bontje onder zadel...nodig of mooi?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 23:37

het is bedoeld om je zadel beter te laten liggen of schokken op te vangen, soort gelpad dus. ze claimen dat het beter werkt.
We gebruiken ook bontjes bij wondjes enzo dat het niet schuurt.
maar een hoop mensne hebben het iid omdat het zo mooi staat!

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 23:37

bij mijn vorige paard had ik het nodig aangezien die scheurplekken kreeg van dekjes, zodat ik de bontlegger altijd opde huid neer en het dekje erover heen. maar nu ze er niet meer is, gebruik ik hem tussen het zadel en t dekje als een soort gelpad!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 00:58

Ik heb er gister 1 gekocht voor Quellian. Puur omdat het lekker zacht is voor haar rug en omdat ik het sjiek vind staan Knipoog

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 07:56

Ik heb er net 1 gekocht voor de mooiigheid Schijnheilig

Hiervoor had ik een hele schabrak er van, die had ik gekregen. Maar er liep ook een bontje onder het zadel door en dat vond ik vet irritant want dan kan je je been helemaal niet zo goed aanleggen. Dan zit er een bobbel.

tommy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 11:45

ik weet niet hoor......maar als je m direct op de rug legt.....heb je enig idee hoe hij er dan uit ziet na een week.......???? dus dat is niet de bedoeling!!! vraag maar eens na bij je ruitersportzaak

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 11:50

ik gebruik er eentje, alleen met springen om een evt wat onzachte landing wat te dempen Haha!

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 12:56

ik werk in een ruitersportzaak enn heb gemerkt dat er veel meer mensen zijn die er een voor de mooiigheid kopen dan voor het effect, sommige willen het gebruiken omdat ze denken dat het beter is maar eigenlijk niet weten waar voor het echt nodig is.

ik ben er ongeveer 2 jaar geleden 1 gaan gebruiken omdat mijn paard een gigantische drukplek op zijn schoft had door een antischuurbeschermer voor onder het deken, dat ding gaf gigantische drukplekken na een paar weken, met het rijden had hij er heel veel last van en ik heb toen zo'n bondje gekocht wat erg goed hielp, ilk gebruik het altijd recht op de huid. je ziet ze zo niet of nauwlijks liggen (ik vind het namelijk echt super lelijk).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 13:19

Ik kan zo'n dood schaap toch echt niet mooi vinden, en rij western dus daar kan ik dan ook niets mee. Mijn pads hebben wel een schapewollen onderkant die direct op de huid ligt, dus ik kan me wel indenken hoe het werkt.

aiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 13:31

Het is wel de bedoeling dat het bontje direct op de paardenrug ligt (volgens mijn zadelmaker), maar veel mensen doen er nu een dekje onder omdat hij anders zo snel vies wordt.
Als je hem op het dekje legt gaat natuurlijk heel de ventilerende en warmte afdragende werking weg, omdat het dekje in de weg zit.

Ik gebruik er dus ook geen, aangezien mijn zadel goed past en mijn paard geen last van zijn rug heeft. En naar mijn mening gaat bij gebruik van een bontje ook het hele effect van de ruimte tussen de kussens (heeft dat ook een naam?) weg, welke de rugwervels ruimte moeten bieden, aangezien dat gat helemaal opgevuld wordt met bont (net als zo'n dikke anky-pad trouwens, en beide is volgens mij helemaal een slecht idee). Dus het kopen voor het mooi vind ik echt een ongegronde reden om een bontje aan te schaffen, maarja wie ben ik.

En buiten dat vind ik zo'n bontje echt geen gezicht (sorry voor de aanhangers)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 13:36

Trouwens: een bontje om een niet passend zadel wel passend te krijgen vind ik niet kunnen...
Voor de rest is het net als een gelpad een rage, die ook wel weer overwaait.

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 13:39

tommy01 schreef:
ik weet niet hoor......maar als je m direct op de rug legt.....heb je enig idee hoe hij er dan uit ziet na een week.......???? dus dat is niet de bedoeling!!! vraag maar eens na bij je ruitersportzaak

Voila de rede waarom de meeste mensen hem niet op de rug leggen want owee als die vies wordt Scheve mond

Iedereen heeft het erover dat het zo lekker zacht is...........maar als je dat tussen het shabrak en het zadel legt voelt je paard daar toch niets van

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 13:43

goh bang om te wassen? ik was m 1 keer per week kan geen kwaad hoor, recht op de rug is toch het beste.

tequila

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 13:44

Ik rij ook met zo'n bontje, en ik leg hem wel direct op de rug, dus onder het sjabrak. Ik rij hiermee omdat mijn paard last heeft van bindweefselbultjes en ik het op deze manier probeer te verminderen en te voorkomen. Hij moet wel vaker in de was ja, maar dat vind ik geen probleem.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 13:44

ik vind het oerlelijk, opn concours zie je het ook steeds vaker... Scheve mond
sorry maar ik vind het lelijk, en het contact met het paard word ook steeds minder daardoor.... is het dan niet verstandiger om gewoon een goed passend zadel te kopen?

