Trailer laden, Pfffffff.....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 18:35

Heb je toevallig iemand in de buurt met een Ifor Williams trailer met een voorlaadklep.
Ik ben vorig jaar direct met Ustinov gaan oefenen toen hij thuis kwam en ondertussen ga ik al in m'n eentje met hem naar de rijvereniging.
Ik zet hem voor de laadklep en hij wandelt er zo in.
[HAW] Usti´s trailertraining

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 20:52

Paarden zijn van nature claustrofobisch Lachen Heb je wel eens aan clickertraining gedacht (targetstick )

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 22:28

Ik heb met die van mij ook al zowat alles meegemaakt wat trailers betreft, wat een drama kan dat zijn zeg! Niks hielp gewoon...

Toen heb ik ook gewoon paar weken lang elke dag 2 maal op de trailer met etenstijd..op laatst draven ze er in. Geen trailer=geen eten..maar als ik dan ergens anders was dan lukte het weer niet. Toen heb ik m eens een dag uitgehongerd en toen erin, dat hielp. Ik haal nu steeds de voorstang er uit, anders loopt ie maar tot de helft. Als ie er dan eenmaal in staat voorstang er weer in, niks aan het handje. Nog steeds eten mee en ergens anders een appel in een plastic zakje Haha!. Maar nog steeds geen ik m als ik bv 's avonds weg moet voor de tijd geen bix, dan kan ik het vergeten. Maar het gaat al sinds mei behoorlijk goed nu...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 23:30

het is een vertrouwensprobleem. je paard vertrouwt je niet genoeg om achter je aan te lopen de trailer in. werk daar eerst aan, en probeer het dan met een pony erbij die het niet eng vindt. laat die eerst erin gaan, en dan jouw paard ernaast. de oplossing om de trailer in de bak/ wei op te stellen met voer erin vind ik ook een goed idee. zorg dan wel dat hij goed vaststaat, want als de trailer gaat kiepen oid heb je de poppen aan het dansen. maar, nogmaals, werk eerst aan het vertrouwen. bijv: mijn minipaardje loopt vaak los op het erf, en toen ik de trailer inging om hem schoon te maken kwam ze me zo achterna, ze springt er zelfs via het voordeurtje in!!! en uit!!!!! bij mijn rijpaard duurde het wat langer, maar die had niet zulke fijne ervaringen met de trailer. het duurde de eerste keer ongeveer een kwartiertje, kwam geen lijn of zweep aan te pas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 23:37

Alline schreef:
Hebben julli er wel eens over nagedacht wat je een paard vraagt als ie de trailer in moet.. je moet dat niet onderschatten..
Een paard is een vluchtdier, die van zichzelf niet in een kleine ruimte gaat staan. Een trailer is dus voor een paard een erg klein zwart 'gat' waar ie niet zomaar uit kan.. en dat is dus erg eng voor een paard. Dus logisch dat ie daar niet in wil.

Als je al met die instelling met je paard op een trailer afloopt, is het ook logisch als hij er niet in wil. Bekijk het eens vanuit het paard: 'Hey wat is dat? Oei, mijn baasje vind het heel erg eng, want ze loopt er zo voorzichtig op af. Aan haar houding zie ik dat ze niet verwacht dat ik mee ga, dus ga ik ook niet mee'.

Ik heb een tijdje geleden de tip gekregen om 'lastige' paarden te laden met een hengstenketting en een longeerlijn achter de kont langs en ik moet zeggen dat dit echt perfect werkt. Na 1 of 2 keer snappen ze wel dat ze er gewoon in gaan.

