passoa, thiedeman of pelhambit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-04 16:12

kijk dit zijn de reacties die ik graag had willen krijgen injplaats om afgekat te worden. dank je wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 16:14

Niemand kat hier, iedereen geeft tips
alleen zijn sommige tips die je wilt horen en andere niet.
Wil niet zeggen dat de rest nergens op slaat...

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-04 16:48

nou als het reacties zijn van mensen die een trens hebben geprobeert maakt het mij niet uit of het positief of negatief is maar sommige mensen reageren nou niet echt vriendelijk. ze kennen mij niet en ook mijn paard niet dus kan je ook niet over iemand oordelen dus beperk je dan met antwoorden tot de vraag en dat was wie heeft ervaring met 1 van de drie bitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 16:52

ok beperk ik me daartoe

nee nooit mee gereden

veel paarden van 3 jaar, boven de 172 gereden, waaronder genoeg met apart karakter.
Maar nog nooit nodig gehad, niet met zadelmak maken, niet met springen, niet in het bos/straat
Zou ik dat gewild hebben zou ik eigen handig van de paarden afgesleurd zijn door de eigenaren en ik flink aan het werk zijn gezet aan mijn eigen rijkunsten.

Beperkt tot je vraag, maar wilde je dat horen?

Verder je paard is pas 3, geef hem eerst zo eens een kans om alles te leren
die knopjes van de rem komen er wel op

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-04 17:02

ken je de bitten wel?? ze zijn alledrie gebroken en zacht voor de paardenmond. alleen door de eventuele schaarwerking kunnen ze scherper inwerken indien nodig. Je kan er voor of tegenstander van zijn dat maakt mij niet uit. Het gaat mij alleen om het verschil tussen de drie bitten en wie er dus ervaring mee hebben. Tot nu toe loopt die van mij perfect op een gebroken trensje( in de bak) . Maar omdat hij ook voor de wagen loopt en daar dus een gewone stang( is ie dus echt niet van onder de indruk en zelf men ik niet dus aan mijn "menkunst ligt het dan niet want ik zit er dan alleen maar naast) in heeft wil ik voor buitenrijden(onder de man) een extra zekerheidje hebben in geval van "nood".Ik ben geen beginner en ook geen z ruiter maar ik red me aardig ( een ruiter is tenslotte nooit uit geleerd en ook met 24 jaar rijervaring leer ik elke dag nog bij)maar ik kan wel uit zijn mond blijven. Maar ik denk dat ik hier nog lang of kort over kan praten en we er toch niet uit komen. ik ga mijn licht opsteken in een andere hoek die waarschijnlijk meer openstaan voor verschillende ideen binnen die zo geheten rijkunst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 17:09

ja zeker ken ik de bitten wel

En gebroken is niet altijd vriendelijk Lachen
Het heeft namelijk een notenkraker effect en prikt in het gehemelte, wat het natuurlijk met schaarwerking nog veel meer doet.
Dus enkel gebroken is niet zo vriendelijk als je denkt Lachen

En ik sta open voor veel, behalve voor scherpere bitten en andere hulpmiddelen (dat is het enige waar ik meestal ook over zeur op bokt Lachen )

En doe hier ook eens je licht opsteken
http://www.kahlin.net/noir/dressyr/tack/bridle.php

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-04 17:28

het maakt ook niet uit of je er voor of tegenstander van bent. maar de manier waarop er veel word geantwoord is dus niet echt vriendelijk. dit forum daar zouden mensen dingen van op moeten kunnen steken en zo weer je mensen juist af.

Om op het gebroken bit terug te komen...... wat je zegt is waar maar van alles is er een middenweg en ik denk dat qua trensen het (dikke)gebroken bit het meest neutraal is. Tuurlijk kan je veel paardvriendelijker rijden( natural horsemanship , zonder bit en noem maar op) maar dat moet je aanspreken en het is ook maar net wat je wilt met je paard. Is dressuur zo paardvriendelijk??? Heeft een heel stuk in de bit gestaan dat dat dat mooie dressuurknikje dus je paard kapot maakt . Het is medisch onderbouwt en bezwezen omdat het paard niet gebouwd is om zo te lopen. Springen?? is dat zo goed voor je paard..... zware belasting voor pezen en gewrichten en al wat niet meer. Ik denk dat we gewoon uit moeten gaan naar een geoie samenwerking tussen ruiter en paard, en dat we moeten doen waar zowel ruiter als paard zich in kunnen vinden. dat er dan verschillende denkwijzes zijn is prima. Ik wil heerlijk buitenrijde nop een veilige manier en omdat mijn paard niet snel ergens van onder de indruk is qua hulpen , bitten of wat dan ook maar zich wel beresterk kan maken zoek ik alleen maar een extraatje wat zou kunnen helpen op momenten wanneer dat mogelijk zou kunnen zijn. Nou ik hoop dat het zo duidelijkj is wat ik precies bedoel want het is zo aardig lang geworden.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 17:30

