steigeren, ik ben het bijna zat!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 15:56

vandaag weer gereden en eerst maar gelongeerd. toen zonder zadel erop gesprongen en gereden, en geen enkele keer steigeren. soms als ik wat voelde, naar voren gedreven! echt super bedankt allemaal!!!!!!!

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 16:10

Ik denk ook niet dat slaan de oplossing is bij een arabier. Ik heb zelf ook een volbloed arabier en die is ook niet te harden op het moment.. gelukkig steigert hij niet maar hij bokt wel als een rodeoknol en ben er zondag dan ook afgestort. Zijn 'normale' bokken zit ik wel uit maar nu ging hij ineens met 4 benen van de grond met gebolde rug en 2x achter elkaar... tsja toen lag ik. Omar is op het moment heel erg dominant en vertoond echt macho gedrag en is mij dus aan het uitproberen. Ik weet wel dat arabieren dat eigenlijk altijd blijven doen.. met tussenpozen dan he Knipoog Het is een fase waar je doorheen moet en als je straks gewonnen hebt dan gaat het beter dan daarvoor.

Als ik Omar zou slaan tijdens het bokken dan trapt hij me denk ik door het plafond heen. Een arabier kun je ook niets afdwingen. Ze zijn erg snel beledigd en erg slim.

Ik zou in ieder geval voor het rijden longeren en dat in de winter blijven doen. Probeer het rijden ook wat af te wisselen met leuke dingen.. het moet niet te eentonig en saai worden. Probeer niet boos te worden als hij zo loopt te klieren maar 'dram' wel jouw zin door. Je moet heel erg consequent zijn in alles en dat begint al in zijn box. Jij bent de baas en nee is nee en ho is ho.

Steigert hij trouwens ook bij de eigenaar?

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 16:21

denice schreef:
nog een keer echt bedankt. ik voelde me er best wel rot door. nu wat minder Lachen de eigenaar rijdt er niet op, omdat hij oud is en zijn been heel stijf is. soms gaat hij een rondje draven en doet dit dan als ik klaar ben, en het paard dus niet meer steigert. dan is hij warm. het probleem is, hij lijkt gewoon nooit moe te worden.
ik wil niet bang zijn en hem gewoon een flinke rotklap geven, maar dat durf ik niet meer zo goed, en ik ben zo boos op mezelf!
maar aan de andere kant weet ik eigenlijk dat het komt omdat hij gewoon te weinig eruit komt en doet. dus heeft slaan dan wel zin?
soms vind ik het ook echt te gevaarlijk. stel je voor dat we beiden naar achter klappen....

Een arabier wordt eigenlijk nooit moe.. geloof me ik heb er ook zo een. Op een gegeven moment gaan ze door op adrenaline! Je kan longeren rijden wat je wil maar ze zullen nooit moe worden en gaan gewoon door bij wijze van spreken tot ze neer storten.

Probeer de knop om te zetten en niet bang te zijn want dat voelt hij echt. Slaan is de oplossing niet want dan slaan jullie echt nog een keer naar achteren. Arabieren zijn eenkennig en hij moet respect voor je hebben maar dat kun je niet afdwingen. Probeer hem idd beter te leren kennen en wissel het rijden af met leuke dingen. Ga eens samen in de losgooibak met hem spelen ofzo. Leg er niet te veel druk op en hou het afwisselen. 3 of 4x in de week is te weinig voor een arabier om te werken, ik denk dat hij gewoon te veel energie heeft. Komt hij verder wel buiten of los behalve als jij die 2 of 4 dagen in de week rijdt?

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 16:47

wel oppassen dat je idd niet achterover klapt, ik ben een keer achterovergeklapt met een jong paard en brak mijn bovenbeen, en geloof me, dat is geen pretje.
Ik had nog geluk, iets hoger en mijn bekken konden gebroken of verbrijzeld zijn, dan had ik pas een probleem Scheve mond

maar volg de bovenstaande tips van iedereen maar op, er staan goede tussen Haha!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 17:47

ik wordt alleen maar blijer! ik ben er vandaag wel achtergekomen dat slaan gewoonniet helpt. hij pikt het gewoon niet. ik ga echt proberen meer tijd voor hem vrij te maken, maar ik doe al mijn best, en 4 dagen is al best veel natuurlijk. of hij het bij de eigenaar doet, ik heb geen idee want de eigenaar doet er nix mee behalve soms ik de bak gooien. hij komt wel elke dag ff uit zijn box, om even in de bak te rondrennen. maar vandaag ging het stukken beter, en ik ga me eens verdiepen in het natural horsemanship. gewoon wederzijds respect opbouwen, want dit ras is gewoon zo onwijs slim! ik zie het nu gewoon als een uitdaging en ga weer vol frisse moed eraan beginnen!!!!! Haha!