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 23:46

Ik heb het inderdaad met de methode van Parelli aangepakt. Maar dan nog moet je er lekker de tijd voor nemen.
Nu wandelt hij er zo in, voor me uit, en ik doe de stang erachter. (voorheen duurde het dus 1,5 uur met vijf mensen en veel stress)
Kijk eens op www.paardnatuurlijk.nl Daar staat het een en ander over deze manier van trailerladen. Maarrr, het is niet 'ik gebruik die methode en paard loopt de trailer in'. Er gaan diverse oefeningen aan vooraf voor je daaraan begint. Maar als je daar enkele weken voor uit wilt trekken, dat lukt het zeker! Succes!
(via www.parelli.nl kan je aan meer adviezen komen)

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 00:16

Hee sunset...
Ik heb net een artikel in het blad Baroque gepubliceerd waarin wat zaken beschreven staan die je kunnen helpen. Als je wilt kan ik je de tekst wel sturen.

Verder: VOER werkt altijd maar tijdelijk. Ga in godsnaam nooit met een longe erachter druk uitoefenen: je probleem is goed op te lossen, je moet alleen even weten hoe! Via zo'n berichtje uitleggen is wel lastig, daar moet ik nog maar even over nadenken hoe alles te formuleren. Maar goed, je had me al eerder gepb't.

EdelweissBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 00:32

Bij annebel hadden we trouwens ook eerst een tijdje een hengstenkettin omgedaan, en kreeg ze ook best even op haar donder als ze er niet inging. Ze ging er met licht wel altijd in, maar in het donker niet (de trailer is goed verlicht van binnen). Maar nu is ze dat zo gewent dat ze gewoon aan een touw meegaat. En uitladen kan ik ook al alleen met haar.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 11:36

Ben het ook wel erg eens met CCCorine.......je moet er van overtuigd zijn dat je paard er op gaat, hoe lang het ook moge duren!
Ik weet nog goed dat ik met mijn superbrave zo de trailer opstappende merrie bij de hengstenhouder was, waar - net toen ik weer naar huis wilde - een andere merrie de kar werd opgemept (drie man er om heen, stuk lawaai, iedereen kent de taferelen).......en toen dacht ik even, oeh als Karanda er nu maar op wil, misschien moet ik maar even wachten.
Mooi dat ze er niet op ging. Ik dacht, wat moet ik nou (ze gaat altijd vanzelf.....dan weet je 't opeens niet meer)? Bovendien zag ik die kerels naast me, ik zag het al voor me dat ze mij ook nog zouden komen 'helpen'.
Totdat ik bedacht dat we gewoon de trailer opgingen met z'n tweetjes, ongeacht wat er naast ons gebeurde. Oh, dacht Karanda, er is niks aan de hand, dan ga ik toch gewoon met je de trailer in...ze sjokte zo de klep op. ...veel van geleerd!!

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 18:21

CCCCorine"]
Als je al met die instelling met je paard op een trailer afloopt, is het ook logisch als hij er niet in wil. Bekijk het eens vanuit het paard: 'Hey wat is dat? Oei, mijn baasje vind het heel erg eng, want ze loopt er zo voorzichtig op af. Aan haar houding zie ik dat ze niet verwacht dat ik mee ga, dus ga ik ook niet mee'.
[/quote]

Ja tuurlijk.. als je zelf denkt dat het eng is lukt het ook nooit..
Maar ik bedoel ermee te zeggen dat veel mensen het vanzelfsprekend vinden dat een paard in de trailer gaat.. en dan raar op kijken als een paard niet 'wil'. En er verder niet bij nadenken dat het gewoon wel eens eng kan zijn voor een paard.

[quote="CCCCorine schreef:
Ik heb een tijdje geleden de tip gekregen om 'lastige' paarden te laden met een hengstenketting en een longeerlijn achter de kont langs en ik moet zeggen dat dit echt perfect werkt. Na 1 of 2 keer snappen ze wel dat ze er gewoon in gaan.

Ja, dit zal bij sommige paarden vast werken... Maar of het paard dan zn trailerangst overwonnen heeft lijkt me sterk.. dit is gewoon dwang.. en bij sommige paarden werkt dat inderdaad Boos!
Ik denk zelf dat je met rust en beloning meer bereikt..

