springen vanaf welke leeftijd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mikolaiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 21:01

87 kilo lijkt me erg zwaar voor een shetlandpony!
en dan ook nog springen zelfs als de spronggewrichten nog niet volgroeit zijn
als ik je een advies mag geven ...ga op zoek naar een grotere pony!

Daniel_old

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 21:06

Het valt best mee hoor!!... hij zakt maar 2 keer op een dag door zijn knieen..En daar komt nog eens bij dat ik van de schooldokter en van mijn vriendin moet afvallen.. ik ga voor de 40 kilo

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 10:02

Daniel schreef:
Het valt best mee hoor!!... hij zakt maar 2 keer op een dag door zijn knieen..En daar komt nog eens bij dat ik van de schooldokter en van mijn vriendin moet afvallen.. ik ga voor de 40 kilo

Verward Verward Verward Verward Verward Verward
mensen dat neem je toch niet serieus

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 10:10

Ik ruik een schaduwaccount! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 10:56

het ruikt niet alleen, het stinkt enorm Haha!

En ts
Als je hem nu zadelmak maakt (tenminste begreep dat je dat deed, imo kan dat nog een half jaar wachten) en je draaft en galoppeert over 2 maandjes eens wat balkjes
en van de zomer eens wat (dus niet bijna dagelijks want springen is hoofdzakelijk dressuur) gaat springen, loopt hij in januari B

Nu zou ik niet teveel gaan klooien met de longeerlijn en springen.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-04 11:13

klooien Verward hij vindt het zelf heel leuk om te doen en zo heeft hij al wat evenwicht en techniek als hij onder de man gaat springen, gewoon longeren moet ik zeker doen, maar af en toe doe ik er eens een sprongetje bij, want hij verveelt hem zowieso heel erg aan de longe en dan gaat hij heel erg gevaarlijk doen. Ik doe het niet vaak hoor, springen aan de longe.

Januari zou 40-50 parcoursje zijn en als dat goed gaat ook nog 60 bij ( kan op moment zelf nog bij-inschrijven) er zijn die winter nog 3 wedstrijden erna daar ( is eigenlijk ideaal voor jonge paarden en pony's hun eerste wedstrijden te doen lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 11:18

ja klooien
als het hem verveeld aan de longeerlijn heb je dat simpelweg al veel te veel gedaan

Evenwicht en techniek leren ze ook onder de man (evenwicht is dan al heel anders) al na 1 keer een balk tegen de benen te hebben gekregen leren ze mteen techniek.
Dan weet je of het een springer is of niet.
Daar hoef je geen 100 keer voor te springen.

Longeren is een superzware belasting, laat staan met springen erbij

helemaal nergens voor nodig, het is letterlijk je paard slopen
Een paard wat springen leuk vind en kan, kan een B parcours in een paar maanden.

sheba

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 14:50

ik zou eerste je pony goed dressuur gericht rijden dat hij goed naar je luisters en goed de overgangen leert zodat het met het springen ook makkelijker wil

Maartje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 15:00

TS: Runningkawa weet echt wel waar ze over praat. Zoals je ziet, is ze 2 keer zo oud als jou, met 2 keer zoveel ervaring, en heeeel veel meer springervaring. Dus als zij een antwoord op je vraag geeft, zou ik daar maar gewoon naar luisteren, en niet doen alsof je het beter weet, want dat weet je niet.

En ja, je kan idd al met 4 beginnen met wedstrijden. Maar ik vind het ook niet slim. Ik zou lekker wachten, tot jaar of 5. En dressuur moet wel helemaal in orde zijn. Tuurlijk hoeft je pony geen Z-dressuur oefeningen te kennen. Maar gewoon de basis moet erin zitten, voordat je fatsoenelijk, netjes een parcours kan rondrijden. Je kunt ook wel eerst gaan springen, voordat je de dressuur erin hebt zitten. Maar dan race je gewoon, zonder enige controle, het parcours door.

Als ik jou was, zou ik dus nog tot een jaar of 5 wachten. Zodat je de dresuur er goed in hebt zitten, en fatsoenlijk en netjes een parcours kunt rondrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 17:12

Nou, ze mag van mij er best tegen in gaan hoor
daar is het een forum voor.

Maar ze onderbouwd niets
ze vraagt zelf vanaf welke leeftijd, als er dan meerdere mensen zeggen, doe nog ff rustig, is het niet zo. Waarom dan die vraag?

