Werking mex. neusriem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 21:47

Sommige springruiters doen bierdopjes onder het rondje....

Kusia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 21:59

Melissa schreef:
Sommige springruiters doen bierdopjes onder het rondje....

En die sommige ruiters zijn dan echt bezopen als ze dat doen!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 22:02

Tja, er zijn mensen die punaises in bandages steken en weet ik veel, maar ik heb het over normaal gebruik

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 12:53

Stef misschien je sperriem van je gewoon neusriem eens strakker doen en dit zonder dat de andere neusriem scheef komt te zitten dus moet die ook wat strakker. Heb zooooooo'n hekel aan scheve neusriemen Boos! .

Iedereen rijdt met mooi spul ziet er netjes uit maar de meeste neusriemen hangen op half 7 oww dat is zoooooo erg.

Afbeelding

Dit ziet er dus niet uit de neusriem zit veel te laag. Gevolg is met een beetje druk op de teugel gaat de huid rimpelen tussen deneusriem en bit en dat gaat dan vaak open. Dit kan al vrij snel gebeuren. Ik hou mij nooit zo aan de vingerruimte tussen het jeukbeen ligt namelijk aan het type hoofd van het paard. Ik vind de ruimte tussen het bit en de neusriem belangrijker.

Helaas geen voorbeeld van slecht zitten sperriem maar veel mensen doen de sperriem strakker dan de neusriem dan trekt de sperriem de hele handel scheef end at ziet er niet uit. En heeft het ook geen zin. Neusriem vastzetten zodat die niet schuift en dan de sperriem vast met vinger ruimte en mocht hij zijn mond open doen wel wat strakker. Het is per paard verschillend hoe ze erop reageren en de werking.

Afbeelding

Ook zo'n lekker fout voorbeeld op deze manier heeft hij geen nut en doet hij dus niets?. Kan je net zo goed zonder rijden. De ringen moeten hoger daardoor wat de kruising groter en dan de andere riem vast maken. Niet te los maar ook niet super strak. Paard moet wel kunnen bewegen (kauwen) in de mond maar niet echt open kunnen doen. Je wilt dat als zijn mond opendoet er druk op het kruispunt komt en dus zijn mond weer dichtdoet. Doe je hem los dan werkt dat dus niet en zal het niet helpen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 12:55

Paljassofie schreef:
alsof B en L parcoursen makkelijk zijn ! Bloos! sorry maar dat vind ik grof. Niet ieder paard kan zo hoog, en als een paard moeilijk doet in de Z kan het even moeilijk doen in de L of B

ik vind van wel. We hebben het niet over de hoogte hier, maar over de technische problemen en die zijn in het B/L toch duidelijk minder dan in het M en hoger Knipoog

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 13:14

Als je paard al moeite heeft met B moet je eens gaan bedenken of het handig en eerlijk is om te gaan springen?.

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 15:05

Je hoeft toch niet te springen om alsmaar hoger te willen komen.
Als jou paard B kan en je wilt zelf niet hoger wat is het probleem dan?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 15:07

IMO is een B parcours een simpele opgave voor ieder gezond paard. Als dat al een probleem is voor het paard, zou ik er persoonlijk niet aan beginnen.

Ro0sj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 15:12

stef schreef:
Mer de zoekfunctie kom ik alleen maar op topics die 6 pag. lang zijn omdat iemand met een mex neusriem rijdt.
Ben gekomen op een topic dat als een paard zijn mond open spert, hij dan ontzettend scherp inkomt, maar wat ik nergens tegen kom is WAT ie nou precies doet?
Nee, ik ben niet van plan op met een mex. te gaan rijden, ik heb er totaal geen ervaring mee, en daarom vraag ik me af waarom er zo heftig op wordt gereageert.
Ik heb er weleens 1 in mijn hand gehad, en daar zat onder het rondje zeg maar, een dikke laag bont. Ik kan me ergens niks bij voorstellen dat het zo scherp inwerkt.

Dus wat doet ie dan precies?

Nou ik rijd er ook mee, en mijn merrie kan juist haar mond makkelijker opendoen... Nu rijd ik weer even met een gewonen neusriem en sperriem en dan kan ze dr mond niet opendoen, dus ik ben neit van mening dat het strenger inwerkt of iets dergelijks!

Wel heb ik is gehoord dat er springruiters zijn die onder dat rondje in het midden een bierdopje doen met de puntjes onder, zodat als ze hard trekken de paarden goed terug komen....en waarschijnlijk hun hele neus kapot hebben!

Ro0sj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 15:15

En voor in een simpel B- L parcourtje moet je echt wel zonder kunnen hoor
Als het daar al niet zonder kan...[/quote]

Dat vind ik echt nergens op slaan....Mijn merrie is in zon SIMPEL B-L parcoersje super heet....

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 15:16

dressuurtraining Knipoog

Ro0sj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 15:23

Nee....dat heeft er niks mee te maken, ze kan super springen, maar dan hoeft een B parcoersje nog niet simpel te zijn

Dat vind ik echt nergens op slaan....

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 15:23

zowel kawa als ik spreken uit ervaring hoor Knipoog

Ro0sj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 15:29

Ja ik ook...

Ro0sj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 15:29

Maar wat bedoel je nou precies...?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 15:31

Lielle schreef:
dressuurtraining Knipoog

Niet meer en niet minder Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 15:32

dat we meerdere B parcoursen met meerdere paarden hebben gesprongen en vandaar zeggen dat een B parcours geen moeilijke opgave voor een paard mag zijn (uitgaande van een gezond paard dat regelmatig getraind wordt met springen).

Overigens ken ik deze http://pic17.picturetrail.com/VOL805/28 ... 628180.jpg foto van iemand anders hier, zou dat jouw nichtje kunnen zijn? Ik heb die nl ooit voor haar verkleind.

Ro0sj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 15:41

Nee het is ook niet moeilijk, en gezonde normale paarden kunnen het ook, maar het hoeft nog niet makkelijk te zijn, want mijn merrie maakt zich gewoon druk, en ik denk dat het voor sommige mensen wel moeilijk is. Ik heb zelf ook meerdere paarden en pony's in de B uitgebracht...ook wel hoger(staan lang niet allemaal op die site!!)

En wat bdoel je met die foto die je verkleind zou hebben??

Ro0sj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 15:41

runningkawa schreef:
:j
Niet meer en niet minder Haha!

Doe ik wel...ben niet voor niks Z dressuur...:S

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 15:44

Makkelijk heb ik niet gezegd, maar IMO wordt er veel te vaak naar dingen als een Mexicaanse neusriem, pessoa ja, ik rijd ook één paard met pessoa, teugel op de gewone bitring Knipoog e.d. gegrepen. En met wat meer dressuurtraining is dat meestal prima op te lossen

Die foto waarvan ik hierboven de link geef wordt door een andere bokker ook gebruikt als avatar, dat bedoel ik.

Ro0sj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 15:46

ja??
welke bokker dan?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 15:46

dat weet ik juist niet meer, ben heel hard aan het denken.

Ro0sj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 15:50

OKe....zou wel beetje banketstaaf zijn namelijk haha

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 15:52

we zullen trouwens weer on topic gaan

Het verschil met de gecombineerde neusriem is volgens mij vooral dat die niet zo duidelijk druk op een punt geeft.

Ro0sj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 15:56

JA denk ik ook, maar ik vind een mex neusriem niet zielig, of hard inwerken!