sandr0 schreef:
Om op het gebroken bit terug te komen...... wat je zegt is waar maar van alles is er een middenweg en ik denk dat qua trensen het (dikke)gebroken bit het meest neutraal is. Tuurlijk kan je veel paardvriendelijker rijden( natural horsemanship , zonder bit en noem maar op) maar dat moet je aanspreken en het is ook maar net wat je wilt met je paard. Is dressuur zo paardvriendelijk??? Heeft een heel stuk in de bit gestaan dat dat dat mooie dressuurknikje dus je paard kapot maakt . Het is medisch onderbouwt en bezwezen omdat het paard niet gebouwd is om zo te lopen.

lees de sticky op RT eens, staan talloze discussies over het knikje op genoemd.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-04 17:34

nee hou op zeg!! niet weer een discussie hierover.( het knikje) Scheve mond ... ik wil alleen maar reacties van gebruikers van de 3 hierboven genoemde bitten hoor meer niet Lachen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 17:34

jij begint erover, ik niet. Maar verder ben ik het volledig met je eens Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 17:35

Weet je wat de reacties zijn

mensen die ze nooit hebben hoeven gebruiken zeggen niet doen
ruiters die ze wel nodig hebben zeggen, heerlijk

ik kijk naar wat een paard vriendelijk vind, niet naar wat ik gemakkelijk vind.

Verder ben ik geen geiten wllen sokken rijder hoor Lachen
Want ik hou ok van gewoon je paard aanpakken enz, maar bij sommige dingen denk ik gewoon, dat kan wel anders Lachen

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 17:38

Voor sommige paarden heb je gewoon een zwaarder bit nodig. Het ene paard is het andere niet. Ik zou zelf wel eerst kijken met het minst scherpe bit, maar als het voor jezelf gevaarlijk gaat worden en je doet je paard er geen kwaad mee, zie ik het probleem niet van een scherper bit.
Paard wat ik af en toe rijd is vroeger altijd met Pelham gereden (springpaard), maar hij is er erg hard van gworden. Ik weet niet hoe hij daarvoor was, maar als hij verder goed te rijden was geweest zou ik nooit zo'n bit erin hebben gehangen. Maar misschien had het ook wel een reden. Maar hij moet nu gewoon met een scherper bit gereden worden, anders speelt hij een spelletje met je. Er hangt geen pelham in, maar een rollenbit. En als hij met je aan de haal gaat is het nog vrij moelijk om hem terug te krijgen. Ook is hij heel moeilijk neerwaarts te rijden, maar hang er een slof aan en meneer gaat gelijk met zijn hoofd naar beneden. En dan werkt hij niet eens in, maar hij weet waarschijnlijk (misschien uit slechte ervaringen) dat dat ding wel inwerkt en hij daar weinig tegen kan doen. Dit is natuurlijk niet goed.
Daarom ben ik in principe geen voorstander van hulpmiddelen in de vorm van hulpteugels of andere bitten. Maar ieder paard is anders. En als jij op een fijne en zachte manier met een wat scherper bit kan rijden, terwijl je anders zowat zijn tanden uit zijn mond moet trekken met het bit (overdreven gezegd, maar zo heb ik het een keer op een manege gehoord), is dat eerste toch fijner voor ruiter en paard.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 17:38

dan nu de reactie van iemand met ervaring: ook niet doen Tong uitsteken

Ik heb een arabierachtig typje dat eerst met echte stang gereden werd via een pelham afgebouwd naar een gewone trens (incl strandrit!), thiedemann ken ik niet, en pessoa gebruik ik alleen in de cross en dan met de teugels op de gewone ring.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 17:39

....en Heather Mofett vindt het pelhambit een zeer paardvriendelijk bit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 17:40

Maar in gebroken vorm niet
maar geloof dat dat nu niet meer op de site staat? of kan ik het niet meer vinden?
Daar schreef ze eerst over dat ze dat helemaal verschrikkelijk vond.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 17:41

dat heb ik ook gelezen maar de motivatie vond ik niet echt sterk.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 17:42

ik begrijp dat je alleen de reactie wilt horen over de 3 bitten, maar is er een mogelijkheid om eerst met een wat ouder volleerd paard naar buiten te gaan?? mijn paard is nu ook 3,5 jaar en ik ben ook eerst met andere paarden naar buiten gegaan om de ergste stress wat te ontnemen. ik rijd zelf altijd met een dik africhtings bit bit of dat nu in de bak is of buiten op straat. reageert je paard wel goed op je zit? ik maak eigenlijk persoonlijk meer gebruik van mijn zit als de noodrem om het maar zo te noemen. misschien dat je me daar even verder over kan informeren?

