galloperen op de weg!!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gallopeer je weleens op de (verharde) weg?

ja
18 (8%)
nee, nooooooit, duhh!!
71 (34%)
eigenlijk niet maar soms gaat het perongeluk
51 (24%)
nee
51 (24%)
ik draaf zelfs niet op de verharde weg!
17 (8%)

Totaal aantal stemmen: 208

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 17:05

Ik galopeer nooit op de weg, draven eigelijk ook nooit.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 17:06

Idd, galop is niet echt goed. Grote kans op uitglijden. En dat heb je liever niet. Weet jij veel wat er gebeurt??? Je paard rent weg of dat soort dingen. Draven op de weg??? Dat maakt niet zo veel uit. Op de HK draven ze ook op het harde. Wel zonder ruiter. Maar die laten ze dan toch ook niet galoperen!!! En als galoperen op het harde echt geen kwaad kan. Waarom ligt er dan zand in de bak??? Dat hadden ze dan ook niet hoeven doen.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 17:52

Cassidy schreef:
Politiepaarden hebben net als koetspaarden widiapunten in de ijzers tegen het uitglijden.

Die van mij heeft ook altijd widiapunten in de ijzers, maar da's bij ons meer tegen te snel slijten. (Op klinkers glij je overigens nog steeds, ookal heb je widia's er onder)
Ik reed vrij veel buiten en bij ons in de buurt hebben we niet echt veel mooie bermen of bossen dus we moeten wel over t verharde en dan slijten de ijzers zonder punten vrij snel. (Een keer waren ze binnen 2 weken zo versleten dat het ijzer doormidden brak Bloos!)
Momenteel rij ik veel in de bak en doe ik veel aan dresuurtraining dus voor de winter loopt ze nu op blote voeten.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 19:51

nou gelukkig doen jullie t allemaal niet. nog even extra: ik heb de link van het andere topic er NIET bijgedaan om haar/hun nog ff lekker de grong in te boren of af te zeiken!!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 19:59

nee, ondanks het een ontzettend mooi geluid is, heb ik nog nooit gegalopeerd op een verharde weg Haha!
Draven wel, maar dat is dan vaak gewoon om de weg van het ene bospad naar het andere vlug over te steken Haha! .

En over dat uitglijden wil ik best geloven. Het (ex)paard van mijn vader vroeger was een keer (zonder ruiter of harnachement gelukkig) over de rooie geraakt en vloog van uit de wei naar een klinkerpaadje. De eerste stappen die hij erop zetten, vloog hij volle vaart uit en hij rolde er letterlijk overheen. Zijn vel hing aan alle kanten los daarna Ach gut

gekkehuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 20:15

nee ik ook nooit, heb altijd geleerd, slecht voor de benen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 20:58

Ook een héél interessant topic erover (wel uit de archieven dus niet op reageren Knipoog [VMR] Galopperen op asfalt of juist niet? Schijnheilig Ik heb het in het verleden gedaan, maar omdat mijn paard nu rustiger (lees volwassener) is geworden is het niet meer nodig.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 21:00

Stappen wel, iedere zomer 4x (2x heen en 2x terug van en naar het oefenterrein van de ponyclub, ongeveer een half uur met z'n 5en), draven als we laat zijn (en dat is bijna altijd in de berm, soms dan draaf ik een heel klein stukje om bij te rijden, of als ze gek begint te doen), maar galloperen ALTIJD in de berm (behalve als ze druk wordt er op de plaats begint te galloperen dan Tong uitsteken). Altijd verteld dat het vreselijk slecht is voor je pony. En sterkte benen heeft me pony nie....

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 21:31

.
Laatst bijgewerkt door Pasterza op 08-01-26 12:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Eefje1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 22:24

Met een paard dat ik rijdt en geen geweldig sterk beenwerk heeft, kregen we van de DIERENARTS het advies om veel op verharde weg te stappen en ook een drafje of af en toe een gallopje te maken (mits met verantwoord beslag in een gecontroleerd tempo uiteraard) als dit echt zo slecht zou zijn voor de pezen waarom zou een dierenarts dit dan aanraden???!?

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-04 09:47

ja dat is inderdaad wel "raar" want als dierenartsen het zeggen kan het haats niet zo heel erg slecht zijn?

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 10:02

Onder geen voorwaarde. Stappen en draven wel (maar wij hebben toch niet zoveel asfalt hier) Bij galop is het impact op de benen met elke stap IMO veel te groot, dat risco wil ik gewoon niet lopen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 10:16

het gebeurt weleens als ze blij zijn dat ze in galop vallen, of ineens de berm uitschieten, maar dan rij ik meteen terug naar de berm of ik neem ze terug

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 10:29

Ik galoppeer nooit op de weg, dit om het gevaar op uitglijden.
Wel galoppeer ik regelmatig op een bikkelhard zandpad in het bos, vind ik juist goed voor ze, daar harden ze alleen maar van.

