Mag dit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pferdtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 20:06

Jus_dOrange schreef:
Een manegepaard hoeft niet met ieder kindje dat hem komt aaien te trappen vind ik, manegepaarden moeten wel een beetje bomproof zijn vind ik ja. Vooral de beginnerspaarden...

Ja maar tussen bomproof en kinderen die tijden bij een paard blijven jengelen zit een verschil. En zelfs het meest relaxte niet schrikkerige onverstoorbare brave lieve schattige doet nooit een pas verkeerd paard, kan als hij of zij het echt zat is uithalen. en een hobbelpaard niet Haha!

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 20:21

pferdtje schreef:
Ja maar tussen bomproof en kinderen die tijden bij een paard blijven jengelen zit een verschil. En zelfs het meest relaxte niet schrikkerige onverstoorbare brave lieve schattige doet nooit een pas verkeerd paard, kan als hij of zij het echt zat is uithalen. en een hobbelpaard niet Haha!

Als manegepaard went het wel dat kids aan je plukken enzo denk ik Clown , vooral de beginnerspaarden zijn meestal lief, de jongere of moeilijkere paarden zijn voor de meeste beginners (hier dan) "eng" en voor de grote kinderen Tong uitsteken. De meeste beginners hier plukken ook meestal alleen aan de pony's waar ze op moeten rijden of waar ze op gereden hebben, dat zijn meestal van die half slapende oude beessies, of ze zijn gewoon braaf Clown . Hoe meer ervaring ze hebben, hoe minder ze gaan "plukken" en meestal hoe meer ervaring, des te moeilijker zijn de paarden waar je op mag.

Maar de meeste beginnerspony's zijn het niet zo snel zat, zelfs met 5 kinderen om hun heen in hun stal zijn ze nog lief Bloos! , zo hoort een beginnerspony te zijn.

Er zullen vast wel beginnerspony's zijn die een stap verkeerd zetten, maar voor beginners moet je pony's hebben die veel geduld hebben. Natuurlijk blijven het dieren, maar als je een pony niet kan vertrouwen moet je er geen beginners op zetten.

En hobbelpaarden kunnen wel uithalen, ik heb er ervaring mee Verdrietig .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 21:01

Gamier schreef:
Helemaal mee eens dit soort "waarschuwingen" stelt niets voor! Wettelijk gezien zijn ze gewoon aansprakelijk. Ook die bordjes in betaalde garderobe's ziin onzin. Als je jas gejat wordt of iets dergelijks dan zijn zij aansprakkelijk! Het is anders als het om een kapstok gaat waar je niet voor hoef te betalen en geen "personeel" bij is dan is het geheel voor eigen rekening!

heb je voor mij een atrikel nummer hier van..want ik ben aan het studeren voor algemeen jurisdies recht..en heel vaak krijgen wij te maken met dit soort gevallen en ik heb al vaak gezien dat de gene die er op rijd (de bestuurder op dat moment aansprakelijk is) erg interestand trouwens ga ik in de gaten houden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 21:06

Gamier schreef:
En het is aan de manage om deze onrechtmatige daad aan te tonen.....

Artikel 6:162.
1. Hij die jegens een ander een onrechtmatige daad pleegt, welke hem kan worden toegerekend, is verplicht de schade die de ander dientengevolge lijdt, te vergoeden.
2. Als onrechtmatige daad worden aangemerkt een inbreuk op een recht en een doen of nalaten in strijd met een wettelijke plicht of met hetgeen volgens ongeschreven recht in het maatschappelijk verkeer betaamt, een en ander behoudens de aanwezigheid van een
rechtvaardigingsgrond.
3. Een onrechtmatige daad kan aan de dader worden toegerekend, indien zij te wijten is aan zijn schuld of aan een oorzaak welke krachtens de wet of de in het verkeer geldende opvattingen voor zijn rekening komt.

Ze moeten de volgende dingen aantonen:

- Onrechtmatige daad (was het gene wat jij deed in strijd met de wet of normen en waarden "balkenende")
- Schade
- oorzakelijk (causale) verband (tussen schade en daad)
- toerekenvatbaarheid (of het jou ook echt aan te rekenen is En dit is in hun geval een hele lastige)

Ik kan je wel vertellen dat ze van goede huizen moeten komen om dit voor elkaar te krijgen. Zij zijn de deskundige dus.......

Het is voor hen veel moeilijker om onder schade veroorzaakt door hun paarden uit te komen hier geldt
Artikel 6:179.
De bezitter van een dier is aansprakelijk voor de door het dier aangerichte schade, tenzij aansprakelijkheid op grond van de vorige afdeling zou hebben ontbroken indien hij de gedraging van het dier waardoor de schade werd toegebracht, in zijn macht zou hebben gehad.

Dus met andere woorden wat een beest ook doet de eigenaar is altijd aansprakkelijk mits het beest niet de opdracht heeft gekregen van een derde Voorbeeld Man (niet eigenaar van hond) zegt tegen hond bijt paard. De hond zou het paard nooit gebeten hebben als hij geen opdracht had gegeven. Nu is de man weer aansprakkelijk op grond van art 162......

Leuk aansprakelijksheidleer!

uit welke polis heb je dat?
ik heb juist geleerd dat de gene die de manege in dit geval aanklaagd moet bewijsen dat het hun schuld is..

of heb ik nu verkeerd gelezen?

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 21:35

nano schreef:
uit welke polis heb je dat?
ik heb juist geleerd dat de gene die de manege in dit geval aanklaagd moet bewijsen dat het hun schuld is..

of heb ik nu verkeerd gelezen?

Ik heb het letterlijk uit het Burgelijk Wetboek dus ik neem aan dat dit correct is Knipoog

Bij risico aansprakelijkheid (art. 179 aansprakkelijkheid dieren, art 174 aansprakelijkheid opstallen, art 164 aansprakelijkheid kindren onder de 14 jaar, 173 aansprakelijkheid roerende goederen ect, ect.) is het juist zo dat jij alleen moet bewijzen dat je schade hebt ... niet meer, niet minder. Zij moeten aantonen dat deze schade niet door 1 van hun paarden is veroorzaakt.

Bij wettelijke aansprakkelijkheid (art 162) moet jij 4 dingen aantonen (Cots Misselijk )

Causale verband
Onrechtmatige daad
Toerekenvatbaarheid
schade

Dat is dus het verschil tussen wettelijke aansprakelijkheid en risico aansprakelijkheid..... dus als er nou 3 kinderen (11 , 15 en 17 jaar) een bal door je ruit schoppen stel dan de ouders van het kind onder de 14 jaar aansprakelijk.Je hoef alleen maar schade aan te tonen. Als je het "kind"van 17 aansprakkelijk stel moet je dat doen op grond van art 162 en dus Cots aantonen!

Ik blijf het leuk vinden ..... Tong uitsteken

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 22:17

Natascha schreef:
Er staat ook "WIJ stellen ONS niet aansprakelijk". Nee, dat doet de ruiter wel. De ruiter kan de manege aansprakelijk stellen Haha! Rare grammaticale zinnen vind ik zoiets want wie stelt zichzelf nou aansprakelijk Verward

Dat wilde ik net opschrijven, is zo'n stomme zin.