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 19:14

Ik heb vandaag mijn 2 pony's verhuisd. Een daar van is pas 2 en had ik zelf nog nooit op de trailer gezet. Volgens zijn oude eigenaren is hij makkelijk, maar goed je weet nooit...
Schot eerst opzij gezet en toen er gewoon in 1 keer ingelopen. Op het moment dat hij de trailer zag, schrok hij en begon hij helemaal te snuiven en te stampen Verward Ik dacht toen gewoon, ik loop er gewoon in en dan zal hij wel mee gaan en dat deed hij ook heel braaf., met een los touwtje, ik liep er ruim een meter voor OK dan!

Het is dus grotendeels vertrouwen, want hij vond het wel een eng en spannend ding, maar toen ik hem liet zien dat je er zo in kan liep hij zo mee en was de angst weg. (denk dat het bij z'n vorige eigenaren ook zo ging)

Probeer eerst gewoon andere enge dingen, door smalle doorgangen, ergens onderdoor etc. Veel succes.

Noompiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 10:45

Ik ga het maar eens proberen hoe het op die sites staat.
Maar wij hebben alleen een 1 paards trailer.
Maar nou ben ik bang als hij na al die oefeningen dan wel de trailer in gaat of hij dan ook rustiger is in de trailer.
Want dat is ook een probleem
Hij maakt zich erg druk in de trailer en komt er helemaal nat en onder de schuim uit.Wat kan ik daar dan aan doen?

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 11:15

Ik doe freestyle met mijn pony, wat ook een voorbereiding is op trailer-laden. Ik ben al maanden met hem ermee bezig en gaan binnenkort ook beginnen met trailer laden. Maar ik merk nu al dat hij door de freestyle mij naar dingen volgt die hij gewoon eng vindt, zoals plastic zeilen. Misschien is dat een idee.
Maar nou zeggen ook mensen dat je hem niet te los moet vastzetten, om steigeren te voorkomen. Maar mij paard is juist snel geneigd om te gaan hangen en zet hem normaal ook niet zo veel vast. Hij vind er gewoon niets aan om vast te staan. Maar het is toch wel verantwoord om hem los on de trailer te zetten??!! Verward

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 11:32

Citaat:
Maar het is toch wel verantwoord om hem los on de trailer te zetten??!!

ik zou er niet mee willen rijden dan

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 11:39

Maar ook als er juist de kans is dat hij gaat hangen?? Hij zal namelijk eerder dat doen dan steigeren......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 11:43

Phynix schreef:
Maar mij paard is juist snel geneigd om te gaan hangen en zet hem normaal ook niet zo veel vast. Hij vind er gewoon niets aan om vast te staan. Maar het is toch wel verantwoord om hem los on de trailer te zetten??!! Verward

Ik zou hem gewoon vastmaken. Hangen kunnen ze toch niet als de stang erachter zit (wel altijd eerst achterstang vastmaken en dan paard vastzetten, bij uitladen eerst paard los en dan pas stang los).

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 11:57

Okee, nou ik ga toch eerst oefenen met laden en stukjes rijden, voordta we echt op wedstrijd gaan, dus ik zal dan wel zien hoe hij reageert. Maar is het los laten staan alleen gevaarlijk om de kans dat ze kunnen steigeren?

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 12:00

Los staan vind ik gevaarlijk, als een paard wil omdraaien en komt in de knel bah moet er niet aan denken.
Ik heb ook een paard met een trailerlaad probleem.
En daar heb ik iemand bij gehad, zij heeft me tips gegeven en ik ben zelf gaan oefenen met voer lokken en rustig stang erachter en in de trailer laten eten enz..
Toen stukjes gaan rijden.
En het is soms nog moeilijk maar stap voor stap word 't beter Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 12:05

ja, vergis je niet wat omdraaien betreft. ik heb ooit met eigen ogen gezien hoe een man een paard van zeker 1,60 meter omdraaide in een 1 paards trailer! echt hartstikke gevaarlijk als het paard klem komt te zitten!

