Gemeente regels voor pony in de "huur" tuin?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 11:52

dus ik mag aan nemen dat iedereen die een eigen pony heeft, er min. 2 heeft Verward . of op een manege/pension stal staat. Knipoog en een stukje van 5 bij 10 met stalletje erop is te klein, maar je box op de manege (3x3 als je geluk heb) niet. Verward Lieve mensen wat een geleuter, tuurlijk wil iedereen het beste voor zijn paardje. maar sommige overdrijven het echt wel hoor Knipoog . Bovendien zie ik op manege,s/pension stallen zat treurige pony,s staan Scheve mond .
Denk eigelijk wel dat het in ridderkerk kan, want er staan er zat aan de ringdijk in stalletjes. Knipoog

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 13:18

Esmeralda schreef:
dus ik mag aan nemen dat iedereen die een eigen pony heeft, er min. 2 heeft Verward . of op een manege/pension stal staat. Knipoog en een stukje van 5 bij 10 met stalletje erop is te klein, maar je box op de manege (3x3 als je geluk heb) niet. Verward Lieve mensen wat een geleuter, tuurlijk wil iedereen het beste voor zijn paardje. maar sommige overdrijven het echt wel hoor Knipoog . Bovendien zie ik op manege,s/pension stallen zat treurige pony,s staan Scheve mond .
Knipoog

Iedreen die een paard heeft en wil dat dat dier geestelijk gezond is en lekker in zijn vel zit zorgt dat hij een soortgenoot heeft die er minimaal naast staat. dat hoeft geen eigen paard te zijn natuurlijk.

Een paard hoort ook niet 24 uur per dag in een box van 3 bij 3. Het gaat er niet om dat er nog andere situaties zijn te bedenken die minstens zo slecht zijn, maar dat als je een paard neemt je de verplichting hebt om daar goed voor te zorgen. En als jij alleen een paard kunt houden in een stal van 3 bij 3 waar hij de hele dag in staat en/of alleen staat moet je geen paard nemen.

Een paard is stukken gelukkiger als hij met een vriendje in de wei staat en er nooit iemand mee rijd en loopt dan dat hij de hele dag alleen in de achtertuin staat. Een die paar uurtjes dat je er bij bent of er mee buiten lootp vervangen echt niet de behoefte aan een soortgenoot. Uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd, maar die zijn zeldzaam.

Ik kan me er echt kwaad om maken dat iemand roept dat de behoeften van een paard maar moeten wijken als de baas ze die niet kan geven. Het is geen fiets.

Wij mogen overigens de groene container officieel niet gebruiken om de mest in te doen. Wij maken gebruik van opslag in een plasic container die wij huren en die eens in de drie weken wordt opgehaald. Dure hobby, maar we hebben geen keus omdat we op een waterwin gebied zitten.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 13:38

laurae: Amen, helemaal mee eens

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 14:32

Carolien007 schreef:
maar je hebt een tuin van 5 bij 20 zeg je, daar zet je dan nog een huisje in, je hebt nog wat betegeld, maar dan hou je toch niet veel meer over.

Ik zou dan denk ik gewoon wachten en eerst wat beters zoeken. Kan hij niet bij die pensionstal op de wei? En dan kun je hem wel desnoods in je eigen stal thuis zetten.

Hier hebben mensen ook een paard in de tuin gehad, bak van 25 bij 15 ofzo, was gewoon zielig, beestje had ook wel 3 geitjes, maar nooit gras om te eten. de buren hebben er ook wat van gezegt en dat beestje moest dus ook weg van de gemeente. Vond ik ook wel mooi, was beter voor dat paard.

okee nou woont niet iedereen in een buurt waar veel ruimte is ......

voor een shet voldoet 5 bij 20 echt wel

hier in noordwijk huren veel mensen een stukje zetten daar een stalletje
op en houden over een paddock van 15 bij 15 waar dan resp 1 of 2 paarden staan

wij hadden de luxe van een paddock van 10 bij 20
(diende tevens als bakje ...) en ruime loopstallen
en nee geen gras , maar goed ook want ik had er 4 vd 6 direct weg kunnen brengen als ik die op gras had gehad ...

