in de komende jaren wel verplicht gaan worden. Niet per januari 2005 dus, maar uiteindelijk wel. Wat ik schrijf is geen "verhaal" uit de media, (dit om reaktie van Ikke wat te dimmen), maar weet ik uit de eerste hand. Ik heb nl. heel intensief contact met mensen van deze organisaties en zij zijn druk in overleg over wettelijke plichten en verzekeringstechnische zaken eromheen. Verzekeraars willen zelf ook dat buiten rijden beter geregeld wordt, want ze krijgen teveel claims van mensen die onervaren op een paard naar buiten gaan en denken dat ze dat wel redden. Vaak gaat er ook niets mis, maar als er wat misgaat keert de verzekering soms niet uit. Zowel voor ruiters als verzekeraars is het dus nodig dat er plichten zijn. Voorlopig is het zo dat je beter een CBR diploma kan gaan halen dan een ruiterbewijs, want uiteindelijk zal elke ruiterbewijshouder dus toch over moeten stappen op een CBR3.

inib

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 12:24

Ik heb ook een ruiterbewijs maar heb niet eens praktijk examen gedaan, dat was toen niet nodig want ik was L dr met w.p. Ik vind wel dat de laatste jaren de eisen belachelijk streng zijn geworden en vanaf 1 jan word het nog erger want dan mag je alleen op manege,s met een certificaat examen doen,(leuk die samenwerking tussen de SRR en de FNRS) wij hebben de afgelopen jaren tegen de 200 ruiters examen laten doen en er zijn er 6 gezakt en nu krijgen we een brief dat we geen examens meer mogen doen, dat vind ik een belachelijke situatie want er zijn nog steeds maneges die goed zijn zonder dat ze aangesloten zijn bij de FNRS en de mensen die hier rijden worden er de dupe van. Gelukkig is bij ons in de buurt nergens een ruiterbewijs verplicht en zal dat ook niet zo gauw gebeuren hoop ik.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 13:43

Stilla schreef:
Dat vind ik ook. Het zegt niks. Dan zou ik eerder zeggen verplicht iedere paardeneigenaar om zijn paard WA te verzekeren.

Dat ben ik neit met je eens. Het word gejureerd door iemand met verstand
van paarden. Diegene ziet het dus ook gelijk (aan houding en dergerlijke)
of de persoon een beginner is die op ene mak paard zit, of een gevorderde
die op een moeilijk paard zit.

Ik heb hem oko gehaald en daaruit weet ik dat niet elke idioot zomaar
slaagt.
een man zat op een mak paard, maar is gezakt, doordat zijn houding
slecht was, hij kon zijn paard niet goed sturen, en de hindernis was een
ramp.
Ikzelf zat op een pittig paard, die eventjes out-of- controll was en na een
aantal bokken en steigerpogingen in volle galop op die man af ging die
aan het jureren was,.
Ik gaf mijn paard op z'n flikker en reed door. Ik had verwacht dat ik niet
zou slagen, omdat ik mijn paard niet onder controle had en omdat ik boos
op mijn paard werd.
Naderhand kreeg ik dus als enige complimentjes over hoe goed ik het had
opgelost en blablabla...

Zeker dat die man dus wel kon inschatten...
reden dat ik slaagde was dat hij aan mijn houding kon zien dat ik ervaring
genoeg had, dat ik niet zo snel in paniek zal/zou raken en het op een
goede manier zou oplossen. Verder was mijn houding erg in orde volgens
hem...

Okee, sorry voor het bullshit verhaal, maar hiermee wil ik even aantonen
dat echt niet elke beginner op een mak paard slaagt. Toch ligt het ook veel
aan de persoon die jureert!

Stilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 13:55

yvvv schreef:
Dat ben ik neit met je eens. Het word gejureerd door iemand met verstand van paarden.

...........

Toch ligt het ook veel
aan de persoon die jureert!

Hier ligt dus ook het probleem........ De ene vind jouw goed rijden: Dus je slaagd. De andere denkt dat je iets ervaring te kort komt: Je zakt.

Laat 5 verschillende mensen onafhankelijk hun mening geven over jouw rijstijl, en je krijgt 5 verschillende meningen. Welke is de juiste?

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 13:57

Ik ben wel in het bezit van een Ruiterbewijs, omdat ik zowel op manege als op paarden van het werk en van een particulier rijd.
Volgende maand krijg ik ook het ruiterpaspoort.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 14:07

Stilla schreef:
Hier ligt dus ook het probleem........ De ene vind jouw goed rijden: Dus je slaagd. De andere denkt dat je iets ervaring te kort komt: Je zakt.

