knotjes maken?>>altijd probleem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 16:00

bij Raimaer werkt het prima en je zult ze hooguit een keertje moeten wassen maar goed uitborstelen werkt ook prima.

bogie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 18:04

Nee daarom wax gebruiken, dat wordt niet droog dus wordt het ook niet hard. Haha!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 20:00

Ik maak het altijd nat. Alleen loopt hij daarna een week met krullen. En oefening baart kunst!

judith_slu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 20:28

Lielle schreef:
gel Haha!
gel ik heb meer reacties gezien met gels wax en haarlak Verward heb hier geen ervaring mee. Blijft het dan veel beter zitten ?? En is dat eigenlijk wel goed voor de manen of maakt dit niet zoveel uit Verward

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 22:47

Lielle schreef:
Nouvel, jouw vlechten zien er idd fraai uit!

dank je... Lachen

Ik maak de manen inderdaad ook goed nat voordat ik ga vlechten, dan kam ik ze door en maak ik steeds een plukje. De rest houd ik dan opzij met een elastiekje.

Als alles klaar is haal ik er nog even een natte spons overheen zodat evt. sprietjes er een beetje tegenaan blijven liggen.

Weg knippen doe ik nooit, en ik gebruik ook geen gel of haarlak...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 22:59

ik gebruik gel als ik de dag ervoor al invlecht en dan vooral bij Raimaer. pablo heeft mooi sluike manen, die blijven beter zitten. Ik zal dit weekend een paar foto's maken *LOL*

@judith, bogie: bij gel worden de manen wel wat hard (net als bij jezelf) maar een keer goed doorborstelen en het is weg. Wax vind ik juist niet fijn, blijft zo plakkerig.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 23:06

Lielle schreef:
Ik zal dit weekend een paar foto's maken *LOL*

Ja, leuk!

off topic: leuke foto's in je profiel!
(is dat springen in Lisse?)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 23:09

Dank je wel en nee, niet in Lisse. Ik weet niet welke foto's je bedoelt, maar ik weet zeker dat ik nog nooit in Lisse ben gestart Knipoog Foto's zal ik voor zorgen

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 23:11

Ik vlecht altijd met naald en draad, maar om te beginnen kan je beter eerst oeffenen met elastiekjes. Het allerbelangrijkste is dat je de vlechtjes goed strak maakt. Het beste even vochtig maken van te voren.
Om lekker stevig te kunnen vlechten een beetje bier in de manen doen.. stinken doet het wel.. maar blijven zitten dat het doet! Knipoog
Ik vind het persoonlijk mooi als het bij de manenkam wat losser is, zodat het een beetje "bol" staat.. heeft ke paard echter last van sprietjes dan gewoon helemaal vlechten.
Wil je veel kleine knopjes dan maak je dunne vlechtjes, wil je wat grotere maak je bredere plukken. Ik persoonlijk vind de dikkere weer mooier.
De manen moeten voor het handige ietsjes meer als een handbreedte lang zijn.
Eerst verdeel je met je manenkam allemaal even brede stukjes, vervolgens vlecht je die strak in. Het uiteinde van het vlechtje vouw je dubbel naar achteren, zodat je aan het uiteinde van het vlechtje geen uitstekende haartjes hebt maar een soort lusje.
Vervolgens dubbelvouwen naar de manenkam, het midden pakken, en nog een keer naar de manenkam (twee keer dubbelvouwen)
Het knotje zet je onderaan vast met elastiekje en desnoods wat tape.
Je kunt ook het vlechtje vlechten, het elastiekje een paar keero m het uiteinde slaan, en vervolgens het al gelijk met dit elastiekje dubbelvouwen.
Nu het je een soort "lusje" van je vlechtje dat vastzit bij de manenkam.
Vervolgens pak je het midden van dit lusje, en haalt daar een elastiekje door.
Vervolgens zet je het lusje met dit elastiekje van onder af aan vast bij de manenkam. Je hebt nu een wat "ronder" knotje, en blijft vaak ook beter zitten.
GEEN sprietjes afknippen, maar bij laten groeien, anders wordt het alleen maar lelijker.
Als finishing touch gebruik ik soms nog wat glansspray, gewoon haarlak van een redelijk merk.. :-D

Afbeelding
Dit is met elastiekjes, helaas is het een beetje ver weg.
Dit paard had heeeele dikke manen, en omdat ik de knopjes ook nooit TE groot wil, waren het er redelijk veel.

Dit is met naald en draad:
http://groups.msn.com/HorsesandNature/v ... PhotoID=49
Niet de mooiste trouwens, zijn zijn niet mooi rond.. Had een beetje haast :-D