en och wat waren mijn paarden zielig ....

maar idd een paard is een kudde dier dus t is wel idealer dat ze samen met soortgenootje of anders samen met een geitje samen gehouden worden

maar 2 is nog steeds geen kudde ,.. tja waar leg je de grens

ze vraagt t ook voor ffies niet voor levenslang

daarbij staan er in nl heel veel paarden alleen die toch af en toe
soortgenoten tegen komen
het ene paard kan er beter tegen dan de ander

mijn shet heeft eerst bij mamma later bij geitjes (wat dus helemaal niet goed ging) en toen ruim een jaar alleen gestaan
hij is nu de leider van het spul ,.. en kan als enigste fftjes alleen achter blijven zonder dat hij de tent afbreekt hij heeft nu een maatje
(we hebben er nu dus 4 ) maar niet iedereen kan zich deze luxe permitteren

(ps honden konijnen vogels leven in de natuur ook in groepen !
alleen de meeste katachtigen muv leeuwen leven in de natuur solitair en die stoppen wij als mensjes wer samen Verward )

TS zou gewoon ff de gemeente bellen en vragen of er een apv is tegen
het houden van paarden in de tuin ,.. de enigste manier om het zeker te weten

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 15:27

laurae schreef:

Een paard hoort ook niet 24 uur per dag in een box van 3 bij 3

Ik kan me er echt kwaad om maken dat iemand roept dat de behoeften van een paard maar moeten wijken als de baas ze die niet kan geven. Het is geen fiets.

maar op de meeste manege,s zijn de boxen niet groter dan 3 bij 3 ja toch?? Dus is dat stukje grond waar de evt. shet op komt te staan veel groter ja toch?? En als dat beestje alle liefde van de wereld krijg en goede verzorging, regelmatig met soort genoten in contact komt, is het diertje dan niet veel beter af, dan een paardje wat op een manege staat in een box van 3 bij 3 en hunkerent over zijn deurtje kijk of zijn baasje aub uit die kantine wil komen, om dan als het dier geluk heeft 1 uurtje mag lopen. Scheve mond dus dat is dan niet zielig. Dan weet ik niet wie er beter af is, die shet of dat manege paard. verder ga ik hier niet op in, want gelukkig heeft iedereen een vrije menig en zijn ze niet allemaal hetzelfde, een ding is wel zeker, we willen allemaal het beste voor ons paardje

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 16:41

Mensen waarom vergelijken jullie met paarden die het slechter hebben?? Ga eens vergelijken met paarden die het beter hebben!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 18:54

ja met paarden van die paar mensen in nederland die
de mogelijkheid en de financieen hebben om hun paard saampjes met een paar soortgenoten (in een evenwichtige balans op een kruidige weide van dus minimaal 10 hectaren (1 hectare per paard uitgaande van kudde van 10 paarden) met een hectare bos en omringd door een vers kabbelend beekje waar ze zowel vers water als zomers verkoeling van daan halen

1 hectare natuur steen (voor de natuurlijke slijtage vd hoeven)

daar waar de veearts 1 x per maand overheen hobbeld met zijn squad om de paarden te checken (liefst natuurlijk te voet zodat de arme beestjes niet schrikken)

paarden worden natuurlijk alleen in de zomer (of het liefst helemaal niet) gereden en zeker niet geschoren of beslagen of ingevlochten
worden niet volgepropt met extra eiwitten ed om de paarden indien gewenst tot explosie kunnen komen tijdens een proefje of lood zware training

geen bandages , geen hulpteugels , geen zadels
en zeker geen bit , geen solarium , geen shampoo om ze mooi schoon te maken

geen oeverloze saaie buitenritten , geen dressuur wedstrijden ,geen springwedstrijden

alleen hier en daar een stronkje of omgewaaid boompje
zodat ze zelf evt mochten ze zin hebben er over heen kunnen springen

en natuurlijk meerdere wind en water dichte loop stallen welke knie diep gevuld zijn met stro

en natuurlijk zeker geen rassen houden die de strenge nederlandse winters zonder extra jasje niet aan zouden kunnen en kunnen smelten in een regenbuitje (wat gelukkig in nl niet veel voorkomt)