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 13:47

crossmonster schreef:
ik vind het oerlelijk, opn concours zie je het ook steeds vaker... Scheve mond
sorry maar ik vind het lelijk, en het contact met het paard word ook steeds minder daardoor.... is het dan niet verstandiger om gewoon een goed passend zadel te kopen?

amen....... je mist gewoon een stukje contact..... het is weer typsich zo'n rage. kijk in een aantal gevallen oke maar over het algemeen is iedereen weer als een kip zonder kop zo'n ding aan het kopen en over een half jaar gebruikt niemand hem meer.........

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 13:51

Curly85 schreef:
amen....... je mist gewoon een stukje contact..... het is weer typsich zo'n rage. kijk in een aantal gevallen oke maar over het algemeen is iedereen weer als een kip zonder kop zo'n ding aan het kopen en over een half jaar gebruikt niemand hem meer.........

toch heb ik met mijn springzadel (close contact) + bontje veel meer contact dan op de kieffer vzh van mijn moeder Verward

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 13:55

tja dat kan, daar ga ik niet over oordelen want daar heb ik geen ervaring mee. Ik weet wel dat ik wanneer ik een gelpad (want ik heb geen bontje) onder mijn dressuurzadel leg ik minder contact heb als met hetzelfde zadel zonder gelpad........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 14:52

Ik gebruik hem wel,geef toe dat ik het zelf ook erg mooi vind staan.
En ik moet zeggen dat ik hem destijds heb gekocht omdat mijn zadel niet helemaal goed lag ,Hulsebos is toen langsgeweest en heeft gekeken of het zadel met bontje wel goed lag en dat was zo.
Daarna heb ik een ander zadel genomen,maar het bontje ben ik toch blijven gebruiken.
En zelf heb ik wel het idee dat ik lekkerder zit met bontje.
Of ik hem op mijn aanstaande eigen paard ook ga gebruiken?
Ik denk het wel,maar alleen als ik er een normaal dun dekje onder heb,en zeer zeker niet met een dikke pad of mijn dikke BR dekje.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 14:56

Ik gebruik hem omdat het zadel dan niet zo erg op de rug belast, maar meer op het bontje. Ik vind het opzich wel mooi, maar toch vooral voor de steun.

Margon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 17:01

Ik gebruik een bontje omdat ik het mooi vind staan *LOL* geef het gewoon eerlijk toe maar als ik bijvoorbeeld met een dun shabrak aan het rijden ben dan heb ik er wel liever een bontje onder al is het allemaal dat ze geen last van hun rug krijgen Lachen

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 18:11

Zofy schreef:
Het is eigenlijk bedoelt voor hetzelfde als een gelpad, maar ik denk inderdaad ook dat een heleboel mensen het onder het zadel leggen omdat ze het zo mooi vinden. (Bijvoorbeeld zo'n ankypad die ook al dezelfde werking heeft als een gelpad en dan ook nog weer een bontje... dat vind ik dan weer net iets te overdreven).

Ik niet Knipoog. Op zo'n BR Diamond dekje vind ik m niet fijn, maar die dekjes zijn ook niet zo geweldig vind ik.

Ik heb m vooral voor het mooie maar nu kijk ik er zelf eigenlijk bijna niet meer naar en heb ik m voor het functionele.

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 19:00

Ik heb er 1........................... om mijn zadel passend te krijgen (wacht op overval)

De merrie di eik rijd is een fokmerrie die dus steeds erg wisselend van gewicht is. Ze wordt heel snel mager, waardoor mijn zadel te breed wordt, met een bontje er tussen is dat probleem opgelost en schuift mijn zadel niet (meer). Ik vind het een prima oplossing

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 20:21

Ik heb het dus wel voor Chip, ze heeft nogal een "ingevallen" schoft, dus het is handig omdat met dat bontje haar zadel beter past.

Binar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 21:01

Ik heb mijn "schapie" (zoals ik hem altijd noem Haha! ) gekocht op aanraden van de fysio. Ko was in die tijd erg gevoelig op zijn rug, anders had ik hem waarschijnlijk niet gekocht want die krengen zijn best prijzig.