Laat 5 verschillende mensen onafhankelijk hun mening geven over jouw rijstijl, en je krijgt 5 verschillende meningen. Welke is de juiste?

Ja dat is zo...Moet ik je ook gelijk in geven...
Maar het word niet door mensen gejureerd die nog nooit een paard hebben
zien lopen...

Dus mijn mening is nog steeds dat ze niet zomaar elke idioot laten slagen.
Ik weet nu bijvoorbeeld voor bijna 100% zeker dat als mijn nichtje ervoor
opgaat, dat ze jankend terugkomt.
Ze hobbelt alleen op d'r paard, doet stoer als mensen staan te kijken, maar
doet het paard 1 misstap, dan is het janken geblazen...
Nou ik weet zeker dat welke van de 5 jury's ook jureert Knipoog, ze haar allemaal
niet laten slagen!

Als ze dat wel doen, dan ben ik het met je eens, dan is het ruiterbewijs
echt zinloos Haha!

Stilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 14:36

Ik ben inderdaad met je eens dat de mensen die keuren best wel kundig zijn, en ze zullen heus wel het verschil zien tussen iemand die kan rijden, en iemand die dat niet kan.

Het komt er, denk ik, meer op neer: Waneer kun je rijden, hoe beoordeel je dat objectief? Ik denk dat dit altijd een lastig punt zal blijven.

paardfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 03:36

Het halen van een ruiterbewijs is inderdaad nog afhankelijk van een jury, dat is ook precies de reden van de samenwerking tussen de SRR en FNRS. Bij het ruiterpaspoort hoort ook een voortraject om de CBR-diploma's te kunnen halen. Om bijvoorbeeld voor CBR1 te slagen moet je minimaal 3 keer een buitenrit hebben gemaakt onder begeleiding. Die begeleiding is dus wel iemand van je eigen manege!
Pas als je 3 keer alle onderdelen voldoende scoort kan je je opgeven voor het examen waar die jury bij komt kijken. Zelfs bij dat examen is de invloed van je eigen ruitersportcentrum nog heel belangrijk. De jury beoordeelt je in principe op een aantal punten, maar bij twijfel checkt hij het bij je instructeur. Andersom ook trouwens, dus als je instructeur vind dat de jury wat te positief is dan hoort ie dat ook en heb je best kans dat je een onderdeel opnieuw moet doen.
Uiteindelijk gaat het ruiterbewijs toch helemaal verdwijnen en zal alles via de CBR diploma's gaan lopen, dus dan wordt het al minder "smaakgevoelig" dan nu.

Wat betreft dat verhaal over maneges die niet bij de FNRS aangesloten zijn...tja, tuurlijk kunnen die ook goed zijn, daar gaat het niet om. Als ik een auto koop doe ik dat alleen ook liever bij een BOVAG garage. Ik heb op een vervelende manier moeten leren, want de manege waar ik eerst reed was ook goed voor de dieren, gaf goed les, zag er netjes uit, maar toen ze een duur probleem hadden met een van die paarden bleek dat de dieren niet verzekerd waren....dat hadden ze liever wel gewild, maar er was geen geld voor. Alles ging op aan materiaal en voer.
Een FNRS manege hoeft geen topmanege te zijn, er zijn er ook zonder sterren, maar als je bij ze aangesloten bent weet je in ieder geval zeker dat er een verzekering is. Niet alleen een stuk veiliger voor de dieren, maar ook voor de ruiters. Zo'n lidmaatschap kost ze niet eens veel, en in elke branche heb je keurmerken en/of controles:
ANVR in de reiswereld, Bovag voor garages, Kema keur voor huishoudelijke aparaten, dus waarom zou een manege niet bij de fnrs zitten?

inib

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 17:07

Paardfan, je kunt simpel controleren of een manege een verzekering heeft en reken erop dat ze bij ons goed verzekerd zijn, alleen zijn er ook nog mensen die het niet eens zijn met de regels en verplichtingen die de FNRS haar bedrijven oplegt en dat lidmaatschap is toch niet goedkoop en als ze niets voor je willen doen dan zeg je dat gewoon op (zoals bij ons het geval was, er gebeurt iets en de FNRS geeft niet thuis)
En ik weet niet wat je bedoeld met een duur probleem met een paard en dan niet verzekerd, bij ons is geen een manegepaard verzekerd en dit heeft nog nooit problemen opgeleverd.

