Als de VA en de Smid het niet eens zijn..(hoefbeva

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 18:34

Mijn Shet is nu, denk ik, een jaar of vier geleden zeer ernstig hoefbevangen geweest (een verzorgster had bedacht dat hij wel een emmer haver zou lusten). Ik heb hem toen in overleg met veearts en hoefsmid meteen op nat zand gezet en hij is op een speciale manier bekapt, inderdaad met de hoefballen lager.

En, even afkloppen, hij is er heel erg goed doorheen gekomen, er is nog steeds aan zijn hoeven te zien dat hij ooit hoefbevangen is geweest maar het is elke keer weer een beetje minder. Hij heeft het ook nooit meer teruggekregen en loopt weer als een kieviet. IJzers heeft hij dus nooit gehad, wel pijnstilling in het begin want anders was het echt geen doen voor hem.

Ik hield mijn hart vast toen ik hem verhuisde naar de pensionstalling omdat de Shets daar nogal flink gevoerd worden maar ook daar gaat het so far so good.

Ik zou zelf dus eerder denken aan goed bekappen i.p.v. ijzers. Ik moest ook, zodra de pijn wat minder werd, kleine stukjes met hem gaan lopen en dit opbouwen.

Als ik jou was zou ik eens advies aan een derde vragen. Mijn persoonlijke ervaring is dat een hoefsmid in dit soort situaties meestal meer weet dan de veearts.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 18:45

Idd, de kliniek in Slootdorp schijnt iets heel nieuws te doen wat uit Duitsland komt en heel goed werkt.
Je zou eventueel wel via mij er heen kunnen, Slootdorp is de kliniek waar mijn pony's ook bij zitten en is hier maar een paar km vandaan.

*Jolanda*

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 23:13

Heyhey,
Nou ik zou dus maar niet met een bevangen pony naar die kliniek in slootdorp gaan, mijn pony was ook hartstikke hoefbevangen en als het aan die kliniek had gelegen had hij nu in de worst gezeten.
Wij zijn toen naar de kliniek Bosch&Duin gegaan en daar heeft Welling die van mij behandeld, hij heeft nogsteeds 2 gekantelde hoefbeentjes maar loopt wel weer Z dressuur en springt ook weer super OK dan!
Wat bij mijn pony de ergste klachten veroorzaakte was dat zijn hoefwand los zat, ik begrijp uit jou verhaal dat dat bij jouwes ook zo is, toen hebben ze de hoefwand eraf gevreesd, heeft hij een tijdje in het verband gestaan en toen is de hoefwand weer helemaal goed aangegroeid.

Veel succes met je paardje!!

Groetjes Jolanda

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 23:43

Ik heb ook erg negatieve ervarinegen met de kliniek in Slootdorp. Zie mijn profiel onderaan voor toleichting, maar toen was de nieuwe methode er in Slootdorp nog niet. Daar heb ik geen ervaring mee.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 23:58

Ik kan misschien ff terug zoeken in de krant sinds waneer ze die nieuwe behandel methode hebben. Ik heb verder helemaal geen ervaringen met hoefbevangen pony's.

obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 00:41

Ze hebben die sinds kort.. Er is een pony van een kennis van mij heel goed mee geholpen..

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 11:48

Ik heb een soort gelijk probleem gehad.
DA zei pony is hoefbevangen, hoefsmid zei echter pony is spierbevangen.
DA antwoorde hier op dat dit niet mogelijk was aangezien er niks in beweging/voederpatroon was veranderd.
Smit bleef bij zijn standpunt.

Uiteindelijk is Smid toch degene geweest die het bij het juiste eind had.
In de keren erna waren de bloedcirkels bij bekappen niet zichtbaar terwijl dit een symtoom is van hoefbevangenheid.

Dus ik geloof in vervolg liever mijn smid met zulk soort cases dan de DA...

BlackWych

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 11:57

Als je het zelf niet meer ziet zitten, Frans & Ilona van Paard Natuurlijk zijn op zoek naar hoefbevangen paarden.

Verder heeft Sugarmiss het hoe en wat van hoefbevangenheid heel goed uitgelegd.

=^.,.^=

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 12:19

Hojee Esme wat erg van Ancara.
Mijn advies is ook ijzers eronderuit en natuurlijk bekappen. Mijn smid bekapt erg veel paarden die hoebevangen zijn en er zijn er zelf die opgegeven waren en nu terug wedstrijd rijden. Sweety word Strasser gekapt en ik ben er heel tevreden over. Maar er zijn natuurlijk ook andere manier van naturlijk bekappen. ik zou het zeker proberen als ik jouw was. Gewoon kappen bevalt nier ijzes wil je niet dan zou ik dit proberen wat heb je te verliezen ze kan alleen hopelijk nog beter worden. Heeeeel veel suc6 esme Ach gut

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 12:24

allemaal heel erg bedankt voor de info!

Ik sta alsnog tussen 2 kampen in Haha! Ik neig zelf meer richting de methode met speciaal beslag en DA's. Ik vind hoefijzers niet verkeerd, alleen de ijzers die ze nu heeft worden echt afgeraden op www.hoofcare.nl en dat vond ik nogal eng.

Ik heb het zelf helemaal niet op zweverige verhalen e.d Voor mij vallen "natuurlijk bekappen" e.d daar al heel snel onder. Ik sta er wat kritisch tegenover maar sluit het ook niet meteen uit.

