WAARVAN wordt een paard DIKKER/VOLLER?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 20:33

Oud bruin brood, daar schijnen paarden dikker van te worden, maar het is geen heetmaker (dus ideaal voor paard met peesblessure).
Veel succes ermee

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 20:33

Geloof het of niet, op advies van mensen van bokt en van een voederwinkel ben ik Kippengerst gaan bijvoeren. Half voerschepje op een dag erbij. M'n arabier is al te heet van zichzelf en mocht er nog een hoop in de breedte bij krijgen.. Hij is nu echt mooi vol en rond (zak is nog niet eens op, ik voer ook m'n andere paard ermee bij).. en helemaal niet feller dan ie al was.. M'n NRPS sporttype kreeg het ook om wat voller te worden, die is nu behoorlijk gevuld, en die krijgt het nu ook niet meer Lachen
Daarnaast krijgen ze beide gewelde bietenpulp en dat zet ook super aan OK dan!

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 23:59

merrieveulen schreef:
zemelen? werkt dat daarvoor? nooit geweten. ik voer het pas sinds kort.

Bij die van ons in ieder geval wel Knipoog
Als we het niet voeren zie je binnen de kortste keren haar ribben, andanks de bijna 4 kilo voer die ze per dag krijgt!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 00:30

wow! dat had ik eerder moeten weten! mijn kruising shet is erg ziek geweest en was daardoor sterk vermagerd. het heeft lang geduurd (en veel oud bruin brood gekost) om haar weer op normaal gewicht te krijgen. nu krijgt ze een halve kilo biks en een paar handjes zemelem per dag, en ze doet het er goed op, hoewel ik het wel veel vind voor een kruising shet van 1,5 jaar die (natuurlijk) niet hoeft te werken.... (mijn NRPS ruin van 1,52 meter, 6 jaar krijgt evenveel zemelen en minder biks!)
denk je dat het goed is om een deel van de brok te vervangen door zemelen? de brok krijgt ze nl omdat ze anders weer dun zou worden.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 01:41

merrieveulen schreef:
idd sportbrok vind ik niet zo'n goed idee. wij hebben een pony op stal die een paar jaar in de spor heetf gelopen, maar sinds twee jaar staat ze stil. wel krijgt ze nog altijd sportbrok. ze is aan de dunne kant, drinkt veel om van de overdosis eiwit af te komen en heeft stalbenen, ondanks het feit dat ze in een loopstal staat. om een paard dikker te krijgen is bruin brood ook goed. ongeveer een half brood per dag kan al genoeg zijn. is misschien wel prijzig.....

dat vind ik nog al dubbelzinnig,
sportbrok..
maar drinkt veel om van de overdosis eiwit af te komen..

waarom dan sportbrok..
ik kan me vergissen, maar volgens mij zit r meer eiwit in sportbrok dan gewone brok????

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 01:44

slobber en bietenpulp zet na mijn idee nog t meest aan..
maar ik weet niet hoe mensen r bij komen om muslie te gaan voeren??

qua voedingswaarden is een kilo muslie niet beter dan een kilo simpel brok -- > zegt mijn lerares
en muslie is wel een x zow duur..

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 20:33

daantjuhhh schreef:
dat vind ik nog al dubbelzinnig,
sportbrok..
maar drinkt veel om van de overdosis eiwit af te komen..

waarom dan sportbrok..
ik kan me vergissen, maar volgens mij zit r meer eiwit in sportbrok dan gewone brok????

juist, ze krijgt sportbrok terwijl ze niets doet en moet veel drinken om van de eiwitten af te komen. het is gewoon zielig . er staat een grote ton vol gewone brok maar de eigenaar van het paardje vertikt het om met de 'stal (basis) brok' mee te doen. ('ze is hier al aan gewend' zeggen ze dan Verward ) daarnaast is ze te dun, maar zo komt ze nooit op normaal gewicht natuurlijk.... ze mesten ook te weinig uit, ze staat soms een paar dagen in de stront. de pensionhouder is er ook flink kwaad over, maar ja, het is niet zijn paard.... vroeger heeft het (nu 10-jarige paardje) in de sport gelopen, nu is haar rug eraan door teveel springen op jonge leeftijd en verkeerde training. nu wordt er elk jaar een veulen bij gefokt. ik vind het zoooooo zielig, het paardje was vroeger heel lief, maar nu wil ze trappen en bijten omdat ze zo in de steek gelaten is en pijn heeft (enorme stalbenen en te laat bekappen ). als iemand een tip heeft om hier iets aan te doen, hoor ik het graag.....

sorry hoor, dat ik dit hier neerzet, maar moest het even kwijt....

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 20:38

merrieveulen schreef:
juist, ze krijgt sportbrok terwijl ze niets doet en moet veel drinken om van de eiwitten af te komen. het is gewoon zielig . er staat een grote ton vol gewone brok maar de eigenaar van het paardje vertikt het om met de 'stal (basis) brok' mee te doen. ('ze is hier al aan gewend' zeggen ze dan Verward ) daarnaast is ze te dun, maar zo komt ze nooit op normaal gewicht natuurlijk.... ze mesten ook te weinig uit, ze staat soms een paar dagen in de stront. de pensionhouder is er ook flink kwaad over, maar ja, het is niet zijn paard.... vroeger heeft het (nu 10-jarige paardje) in de sport gelopen, nu is haar rug eraan door teveel springen op jonge leeftijd en verkeerde training. nu wordt er elk jaar een veulen bij gefokt. ik vind het zoooooo zielig, het paardje was vroeger heel lief, maar nu wil ze trappen en bijten omdat ze zo in de steek gelaten is en pijn heeft (enorme stalbenen en te laat bekappen ). als iemand een tip heeft om hier iets aan te doen, hoor ik het graag.....

sorry hoor, dat ik dit hier neerzet, maar moest het even kwijt....

hoef je geen sorry voor te zeggen...
het is een vergissing..
ik dacht dat jij m met opzet sportbrok voerde, maar t is niet jouw paard...
dus sorry namens mij

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 20:41

ik doe altijd een beetje maismeel door de slbber heen als ze een beetje aan het invallen zijn
ook nog een scheutje lijnzaad olie is goed voor de vacht gaan ze van glimmen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 20:46

daantjuhhh schreef:
hoef je geen sorry voor te zeggen...
het is een vergissing..
ik dacht dat jij m met opzet sportbrok voerde, maar t is niet jouw paard...
dus sorry namens mij

ik bedoelde eigenlijk sorry omdat ik het in dit topic zette... ik ga denk ik een topic openen over het zielige geval....

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 22:18

merrieveulen schreef:
ik bedoelde eigenlijk sorry omdat ik het in dit topic zette... ik ga denk ik een topic openen over het zielige geval....

goed idee!!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 23:31

Citaat:
goed idee!!

ik heb er een topic over geopend: PP: dit is toch gewoon mishandeling?'

TeamSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 23:53

ik geef nu muesli zonder haver!
gaat super met me oude shettiej Knipoog

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 16:19

Ik zou uitkijken met maismeel !!!! Zeker als je paard stilstaat. Maismeel bevat namelijk veel suikers ( daarom worden paarden er dik van ). Maar suikers bijgeven aan een paard wat stilstaat kan b.v. hoefbevangenheid veroorzaken. Of spierbevangenheid !

Beetje olie door het voer wil ook nog weleens helpen om een paard wat te laten aankomen. en idd ik heb ook gehoord dat lucerne ook nogal eens werkt ( zit ook olie in ). Lucerne zit qua energie tussen hooi en brok in.

Succes.

Groetjes,

Maris