Van mij hoeft ze ook echt niet te luisteren
maar ik vraag me gewoon serieus af wat je er aan hebt, nu al zoveel te springen.
Omdat je dat voor de training nog niet nodig hebt.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-04 17:32

we springen ook niet veel hoor. En als jij, runningkawa, zegt van minder te longeren en mijn DA zegt net het omgekeerde, dan weet ik toch naar wie ik luister hoor.

Ik zei toch ook niet dat ik nu al direct zou beginnen springen.

Mijn vraag is : Zou het goed zijn van juli augustus te beginnen , niet zo hard trainen. Om dan in de hersft wat meer te trainen en dan een eerste wedstrijd in januari ? hij wordt binnen een maand 3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 17:38

Ik zou dan ook zeker doen wat de Da zegt
Maar ik zou ook kijken of ik zijn eten niet op een bepaalde manier aan kan passen.
Dat is natuurlijk nog beter.

Ik denk idd dat als je vanaf die tijd rustig aan wat op gaat bouwen
Hij er zeker klaar voor is om in jan. te starten.
Maar ook dan, hou het rustig met wedstrijden en trainen.
Maar als je goede les neemt, word je daarin wel begeleid.

Gooi hem dan in bijv juli (als hij 4 is) nog eens 2 maanden de wei op.
Daar knappen ze allemaal heerlijk van op en merk je dat ze er daarna weer extra zin in hebben.
Want zoals andere ook al zeiden, ze zijn nog in de groei.
Dat je gaat springen is geen probleem, maar hou er wel rekening mee.

Ook geestelijk moet een paard het bol kunnen werken.
Daarom is rust ertussen vaak ook heerlijk voor een jong dier.
Lekker ff vakantie.
Klinkt misschien raar, maar echt, het doet wonderen

En als je paardje lekker springt, vliegen de wp's toch wel binnen, want foutloos rond rijden zijn er alweer 2 Lachen

Succes

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-04 23:15

wp's daar gaat het niet om in België, dus dat doet er niet zo heel erg toe.

in Juli gaat dat zeker niet gaan, grote vakantie en hoogseizoen jumping. Maar bv. tijdens de examens enzo zal hij toch wel vaak enkele weken minder moeten werken en als we op reis zijn in de grote vakantie is dat toch ook iedere keer 2 weken rust.

Hij wordt nu bijna niet meer gelongeerd, omdat het te nat ligt en het te vroeg donker is. Maar in de kerstvakantie dan gaan we er eindelijk echt mee kunnen beginnen *LOL*

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 15:54

naadje24 schreef:
:? Verward Verward Verward Verward Verward
mensen dat neem je toch niet serieus

dat dacht ik toch ook toen ik het las Verward

een pony kan er vanbuiten sterk uitzien maar daarom is hij nog niet volgroeid

loesjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 18:48

ik zou op zijn vierde beginnen

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 19:29

als we nu gewoon het gemmiddelde nemen:
-de ene zegt 4
-de andere zegt 5
dus nemen we 4.5 Tong uitsteken

Emenem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 10:21

je mag gwoon B en L springen waneer je wilt maar je paard moet 5 zij om M te mogen springen . een van mijn pony's is 4 en ik mag nu al naar de M terwel ik de B helemaal heb uitgereden en de L ga ik ook helemaal uitrijden. Knipoog

Emenem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 10:21

dat hebben we nog aan de knhs gevraagt Tong uitsteken:P

Soraya92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 09:54

Bij mij op stal worden de paardjes zadelmak gemaakt op 2,5 jaar.Rond hun 3,5 gaan de 'echt voor springen gefokte''paardjes hun eerste oefenparcourtje toen.Als ze 6 zijn springen ze dan meestal in het Z/ZZ.De dressuurtjes gaan rond hun 4de het eerste oefen parcourtje rond , en rond 5/6 zijn ze meestal Z1/Z2. Maar of het goed is.... Lips are sealed geen idee!!!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 10:58

het hangt van het paard af, maar ik zou wachten tot 5 of ouder, ik wil mijn beesiesgraag wat langer houden.

pluimpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 13:50

mijn hafje is 3,5 en ik doe 1 x in de maand een paar kleine sprongetjes onder de man, en laat hem eens per maand nog eens vrij springen.

maar jou pony is 3 dus ga hem eerst inrijden, en zorg dat hij de basis goed kent, dan kun je een keer wat kleine sprongetjes maken, maar doe het niet te hoog en niet te vaak

LiisA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 14:49

Ik begon met 4 jaar, een mooie leeftijd en ze vind het ook leuk. Geen vervelende nadelen te bekkenen !