Knipoog

jongens kom op zeg

ik denk dat we allemaal

of we ons paard nu houden op een luxe manege , bij een oud boertje , op het weiland ,op een stukje zand of in de achtertuin

het beste met ons beestje voor hebben

Zip

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 19:10

Het is niet zo'n groot stukje, nou kan een Shet daar wel op staan, maar dadelijk in de zomer heeft hij het zo kaal (dat is dan nog niet zo erg) maar in de winter wordt het één grote modderbende. En dan komt vervolgens het gras dus niet goed meer opzetten in de lente als alles vertrapt is.

Wij hebben de shetjes namelijk ook op niet zo'n groot stukje land staan en lopen dus elk jaar weer tegen bovenstaande problemen aan en daar wordt je af en toe echt helemaal vervelend van.

Dit is niet vervelend bedoelt verder maar misschien wel iets om rekening mee te houden.

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 11:31

Ik stel maar 2 hele simpele en basis voorwaarden aan het houden van paarden: ze moeten minstens een soortgenoot hebben en minstens een aantal uur per dag uit de stal zijn.

Dat heeft hele maal niets te maken met kabbelende beekjes en onbeslagen paarden.

Als jij weet dat je paard deze behoeften heeft en vervolgens vindt dat deze basisvoorwaarden niet nodig zijn bij jou paard omdat jij ze die niet kunt geven heb je niet het beste met je paard voor. Dan heb je het beste met jezelf voor en daarbinnen moet je paard zich aanpassen.

Staat een paard alleen dan krijgt hij gedragsstoornissen - ja mijn paard wil helemaal niet meer bij andere paarden, zie je wel dat ze het niet erg vindt - en is hij simpelweg eenzaam , en met je paard de hele dag op stal is het vragen om been en hoefproblemen.

Dat paarden in hutjemutje de hele dag moeten werken en geen eten en drinken krijgen is geen reden om te zeggen dat paarden niet moeten zeuren als ze een week lang op stal staan. Net zo min dat het feit dat een hoop paarden in een slechte omgeving staan een excuus is om je eigen paard daar dan ook maar neer te zetten.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 13:14

Goh, mijn tuin is twee keer zo groot! Dat ik nooit op het idee gekomen ben om er een Shetlander in te zetten Schijnheilig
Verder ben ik het geheel met Laurae eens.
Als ik een paard geen soortgenoten en dagelijkse weidegang kan bieden dan heb ik liever geen paard, ook al zijn er nog zoveel paarden/pony's die het slechter hebben!
Dit vind ik geen excuus om uit egoisme mijn paard het ook maar minder te laten hebben.

naiade

Re: Gemeente regels voor pony in de "huur" tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 09:58

Wij hebben ze ook altijd in de tuin / schuur gehad.
Hadden het erf verhard en 2 buitenboxjes gemaakt.
Zodra het warm weer werd brachten we ze wel naar de wei ivm mest overlast / vliegen / stank etc.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 10:13

Dus als het van de gemeente mag dan zet je een shet in de tuin?!
Wat een achterlijke gedachtegang, het welzijn van het beestje behoort nog altijd de hoogste prioriteit te zijn!!

Een paard hoort niet in de achtertuin, hoe groot of klein het beestje dan ook is! Als jij een pensionstal op 300 meter van je huis hebt staan dan snap ik niet dat je hem daar niet gaat stallen. Als je beesten wilt houden moet je er goed voor zijn, en als je ze niet kunt bieden wat ze nodig hebben moet je er gewoon niet aan beginnen!!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 10:23

Dit topic is uit 2004 Nagelbijten / Gniffelen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 15:59

dus een slotje