Bruinbont, 3-kleur? :S

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SanetJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 01:40

lowara schreef:
dat is een apart paard! vos met zwart.. hoe noem je dit dan?

Het kenmerk van een vos is juist dat hij helemaal dezelfde kleur is... (manen staart en "huidskleur") als hij dus vlekken heeft, is ie bont, en als ie andere kleur benen heeft (wit uitgezonderd) dan is ie gewoon bruin..

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 01:50

Er is geen naam voor, het is in principe gewoon een vosbonte met een genetisch 'foutje'. Bij bonte paarden kan het voorkomen dat er in de witte vlekken wat donkere haren zitten, net zoals je bij een roan ziet. Bij dit paard (ijslander is het overigens), denken ze dat dat in een extreme vorm is gebeurd.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 02:02

Sanet schreef:
Het kenmerk van een vos is juist dat hij helemaal dezelfde kleur is... (manen staart en "huidskleur") als hij dus vlekken heeft, is ie bont, en als ie andere kleur benen heeft (wit uitgezonderd) dan is ie gewoon bruin..

Hier klopt dus echt geen hout van.....
Een vos kan zeker wel bont zijn, dan heet het een vos-bonte Knipoog Net zoals je bijvoorbeeld bruin-bont en zwart-bont hebt.
Bovendien hoeven de manen en staart van een vos niet exact dezelfde kleur te zijn als de vacht, die kunnen ook lichter zijn. Meestal hebben ze echter wel ongeveer dezelfde kleur.
Een paard heeft een basiskleur (bijvoorbeeld vos dus), en daaroverheen ligt een bontpatroon, maar dat doet er niets aan af dat het toch gewoon een vos is....
Vosbonte:
Afbeelding

SanetJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 02:08

Supertje schreef:
Hier klopt dus echt geen hout van.....
Een vos kan zeker wel bont zijn, dan heet het een vos-bonte Knipoog Net zoals je bijvoorbeeld bruin-bont en zwart-bont hebt.
Bovendien hoeven de manen en staart van een vos niet exact dezelfde kleur te zijn als de vacht, die kunnen ook lichter zijn. Meestal hebben ze echter wel ongeveer dezelfde kleur.
Een paard heeft een basiskleur (bijvoorbeeld vos dus), en daaroverheen ligt een bontpatroon, maar dat doet er niets aan af dat het toch gewoon een vos is....
Vosbonte:
[image]

Ehh... dat bedoelde ik ook te zeggen.. maar ik zie net dat ik dat dus niet zei.
Als de kleur van de manen en staart lichter is, dan is het toch een valk?

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 02:34

Sanet schreef:
Ehh... dat bedoelde ik ook te zeggen.. maar ik zie net dat ik dat dus niet zei.
Als de kleur van de manen en staart lichter is, dan is het toch een valk?

Nee, je bedoelt waarschijnlijk palomino. Die hebben een (meestal) goudachtige kleur vacht en witte staart en manen:
Afbeelding
Die heeft inderdaad als basiskleur vos, maar dan met een verdunningsfactor (creme-gen), die de kleur als het ware verdund. 1 zo'n creme gen geeft een palomino (enkele verdunning vos), 2 creme genen een cremello (dubbele verdunning vos):
Afbeelding
Maar in principe zijn het gewoon vossen met een extra gen er overheen.

Wat ik bedoel is wat een zweetvos genoemd wordt, dus een gewone vos zonder verdunning maar wel met lichte manen. De kleur die je ook over het algemeen ziet bij vos-kleurige shetten bijvoorbeeld (of in dit geval ijslander):
Afbeelding

Een valk is een verdunning van bruin (bruin met 1 creme-gen):
Afbeelding