Potstal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 16:30

Onze stalhouder heeft ook potstallen en het bevalt uitstekend, de paarden staan lekker droog en is altijd aangenaam van temperatuur in de stal. Er is helemaal geen amoniak lucht te ruiken en paarden vermaken zich prima.
De vorige keer is er wel iets aan de late kant schoongemaakt, maar dat is te begrijpen gezien ze midden in de bouw van de nieuwe binnenbak zitten en de vrouw van de stalhouder hals over kop naar het ziekenhuis moest, het is een 2-mans bedrijf en dan is het echt werken geblazen. De hoeven van mijn paard zijn altijd mooi droog en dat hoor ik ook van mijn andere stalgenoeten. Doe mij voor mijn paardej maar een potstal.

We stonden trouwens eerder bij een stal die krullen strooide (en soms gewoon van dat stuifmeelachtige zaagsel) en daar versloeg het je soms halverwege de week van de pislucht gewoon de adem, terwijl wij bijna elke dag de stal omgeschept hebben (de stallen werden 1 x per week goed gedaan en de 2e x werd er gewoon de mestplakken uitgehaald en zaagsel erover heen gestrooid.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 16:35

Ik heb op een stal gestaan waar ze potstallen hadden en daar hadden aardig wat paarden straalkanker.......ik zou er persoonlijk nooit aan beginnen..........

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 16:36

Mijn paardje staat nu, in de winter, ook in een potstal. Ik begon ook even te twijfelen na het artikel in BIT, maar heb er nog eens over nagedacht en besloten de potstal juist te houden...
Ik schep dagelijks drollen en soms erg natte plekken alleen van de bovenlaag en zorg dat de onderlaag in takt blijft. Dat is een mooie stevige mat van een soort compost geworden. Ik strooi dagelijks op. (als de potstal 'nieuw'is, strooi ik de eerste tijd heel fiks!)
Hij staat mooi droog en je ruikt niets van amoniak of zo.
Als mijn paard in een 'gewone' stal staat, ziet het er na een halve dag al uit alsof ik dagen niet gemest heb! Kale vloer en heel veel vieze natte plekken!
Doe mij dus maar die potstal! OK dan!

xSemmiex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 16:39

Dat heb ik dus ook , als ik mijn paardje op een "gewone" stal zet, dan ziet het er na een halve dag ook uit als of ik al dagen niet gemest heb, ze heet niet alleen al het stro op, ze is ook nog eens hartstikke vies waardoor ze op de harde grond staat/ligt.

ik weet even echt niet meer wat ik moet doen , stoppen of niet stoppen met de potstal Verward

Aileentjuhxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 16:55

hallo
ik bedoelde idd iedere dag een maand lang vier plakken dan heb je een lekkere laag SCHOON stro dus geen nest voor bactieren ed.
Wel gewoon iedere dag mesten en alle viezigheid eruit

Patricia20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 17:10

sammie zolang jij het bijhoudt en niet omspit! en alles goed onderhoud ook c hanel dan kan het niet veel kwaad denk ik.. ik szou het alleen niet doen, wat er al eerder beschreven staat met dat ammoniak lucht en rot straal ik bedoel mar daar zit je ok niet op te w8 natuurlijk...
maar ja ieder een eigenmening,en zolang zij er geen last van heeft gewoon blijven doen ..

xxxx

xSemmiex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 17:33

Bedankt voor de reacties. Lachen

Jeannet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 21:26

Haaii ik had ook gehoord dat het niet zo goed is:$.. majaa.. ik kom snel weer keertje kijke;) Doeiiiixxx

Tigger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 21:38

Mijn paard staat ook in een potstal en heb nergens last van. Voorwaarde is dat je de bodem niet opentrekt en voor een goede droge bovenlaag zorgt.
Ik haal elke dag de drollen eruit en de bovenste natte plekken (als die er liggen) en er gaat droge vlas bij wanneer nodig.
Nu is het wel zo dat ik een erg schoon paard heb, die in 1 hoek van de stal mest.

xSemmiex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-04 17:53

Ik heb juist een heel vies paard, maar ik heb nou een verzorgster die zelf ook een potstal had voor haar paardje dus ze heeft er genoeg verstand van, en ik moet zeggen dat het nu al beter gaat. Lachen

xSemmiex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-04 17:12

Mensen ik wou jullie even laten weten dat ik gestopt ben met de Potstal.. hoop dat ik de juiste keuze heb gemaakt. toch bedankt allemaal voor de reacties

jecanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 19:02

Een potstal lijkt me niet erg hygienisch.
Ik zou er zelf nooit aan beginnen.

xSemmiex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 15:21

Vandaar dat ik er ook mee ben gestopt Knipoog