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 21:53

bij ons was er ook z'n paard, men nemen een bezem en slaan tussen zen oren klinkt heel zielig maar hij heeft het nooit meer gedaan, en met een zweepje die flapen door en dan is de kans groot dat je in z'n oog slaag suc6

JustMidnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 22:52

bij mij werkte slaan tussen de oren averechts, Justin bleef daar tegen vechten! (en dus bleeg hij omhoog komen) Wat mij uiteindelijk goed geholpen heeft is hem naar voren rijden, met een flinke tik op de billen! als hij naar voren schiet niet meteen in de teugels hangen maar hem rustig weer terug nemen en belonen. Bij justin werkte dat truukje zelfs zo goed dat hij , als hij wilde steigeren meteen maar naar voren sprong! nu steigert hij helemaal niet meer!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 23:26

Ik snap niet dat er nog mensen bestaan die paarden tussen de oren slaan. Buiten het feit dat ze daar dus een botje kunnen breken, kan het paard je dan toch nooit meer vertrouwen als er zomaar een pets uit het niets komt? En een paard moet jou ten alle tijden kunnen vertrouwen.
Werken aan vertrouwen, een band scheppen, voorwaarts houden en inderdaad het hoofd opzij trekken als hij van de grond wil gaan. Belonen als hij weer voorwaarts gaat. Paarden willen graag beloning als bevestiging dat ze het goed doen, maar dat wordt vaak achterwege gelaten..., terwijl men wel royaal is met slaan als ik het zo lees af en toe.
Met slaan krijg je geen respect, alleen wantrouwen. Het is een teken van onmacht. Een paard wordt niet gehoorzamer van slaag. tik op de billen als hierboven beschreven is in feite een ondersteuning van je beenhulp, dat kan weer wel. Gewoon voorwaarts rijden... Begin anders met een galopje. Klinkt vreemd, maar kan bij zo´n paard wat zijn energie kwijt wil, helpen.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 23:38

denice schreef:
vandaag weer gereden en eerst maar gelongeerd. toen zonder zadel erop gesprongen en gereden, en geen enkele keer steigeren. soms als ik wat voelde, naar voren gedreven! echt super bedankt allemaal!!!!!!!

Toen ik dit las vroeg ik me af of het zadel wel paste.
Ik hoor vaak om me heen dat mensen moeilijk een goed zadel kunnen vinden voor dit ras.....

Ook kan je dit onderwerp neer zetten op www.arabischevolbloeden.nl/forum

Hier zijn mensen die zich verdiepen in het Arabische volbloed en er zitten een hoop trainnings stallen op het forum.....

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 23:42

Geef hem pas op zijn donder als hij met 4 benen weer op de grond staat. Zo voorkom je dat hij achterover klap en dat wil je helemaal niet. Misschien is het gewoon joligheid. Msschien vind hij het helemaal te gek als je gaat rijden. Ligt het niet aan je zadel. misschien ligt dat helemaal niet goed

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 23:48

Lusitana schreef:
. Belonen als hij weer voorwaarts gaat. Paarden willen graag beloning als bevestiging dat ze het goed doen, maar dat wordt vaak achterwege gelaten..., terwijl men wel royaal is met slaan als ik het zo lees af en toe.
Met slaan krijg je geen respect, alleen wantrouwen.

*LOL* Hier ben ik het meer dan 100% mee eens OK dan!

Vertrouw en win elkaars respect het moet van beide kanten komen......

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 00:01

miekelover schreef:
Geef hem pas op zijn donder als hij met 4 benen weer op de grond staat.