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 10:31

Ik galoppeer nooit op de weg.
Bij mij is eringestampt dat het slecht is, en ook al is het niet slecht; Ik voel me er niet veilig onder door uitglijden etc.
Dus ik doe het gewoon helemaal niet.

wenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 10:45

ik galoppeer nooit op de verharde weg
draven wel maar dan ook niet hele stukken ofzo
mijn shetje was een keer ontsnapt
en die begon als een idioot te galoperen op het asvalt
daar kon ik dus weinig aan doen Tong uitsteken

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 10:47

Haha, niet galopperen op de harde weg? En paarden in het wild of in de bergen dan?
Als je een rit gaat maken in bijv. Frankrijk, dan kom je echt geen zachte bospaadjes tegen Lachen gewoon hop-hop in galop over de keien.

Zelf galoppeer ik regelmatig korte stukjes over de weg.

Wel zou ik met een paard MET ijzers niet over de weg galopperen, want doordat die ijzers het paard zijn schokdemping ontnemen.
En zoals gezegd glijdt een paard met ijzers ook veel sneller uit.

Galopperen (en ook draven) is dat niet zozeer slecht voor de pezen maar eerder voor de gewrichten, door de hardere schokken. En dan vooral bij paarden met ijzers waarbij de schokdemping in de hoeven minimaal is.

Maar ik vraag me eigenlijk af of de schokken tijdens galop wel harder zijn dan in draf, omdat galop toch meer een rollende beweging is, waarbij de eerste schokken in de achterhand worden opgevangen (= buigzaam gewricht) ook is het gewicht in galop tijdens het eerste grondcontact van de voorbenen al verdeeld over de achterbenen.

loeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 10:50

nee, alleen af en toe een drafje.
Maar als het peronglk. gaat dan wel ja...(als ze schrikt, of even d'r vandoor gaat)

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 12:13

Galopperen doe ik nooit op de verharde weg, maar af en toe draaf ik wel eens een stukje...

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 12:47

uhhm draven doe ik wel Haha! krijg ik nu heel bokt over me heen ? Cool Knipoog

ennuh galopperen eigenlijk nooit, maar soms gaat dat wel eens perongeluk Bloos

ow mijne heeft trouwens 4 ijzers Lachen

La_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 13:27

Ik draf wel gewoon over de verharde weg, galopperen die ik niet op de verharde weg. Het is wel eens voor gekomen dat lady er vandoor schoot en dat ik op de weg terecht kwam, maar dan stuur ik haar meteen de berm weer in of ik neem haar terug naar stap/draf

vicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 13:37

Ik draaf regelmatig over de weg indien mogelijk pak ik wel de berm.
Galoperen echter niet of ze moet weg schieten.

Maar wat hier boven al gezegd werd in het buitenland heb ik het regelmatig meegemaakt dat we in galop gingen over keien e.d en ook over asfalt!

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 13:39

ik draaf alleen op de weg als het nodig is. bijvoorbeeld bij een stoplicht ofzo of met oversteken, maar ik ga voor de lol dus niet keihard lopen draven onder het zadel.
naast de fiets en voor de kar moeten ze natuurlijk wel veel draven.

ik ken iemand die gewoon over de straat keihard galoppeeerd.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 13:45

ArwenLune schreef:
Onder geen voorwaarde. Stappen en draven wel (maar wij hebben toch niet zoveel asfalt hier) Bij galop is het impact op de benen met elke stap IMO veel te groot, dat risco wil ik gewoon niet lopen.

Ik weet niet of je met je paard springt, maar wat zou je van de impact op de gewrichten zeggen bij de landing?

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 13:53

ik galoppeer nooit bewust over een verharde weg.

ik heb wel eens gehad dat ik les had van mijn pony en teurg naar huis ging, normaal stap ik altijd dan duurt het ongeveer 10 minuten. maar een aantal keer sjeesde die vanuit de berm over de verharde weg (vanuit een bocht), wat ik deed was in ieder geval o snel mogelijk terug proberen te nemen en de berm weer in gaan.

met marinde heb ik wel eens gehad dat ik met een groepje naar buiten ging, zij vonden het leuk om te galoperen dus zonder wat te zeggen (hop en ze waren weg).. ik heb mezelf heel wat schrammen en blauwe plekken toen opgeleverd om marinde in stap te houden.. maar de meeste keren lukte het wel.

Met estrella heb ik een keer gehad dat ik terug naar huis ging van een les, ze liep heel rustig, van voren kwam een auto en van achteren een busje op het moment dat het busje achter estrella de berm in ging schrok ze en galoppeerde ook over de weg richting huis... (wel aardig dat beide auto's stopte en ik een terrein van iemand op kon)