Ik ga nu eerst contact opnemen met de kliniek in slootdorp voor meer informatie.

Haar hoefwand zit trouwens niet los

Jasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 12:55

Citaat:
Goed hoefsmid dus gebeld voor de ijzers. .
Hij was het er niet mee eens dat ze op eggbars moest. Hij zei dat goed bekappen en bijhouden voldoende moest zijn. Ik wilde toch echt dat ze op ijzers kwam te staan, dat bekappen proberen we al lange tijd en ze blijft slecht lopen. Toen heeft hij haar voorhoeven op ijzers gezet. Achter waren niet nodig zei hij.

Citaat:
oh jezus... ik wil die ijzers eraf hebben!!!!

Heeft iemand wel goede ervaring met deze ijzers??

Hoe haal ik een net gezet ijzer van de hoef af?

De hoefsmid heeft toch alleen ijzers eronder geslagen omdat dat perse wilde (op aanraden van de DA?)
Dus waarom niet vragen of de smid ze er weer onder uit wil halen. Hij was er toch al niet voor om haar op ijzers te zetten.

Ik ken de personen in kwestie allemaal, en hoewel beide dierenartsen bij mij heel hoog in het vaandel staan (ik heb ze zelf ook als DA, tot volle tevredenheid) zou ik in dit geval toch met de hoefsmid mee gaan.

Maar verder informeren kan natuurlijk geen kwaad, pas alleen op dat je niet nog meer de weg kwijt raakt bij nog meer verschillende adviezen.

BlackWych

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 13:03

Dat de hoefwand los is van het hoefbeen wil niet zeggen dat het gelijk losbungelt Haha! maar is wel wat er aan de hand is. Sugarmiss heeft dat heel goed uitgelegd in haar eerste bericht in dit topic.

De methode van Paard Natuurlijk is niet zweverig, maar eigenlijk heel logisch en al die redenen zijn ook al door SM in datzelfde bericht prima uitgelegd. Lachen

Het komt eigenlijk hier op neer: de hoefwand is los van het hoefbeen en moet de kans krijgen om weer goed te groeien. Net zoals je nagel, kun je dat niet vastplakken en moet dat uitgroeien, een heel langdurig proces van meestal ruim een jaar.

Voor genezing heb je een goede doorbloeding nodig en een ijzer beperkt het hoefmechanisme, wat verantwoordelijk is voor die doorbloeding, met meer dan 75% wat dus inhoudt dat het mechanisme voor minder dan 25% functioneert en de genezing dus ernstig beperkt.

Ik wens je veel wijsheid toe.

=^.,.^=

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 13:23

Een smid weet vaak toch meer over de hoeven als een DA!?

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 13:39

Jasmijn schreef:
De hoefsmid heeft toch alleen ijzers eronder geslagen omdat dat perse wilde (op aanraden van de DA?)
Dus waarom niet vragen of de smid ze er weer onder uit wil halen. Hij was er toch al niet voor om haar op ijzers te zetten.

Ik ken de personen in kwestie allemaal, en hoewel beide dierenartsen bij mij heel hoog in het vaandel staan (ik heb ze zelf ook als DA, tot volle tevredenheid) zou ik in dit geval toch met de hoefsmid mee gaan.

Maar verder informeren kan natuurlijk geen kwaad, pas alleen op dat je niet nog meer de weg kwijt raakt bij nog meer verschillende adviezen.

ik wilde haar op eggbars.
Wat hij heeft gedaan zijn geen eggbars. Dit is gewoon een hoefijzers verkeerd om.

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 14:29

Citaat:
Ik heb het zelf helemaal niet op zweverige verhalen e.d Voor mij vallen "natuurlijk bekappen" e.d daar al heel snel onder. Ik sta er wat kritisch tegenover maar sluit het ook niet meteen uit.

tja daarom dat ik zei probeer het eens. Ik zelf geloofde er wel in maar mijn 2 vrindinnen absoluut niet en die zijn nu zo tevreden ze zeiden ook we proberen het lukt het niet gaan er gewoon terug ijzers onder.
En wat zweefverhalen betreft ik spreek wel uit eigen ervaring geen verhalen dus Knipoog

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 15:21

griebels schreef:
Een smid weet vaak toch meer over de hoeven als een DA!?

IMO ook, maar een smid mag geen diagnose stellen. Voor alles wat met hoeven heeft te maken moet je wel een DA bij halen.
Dus onthoud, als je mee gaat met de ideeën van de smid, het gaat mis en je staat weer bij de DA, dan zou het zo kunnen zijn dat hij vervelend gaat doen omdat je zijn adviezen in de wind hebt geslagen.
Als ik jou was, zou ik proberen een second opinion te krijgen van een DA die heel veel ervaring met hoefbevangenheid heeft.
Iig veel sterkte met je paard! OK dan!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 15:30

Schiet je daar wel iets mee op dan ??
Elke DA geeft ondanks zijn medische achtergrond een eigen invulling aan de oplossing van problemen (net als een smid). Als deze 2 meningen tegenstrijdig zijn schiet je er dus niets mee op.
Er zijn meer wegen die naar Rome leiden. De TS moet zelf kiezen of ze links of rechts wil.