Uitrijdeken,ja of nee

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 12:26

Ik heb voor Maddox een heel dun fleece uitrijdeken gekocht, als ik in de bak ga rijden stap ik daarmee in en uit, maar als ik naar buiten zou gaan zou ik hem constant ophouden. Ik galoppeer in principe niet, maar met draven zou ik hem gewoon oplaten. Als het nog kouder wordt (vrieskou) dan hebben we nog een waterdichte die wat dikker is en ook die zou gewoon op blijven liggen tijdens draven.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 12:33

Ik rijdt ongeveer 5 of 10 minuutjes met uitrijdeken los en leg hem dan over het schot zodat ik hem met uitstappen zo weer kan opleggen.

Met het longeren maak ik de passoa over een fleecedeken vast en laat de voorsluitingen los.

Als ik met mijn pony een buitenrit maakte had ik hem altijd een uitrijdeken op. Bleef zelf in een flinke galop goed liggen. Strand of bos maakte niets uit.

TessavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 12:41

Citaat:
PolitieTed schreef:
Volgens mijn vriendin (die diergeneeskunde studeert) is dat heel slecht, omdat ze dan de warmte niet kwijt kunnen. Ook alleen uitstappen met een deken is niet goed. En over het ineens de kou in gaan denk ik dan: op stal staan ze stil, maar als je naar buiten gaat dan lopen ze. Dan worden die spieren dus vanzelf warm (heb je zelf ook als je gaat lopen). Dus het is dan denk ik wel verstandig om misschien iets langer in te stappen voor je ze echt aan het werk zet.

Hoop dat je hier iets aan hebt!

Jou vriendin moet dan ook weten waar spierbevangenheid vandaan komt: Dit komt meestal voor als een paard uit een warme stal in een lage buitentemperatuur moet werken.

En bovendien kan een soortgelijke aandoening ook optreden na het rijden, dus als de spieren daarna weer te snel afkoelen.

Citaat:
Arabesk schreef:
Inderdaad, het meest gevoelige deel voor een paard om ziek te worden is toch de keel en de borst en die worden nu juist NIET beschermd! Het paard wordt alleen maar warmer door die deken op zijn kont. Een soort paardensjaal zou dan beter zijn.

Dit is dus niet waar, stel je paard is getroffen door spierbevangenheid, wat moet je dan doen? De Lendenen warmhouden!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 13:28

inderdaad, ik gebruik de uitrijdeken ook vooral om de lendenen warm te houden.. mijn pony is daar erg gevoelig, als ik haar bij wijze van zonder deken in de kou zou zetten heeft ze de volgende dag stijve en harde rugspieren. ze is ook niet de jongste meer.. Het uitrijdekentje is dus juist om te zorgen dat ze haar warmte niet te snel kwijtraakt, als ze snel afkoelt krijgt ze stijve spieren.. fleece neemt wel zweet op dus het is niet zo dat ze zeiknat blijft. bovendien zweet ze nauwelijks op haar billen/rug.

dit is niks wetenschappelijks, misschien zit het in theorie helemaal anders, mar dit is gewoon mijn eigen ervaring bij mijn paard Knipoog