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 17:45

Mensen praten hier zo makkelijk over wat vriendelijk voor een paard is.

Wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat veel bitten die jarenlang als het allervriendelijkst beschouwd werden, bij nader röntgonologisch onderzoek (dus foto met bit in) ware martelwerktuigen blijken te zijn en sommige "scherpe" bitten juist veel vriendelijker.

Kortom, we zijn nog maar amper echt bezig te kijken wat nou het beste zou moeten zijn..... en het lijkt er verdacht veel op, dat dit voor ieder paard verschilt. Dus mensen..... niet zo vlug met je kritiek, volgende maand staat er misschien wel een uitgebreid onderzoek in Bit dat jij het helemaal bij het verkeerde eind hebt Tong uitsteken

En TS, voel je toch niet zo snel aangevallen...... in de paardenwereld doe je het toch alleen maar goed, als je het precies zo als die ander doet Verward

Ik rijd mijn Haf lekker op een Pelhalm, vindt ie veel fijner en ik heb nog nooit problemen gehad dat ik hem niet de baas kan, het gaat hier over ontspannen lopen!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 17:46

Sosha schreef:
Wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat veel bitten die jarenlang als het allervriendelijkst beschouwd werden, bij nader röntgonologisch onderzoek (dus foto met bit in) ware martelwerktuigen blijken te zijn en sommige "scherpe" bitten juist veel vriendelijker.

heb je daar meer info en evt een link over? Ben wel benieuwd als aanhanger van de ongebroken trens *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 17:47

Citaat:
Wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat veel bitten die jarenlang als het allervriendelijkst beschouwd werden, bij nader röntgonologisch onderzoek (dus foto met bit in) ware martelwerktuigen blijken te zijn en sommige "scherpe" bitten juist veel vriendelijker

En waar kunnen we dat onderzoek terug vinden?
Lijkt me wel interesant

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 17:47

spokie79 schreef:
....en Heather Mofett vindt het pelhambit een zeer paardvriendelijk bit.

Nou weet ik niks van Heather Mofett...... maar ik heb het idee dat het voor mijn Haffie veel duidelijker is en zo'n stang klooit ie gelijk al niet zo mee als een gebroken bit.

Maar ik blijf bij mijn mening dat het per paard verschilt.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-04 17:48

ik ga inderdaad met een ander paard samen naar buiten( maar nog niet onder de man ) en mijn paard is alles behalve een stress kip maar meer type lompe boer die nergens van onder de indruk is. We zijn net begonnen met inrijden en ik ben me dus alleen nog maar aan het orienteren.Voor de wagen loopt ie ook rustig door de stang en de rem van de wagen heen.Hij heeft af en toe een missien en daar stevent ie dan ook recht op af. Het is dus geen angst of kwaaig heid maar gewoon veel gewicht en lompigheid Mijn vorige paard (kruising fries/draver)heb ik overal en altijd gewoon op een gebroken trens gereden geen probleem. Het enige is dat ik nu met mijn nieuwe paard (kruising fries/clydesdale)dus eventuele problemen voor wil blijven.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 17:52

Pffff..... ik denk dat een 1,5 jaar terug de foto's ook in Bit stonden of iig besproken zijn. Dat word dus ff spitten en ik ben niet eens zeker dat het de Bit was, ik zoek ook veel op internet en die Amerikanen/Engelsen/Duitsers onderzoeken ook nog wel eens iets meer dan wij hier.

Maar, ik ga op zoek...... lukt alleen niet vanavond ben ik bang, ik krijg nog bezoek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 17:53

Maar waar ik persoonlijk over val is dat je het nu al allemaal zo bedacht hebt, terwijl als hij dadelijk wat verder is onder het rijwerk, het misschien helemaal niet nodig is.

Daarom zei ik ergens ook, hij is pas 3, geef hem eerst een kans.
Gaat het dan nog steeds niet, na goede dressuur les, is het toch tijd genoeg er wat extra's bij te nemen?

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 17:55

@ Runningkawa; Ooit wel eens op een Clydesdale gereden?
Laatst bijgewerkt door Sosha op 25-11-04 17:59, in het totaal 1 keer bewerkt