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 12:08

Owh ja, niet gedachte aan dat ze effe lekker gaan draaien in zo'n ding nee. Ga ook zeker oefenen met vastzetten, maar vroeg het me alleen af of het alleen was om steigeren. Maar wat dat draaien betreft, had ik me inderdaad nog niet bedacht

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 12:38

idd, leer hem dat hij niet in paniek hoeft te raken als hij aan een kort touwtje staat. er zijn tegenwoordig ook touwen met elastiek te koop, zodat het paard bij verzet geen klap in de nek krijgt als het touw strak komt te staan. bovendien hebben ze minder het gevoel dat ze geen kant meer opkunnen. ik vind het zelf persoonlijk het prettigst om aan beide zijkanten van het halster een touw te hebben, ook ivm evenwicht en stabiliteit, het paard kan er steun aan zoeken. mijn paard hing zich vroeger ook altijd op aan het touw, simpelweg omdat hij zich één keer heeft losgetrokken. toen heb ik een ketting met een stuk slang erom gekocht, met panieksluiting. de keer daarop dat hij ging hangen had het geen zin omdat het halster en de ketting heel bleven. op een gegeven moment gaf hij het maar op..... er zijn ook vastzetdingen in de handel die eruit zien als een springveer. schijnt ook te werken tegen hangen....

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 12:57

Nou, maar die van mij is zo slim, hij gaat lopen snuffelen voor alles, vooral snoepjes. Gaat echt aan alles wat hij om zich heen ziet dan snuffelen. Op die manier gebeurt het dus wel eens dat het touw losjes om zijn neus heen komt, door het bukken en draaien. Raakt dus in paniek en gaat hangen. Dus het is niet om te klieren of omdat hij niet vast durft te staan. Hij heeft alleen moeite met het zelf stil staan, waardoor het wel eens fout gaat Scheve mond

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 13:10

Phynix, dit lijkt me gewoon een kwestie van goed opvoeden. Je kunt een pony goed leren dat ie gewoon stil moet staan. Ik denk trouwens niet dat je pony op de trailer snel dat soort dingen gaat doen, als je hem vastzet aan twee touwen wil dat ook haast niet. Bovendien is bovenin de trailer licht en lucht, dus ik denk niet dat ie erg snel zal bukken, zeker niet als je rijdt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 13:11

Het is al een paar keer genoemd, vertrouwen is de basis. Hij moet ook gehoorzaam zijn aan de hand. Met neme een losse trailerklep en legt die op de grond. Als je daar over heen kan wandelen met hem (het beste is gewoon vooruit gaan, niet naar je paard kijken, lang lijntje) loopt hij overal wel achter je aan. Laat hem net zolang kijken als hij nodig vindt als hij stopt. Nooit trekken. Als je zo´n klep in de stalgang legt, kan hij er niet langs en heb je het effect van opsluiten.
Verder, licht aan in de trailer, deurtje open (waar wel iemand bij moet staan om het sdicht te doen, want ik heb meegemaakt dat ze er weer door naar buiten willen en dat past dus niet echt... Wachten is het sleutelwoord. Niet trekken. De klep is meestal het engste, vandaar dat je dat apart kunt oefenen om alvast die hindernis te nemen. Als hij er in staat, WEL voeren, bij zo´n paard dat er meteen wer uitraced. Laat de klep open. Als je dit elke dag herhaalt, kun je op een gegeven moment wel de stang doen en de klep. Enne, ja, je paard moet ook al gewend zijn aan vaststaan.

Noompiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 13:25

Ik heb 1x gehad dat me paard zich in de trailer heeft weten los te rukken en zich in een 1 paardstrailer heeft omgedraaid.
We hebben toen helemaal niks gemerkt en toen we op onze bestemming aan kwamen zaten we met een probleem.
Hoe haal je dan zo een paard uit de trailer die helemaal gek is geworden Verward
Hij wou gewoon echt over de klep springen.
Nu heb ik voortaan 2 halstertouwen zodat hij zich niet omkan draaien en ook niet te strak staat.