desi_verona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 17:26

paardfan, sorry maar ik rij liever op een manege die niet aan gesloten is bij de fnrs en waar de paarden wel goed behandeld worden dan op een manege die wel aangesloten is en sterren heeft en die zn paarden mishandeld.

ik reed eerst op zo'n manege, had 2 sterren maar de paarden werden wel geslagen en getrapt en niet goed verzorgd (ook niet als ze ziek waren, ondanks de verzekering). en nu rij ik op een manege die niet aangesloten is, maar ik ben blij dat ik overgestapt ben want hier worden de paarden niet mishandeld en wel goed verzorgd (ook als ze ziek zijn of om een andere reden duur zijn in onderhoud!!)

desi_verona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 17:28

even ontopic: ik heb ook geen ruiterbewijs en mag hier gewoon buiten rijden. ik vind het een beetje onnodig om het te gaan halen (de tijd en het geld dat je erin steekt) als je het toch niet nodig hebt. mocht het hier ooit wel verplicht worden dan ga ik hem gewoon halen, dan maakt het me niet uit...

Kaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 18:04

paardfan"]
Ruiterbewijs wordt uitgegeven door de SRR en is in sommige gebieden in NL WEL verplicht en in sommige gebieden NIET.
[/quote]
Op de Veluwe is het proefproject met de gele flappen en het verplichte ruiterbewijs beeindigd - het ruiterbewijs is daar niet meer verplicht. Verschillende instanties, waaronder Staatsbosbeheer en Natuurmonumenten schaffen het juist af.

[quote="paardfan"]
Omdat de FNRS dit heeft ontwikkelt in samenwerking met de SRR is de kans groot dat het ruiterbewijs in de loop van de komende jaren gaat verdwijnen.
[/quote]
Beste paardfan - zolang ik de SRRmensen nog hoor roepen dat ze willen klaarstaan met een goed geoliede organisatie voor het moment dat het ruiterbewijs verplicht gaat worden overal, geloof ik hier nog niet in...
Het is ook ondoenlijk alle ruiters zich te verbinden aan een FNRS-manege. Dit soort algehele verplichtingen (ruiterbewijs of iets dergelijks verplicht voor algemeen overal buitenrijden) valt, helaas voor de KNHS, de SRR en de FNRS, onder het Ministerie van Landbouw. Alleen die kan het algemeen verplicht stellen voor buitenruiters. Wel kunnen rechtspersonen /terreineigenaren het verplicht stellen op hun eigen terrein, dus bijvoorbeeld een Staatsbosbeheer. Die zijn gelukkig van dit stomme gesodemieter afgestapt - het ruiterbewijs stelt nog altijd niet zo veel voor. Wat ze wel doen is vergunningen verplichten, waarvan de inkomsten worden besteed aan het onderhoud van de paden.
Er zijn gemeenten die hebben geprobeerd en nog steeds proberen het ruiterbewijs verplicht te stellen, maar er is inmiddels voldoende jurisprudentie over dat het een rechtsongelijkheid is - een fietser heeft ook geen fietsbewijs nodig en een voetganger ook geen voetgangerbewijs. Straks krijgen we nog een kroegbewijs, of een winkelbewijs. Waarom willen met name Nederlanders toch altijd zoveel wetjes, regeltjes en bewijsjes maken dat ze het zelf niet meer kunnen bijhouden en handhaven?
[/quote]

[quote="paardfan"]
en je kan alleen maar cbr-diploma's halen bij een FNRS ruitersportcentrum.
[/quote]
Wow, gezellig...

[quote="paardfan"]
Oftewel, CBR wordt het nieuwe ruiterbewijs,
[/quote]
Ja, als de kalfjes met St Juttemis op het ijs dansen. Droom maar lekker verder. Ik wil graag bewijsloos buitenrijden als je het goed vind, Big Brother...

[quote="paardfan schreef:
Ik heb nl. heel intensief contact met mensen van deze organisaties en zij zijn druk in overleg over wettelijke plichten en verzekeringstechnische zaken eromheen.
Mag ik vragen met welke personen dan? Daar ben ik namelijk wel heel benieuwd naar.
En of zo'n bewijs nu werkelijk uit zal maken bij het krijgen van een ongeval dat waag ik te betwijfelen. De enige voor wie het uitmaakt zijn de SRR en de FNRS - zij verdienen er een hoop geld aan...
Ik roep algemeen op tot een boycot. Zorg dat je voldoende weet over paardengedrag en gebruik je heldere verstand voor je buiten gaat rijden - dat is mij meer waard dan een bewijs. Laat er eerst maar eens een opvoedbewijs komen voor ouders.