Gamier schreef:En het is aan de manage om deze onrechtmatige daad aan te tonen.....
Artikel 6:162.
1. Hij die jegens een ander een onrechtmatige daad pleegt, welke hem kan worden toegerekend, is verplicht de schade die de ander dientengevolge lijdt, te vergoeden.
2. Als onrechtmatige daad worden aangemerkt een inbreuk op een recht en een doen of nalaten in strijd met een wettelijke plicht of met hetgeen volgens ongeschreven recht in het maatschappelijk verkeer betaamt, een en ander behoudens de aanwezigheid van een
rechtvaardigingsgrond.
3. Een onrechtmatige daad kan aan de dader worden toegerekend, indien zij te wijten is aan zijn schuld of aan een oorzaak welke krachtens de wet of de in het verkeer geldende opvattingen voor zijn rekening komt.
Ze moeten de volgende dingen aantonen:
- Onrechtmatige daad (was het gene wat jij deed in strijd met de wet of normen en waarden "balkenende")
- Schade
- oorzakelijk (causale) verband (tussen schade en daad)
- toerekenvatbaarheid (of het jou ook echt aan te rekenen is En dit is in hun geval een hele lastige)
Ik kan je wel vertellen dat ze van goede huizen moeten komen om dit voor elkaar te krijgen. Zij zijn de deskundige dus.......
Het is voor hen veel moeilijker om onder schade veroorzaakt door hun paarden uit te komen hier geldt
Artikel 6:179.
De bezitter van een dier is aansprakelijk voor de door het dier aangerichte schade, tenzij aansprakelijkheid op grond van de vorige afdeling zou hebben ontbroken indien hij de gedraging van het dier waardoor de schade werd toegebracht, in zijn macht zou hebben gehad.
Dus met andere woorden wat een beest ook doet de eigenaar is altijd aansprakkelijk mits het beest niet de opdracht heeft gekregen van een derde Voorbeeld Man (niet eigenaar van hond) zegt tegen hond bijt paard. De hond zou het paard nooit gebeten hebben als hij geen opdracht had gegeven. Nu is de man weer aansprakkelijk op grond van art 162......
Leuk aansprakelijksheidleer!
uit welke polis heb je dat?
ik heb juist geleerd dat de gene die de manege in dit geval aanklaagd moet bewijsen dat het hun schuld is..
of heb ik nu verkeerd gelezen?