Dat zou ik dus echt niet doen . Dan ben je te laat met straffen. Dan straf je pas als hij eigenlijk al weer braaf is.
Er zitten verder al een aantal goed tips tussen Lachen. Ik dacht ook even aan het zadel, maar je hebt ook gezegd dat hij na een tijdje wel weer braaf is, dus dan weet ik weer niet of het aan het zadel ligt, maar je kan het zadel natuurlijk altijd even onderzoeken .
Succes ermee! Het komt vast weer goed Lachen

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 00:25

nee achterover klappen dat is fijn uhum.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 00:44

Nee, dat is ook niet fijn. Ik denk zelf dat het ook te gevaarlijk is om tijdens het steigeren te slaan, maar erna lijkt me gewoon niet doeltreffend.
Maar het blijft natuurlijk lastig wat je dan wel kan doen.
Maar goed, er staan nog genoeg goede tips bij over hoeveelheid beweing en voedsel enzo Lachen dus daar zal de TS het verder wel in zoeken Lachen

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 00:53

denice schreef:

Ik weet niet of dit eenmalig was of dat dit de laatste keer is dat je gereden hebt na dze reactie?
Maar het zadel kan ij een 4 jarige best de oorzaak zijn, rugproblemen komen helaas ook bij 4 jarige regelamtig voor dus het is imo de moeite om het nader te onderzoeken.

Ik denk als je deze pony meer buiten laat lopen, zodat hij zn energie kwijt kan een stuk helpt, een jonge pony hoort buiten te lopen en niet iedere dag ff uit zn stalletje om een paar rondjes te kunnen rennen door de bak, tenminste dat is mijn mening.

Zoals al eerder gezegt met slaan bereik je niks, ja de vertrouwensband en respect die je krijgt brokkeld erdoor af.
Slaan is onmacht en onwetendheid vd berijder, check mijn onderschrift Knipoog

Canter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 01:42

Ik heb ook 2 paarden gereden die flink konden steigeren, de ene deed het ook aan de longe. Die bleek achteraf een wervel scheef te hebben in de nek en toen dat eenmaal recht gezet was was het steigeren ook afgelopen.
Bij de ander ging het om een paard wat heel lang hengst is geweest (tot zijn 10e, had ook regelmatig gedekt) en dit was gewoon een echte macho die begon te steigeren als hij een kant op moest die hij niet wilde. Hij kon ook vanuit galop in 1 keer stil staan en recht omhoog! Ik heb dit toen opgelost vanuit het principe: als je niet vooruit wilt, dan maar achteruit. Dus op het moment dat hij begon te staken draaide ik hem om en ging achteruit verder. Na een klein stukje draaide ik hem dan om om te kijken of hij alweer vooruit wilde, zoniet dan gingen we weer in z´n achteruit.
Op het moment dat hij achteruit liep beloonde ik hem altijd wel, hij deed tenslotte precies wat ik wilde en ik kwam toch waar ik wilde komen.
Na een tijdje worden ze dat achteruit lopen goed zat, en hij begon aardig te begrijpen dat zodra hij begon te staken hij weer achteruit moest lopen!
Misschien heb je er wat aan, het heeft mij goed geholpen.

Groetjes, Talitha

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 17:41

ik weet zeker dat het zadel prima past, er is iemand bijgeweest, die heeft gekeken, er zit een bont sjabrak onder, een dikke, dis knellen ofzo kan ook niet. het ligt inderdaad gewoon aan dat hij er niet genoeg aankomt. ik ga voorlopig eerst onze band wat sterker maken, en voor het rijden gewoon ff longeren!
heeeeel erg bedankt voor alle reacties, er zitten echt hele bruikbare tussen!!!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 17:54

Als je er een deskundig persoon naar hebt laten kijken mag je er idd vanuit dat het zadel de oorzaak niet kan zijn, een dik bont dekje kan net zo goed knellen dat maakt niet uit als je zadel echt goed ligt op de rug van je paard is een dun sjabrakje genoeg verder niet Knipoog

Van te voren longeren kan zeker helpen wbt de overdosis energie wat hij misschien heeft, is er echt geen mogelijkheid om hem vaker buiten te laten lopen?

Succes saampjes Haha!

mooneyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 21:34

fresco schreef:
Ik zou zo'n paard eerst even longeren, zodat hij even zijn overtollige energie kwijt kan.
Daarna gewoon elke dag rijden en zodra ie probeert overeind te komen, goed voorwaarts rijden, eventueel voorwaarts slaan!
Hij heeft waarschijnlijk door dat ie nu geen straf krijgt terwijl ie stijgert.
Als ie rechtop staat, natuurlijk als het kan, zelf stil blijven zitten en eventueel opzij trekken.
Waarschijnlijk doe je dit allemaal al....succes ermee!

mee eens

maar pas wel op, denk aan je eigenveiligheid OK dan!